Delta Elektronika E018-0.6D paneelmeter

Ja precies. Heb net bij beide voedingen nog het stroombereik afgesteld met een vermogens weerstand zoals Gertjan heeft gezegd. Ook dit ging goed, dus ik ben er blij mee.

Terug naar de E018-0.6D, deze heb ik opengeschroefd en trof het volgende aan.
Het metertje blijf in de stand staan en gaat niet terug naar de nul positie.
Ik kan heel moeilijk zijn waar het probleem zit met het veertje. Foto's zullen wellicht niet genoeg zeggen, of het moet zijn dat het een van jullie meer zegt.. :P

RAAF12

Golden Member

Met het made schroefje bovenop kan je de lagerspeling afstellen. Misschien loopt de as stroef. Heb je een loupelamp?

Ja ik heb een loeplamp. Ik zie/snap ook nog niet precies hoe het zou moeten zitten. Want een van de draden gaat naar het veertje, maar helemaal het andere uiteinde van dat veertje lijkt nergens aan te zitten. Is dit juist?

RAAF12

Golden Member

De veer zorgt er voor dat de naald weer naar links gaat als er geen stroom door de meter loopt dan staat die weer op nul. Aan de andere kant van de as zit ook zo'n veer, zo krijgt de spoel via de twee veren spanning. Even klikken op de afbeelding voor vergroten.

Dit is een foto van een oude universeelmeter die ook volgens het draaispoelprincipe werkt. Als het soepel draait is blazen al genoeg om de naald uit de hoek te krijgen.

benleentje

Golden Member

Ook graag een foto van de wijzerkant. Wat voel je al je heel voorzichtig de naald zelf probeert te bewegen?
Op de foto lijkt het alsof de spoel zelf klem loopt tegen de behuizing.

Je kan ook van de 2 aansluitpunten eerst de weerstand meten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 15 januari 2021 00:43:56 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
LetterHenk

Golden Member

Ik kan er naast zitten (gezichtsbedrog), maar kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het spoeltje uit het lood staat. Is het asje nog wel heel?, misschien krom of uit de lagering gelopen?

Action expresses priorities LH
Kruimel

Golden Member

Ik vermoed het inderdaad ook, ik zie ook wat je beschrijft. Het veertje lijkt ook niet vast te zitten aan de as-kant. Het hele spoeltje leunt tegen het juk voor zo ver ik zie:

Lastig met zekerheid te zeggen, maar ik zou gewoon voorzichting met een pincet eens porren om te kijken of het spoeltje enige vrijheidsgraden heeft. Als hij kan bewegen in richting die niet om zijn as zijn weet je dat hij ergens los is geraakt, en is het nog wel te ontdekken ongeveer waar.

Als hij hetzelfde in elkaar zit als die van RAAF12 dan ziet het er uit dat de as met een soort wig of kogel is vastgezet:

Als dat het geval is, dan zou je de schoef aan de bovenkant iets los kunnen draaien, het mechanisme weer op zijn plek kunnen zetten, en de schroef weer aan kunnen draaien. Op dit punt kan ik helaas niet goed zien of mijn begrip van de werking van deze meter klopt.

Oom Jan

Golden Member

Het lipje waar de veer aan vastzit te verdraaien. Draai dit lipje zeer voorzichtig totdat de wijzer goed op nul staat. Let op, de veer mag niet aangeraakt worden. Nogmaals ZEER VOORZICHTIG. Ik heb in het verleden tientallen instrumenten gerepareerd.

Een probleem is het begin van een oplossing.
Oom Jan

Golden Member

Op 16 januari 2021 13:02:16 schreef Oom Jan:
Het lipje waar de veer aan vastzit is te verdraaien. Draai dit lipje zeer voorzichtig totdat de wijzer goed op nul staat. Let op, de veer mag niet aangeraakt worden. Nogmaals ZEER VOORZICHTIG. Ik heb in het verleden tientallen instrumenten gerepareerd.

Een probleem is het begin van een oplossing.

Zojuist vervangende meters ontvangen.
Ik ga ze beide uitwisselen en ga daarna aan de slag met de defecte meter met de bovengenoemde tips van jullie.

Kruimel

Golden Member

Zou je ze niet eerst gewoon naast elkaar leggen zodat je wat beter kan zien hoe het zou moeten zijn? Als je er een identieke werkende meter naast hebt kan je makkelijker werken aan de defecte. Je kunt dan zien hoe het hoort te bewegen en waar de onderdeeltjes ten opzichte van elkaar zitten. Daar kan geen foto tegenop en als je de werkende inbouwt kan je er moeilijker bij. <- Na heroverweging misschien maar beter de nieuwe meters meteen te monteren. Misschien kan je de goede bewaren voor of geven/verkopen aan iemand die zelf een defecte heeft?

Reken overigens niet op ons (of mij in elk geval) om je ècht te kunnen helpen met zo een reparatie. Om op afstand op basis van intermitterende foto's een operatie te doen in een fijnmechanisch systeem heeft de slagingskans van open hart chirurgie met een op afstand bediende graafmachine via een 33k6 modem.

miedema

Golden Member

Vooral die nieuwe meters NIET openmaken, en gewoon in je voeding monteren :-)

Ik schat de kans klein dat je de defecte meter weer helemaal OK krijgt, en waarom zou je je goede meters riskeren als je hiermee je voeding weer op orde kunt krijgen?

Open maken is kans op stof of vuiltje in het mechaniek, en dan loopt die nieuwe meter ook niet mooi meer...

groet, Gertjan.

Die nieuwe meters ga ik ook direct monteren.
Maar hierna heb ik dus een oude defecte en een oude werkende. In dat geval kan ik de oude werkende nog als voorbeeld.
Maar dan kan ik de voeding weer gebruiken

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zaterdag 16 januari 2021 14:32:21 (12%)

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2021 14:30:01 schreef miedema:
Vooral die nieuwe meters NIET openmaken, en gewoon in je voeding monteren :-)

Ik schat de kans klein dat je de defecte meter weer helemaal OK krijgt, en waarom zou je je goede meters riskeren als je hiermee je voeding weer op orde kunt krijgen?

Open maken is kans op stof of vuiltje in het mechaniek, en dan loopt die nieuwe meter ook niet mooi meer...

groet, Gertjan.

Als ik het goed zie zijn deze wel Klasse 2.5, en de originele Klasse 1.5, misschien nog wat naregelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik heb met een draaispoelmeter met soortgelijke klacht wel eens (na lang zoeken) een heel klein metaaldeeltje gevonden wat tussen magneet en draaispoel zat.
Bijna niet te zien, en doordat het metaaldeeltje zich soms verplaatste ook niet altijd op dezelfde plaats het probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 januari 2021 14:35:59 schreef bprosman:
[...]
Als ik het goed zie zijn deze wel Klasse 2.5, en de originele Klasse 1.5, misschien nog wat naregelen.

Nee hoor, origineel was ook al 2,5.

Degene die 1,5 waren zijn de Neubergers in de E030-1 die ook in dit topic voorbij zijn gekomen.

Het spoeltje zit aan 2 kanten bevestigd. Maar bij nader inspectie blijkt dat deze aan een kant is afgebroken?! Hierdoor ligt de spoel los in het anker.

RAAF12

Golden Member

Kan je een macro maken? Volgens mij is de as krom. Bovenop zit een madeschroef waar de as mee wordt vastgezet en de speling wordt afgesteld van het lager. Als de as afgebroken is wordt het lastiger. Dan heb je de skills en de apparatuur nodig van een horlogemaker.

zo te zien zit de as los in de lagers, die terug steken in het midden en dat veertje solderen. dat is de reden dat de veer is losgekomen, anker is uit de lagers gevallen..

iemand heeft aan het stelschroefje op de lager zitten draaien, daarom kan de as eruit gevallen zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 januari 2021 18:29:03 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Oom Jan

Golden Member

Zoals testman reeds opmerkte is het lager taatsje uit het lagersteente geraakt. Dus lager schroefje voorzichtig losdraaien en dan het spoeltje voorzichtig centreren en het schroefje weer lichtelijk vastdraaien. Leg dan het instrument vak op een schone en ijzervrije ondergrond, tik nu lichtjes tegen de zijkant van het instrument. Het spoeltje mag dan zijdelings heel lichtelijk schommelen in het lager; indien nodig corrigeren mbv het lager schroefje.

Een ijzersplinter is zichtbaar te maken door mbv tegenlicht door het instrument te kijken. Het verwijderen van de splinter kan door, met behulp van een klein stukje stevige tape in een anti magnetische pincet, de splinter op te vissen. Let op raak het spiraalveertje niet aan met de tape.
Gebruik een eventueel hoofdloupe, een vergrotingslens laat bij aanstoten het beeld wiebelen.

Een probleem is het begin van een oplossing.

Dat ze bij Delta Elektronika heel behulpzaam zijn mbt schema's was me al eens verteld. Maar ik wil toch ook wel mijn complimenten uitspreken voor dit bedrijf. Via mail contact gehad en schema's ontvangen. Daarnaast vaak binnen een half uur reactie op alle vragen die ik had. Hoe onnozel de vragen ook waren. En als klap op de vuurpijl hebben ze me ook nog nieuwe knopjes opgestuurd aangezien ik de afdekkapjes van de Stockley knoppen mistte. Het oranje Delta logo sticker was verwijderd van mijn E030-1 unit. Ook hier had ik gevraagd of ze deze nog hadden liggen. Helaas was dit niet zo, maar hij had toch een logo van een envelop geknipt waardoor ik alsnog mijn eigen logo kon maken. Geweldig, waar zie je tegenwoordig dit soort service nog?! Ik wilde dit nog graag gezegd hebben.