Van halogeen naar led

Ik heb een lamp met 20 halogeen lampjes, waarvan de trafo kapot is.
Nu wil ik de traf vervangen door een led trafo. Een dimbare.
Ik moet dus 20 led-lampen kopen van g4, die zijn 1,5 watt, wat dus uitkomt op 30 w totaal.
Nu lees ik overal dat je overcapaciteit nodig hebt, dus moet ik een trafo van 60 watt hebben.
Klopt dat.
Moet ik verder nog ergens op letten.??
Ps ik heb nog nooit een lamp opgehangen en heb totaal geen verstand van stroom..

Arco

Special Member

Bij dimmers varieert dat per model. Vaak geeft men op hoeveel lampen er op 1 dimmer mogen in de datasheet van die driver/dimmer...
(20 lampen op 1 driver/dimmer is veel, de driver/dimmer krijgt dan een grote inschakelstroom te verwerken.)

Ik heb specifieke gevallen gezien waar max. 8 lampen bij stond...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leds en dimmers gaan niet altijd goed samen.
Soms wel, soms niet.

En meestal is een ouderwetse dimmer niet geschikt en moet je die omwisselen voor een Led-dimmer (fase-afsnijding).

dit zijn geen 20 lampen, maar 1 armatuur met 20 pitjes erin. voorheen was dat 200W aan verbruik met halogeen. of je oude dimmer werkt op de nieuwe led driver is overigens maar de vraag..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de G4 ledlampjes ook voor 12V wisselspanning geschikt zijn dan zou je ook een kleine ringkerntrafo kunnen overwegen in combinatie met een geschikte trafo-dimmer.

Dank. Allen voor het meedenken, maar dat is me te rechnisch.
Ik ga een electrician raadplegen, fysiek,

Nogmaals dank!!