door geluid op afstand een ander geluid/licht signaal geven

Bapaktus

Special Member

Ik woon op de vijfde verdieping.
Wanneer er iemand beneden (of boven) op mijn deurbel drukt krijg ik in mijn gang via een kastje een geluidsignaal te horen.
Dit is echter zacht en dat geluids volume kan niet verhoogd worden.
Wanneer wij in de woonkamer zitten en de radio/tv aan hebben horen wij dat signaal niet.
Ik denk nu aan een schakelingetje met een microfoontje (dynamisch of electret) wat ik tegen dat kastje aan "plak" en vervolgens ergens onderweg dat signaal via een opamp/Schmitt-trigger combinatie een 556 met de ene 555 een audiosignaal en en met de andere een powerled aanstuur.
Dat audiosignaal wil ik dan naar een in de huiskamer te monteren luidsprekertje en led sturen.
Ik wil de schakeling met 3 of 4 AA-batterijen voeden.
Gewoon op gaatjes print met eilandjes bouwen.
Ik wil de schakeling in ruststand zo zuinig mogelijk maken.
R's en C's alsook 555's heb ik op voorraad.
Ik heb al bij de gepubliceerde schakelingen zitten kijken en ook weet ik dat er Velleman kitjes bestaan.
Iemand wat tips.?
Alvast bedankt, ruud

je kunt natuurlijk een microfoon en versterkertje gebruiken waarmee je en relais stuurt ofzo.

Je zou daarvoor zoiets als dit kunnen gebruiken:

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/63/lichteffecten/led-licht…

Die laatste transistor zou je dan moeten veranderen in een comperator waarmee je dan weer een lampje aanstuurt.

Vroeger in mijn EE-doos zat een z.g. klapschakelaar. Als je in je handen klapte ging het lampje branden. Zoiets zou je ook nog kunnen gebruiken. Maar dat schema heb ik even niet.

Ik zou het trouwens niet zo doen. Dit is moeilijk gedoe. Ik zou dat kastje openmaken en de binnenkomende draad van het drukknopje beneden en boven oppakken en daarmee iets schakelen. Tenzij dat kastje een interkom ding is dan wordt het lastiger maar niet onmogelijk. Je moet alleen wel alles weten van jouw deurbel.

Deze is mooi te regelen:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/63/lichteffecten/led-licht…

Ik zou het niet op batterijen aanraden dat loopt binnen een paar weken leeg en blijft dan een irritant proces van aanbellers missen en batterijen vervangen.

Heb je een heel simpel (batterijen)babyfoontje overwogen? Dan heb je kans op een oplaadbaar stationnetje, het is draadloos, weergave van accuduur etc.. Ik zie die batterijbabyfoonsetjes van Ikea Patrull voor €5 op marktplaats

Arco

Special Member

Zoiets gaat natuurlijk wel vaak ongewenst af op ieder geluid dat hard genoeg is...
Wat voor geluid is het? (frequentie en lengte toon)? (dan is er wel iets beters te maken wellicht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2021 19:33:21 schreef Bapaktus:
op mijn deurbel drukt krijg ik in mijn gang via een kastje een geluidsignaal te horen

Kun je de gong niet openmaken en daar rechtstreeks het signaal vandaan halen?
Dat lijkt me een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder dan akoestisch.
je kunt dan ook batterijen gebruiken.

R's en C's alsook 555's heb ik op voorraad.

Een 555 gebruikt teveel stroom voor batterij gebruik, zelfs de Cmos versie is niet zuinig genoeg.

Bapaktus

Special Member

Iedereen bedankt voor de reacties.
@Thevel, Het is een gesloten kastje met ook een beeldtelefoon er in. Streng verboden te openen (huurhuis).
De "muziek" die er uit komt zjn een paar "dubbeltonen" van ongeveer een 1,5 seconden.
Ik heb er ook aan gedacht om een bandpass filtertje te bouwen om b.v. een stofzuiger geluid er uit te filteren.
Ook kreeg ik het idee om de schakeling te splitsen.
Eerst microfoon, opamp, diode + C en dan Dil relais.
Het maakcontact voedt dan de "geluidmaker".
Dat duurt dus maar even en zal de batterijen niet uitputten.
Wanneer het originele deurbel geluid stopt valt ook het relais af.
Ik heb ook nog een aantal losse "zoemers" in de rommelbak gevonden.
Die zou ik direct met het relais maakcontact kunnen aansturen.
Ik ga verder prutsen.
ruud

Thevel

Golden Member

Op 16 januari 2021 00:28:40 schreef Ex-fietser:
Je zou daarvoor zoiets als dit kunnen gebruiken:

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/63/lichteffecten/led-licht…

Het verbruik van deze schakeling is bij 9V ongeveer 30µA, een 9V blokbatterij zal dan ongeveer 1 jaar meegaan.

Ik heb er ook aan gedacht om een bandpass filtertje te bouwen om b.v. een stofzuiger geluid er uit te filteren.

Dat lijkt me niet nodig, als je het microfoontje direct op de gong monteert.
Het geluid van de gong zal dan vele malen harder zijn dan het omgevingsgeluid.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 16 januari 2021 14:13:26 (29%)

Arco

Special Member

Het continugebruik van de schakeling zal ook de batterijen uitputten, ik denk dat je met een half jaar blij moet zijn op AA batterijen.
Voor langer kun je C cellen nemen, een goeie gaat ongeveer 3x zo lang mee.

Je kunt eventueel het geluid opnemen en als wav file posten om te kijken wat daar mee is aan te vangen...
De genoemde schakeling reageert overal op dus niet erg geschikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

OK, ik ga aan de slag.
Onderdelen en een prikbord opzoeken.
Ik ga aan de slag.

ruud

Op 16 januari 2021 14:06:30 schreef Bapaktus:
Iedereen bedankt voor de reacties.
@Thevel, Het is een gesloten kastje met ook een beeldtelefoon er in. Streng verboden te openen (huurhuis).

Streng verboden want anders dan....?? Laat ze de hik krijgen, als jij maar zorgt dat alles blijft werken.

Parallel  aan het zoemertje een dun draadje solderen is misschien wel zo robuust.

Is er geen ledje dat je met een ldr kan beplakken?

Ga je het draadloos doen? Anders kan je net zo goed drie adertjes trekken en zo de voeding uit  de woonkamer halen.