Wasmachine: Power-usage-log.

Ik heb m'n shelly-1PM in de leiding naar m'n wasmachine gezet. De bedoeling was om te kijken hoe lang ie nu bezig is, ik heb de indruk dat ie soms 3 uur er over doet terwijl hij aankondigd in 2 uur klaar te zijn. Maar goed. Daar gaat het nu even niet over.....

Hier is de log. 0 op de onderste as is het moment dat ie in actie kwam. Tot die tijd ongeveer 5.5W om af te tellen tot aan het opgegeven beginmoment. De verticale as is gewoon in watt.

Wat ik had verwacht is dat ie misschien wat "voorwas" zou doen dan een keer het water weggooien, de hoofdwas op de ingestelde 60 graden en dan misschien nog een extra spoel slag. Met dus wat centrifuge acties tussendoor. Maar ik had verwacht duidelijk te zien dat ie een tijdje op 2kW de boel zou staan opwarmen. Dat ie steeds 4s verwarmt en de seconde dat ik meet veel minder, dat geloof ik niet.

Is dit normaal, heeft iemand anders hier soms een grafiek van hun wasmachine? Zou ie zo lang d'r over doen omdat ie een halfuur lang het verwarmings element aanhoudt, en het dan maar opgeeft als de boel maar niet warm wenst te worden? Dan moet dus eigenlijk al enige tijd het verwarmingselement gefixed worden.....

Iemand met meer ervaring met witgoed die hier wat over kan zeggen?

---
Interessante weetjes uit de meting: wachten op start kost 5.5W. als ik ie klaar is, dan is het maar 2.5W. Oh wacht! Dat is het deurslot!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lekker vaag. Welk toestel? Elk toestel reageert anders op een verwarmweigering. Mag ik gokken? Een siemens (bosch)?
Normaal programma katoenwas:
1. Sommige beginnen met heel even afpompen.
2. Water nemen. Voorwas indien gekozen. Anders direct naar hoofdwas.
3. Warmen tot 40gr. 10a dus.
4. Afpompen
5. Tussenzwieren.
6. Water nemen hoofdwas.
7. Warmen tot ingestelde temp.
8. Afpompen
9. Tussenzwieren.
10. Water nemen spoelen.
11. Nog eens van 8 tot 10.
12. Nog eens 8 tot 9.
13. Water nemen wasverzachter.
14. Afpompen
15. Eindzwieren.
Er wordt natuurlijk wasbewegingen uitgevoerd.
Andere wasmachines en programma's zijn variaties hierop natuurlijk.
Sommige machines geven de klant signaal dat er met het warmen wat mis loopt maar niet alle machines doen dit en wassen bv bij siemens wat langer en doen voor de rest dat er niets aan de hand is. Kijk weerstand (verwarming) na of de relais vd print.

Te verwachten curve bij en standaard katoenwasje zonder voorwas geselecteerd en defecte verwarming. Proficiat met je meetapparaat trouwens. Leuk speeltje.

Ik zie geen 4s warmen in de curve. Het lijkt eerder naar het einde toe het optrekken vd motor bij zwieren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik vermoed dat bij jou wasmachine niet veel verwarmd word.. Daarom is jou machine 3 uur bezig en slaat verwarming door defect over. NTC defect, element defect, relais defect...

Moet wel verwarmen, want gem watertemp is nu ongeveer 10 Graden, in een flat miss 17 Graden..

Die pieken die jij meet zijn het opstarten van motor tijdens centrifugeren met natte was, dit kost ongeveer 5 a 600W piek.. klopt 3 x interval centrifuge, en 1 x hoofd centrifuge met verschillende toerentallen, grappig, duidelijk te zien!!

PS: wel wat aan doen,anders word machine een ranzige bende met hoop rottende bacterien...stinky stankie machine dan!!

Geef je ook een grafiek als machine weer werkt??

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 15 januari 2021 18:57:47 (59%)

als het element dood is, ook verwarming relais vervangen. dat kan weer maanden goed werken en toch ineens element weer dood zijn, niet zelden met een rubberlucht, aan gestaan zonder water..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de verwarming niet werkt, dan kan die wel z’n programma afmaken (vandaar die 3uur).
Ik verwacht wel dat er iets van een melding komt/knipperend ledje.

Met je hand tegen de ruit kun je prima voelen of het water warm is. Niet exact of het de juiste temperatuur heeft, maar wel of je al dan niet helemaal geen verwarming hebt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Heeft die shely ook een kWh parameter die je kunt uitlezen?

Dan is je sample rate zeker niet het probleem.

EricN: Merk: sorry ik weet het niet. Vaag merk, eigen mark van grote keten winkels is kort daarna over de kop gegaan. Update: NORDLAND WDC 1275

@jochem: Als je "een keer voelt" en hij is warm dan weet je dat het werkt. Maar ik heb geen zin om er 2.5 uur naast te gaan zitten om steeds te voelen of ie nu wel warm is. Uit energie-besparing-oogpunt zal ie vast maar een cyclus verwarmen, toch?

En waar je zou denken: We warmen op tot X graden, dan gaan we een rondje wassen, en 20 minuten later zetten we de thermostaat weer uit en gaan we spoelen.... Dat blijkt niet zo te werken: De regels staan toe dat er op 60 graden gewassen is als ie ergens in de cyclus de 60 graden aantikt. Dus verwarming aan en zodra de 60 graden bereikt is, gaat ie weer uit en begint met afkoelen.

@sine: Ik heb dat wel ergens genoemd gezien. Maar in de JSON status-dump kan ik hem niet vinden. Ook in de web-interface niet.

code:

["meters"]=>
  array(1) {
      ["power"]=>  float(0)
      ["is_valid"]=>  bool(true)
      ["timestamp"]=>  int(1610799776)
      ["counters"]=> array(3) { float(0), float(0), float(0)}
      ["total"]=> int(8885)
    }
  }

Er is dus maar 1 meter, Die total zou dus iets kunnen zijn, maar 8kWh is erg veel, (kan haast niet in 2 uur), Als het Ws zijn, dan is het 2.4kWh 2.4 Wh dat is weer veel en veel te weinig. Het deurslot alleen al heeft al 12 Wh verbruikt in de vier uur wachten op start.

Ik zie geen 4s warmen in de curve. Het lijkt eerder naar het einde toe het optrekken vd motor bij zwieren.

Wat ik bedoel te zeggen: Om de data hoeveelheid wat te drukken had ik bij het starten van de log besloten 1x per 5s te sampelen. In sommige gevallen kan je "gemeen" tussen de meet-momenten heel wat anders doen dan wanneer er gemeten wordt. Meestal is er dan een terugkoppeling.

Stel dat je meetbedrijf een goedkopere meter gekocht heeft die alleen op de hele uren je verbruik noteert en dat met een uur vermenigvuldigd voor jou elektrarekening. Gemiddeld zal dat wel ongeveer kloppen, toch? Totdat je gemeen je shelly programmeert om alle zware belastingen 1 minuut voor het hele uur uit te zetten, en 2 minuten later weer aan. De oven en de elektrische boiler hoef je zo nooit de stroom van te betalen zonder ongemak voor jou.

Omdat ik maar 1x per 5 sec de meting doe, zou de wasmachine in de 4 niet-gemeten-seconden plots veel meer kunnen gebruiken, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat ie geen belang heeft om de meting te frustreren.

Een hoogst enkele keer zie je dat zo'n "heeft op meetmomenten structureel een ander gedrag dan anders" vanzelf/perongeluk optreed.

Ouderwets unix meet 100x per seconde of je programma runt en zoja, telt ie 10ms voor "verbruikte CPU".

Heb je bijvoorbeeld een programma wat iets met disk doet en totaal 5sec aan CPU tijd nodig heeft, dan zal ie wel eens op de 9ms mark wakker worden, 2ms rekenen, maar halverwege geteld worden als runnend 10ms, terwijl het er maar 2 waren. Prima. Maar iedere 2ms runtijd heeft een 20% kans om gezien te worden, dus als het vaker gebeurt, dan middelt het uiteindelijk wel uit.

Totdat je een programma hebt wat steeds een bepaalde TIJD moet wachten voordat de volgende actie ondernomen wordt. De wacht "28 ms" wordt afgerond naar de eerstvolgende tijd-interrupt, dus dat programma wordt dan na bijvoorbeeld 30ms weer opgestart.

Als zo'n programma steeds maar 9ms CPUtijd nodig heeft voordat ie weer gaat slapen, dan ziet het systeem VEEL minder dan normaal de "is bezig, hup we tellen 10ms".... (hij wordt wel gezien als er een ander proces bijvoorbeeld 2 of 3 ms nodig heeft van "zijn" 10ms periode. Dus helemaal nul krijg je hem niet. Maar veel lager krijg je hem wel. Ik heb wel eens een "bereken dingen" programma geschreven wat dan vroeg: "Mag ik 1ms slapen?" na iedere 9ms van rekenen. Dan laat het systeem je 11ms slapen en kan je weer 9ms rekenen. Je kan dan haast gratis rekenen terwijl het meer dan dubbel zo veel real-time kost. Proof-of-concept gemaakt, nooit echt met: "betalen voor rekentijd" te maken gehad. Zo oud ben ik nu ook weer niet. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag rew. Ik heb je op het forum al een paar keer zien reageren. Je antwoorden nu kan ik niet in verband brengen. Je kan beter volgens mij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Toen ik de vraag stelde ooit waarom een "Energiezuinig programma" zo achterlijk lang duurt (tot wel 3,5 uur) werd mij verteld dat dat komt doordat er telkens een klein beetje warmte ingestopt word en door het draaien van de was met zo min mogelijk water dat ook weer extra warmte oplevert.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Klopt niet. Het komt omdat met weinig water en lage temp niets proper krijgt dus blijft enkel de factor wassen over en dat vraagt tijd. Dus zuinig op energie maar sletig op de kledij. De vraag is waar de besparing dan zit maar die vraag wordt niet gesteld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Ik heb ter leering ende vermaeck eens een wasje gemeten, dat ziet er hier zo uit:

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 16 januari 2021 13:16:03 (36%)

Eens benieuwd naar die test met een WP droger, hoe "zuinig" dat die zouden zijn.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 16 januari 2021 13:32:25 (12%)

Sine

Moderator

Die heb ik helaas niet ... ik kan dit wel eens in een klassieke droger gooien en meten

-edit-

De droger is zoals verwacht weinig spannend ...

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 16 januari 2021 14:51:13 (31%)

Maar afwijkend van dit allemaal blijkt dat de wasmachine van Rew niet verwarmt... Tot 60 Graden moet minstens 20min hoog vermogen zien!! dat is er niet... Is nu een vuilverdeler geworden...

Sine

Moderator

Jep, daar mist een stuk waar het ding toch een kW of twee moet staan verdampen...