Miele W373 display dood

Hallo,

Mijn Miele W373 wasmachine bleek er af en toe mee te stoppen.
Het display en de lampjes vielen plots uit voor 1 seconde, maar gingen daarna weer aan.
Dit gebeurde vaak vandaag.

Ik heb de hoofdprint EL150C eruit gehaald, en vervangen door een ANDERE EL150C print.
Resultaat: de machine blijft af en toe uitvallen.
Zouden beide printen dezelfde fout hebben?

Vervolgens heb ik de aan-uit-schakelaar Line en Neutral overbrugd met draad, om uit te sluiten dat het de switch is.
GEEN resultaat.

Op een gegeven ogenblik is de intermittant-storing overgegaan in permanent dood van het display.

Vanuit de schakelaar-print (230V) loopt de spanning weg naar de EL150C print, maar er lopen ook 2 draden naar onder in de machine.
Het ziet er raar uit, en ik heb nog niet precies gemeten hoe de fases en nul lopen.

Heeft er iemand tips?

Ik kan trouwens de circuitsonline-website geregeld niet bezoeken ivm een rare storing. Dus als mijn reactie wat lang duurt, dan weten jullie waarom.

De control-print waar de frontlampjes en de selectieknop op zitten is van het type EDPW223

Graag jullie hulp.

Er ist wieder da...

Beide printen dezelfde fout gaat wel heel toevallig zijn. Tenzij de trafo stuk is. Dit gebeurt regelmatig. Heb je het schema er bij genomen? Zit vooraan aan de pomp ergens. Kun je schema lezen, analyseren en foutzoeken? Meet of op de primaire vd trafo 230 toe komt. Kan ook met de ohmmeter spanningsloos. De pennen van de stekker doormeten tot aan de 2 trafo aansluitingen. Als dat ok is meet dan of er secundair stroom uit komt. Zit daar geen dikke blauwe axiaal condensor op de print? Zit daar een DC spanning op?

Persoonlijk zou ik de print er uit halen en met de ohmmeter de primaire vd trafo uitmeten. Richting maximaal 1 kilo ohm.

Ps: die glitch durf ik rond 12u pm ook wel eens hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo,

Bedankt voor de tips.
Het schema heb ik gelezen van u. Het is meer een bedradings-schema.
Niet 100% duidelijk, maar ok.

Ik heb uw metingen gedaan.
De reserve-print EL150C had een primaire trafowikkeling die in de Mega-Ohm is... Hij meet ook 0.4Vdc op de dikke blauwe elco.
Duidelijk dus. Hier moet een nieuwe trafo in.

Mijn eigen EL150C print er weer ingezet.
De wasmachine doet het weer, maar valt af en toe kort af langdurig uit.
als de machine WEL werkt meet ik 28Vdc op de blauwe dikke elco.
Als de machine is uitgevallen (alle lampjes dood) dan staat er ongeveeer 0.4Vdc op...

Ik ga morgen wat draden solderen op de trafo prim 230V.

Zou die 230V wel aanwezig blijven, maar geen DC-output, dan is ook deze transformator verdacht.

Ik meld mij morgen weer.

Er ist wieder da...

Ah. Klinkt nogal sterk als 2 defecte trafo's. Speciaal gewikkeld. Je kan deze waarschijnlijk nog wel krijgen. Indien absoluut niet meer dan zijn er nog wel mogelijkheden.

Er bestaat de mogelijkheid dat er secundair te veel belasting is. Ik zou de elco's (allemaal dus) vernieuwen. Kan op die leeftijd geen kwaad.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 16 januari 2021 22:56:13 (30%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo, vanaf vanmorgen 8.30 geprobeerd op de site te komen. Eindelijk gelukt nu.

Ik heb de spanning gemeten op de dikke blauwe elco van de EL150C print toen de machine dood was. 0.5 Volt.
Print gedemonteerd, en de primaire wikkeling van de trafo gemeten: oneindig.
Deze print heeft dus een defecte trafo.

De print waar het mee begon weer terug ingebouwd (EL150C).
Oude klacht is weer terug. Machine valt af en toe (soms langdurig) dood.
2 draden gesoldeerd aan de PRIMAIRE trafozijde.
Als de machine werkt staat er 230V op de trafo, en staat er 28Vdc over de dikke blauwe elco.
als de machine stiltvalt staat er 230V op de primaire, en 0,5Vdc op de dikke blauwe elco.

Het lijkt erop als de trafo opwarmt, de primaire wikkeling open gaat.

Ook hier de trafo defect dus.

Iemand heeft mij een reserve EL150C print aangeboden, en voor de zekerheid heb ik een paar van die trafootjes besteld op ebay.
Het is een speciale trafo, en blijkbaar heeft een bedrijf opdracht gegeven om deze trafo na te maken voor reparatie-bedrijven.
Pittig prijsje wel.

Ik hoop eind komende week weer een werkende machine te hebben.
Tevens ga ik er voor zorgen dat ik ook zeker weet dat mijn reserve-print ook werkt dan :)

Er ist wieder da...

heb je foto van de print, transfo (link)

Elco's niet vergeten. Een goedkope truuk. Maar die heb je natuurlijk niet van mij want daar ga ik voor op mijn kop krijgen hoewel het perfect werkt. Een 2x18vac trafo (Standaard trafootje)op een andere veilige plaats inbouwen en dan 6 draden er naartoe. Voor een klant kun je dat niet riskeren maar de mijne heeft er menig jaar mee verder gedaan.

zoiets achtig:
https://www.conrad.be/p/gerth-pta543602-printtransformator-1-x-230-v-2…

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 17 januari 2021 16:52:39 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

heb ik ook weleens gedaan, trafo was stuk in ik meen een nordland wasmachine. studenten, dus ik een DC adapter van een oude modem die daar lag aangehangen en achterin de machine getierapt. die machine is nog in gebruik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Speciale transfo op die EL150c print qua spanningen, model, configuratie?

Uit mijn hoofd. Secundair 1: 20v, 0.5A Secundair 2: 20v, 50mA

Pinnetjes onderaan zitten ook niet op de standaard plaats.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 17 januari 2021 16:49:28 (34%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb nog splinter nieuwe trafo's liggen!!

Ik heb een EL150C printplaats ontvangen van een forum lid.
Bij deze was de transformator wel nog heel.

De machine werkt weer. :)

Er ist wieder da...

Yep, gelukkig!! Trafo's worden spaarzaam...