[BE] Regel Terugdraaiende teller vernietigd door grondwettelijk hof

Dit topic is gesloten

Het is steeds een grote uitdaging geweest om de opwekking en verbruik van elektriciteit perfect uit te balanceren. Vroeger was er inderdaad de mogelijkheid om centrales met fossiele brandstoffen af een aan te schakelen. De "verbruikskost" van deze brandstoffen was niet echt tijdsgebonden. Met de "groene" manieren van stroom opwekken is dit verleden tijd. Een aanzienlijk deel van onze electriciteit wordt nu opgewekt door niet flexibele systemen. Hiervoor is er dan ook een Europees systeem voorzien dat een "ogenblikkelijke" kWh prijs voorziet. Afhankelijk van het evenwicht, kan deze prijs enorm schommelen, en zelfs negatief worden ! Het systeem dat iedere "groene" stroom producent klakkeloos zijn energie op net mag zetten loopt op zijn einde.... Dit is gewoon een gevolg van gemaakte keuzes (afbouw van fossiele brandstoffen). Ik sta ook volledig achter deze keuze, alhoewel ik meer voor mijn elektriciteit zal moeten betalen. Het is wel spijtig dat onze overheid dergelijke onzinnige beloftes maakt. Voor wie eraan geinteresseerd is: hier kan je de "imbalance price" opvolgen : https://www.elia.be/en/grid-data

Op 14 januari 2021 22:18:16 schreef deKees:
Ik lever stroom aan het net. De buurman verbruikt het en betaalt stroom kosten plus belasting over mijn stroom. Ik krijg alleen de geleverde stroom betaald. En even later moet ik diezelfde hoeveelheid stroom weer terugkopen, tegen vol-tarief.

Het kost de overheid niks. Die incasseert alleen maar.

Je kan het ook zo zien. Je mag leveren aan "het net" tegen het tarief, niet wat het KOST om op te wekken maar waarvoor het VERKOCHT wordt. Voordeel voor jou. (de winst die de elektramaatschappij had gehad doordat ZIJ het aan je buurman leveren wordt aan JOU uitbetaald!).

Om te stimuleren dat mensen minder stroom gebruiken, wordt er belasting geheven op stroom die je afneemt van het net. Dus op stroom die je niet zelf opgewekt hebt. Tuurlijk als jij "het net" als batterij ziet, dan is nu produceren en morgen gebruiken jou stroom, maar zo werkt het in de praktijk niet. Het is een tijdje zo geweest dat er een financiele regeling mogelijk was waardoor het effectief zo leek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De compensatie is al uitgewerkt

Het lijkt me duidelijk dat wat thans werd aangekondigd niet meer is dan een proefballonetje. De minister zit nu met een visademke af te wachten hoe luid het protest zal klinken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Op 15 januari 2021 17:20:59 schreef big_fat_mama:
Daar gaat het allemaal niet om.

Het gaat erom dat de (Vlaamse) overheid toezeggingen heeft gedaan; op grond van die toezeggingen hebben nogal wat mensen flinke investeringen gedaan, en nu trekt de overheid - gedwongen door de rechtbank - die toezeggingen terug. Waarmee de investeringen op slag verlieslatend worden.

De Vlaamse overheid bekent trouwens schuld, ze is opvallend snel in het aanbieden van een compensatieregeling. Waarvan de details weliswaar nog in te vullen blijven.

Je gaat toch ook niet naar de bakker voor een kilo varkensgehakt?

Waarom zou je dan wel luisteren naar een politicus als het over elektrotechniek gaat?
De meeste kennen amper het verschil tussen een stopcontact en een lamp.

En diegene die het wel weten zwijgen want ze krijgen het toch niet uitgelegd aan het grote publiek en er valt politiek toch niets bij te winnen.

mvdk

Golden Member

Hebben alle PV bezitters al kWh meters met meerdere telwerken?
Of zijn er nog PV bezitters met een ferraris meter? *
Dat laatste zou ongelijkheid betekenen.

* Edit: ferrarismeter zonder teruglooprem.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 15 januari 2021 18:32:05 (13%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom zou je dan wel luisteren naar een politicus als het over elektrotechniek gaat?

De politici klapten over centen, niet over electrotechniek. Helaas hebben ze zelfs daar een stevige miskleun bedacht, waarvoor ze nu zijn teruggefloten.

Ook: een wijs mens luistert sowieso niet naar politici.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 15 januari 2021 18:36:06 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Op 15 januari 2021 18:29:32 schreef mvdk:
Hebben alle PV bezitters al kWh meters met meerdere telwerken?
Of zijn er nog PV bezitters met een ferraris meter? *
Dat laatste zou ongelijkheid betekenen.

* Edit: ferrarismeter zonder teruglooprem.

Er zijn er nog heel wat met een ferraris meter.

En ik vermoed dat die meters sterk zullen ’verdedigd’ worden door de gebruikers. Iedere dag extra dat die blijft staan is er een gewonnen.

De monteurs die digitale meters plaatsen zullen geen koffietje aangeboden krijgen door die pv-eigenaars..

Vandaar de weerstand tegen 'slimme' meters van de privacy- en stralingwappies.

In BE zijn er nog 470 000 bezitters van zonnepanelen met een terugdraaiende Ferrarismeter, vooral oudere installaties.

LDmicro user.

Op 15 januari 2021 18:34:52 schreef big_fat_mama:
[...]

De politici klapten over centen, niet over electrotechniek. Helaas hebben ze zelfs daar een stevige miskleun bedacht, waarvoor ze nu zijn teruggefloten.

Just, en vraag me dan ook af wat dit topic met techniek te maken heeft.
de Nederlandse regering heeft vandaag ook een schok gekregen :-), en de ALS ging eruit..

Op 15 januari 2021 18:34:52 schreef big_fat_mama:
[...]

Ook: een wijs mens luistert sowieso niet naar politici.

soms wel, maar als ze voor de zoveelste keer het gouden kalf (of het gouden zonnepaneel..)beloven, vooral niet.

en dit alles is maar en deeltje van de grote "scam". Je kan moeilijk geloven dat dit allemaal per ongeluk zo verloopt:
- in een periode van 8 jaar worden de goedkopere nachttarieven afgeschaft
- bovendien komt er een piekbelasting gebaseerd op je maximale verbruikte piekvermogen (dank u digitale teller). Als iedereen een elektrische auto koopt kan het net de belasting niet meer aan als iedereen tussen 17 en 18 u thuis komt en begint te laden bijvoorbeeld... dus:
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

Ik hoop dat ze de parlementsgebouwen in BE beter beveiligd hebben dan het Capitool... Sommigen staan al aardig roodgloeiend geloof ik :-)

Jongens, neem een biertje en een hobby.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 15 januari 2021 20:08:26 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 januari 2021 20:04:37 schreef kombucha:
- bovendien komt er een piekbelasting gebaseerd op je maximale verbruikte piekvermogen (dank u digitale teller).

Toch een thuisaccu? Als de piekbelasting hoog genoeg wordt, is het lonend.
Ik denk dat ik maar aandeeltjes in Lithiummijnen ga kopen. De Belgische regering is daar al vast mee begonnen.

eSe

Honourable Member

Ja, dit allemaal potdorie, en dan zijn er ook nog die roekeloze Nederlanders :-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15/roekeloze-visser-riskeert-mons…

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
mvdk

Golden Member

Maar dat is toch mooi, zo'n gemeten piektarief?
Ik ben over het algemeen een zwartkijker, maar dit klinkt rechtvaardig.
Waarom zou iemand die het net over de gehele dag gelijkelig belast, moeten meebetalen aan verzwaring van dat net, als hij geen veroorzaker van de noodzaak daartoe is?
In NL hebben we al jaren een capaciteitstarief, ook wel vastrecht genoemd. Ook voor de kleinere aansluitingen, 1x35 of 3x25 betaal je vastrecht, het basisvastrecht. Maar het maakt een verschil voor de netbeheerder of je af en toe je volle capaciteit benut, of dat je over de gehele dag maar 2,5Amp trekt. Met die digitale meter zullen er mensen zijn die er nadeel van hebben, en zij die er voordeel van hebben. Dat het omgekeerd zal zijn met de situatie die we nu hebben is duidelijk. Maar het is wel eerlijker.

En ja, de bezitters van e-auto's zullen het een beetje merken. Aan de andere kant, zoals ik het lees, zit er nu in de kWh tarieven óók een beetje netkosten verwerkt. Als het goed is, gaat dat er (minstens deels) uit.
Het is niet zo, dat als je één keertje je max trekt, dat dat dan je jaartarief netkosten word. Het word gemiddeld over 12 maanden.

Op 15 januari 2021 18:42:03 schreef evelo:
De monteurs die digitale meters plaatsen zullen geen koffietje aangeboden krijgen door die pv-eigenaars..

Logisch. Als die de meter komt wisselen is de elektra uit en kan je helemaal geen koffie maken.

Ik hoorde vandaag op de Vlaamse radio dat verzet tegen de digitale meter niet zal werken. Ze komen desnoods met een dwangbevel en politieversterking.

mvdk

Golden Member

En een monteur uit de regio 200km verder..

Edit: uit deze link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15/roekeloze-visser-riskeert-mons…
Volgens de procureur heeft de visser verschillende waarschuwingen genegeerd en is hij toch in de buurt van de kabel gaan varen. "Uit alle gegevens blijkt dat het gaat om opzettelijke beschadiging."

Dan hoop ik toch voor de kabeleigenaar dat de kabel op diepte lag, en in de breedte ook niet meer dan 2 mtr afwijkend.
Ik heb wat keren aanwijzingen moeten geven, en betrokkenen waren nooit blij met die regel van 2 - 2,5 meter.

Edit2: voor onderzeese kabels zullen er mogelijks andere maatvoeringen bestaan, breder kabelbed enzo, maar je kan niet de hele Noordzee claimen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 15 januari 2021 21:46:19 (11%)

nou , ik kom ook nog bij mensen die nog een ferraris meter hebben en absoluut geen slimme of andere meter willen. dat zijn vooral 65+ mensen die bang zijn door het nieuws in het begin van de uitrol. voordeel is als niet iedereen om is, ze nog niet de volle functies van die spionage meters kunnen benutten, geen 1:1 terugdraaiende meter met panelen meer en dat piektarief vergeet ook maar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Vorige maand kreeg ik plots een schrijven van de netwerkbeheerder dat er een slimme meter geplaatst werd in een pand dat verhuurd wordt.
Ter plaatse gaan kijken en inderdaad een batterij van 10 kWh tellers (bakeliete bakken uit de jaren 1960) en ééntje was vervangen door een nieuwe.

Ikzelf heb in ieder geval geen omwisseling aangevraagd.
Op aanvraag van de huurder ? Geen idee.
Mogelijks op initiatief van de netwerkbeheerder in geval van betalingsproblemen en plaatsing van een budget meter.

@testman: als mensen niet terugleveren kunnen ze voorlopig niet gedwongen worden om de ferrarismeter af te staan. Dat kan alleen als het betreffende type wordt afgekeurd. Dan krijgen ze sowieso een digitale meter.

Op 15 januari 2021 15:59:47 schreef john ross: de Vlaamse idiote ministers wel een pak eletriek aan woekerprijzen die ze in de volgende zomer gratis teruggeven. Waarom niet hé? De grote massa( gewone werkmensen) zal het toch betalen.

Uiteraard gaan wij dat betalen, wie had je anders gedacht?

Als Paul Magnette (toevallig geen Vlaams minister, doet er echter weinig toe in deze context) elke gepensioneerde een luxeleventje belooft en daarmee 300.000 voorkeurstemmen krijgt terwijl iedereen weet dit dat fabels zijn, moet je dat die man dan kwalijk nemen?

Dit is een inherente eigenschap van onze democratie, een minister moet nu eenmaal populaire maatregelingen voorstellen om verkozen te worden die nooit gerealiseerd kunnen worden zonder dramatische gevolgen. Zo werkt een democratie nu eenmaal. En dat loop nu en dan verkeerd af, Rutte in NL weet dat sinds gisteren maar al te goed :D.

Waarom denk jij dat Chinezen nu zeggen 'Kijk eens wat die Westerse democratieën er daar van bakken, dat systeem werkt gewoonweg niet'

Ik denk dat ik maar aandeeltjes in Lithiummijnen ga kopen.

Lithium gaat niet de oplossing brengen. Zie https://ambri.com/

ze hebben de spelregels veranderd, vervanging door digitale meters is vanaf nu straat per straat, zonder uitzonderingen.

New beetle,

Beetje communistisch gezind? De Duitse democratie op gebied van zonne-energie werkt wel. Wat zeggen de Chinezen daarover?

Sine

Moderator

De Duitsers weten dan ook niet meer waar ze met de energie naartoe moeten.

Als het een beetje zonnig is MOET men energie kwijt, en dat gaat dan naar het buitenland ... aan negatieve prijzen (ofwel, je krijgt geld als je energie weet te verbruiken) En dat kan oplopen tot 100+ euro / MWh.

Dit topic is gesloten