Ventilator regeling houtkachel/ weerstand codering

Ik begin met het achtergrond verhaal: Vele (vele) jaren geleden is een open haard omgebouwd tot kachel. Daar zit een ventilator in die de lucht om de binnen-stookruimte trekt en weer de kamer in blaast. Dat verwarmt redelijk efficiënt. En die ventilator heeft een toerenregeling die in het verlengsnoer zat, en dat heeft al die tijd goed gewerkt.
En toen dacht iemand oh, een verlengsnoer, en stak daar een laptop voeding in....

Dat moet dus vervangen/gerepareerd worden.
Op de regelaar staat een typenummer, maar dat nummer is onbekend bij google. Dan zelf maar proberen te repareren. Schakeling met voornamelijk condensatoren, een triac en een paar weerstanden. Triac: Hmm, lastig door te meten, maar kost een paar centen, vervangen dus. Hetzelfde type is niet te krijgen, maar een vervanger is zo gevonden. (zelfde spanningen, gate trigger current, etc)

Dan nog de weerstanden nameten, maar die gaan toch nooit kapot. Dus toch. Alletwee oneindig. Weerstand 1 uitsolderen, aflezen, nieuwe erin.

Weestand 2: Eruit, uitlezen: Bruin zwart zilver zilver zwart.
En daar houdt het op.Geen flau idee hoe ik dat moet aflezen. Heeft iemand enig idee wat ik daar mee moet?

Ik heb een foto bijgevoegd. Ik kan er toch echt geen andere kleuren van maken.

(Als er ook nog een condensator stuk is houdt het op, maar ik hoop het triac en weerstanden dat het lukt.
Ik kan natuurlijk ook nog proberen een nieuwe schakeling te maken. probleem is dat ik niet weet wat voor motor er exact in zit, en het laatste waar ik op zit te wachten is dat ik die ventilator om zeep help, aangezien die in de kachel ingebouwd is.)

Thevel

Golden Member

Zilver staat voor een multiplyer van 0.01 maar ook voor tolerantie van 10%
Bruin staat voor een Temperatuur coëfficiënt van 100 ppm/°C

Ik kom dan op een 0,1Ω 10% 100 ppm/°C weerstand.
Erg laag, ik heb het gevoel dat het niet klopt...

maartenbakker

Golden Member

Zal wel een senseresistor of een fusible resistor zijn. Context van de schakeling is nuttig.

Zeker als je zegt dat het verhaal afgelopen is als je een condensator moet vervangen, ga je hulp nodig hebben. Maak eens een foto van onderzijde en bovenzijde van de print.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 januari 2021 18:17:57 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is een 0.1Ω fusible KNP(rechtse zwarte band) resistor, een standaard type dus, een NKNP heeft een groene band en is non inductive.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 17 januari 2021 19:04:23 (34%)

LDmicro user.

Verder die regelaar niet meer in een verlengsnoer zetten. Dat gaat later weer fout en met misschien wel ernstigere gevolgen.

Een fusible resistor. Ahhh, ik wist niet dat dat zo werd aangegeven. Als je weet waar je op moet zoeken, wordt het een stuk makkelijker :)

De condensatoren zijn een beetje mysterie condensatoren. Er zat het een en ander vastgelijmd, dus ik heb ook een foto-in-spiegelbeeld van een van die stukjes lijm, met daarop de opdruk van de condensator. Dat soort grappen.

Voor de liefhebber foto's van print en onderdelenkant bijgevoegd. Ik bedacht me overigens dat mijn verhaal niet helemaal klopte over nooit iets mee aan de hand: Oorspronkelijk zat er een potmeter-met-schakelaar op. Toen die schakelaar het begaf, heb ik die potmeter vervangen door een gelijkwaardige potmeter zonder schakelaar, en het schakelpunt overbrugd. Dat heeft echter ook al die tijd probleemloos gefunctioneerd. Leeftijd kachel >30 jaar, leeftijd van die reparatie >20 jaar. Van daar ook dat het er niet helemaal super uit ziet. Dat was nog met een losse soldeerbout. Maar goed, afgezien van de kapotte schakelaar: Altijd perfect regelbare ventilator gehad.

Iedereen alvast enorm bedankt. Ik ga ermee aan de slag, en houdt jullie op de hoogte.

Lijkt me sterk dat die weerstand 0.1 Ω was.
Die middelste ring is door de hitte verkleurd.
Bruin zou logischer zijn, dan kom je op 100 x 0.01 = 1 Ω

Thevel

Golden Member

Nu er foto's geplaatst zijn zie ik dat de weerstand in serie staat met de inkomende spanning en fungeert als zekering.
Of hij 0,1Ω of 1Ω is haalt weinig uit.
Desnoods vervang je de weerstand door en zekering van een paar honderd mA.

Waarom zou je hem vervangen door een zekering?
Ik zie ook ergens een dikke glaszekering zitten. Die zal ook wel stuk zijn.
Wat de functie van die weerstand is, is mij onduidelijk.
Misschien vloeiendere regeling van het motortoerental?

Thevel

Golden Member

Die glaszekering staat in serie met de uitgaande kant.

Schema ziet er ruwweg als volgt uit:

code:

                    ___________
   _     ____      |           | 
3 [_]---|____|--+--| Moeilijk  |-------+
          R     |  |___________|       |
   _          __|__                    |
2 [_]---+     _____  .01K250 ~         |
   _    |       |    ______            |
1 [_]---+-------+---|______|-----------+
                      Z

R = fusible weerstand
Z = glaszekering

Weerstand en glaszekering staan in serie (muv condensator)

Mijn dank aan iedereen die geholpen heeft. De fusible resistor was het laatste kapotte component.
0.1 ohm was moeilijk te krijgen, maar 0.22 was er wel. (Klein ventilatortje, beslist minder dan 1A -> dan mag dit geen probleem zijn)

Weerstand is gemonteerd en de hele regelaar werkt weer perfect.

Thevel

Golden Member

Mooi dat je het even laat weten. :)