simpele lange golf ontvanger

Goedenavond, als monteur in het openbaar vervoer (wisselbesturingen en seinen) ben ik op zoek naar een simpele lange golf ontvanger die een signaal kan ontvangen tussen de 75 kHz en 125 kHz.
.
Rijwegen, en dus wisselaansturingen, vinden bij ons plaats via VECOM en VETAG. Om te kunnen controleren of een VECOM aanvraaglus werkt gebruiken wij nu een simpele transistror-radio waarmee we het uitgezonden VECOM signaal hoorbaar (brom) hoorbaar krijgen. Op deze manier kunnen we ook VECOM lussen, welke niet zichtbaar zijn, traceren.
.
Aangezien onze transistor-radio kapot gegaan is zoek ik nu een schema van een eenvoudige ontvanger voor dit signaal. Het gaat er dus alleen om dat het signaal getraceerd kan worden en door middel van een luidsprekertje hoorbaar gemaakt kan worden. Ik hoef absoluut niet te weten welk signaal of welk bericht er verzonden wordt, het gaat alleen om het signaal.
.
Wie kan mij hiermee helpen? Alvast bedankt.

Tecsun PL-660 heeft een ferrietantenne (die heb je niet genoemd, maar is nodig) en kan vanaf 100 kHz ontvangen. Truckerswereld bij voorbeeld.

Kijken op marktplaats, of kringloopwinkels.
Er moeten volgens mij nog miljoenen transistorradio's in omloop zijn.
Bestaat VECOM en VETAG nog?
Systeem is toch ruim 40 (bijna 50?) jaar oud.
Volgens mij kan je ook een simpele rechtuitontvanger afgestemd op 100kHz bouwen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 7 januari 2021 21:35:04 (18%)

Standaard LG ontvangers beginnen op 150kHz. Als je wat hoort is het dus een harmonische van het doelsignaal. Maar die harmonischen horen eigenlijk niet hoorbaar te zijn.

Ik start binnenkort met de bouw van een LG ontvanger voor de amateurband. Weet niet hoeveel haast er bij is, maar anders kan je daar misschien van profiteren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Zo iets?
http://www.electroniccircuitsdesign.com/sites/default/files/img/tba120-am-radio-receiver.jpg
Voor Langegolf is L1 250wdg op een ferrietstaaf. Wellicht zijn er meer windingen nodig om het frequentiebereik naar beneden te krijgen.

Bron:
http://www.electroniccircuitsdesign.com/radio-circuits/long-wave-radio…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Goed verkrijgbare onderdelen ook,alleen die varicap is nergens meer te krijgen.

Varicap gewoon vervangen door vaste condensatoren met trimmers om de boel 1x af te regelen - mits al die wisselsturingen op dezelfde frequentie werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

https://nl.aliexpress.com/item/1005001659725721.html?spm=a2g0o.product…
Daar kun je toch niet zelf voor bouwen.

Die haalt die lage freq niet zie ik nu.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 8 januari 2021 13:03:22 (38%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelf zou ik niet eens de moeite nemen om af te stemmen, denk ik. Maak gewoon een soort 'inductieve signal tracer'.

Ik zou die kapotte radio nemen, meteen aan de ferrietantenne-spoel een versterkertje aansluiten, de uitgang daarvan in een detectiediode stoppen, nog een keer tot luisterniveau versterken en dat in de speaker van diezelfde radio stoppen.
Misschien werkt de audioversterker van die radio zelfs nog wel. En de detector van de radio kan haast niet stuk zijn, dus dan zou je alleen nog maar dat voorversterkertje op de detector van de radio hoeven aansluiten, dan heb je meteen de volumeregeling ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Op 8 januari 2021 12:20:44 schreef Hugo Welther:
Zo iets?
[afbeelding]
Voor Langegolf is L1 250wdg op een ferrietstaaf. Wellicht zijn er meer windingen nodig om het frequentiebereik naar beneden te krijgen.

Bron:
http://www.electroniccircuitsdesign.com/radio-circuits/long-wave-radio…

Aan de tekenwijze te zien een Elektuur ontwerp ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Op 8 januari 2021 13:01:30 schreef Thevel:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001659725721.html?spm=a2g0o.product…
Daar kun je toch niet zelf voor bouwen.

Die haalt die lage freq niet zie ik nu.

OT\ Leuk ontvangertje voor piraten,dan hoeven ze geen tuners meer te slopen om te bouwen.

Frequency Range:
FM1: 50-88MHz
FM2: 87-108MHz
FM3 (TV Sound): 56.25-91.75MHz
FM4 (TV Sound): 174.2-222.25MHz
MW: 522-1620KHz (9K), 520-1710KHz (10K)
SW: 3.2-21.9MHz
Sensitivity:
MW: ≥10 mV/M
FM: ≥18 dB
SW: ≥60 uV
Distortion: ≤1%
Output Power: ≤220mW
Single Signal Selection: ≥10dB
Internal Speaker: ?57mm, 8Ω, 0.5W
External Headset: ?3.5mm, 32Ω x 2
Battery: 2 x 1.5V AA Batteries (Not Included)
External Power Supply: DC 3-5V
Features: Portable, Full Band, Digital LCD Display
Item Size: 125 x 77.25 x 21mm/4.92" x 3.03" x 0.83" (Approx.)

Op 8 januari 2021 11:31:36 schreef Ledlover:
Standaard LG ontvangers beginnen op 150kHz. Als je wat hoort is het dus een harmonische van het doelsignaal. Maar die harmonischen horen eigenlijk niet hoorbaar te zijn.

Ik start binnenkort met de bouw van een LG ontvanger voor de amateurband. Weet niet hoeveel haast er bij is, maar anders kan je daar misschien van profiteren.

Dank je. Ik heb er inderdaad niet zoveel haast bij. Ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Op 8 januari 2021 13:06:53 schreef Frederick E. Terman:
Zelf zou ik niet eens de moeite nemen om af te stemmen, denk ik. Maak gewoon een soort 'inductieve signal tracer'.

Ik zou die kapotte radio nemen, meteen aan de ferrietantenne-spoel een versterkertje aansluiten, de uitgang daarvan in een detectiediode stoppen, nog een keer tot luisterniveau versterken en dat in de speaker van diezelfde radio stoppen.
Misschien werkt de audioversterker van die radio zelfs nog wel. En de detector van de radio kan haast niet stuk zijn, dus dan zou je alleen nog maar dat voorversterkertje op de detector van de radio hoeven aansluiten, dan heb je meteen de volumeregeling ook.

Meer dan dat heb ik ook inderdaad niet nodig vandaar de oproep "simpele" ontvanger. Ik ga proberen om nog wat van de oude radio te redden.

Op 8 januari 2021 12:20:44 schreef Hugo Welther:
Zo iets?
[afbeelding]
Voor Langegolf is L1 250wdg op een ferrietstaaf. Wellicht zijn er meer windingen nodig om het frequentiebereik naar beneden te krijgen.

Bron:
http://www.electroniccircuitsdesign.com/radio-circuits/long-wave-radio…

Dank je, dit ziet er wel goed uit maar is eigenlijk al "overkill". Iemand anders gaf al een optie van een simpele ferriet aan een versterkertje, dat ga ik eerst eens proberen. Lukt dat niet dan maar wat uitgebreider of misschien toch maar weer een nieuwe (kringloop) transistorradio aanschaffen.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe doe je dát nou weer zo snel! _/-\o_

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Ronald070,
Waarom kan je je transistorradio niet repareren?
Is er een tram overheen gereden?
Is repareren geen optie, dan zou ik voor de methode van FET gepost op 8 januari 2021, 13:06:53 gaan, waarbij ik zoveel mogelijk onderdelen van de kapotte transistorradio zou hergebruiken. Je hebt dan ook de gelegenheid om de ferrietstaaf met de afstemcondensator met extra of nieuwe wikkelingen beter op de gewenste frequentie af te stemmen.

De Techsun PL660 van Brightnoise in de 1e post is uiteraard gewoon bruikbaar.
Geen gedoe en werkt gewoon met een beetje mazzel. Onder voorbehoud kopen.

Wellicht deze

Intresant schema, T1 en T2 wekt als regenatieve ontvanger waarbij de uitkoppeling over de emitters is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 8 januari 2021 18:38:04 schreef Martin V:
[...]
Intresant schema, T1 en T2 wekt als regenatieve ontvanger waarbij de uitkoppeling over de emitters is.

Deze oscillator heet in Duitstalige literatuur ook wel de Peltz-oscillator, naar de uitvinder van deze schakeling, dhr. Günter Peltz.

Je kunt het HF-signaal vanaf de emitters van T1 en T2 uitkoppelen, bufferen, versterken d.m.v. een HF-versterkertje en dan vervolgens d.m.v. een diodedetector demoduleren, i.p.v. het zeer zwakke AF-signaal van de emitters van T1 en T2 zelf uit te koppelen. Door het gebruik van een HF-versterkertje tussen de uitgang van de regeneratieve schakeling en de diodedemodulator wordt de gevoeligheid van deze ontvanger flink verbeterd.

In het onderstaande schema heb ik deze regeneratieve schakeling als een regeneratieve HF-versterker toegepast. Deze is gebaseerd op het VFO-gedeelte van de MC1648 IC. T1 en T3 als regeneratieve schakeling welke door een instelbare stroombron met T2 geregeld wordt. Zie ook de bijdrage "Rückkopplungsempfänger basiert auf dem Peltz-Oszillator" die ik op http://www.mikrocontroller.net/ geopend heb.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 8 januari 2021 18:07:43 schreef ohm pi:
@Ronald070,
Waarom kan je je transistorradio niet repareren?
Is er een tram overheen gereden?
Is repareren geen optie, dan zou ik voor de methode van FET gepost op 8 januari 2021, 13:06:53 gaan, waarbij ik zoveel mogelijk onderdelen van de kapotte transistorradio zou hergebruiken. Je hebt dan ook de gelegenheid om de ferrietstaaf met de afstemcondensator met extra of nieuwe wikkelingen beter op de gewenste frequentie af te stemmen.

De Techsun PL660 van Brightnoise in de 1e post is uiteraard gewoon bruikbaar.
Geen gedoe en werkt gewoon met een beetje mazzel. Onder voorbehoud kopen.

@ohm pi,
de transistorradio is in principe natuurlijk niet gemaakt om "in de baan" te gebruiken. Door het gebruik (lees, vallen op straat, liggen tussen het gereedschap in een rijdende auto e.d.) is deze echt aan het einde van zijn Latijn. Ik ga dan ook zeker voor de optie van het gebruik van de ferriet van de radio in combinatie met een of 2 versterkertjes (antenne en audio). Naar mijn idee zou dat voldoende moeten zijn om het signaal te kunnen traceren. En een simpele opzet kan eenvoudig in een boxje ingegoten worden waardoor de duurzaamheid ook enigszins gewaarborgd wordt. Hoe minder onderdelen er in zitten, hoe minder er kapot kan gaan. En als het dan in de toekomst weer een keer kapot is dan is een nieuwe zo weer gebouwd!

Hubie

Special Member

Op 8 januari 2021 17:50:07 schreef Peter112:
[...]

https://www.astelectronica.nl/AstCatalog/PhotoArtikelByGroup.php?Group… snel, nog 1 bwschikbaar.

Die varicap zat in bijna elk Elektuur HF ontwerp (jaren 80)waar iets met een Bourns multiturn pot.afgestemd moest worden.Zie Elektuur HF Special 1,2 en 3.

Kijk ook eens op:
Marktplaats (VETAG SYSTEEM)

Misschien ook interessant voor jou!
Bevat ook een radio