16,4 v lader geeft nog maar 10v

Kruimel

Golden Member

Op 15 januari 2021 09:29:07 schreef hpbert:
Trouwens, als de lader goed werkt, geeft de led rood bij opladen en groen bij vol. Ook vast groen als de accu niet aangesloten is.

Klinkt logisch. Ik verwacht dat die LED schakeling niet heel speciaal is, die meet gewoon de stroom die naar de accu gaat en verandert van rood naar groen als die onder een bepaalde waarde komt.

De accu is maar een paar seconden verkeerd aangesloten geweest.

Een aanrijding duurt meestal ook maar een fractie van een seconde, maar daar hebben ze bij de garage ook geen boodschap aan... ;)

Nu flikkert de led groen licht als de stroom erop gaat.

Welke frequentie? Als hij pulst (een paar keer per seconde of minder) is het waarschijnlijk wat fcapri zegt: de chip die het laden regelt zal stroom ontvangen en direct weer uitvallen omdat de condensator die hem voedt geen lading kan vasthouden.

Ik zou persoonlijk beide groene condensatoren desolderen en de waarden aflezen. Meet ook de afstand tussen de pinnen, dan kunnen we geschikte vervangers suggereren en dan kan je die bestellen. Dat zijn vaak erg goedkope componenten en het is in zo een geval makkelijker ze gewoon te testen of vervangen helpt in plaats een complexe analyse te doen van het gedrag. Meet ook de weerstand op, daarvoor hoeft die niet gedesoldeerd te worden. Die zal een lage waarde hebben, maar geef voor de zekerheid even de kleurcode aan. Er zijn 12 kleuropties waaronder zilver en goud. Is die ook kapot dan kan je die meteen meebestellen. Ook dit zijn vaak geen dure componenten.

De veiligheids weerstand geeft, gemeten in de printplaat, 3000 Ohm aan. Kleuren zwart bruin zwart zilver.

De kleine elco verwijderd. 470uf 25v.

4 mm tussen de pootjes

Op 15 januari 2021 14:59:23 schreef hpbert:
De veiligheids weerstand geeft, gemeten in de printplaat, 3000 Ohm aan. Kleuren zwart bruin zwart zilver.

haal die er ook maar uit. bruin-zwart-bruin zou 100ohm zijn.
als je 3000 meet, is die waarschijnlijk door en meet je het overige circuit dat 3K weerstand heeft

Op 15 januari 2021 13:37:17 schreef Kruimel:
[...]Klinkt logisch. Ik verwacht dat die LED schakeling niet heel speciaal is, die meet gewoon de stroom die naar de accu gaat en verandert van rood naar groen als die onder een bepaalde waarde komt.

die led hangt meestal aan de laadchip. er is dan een uithang ofwel hoog ofwel laag waarbij die aangeeft dat die in laadmodus staat of niks. quasi alle IC's hebben zo een uitgang staan. nogal logisch ook omdat de meeste een dikke fet inschakelen om de accu aan laadspanning te hangen. kan je dat stuursignaal gewoon aftakken

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 januari 2021 15:15:41 (46%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 januari 2021 14:59:23 schreef hpbert:
De veiligheids weerstand geeft, gemeten in de printplaat, 3000 Ohm aan. Kleuren zwart bruin zwart zilver bruin.

Kruimel

Golden Member

Op 15 januari 2021 15:08:15 schreef hpbert:
De kleine elco verwijderd. 470uf 25v.

4 mm tussen de pootjes

Ziet er uit als iets zoals dit:

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=473691

Je zal voor de zekerheid even het component moeten opmeten. In die regio zijn er iets meer formaten dan waar ik van uit ging... O-)

Op 15 januari 2021 15:13:17 schreef fcapri:
[...]

haal die er ook maar uit. bruin-zwart-bruin zou 100ohm zijn.
als je 3000 meet, is die waarschijnlijk door en meet je het overige circuit dat 3K weerstand heeft

Klinkt logisch, die is ook overleden. Wel vreemd dat er iets geweest is dat deze weerstand heeft kunnen roosteren als hij 100Ω is, dat lukt niet met 14V, dat levert maar 2W aan dissipatie op.

fred101

Golden Member

Dat kan een meetfout zijn als er nog wat spanning op een elco staat. Bij vreemde resultaten meet ik dan nog eens maar dan met de probes omgewisseld. Zo had ik laatst bij doorpiepen dat de meter piepte terwijl er geen verbinding bleek te zijn. Er stond 3V op dat punt via de backup batterij en dat liet de meter piepen.

Maar hier denk ik dat de weerstand gewoon open is en die 3k veroorzaakt wordt door de rest van het circuit. Het beste soldeer je 1 pootje los als je een onderdeel wilt nameten.

Teken even het schema uit, dat is hier redelijk goed te doen. Zo kun je zien waar die verkeerde spanning allemaal me in contact staat

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Dat laatste dacht ik ook te proberen, maar er is geen goede foto van de onderkant. De printsporen zijn lastig te onderscheiden. Er zitten wel nog een aantal SMD componenten op, dus het is meer dan je aan de bovenkant ziet:

bovenkant is volgens mij ook gewoon een schakelende voeding naar 16V ofzo.
en onderkant zal de hele li-ion laadregelingchip van de batterij zitten.

en aangezien de led pulseert, vermoed ik dat die laadregeling hikt omdat zijn ingangsspanning niet stabiel is.

beste de elco's wisselen, die dikke weerstand uithalen en nameten (terug steken als die 100ohm meet) en als de voeding dan stabiel is, nog eens verder meten.
de li-ion laadchip zal wel beveiligt zijn tegen inverse spanningen. er zal wel ergens een piekstroompje hebben gelopen die de elco de laatste tik heeft gegeven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Misschien een betere foto van de onderzijde.

Tja...de adviezen bleken juist wat betreft de weerstand. Deze is dus dood. Geeft 100% weerstand nu die uitgesoldeerd is.

Bij okaphone gekeken naar VeiligheidsWeerstanden.
Maar ik weet niet welke ik moet nemen.
H9eveel weerstand, welke vermogen en welke spanning.
De weerstand die ik eruit heb gehaald is
Zwart bruin zwart grijs bruin.

Welke zal ik als vervangen er in zetten??

Kruimel

Golden Member

Kan je die strepen nog eens controleren? Eerst zeg je:

zwart bruin zwart zilver.

Daarna is het opeens:

Zwart bruin zwart grijs bruin

De tweede optie lijkt logischer (uitgaande van zilver ipv grijs), het zou dan 0,1Ω zijn met een 1% tolerantie. Dat zou een stroommeet weerstand kunnen zijn geweest. Het geeft geen hoop als zo een grote weerstand van 0,1Ω is overleden, zeker in de paar seconden dat je beschijft. Als je de volgorde omkeert zou het een 1k8 weerstand zijn, maar met een tolerantie van 20%, en dat is erg ongebruikelijk.

De kleuren zijn niet altijd duidelijk, probeer liefst de ringen te lezen in voldoende daglicht. Ga even bij het raam zitten en kijk goed. Kunstlicht is niet optimaal voor deze taak. De weerstand zal wel (te) heet zijn geweest, en verkleuring is niet ongewoon. We zijn nu teveel aan het gissen om je te kunnen helpen. Meet de weerstand ook even op zodat we wat makkelijker een vervanger kunnen suggereren.

Is het oppervlak van de weerstand glad of ruw? Meestal zijn de weerstanden met een gladde afwerking geen veiligheidsweerstanden (andersom werkt deze vuistregel niet).

edit: Een foto van een paar geïdentificeerde componenten:

De weerstand is een shunt, waarschijnlijk 0,1Ω en waarschijnlijk niet fusible. Dan zou deze voldoen:

Okaphone link

Kijk ook even naar Q2. Op de foto ziet die er niet blij uit. Als die stuk is vermoed ik dat reparatie lastiger gaat worden omdat 1) je niet weet welk component het is en 2) er dan ook nog wel meer stuk zal zijn.

Je zult de andere condensator ook moeten vervangen. Er is weinig kans dat die de omgekeerde uitgangsspanning wel heeft overleefd omdat die praktisch parallel staat aan de andere. Er zit zo te zien ook een component met de markering L3 tussen dat best nog weleens stuk zou kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 16 januari 2021 15:00:45 (25%)

Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

...

[Bericht gewijzigd door hpbert op zaterdag 16 januari 2021 21:58:36 (100%)

L3 zijn 2 Metalen stangetjes, meer zie ik er niet aan

Kruimel

Golden Member

Ok, dat is een draadbrug. Die zal niet stuk zijn. :)

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.

Dan heb je de verkeerde schema's gevonden, zilver en goud zijn wel gewoon twee kleuropties, maar ze kunnen niet op elke plek voorkomen. Ik ga nog steeds uit van 0,1Ω, al lijkt de eerste band een tikkeltje blauw. 6,1Ω is geen standaard waarde en te hoog om de hele uitgangsstroom te verwerken.

als we de nr's van die kleine IC (U4) aan de onderkant hebben, kunnen we waarschijnlijk achterhalen hoe het schema eruit zou zien en dan ook de bijhorende componenten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

De laatste bruine staat apart, dat zal dan de "1%" aanduiding zijn en niet met de waarde te maken hebben. Dan moet je aan de overkant beginnen te lezen. Ik verwacht dan geen zwarte als eerste. Raar!

Het enige wat ik kan bedenken is dat tentijde van het maken van de kleuren code een weerstand lager dan 10 (bruin-zwart) * .01(zilver) = 0.1 ohm ondenkbaar was laat staan een 1% minder dan 1 ohm.

En dan moet je dit lezen als 010 (bruin-zwart-bruin) * .01 = 0.1 Ohm.

Als shunt geen "rare waarde"...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

Dat is geen fusable weerstand, maar als hij oneindig meet in ieder geval kapot. Ik heb echter nog nooit zo-een gezien die dat zonder forse verkleuringen deed (en rook), want om open te gaan moet er wat weg branden en meestal zit het weerstand draad of de film aan de buitenkant. Weet je zeker dat je goed gemeten hebt ?

De fuseable versie die ik bedoelde is mat grijs en er zit een kloddertje witte lijm op. Hij zit naast de trafo en is zichtbaar op de eerste serie fotos

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als zilver ook een code is, dan lijkt mij dat juist.
En ik heb de weerstand in vol zonlicht bekeken, ja....dat kan in Spanje, en het is echt zwart bruin zwart zilver en dan verder naar beneden weer bruin.
Vraag,
is het een beveiligings weerstand
Zo nee, waar zit de beveiliging dan
En door wat voor weerstand kan ik deze zwbrzwzi vervangen.

Kleine ic's bij U4 vanaf u4 gelezen: 3301, 2202, 1002.
Bij de laatste staat de tekst anders om t.o.v. de eerste twee.

Foto met vergrootglas, scherper lukt helaas niet

Kruimel

Golden Member

Dat is zo te zien een 358 dual opamp en ik zie zo snel geen aansluitingen naar één van de opamps. Het is geen controller IC en ik denk dat deze opamp alleen het signaal van de weerstand versterkt. Ik kan geen schema tekenen op basis van deze informatie, maar U2 of U3 zullen wel een TL431 zijn en de optocoupler aansturen.

Op 17 januari 2021 13:23:34 schreef hpbert:
Als zilver ook een code is, dan lijkt mij dat juist.
En ik heb de weerstand in vol zonlicht bekeken, ja....dat kan in Spanje, en het is echt zwart bruin zwart zilver en dan verder naar beneden weer bruin.
Vraag,
is het een beveiligings weerstand
Zo nee, waar zit de beveiliging dan
En door wat voor weerstand kan ik deze zwbrzwzi vervangen.

Zeg, lees jij wel?

Op 16 januari 2021 14:40:18 schreef Kruimel:
Is het oppervlak van de weerstand glad of ruw? Meestal zijn de weerstanden met een gladde afwerking geen veiligheidsweerstanden (andersom werkt deze vuistregel niet).
[...]
De weerstand is een shunt, waarschijnlijk 0,1Ω en waarschijnlijk niet fusible. Dan zou deze voldoen: [...]

Niet om moeilijk te doen, maar ik zou eens aanraden alle posts te lezen en te controleren of je alle vragen hebt beantwoord en alle inzichten in je hebt opgenomen.

Kleine ic's bij U4 vanaf u4 gelezen: 3301, 2202, 1002.
Bij de laatste staat de tekst anders om t.o.v. de eerste twee.

Dit zijn geen IC's maar weerstanden. De codering is hetzelfde als die van "grote" weerstanden, maar dan met getallen en zonder tolerantie. Ze zijn 3k3, 22k en 10kΩ, en niet relevant voor de analyse.

Ik vermoed niet dat je het zal kunnen repareren, gevolgschade lijkt gegeven de informatie die er nu is waarschijnlijk. Het lijkt er ook niet op dat de bagage aanwezig is voor een complexere reparatie.

Op voorhand mijn excuus als ik zaken verkeerd heb beantwoord, dat was zeker niet de bedoeling.
Ik dacht dat met de foto's al veel vragen werden beantwoord, zoals de betreffende weerstand waarvan een van u zei dat dit de beveiligings weerstand zou zijn. Het oppervlak van deze weerstand is, zoals op de foto te zien is, glad.
Ik hoopte dat met uw antwooorden, ik met vervanging van mogelijk defecte elco's en weerstanden, de reparatie gedaan zou kunnen krijgen.
Verder dan dat wilde ik met uw hulp, ook niet gaan, omdat dat mijn kennis te boven gaat.

Vriendelijke groet
Bert

dual opamp li-opn charger circuit:
https://www.circuitsdiy.com/wp-content/uploads/2011/12/simple-li-ion-charger.png

zjin er onderdelen die overeenkomen?
opamps en inverse spanning, dat beloofd meestal niet veel goeds

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 17 januari 2021 20:20:08 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken