Ledstrips voedingsbron

Beste forumleden,

Ik weet niet of de vraag die ik heb hier mag stellen, maar dan mag dit topic verwijderd worden.

Ik wil graag een ledstrip gaan gebruiken voor een project. De stroomvoorziening kan niet via een stopcontact, maar zal met een draagbare accu moeten.

De lengte zal tussen de 2 en 3 meter varieren. Ik heb een ledstrip uitgezocht met 60 leds per meter die werkt op 5V. In totaal zal ik dus maximaal met 180 leds gaan werken. Nou heb ik vernomen dat deze leds in totaal (op maximale capaciteiten) 180*0,06 = 10,8A gebruiken.

Ik heb mensen gezien die soortgelijke projecten deden met een powerbank, maar de maximale output van een powerbank houdt al snel op bij 3A.
Hebben jullie ideeën voor een goede stroomvoorziening?

Daarnaast vroeg ik mij ook het volgende af: stel ik zou een voedingsbron uitzoeken van 5V en 20A. Dan betekent dat toch dat die 20A de maximale stroom output is die de bron kan leveren, maar afhankelijk van wat de leds vragen levert de bron dan toch gewoon minder stroom?

Ik bedank jullie alvast voor alle input!

Groetjes.

Euh? 10A 5V op 3 meter. Dat gaat licht geven!
Een powerbank? Zelfs als die 10A afkan is die binnen de 2 minuten zo plat als een vijg.
Wat je eerst moet doen is een batterij zoeken die je wil of kan gebruiken. Hoe groot kun je gaan in capaciteit. 2Ah? 200Ah? 5V 12V 24V 36V...
Zoek dus eerst een batterij. een ledstip is makkelijker aan te passen. Ik heb hier 72v ledstrips hermaakt tot 24v ledstrips en daar voeding op gehangen vn 24V.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 20:52:34 schreef EricN:
Euh? 10A 5V op 3 meter. Dat gaat licht geven!
Een powerbank? Zelfs als die 10A afkan is die binnen de 2 minuten zo plat als een vijg.
Wat je eerst moet doen is een batterij zoeken die je wil of kan gebruiken. Hoe groot kun je gaan in capaciteit. 2Ah? 200Ah? 5V 12V 24V 36V...
Zoek dus eerst een batterij. een ledstip is makkelijker aan te passen. Ik heb hier 72v ledstrips hermaakt tot 24v ledstrips en daar voeding op gehangen vn 24V.

Hoi EricN,

Die 10,8 volt is natuurlijk het maximale. Ik had gelezen dat je inderdaad vel veel lager kunt zitten. Minimaal 0,02A per led. Dan zou het dus 3.6A zijn in totaal zijn.

Ik wil het liefst gewoon een simpele batterij. Daarom zou voor mij een powerbank een goede optie zijn. Andere goede opties zijn oplaadbare batterijen.

Hoe heb je de ledstrip aangepast van 72V naar 24V als ik vragen mag?

Eerst opgetekend hoe de banen en de leds aangesloten zaten en dan herwerkt door wijzigingen in de banen toe te brengen. Het was vrij eenvoudig doch al enkele jaren geleden dus een schema uit het hoofd gaat wat moeilijk zijn. Ik heb hier nochtans wat overschotten van dus als je de tip werkelijk dringend nodig hebt kan ik het in kijken. De leds branden hier overigens nog dagelijks als sfeerverlichting in de keuken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een simpele batterij is niet echt het goede antwoord. Hoe lang moeten ze branden is bv een veel interessantere vraag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 21:14:59 schreef EricN:
Eerst opgetekend hoe de banen en de leds aangesloten zaten en dan herwerkt door wijzigingen in de banen toe te brengen. Het was vrij eenvoudig doch al enkele jaren geleden dus een schema uit het hoofd gaat wat moeilijk zijn. Ik heb hier nochtans wat overschotten van dus als je de tip werkelijk dringend nodig hebt kan ik het in kijken. De leds branden hier overigens nog dagelijks als sfeerverlichting in de keuken.

Nee is niet dringend nodig hoor, was gewoon nieuwsgierig hoe dat precies zou kunnen.

Voor mijn project zal ik het toch het liefst namelijk zo simpel mogelijk houden, dus had ik een ledstrip uitgezocht op ali. Ik weet niet of linkjes zijn toegestaan anders kan ik die ook sturen.

Ik zal anders uitleggen wat het idee is. Ik zou namelijk graag mijn longboard verlichten met ledstrips aan de onderkant. Vandaar dus ook dat een draagbare spanningsbron een vereiste is.

Daarnaast wil ik het ook gewoon goedkoop en simpel houden. Geen gedoe met speciale opladers, bms systemen etc..

De duur dat de leds moeten branden zou ik het liefst op minimaal 4 uur hebben (langer is altijd welkom).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Minimaal 0,02A per led.

Vergeet dat maar gauw. Er zijn veel soorten en modellen en types van leds in omloop, maar enkel de "power"leds vereisen zoveel stroom. Er zijn er meer en meer die zelfs bij 10 mA al verbazend veel licht afgeven.

Suggestie: bekijk eens eerst wat die ledstrip doet met 10 mA, en beslis dan pas welke stroomvoorziening er vereist is.

Overigens: wat is een "longboard"? En waarom zou men daar extra licht onderaan willen? Toch niet zoiets: https://en.wikipedia.org/wiki/Surfboard#/media/File:Elevenfootersmall.…

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Heb je een oplossing voor een duurzame bevestiging zodat bij het minste stootje ergens tegenaan de leds er niet af geflikkerd worden? Infrezen? Plexi laag? Waar ga je de batterij monteren? In je backpack met een kabel of op/onder de board? Allemaal belangrijk voor je keuze batterij. Als het ter sfeerverlichting is s'avonds dan heb je echt niet veel licht nodig. Powerleds zijn dan veel te krachtig. Je kan ze wel minder spanning geven om te dimmen natuurlijk. Heb je een regelbare spanningsbron om te experimenteren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 21:29:16 schreef big_fat_mama:
[...]

Vergeet dat maar gauw. Er zijn veel soorten en modellen en types van leds in omloop, maar enkel de "power"leds vereisen zoveel stroom. Er zijn er meer en meer die zelfs bij 10 mA al verbazend veel licht afgeven.

Suggestie: bekijk eens eerst wat die ledstrip doet met 10 mA, en beslis dan pas welke stroomvoorziening er vereist is.

Overigens: wat is een "longboard"? En waarom zou men daar extra licht onderaan willen?

Oh interessant. Bedankt!

Een longboard is een soort skateboard, maar dan in plaats van truckjes bedoelt voor lange afstanden.

Ik ben bezig met een elektrisch longboard te maken die dus d.m.v. een elektromotor naar voren komt i.p.v. aangedreven doormiddel van pushen met je voet.

Het leek mij gewoon leuk om daaronder ledstrips te doen voor als ik het eventueel in het donker zou gebruiken. Daarnaast vind ik het ook interessant om wat te gaan oefenen met een arduino en ledstrips.

Dan heb je toch al een batterij? Waarom die niet nuttigen? Is er nog ruimte voor een 2de?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 21:37:45 schreef EricN:
Heb je een oplossing voor een duurzame bevestiging zodat bij het minste stootje ergens tegenaan de leds er niet af geflikkerd worden? Infrezen? Plexi laag? Waar ga je de batterij monteren? In je backpack met een kabel of op/onder de board? Allemaal belangrijk voor je keuze batterij. Als het ter sfeerverlichting is s'avonds dan heb je echt niet veel licht nodig. Powerleds zijn dan veel te krachtig. Je kan ze wel minder spanning geven om te dimmen natuurlijk. Heb je een regelbare spanningsbron om te experimenteren?

Nee geen oplossing voor, maar mijn longboard staat redelijk hoog van de grond dus dat zou eventueel kunnen schelen, maar dat zal ik toch echt in het echt moeten gaan ondervinden. Infrezen met plexiglas er over heen is trouwens wel echt vet, maar daar zou ik mij dan in moeten gaan verdiepen.

De batterij komt onder het board. Het is inderdaad voornamelijk bedoelt ter sfeerverlichting/zichtbaarheid s'avonds.

Helaas heb ik geen regelbare spanningsbron tot mijn beschikking..

Op 17 januari 2021 21:44:19 schreef EricN:
Dan heb je toch al een batterij? Waarom die niet nuttigen? Is er nog ruimte voor een 2de?

Ja in principe zou ik dan inderdaad wel een batterij tot mijn beschikking hebben. Die batterij gaat alleen natuurlijk wel veeeeeel meer power geven (36v, 60A zoiest). Vandaar dat ik een andere batterij voor mn ledjes makkelijker vindt. Die zou ik dan eventueel ook kunnen gebruiken voor onder mijn gewone longboard. Er is in principe denk ik wel ruimte voor een niet al te grote 2e batterij

Ik moet ook weer even mijn gedachten ophelderen. Klopt de volgende bewering?

De helderheid van een LED is afhankelijk van de spanning die de led krijgt toegevoerd. Bij een bepaalde spanning die geleverd wordt aan een led, hoort een bepaalde stroomsterkte. De spanning wordt geleverd door je spanningsbron en is dan ook bij een batterij een vast gegeven. De stroomsterkte is dus afhankelijk van de spanning van de bron en de weerstand van de led.

Redelijk. Een batterij is geen vaste spanningsbron. Zoals je weet varieert die navenant de lading. Dit is op te lossen door een converter tussen te plaatsen. In een powerbank zit die ingebouwd (5v)daar de inwendige spanning gevoed wordt door een lithium batterij (tss 3.2v en 4.2v). Een led is doorgaans tegenwoordig 3v maximum (max rendement) Als je dus minder dan 3v (op de led, dus aan de voedingskant minder da 5v) geeft dan gaat ook de lichtsterkte minderen.

Door de weerstand te veranderen en zelf een converter te voorzien kan je de verloren energie in de serieweerstanden minderen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

60leds per meter geeft VEEL TEVEEL licht voor ergens onder te hangen.
ik zou het vermogen al een pak minder houden. een 5V ledstrip zou je met gemak al kunnen op een gewone li-ion cell hangen (3,3-4,2V).

ik heb 12V ledstrips op mijn ligfiets en deze worden met een 3S li-ion accu gevoed (9,9-12,6V). ik heb daarbij nog 2 serie diodes gemonteerd die elk 0,6V wegnemen.
de ledstrip werkt dus op 11,4V tot 8.7V. echter als mijn accu onder de 10.8V komt, beginnen de leds teveel te dimmen. en dan haal ik er 1 diode uit met een schakelaar.
mijn 12V strip werkt dus op 11,4V bij volle accu, en 10,2V bij halfvolle accu en schakelaar ingedrukt. en die geven meer dan genoeg licht
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2004.JPG
ik dacht dat elke strip 70mA verbruikte (30cm lang met ik dacht 15ledjes per strip)

dus voor u geval, aangezien je al die 5V strips hebt.
neem een gewone powerbank die je met velco onder je longboard kan hangen (kan je er ook je GSM nog mee opladen).
maak een usb kabel waar je een diode of weerstand mee in serie zet, om zo de lichtsterkte van je ledstrip te veranderen.
met een beetje geluk kan je de boel op 5mA per led houden (180leds x 5mA = 0.9A) en dan heb je bijna 5W aan ledverlichting onder dat longboard (dat is VEEL)
een powerbank van 4Ah (4Ah li-ion cellen, maar door DC converter naar USB ga je wat verlies hebben) zou het dan iets meer dan 3uur volhouden.

een 10Ah powerbank is maar een 7cmx6cmx2cm groot als ze 3500mAh cels gebruiken. gewicht iets van 200gram
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1TQN9OXXXXXcAaXXXq6xXFXXXl/224460192/HTB1TQN9OXXXXXcAaXXXq6xXFXXXl.jpg?size=66781&height=800&width=800&hash=5ca77e0beefc4f1daf7c775c776eff6d

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Twee tot drie meter is veel te veel.
1 strip in het midden van je longboard zal meer dan genoeg zijn.
Als je het niet op vol vermogen laat branden dan zal een powerbank misschien wel genoeg zijn (ligt ook aan de grootte vd powerbank natuurlijk)

Wat voor ledstrip heb je uitgekozen?
Als je iets van een RGB ledstrip hebt, dan moet je misschien nog aan de slag met een controller

Op 17 januari 2021 22:36:38 schreef EricN:
Redelijk. Een batterij is geen vaste spanningsbron. Zoals je weet varieert die navenant de lading. Dit is op te lossen door een converter tussen te plaatsen. In een powerbank zit die ingebouwd (5v)daar de inwendige spanning gevoed wordt door een lithium batterij (tss 3.2v en 4.2v). Een led is doorgaans tegenwoordig 3v maximum (max rendement) Als je dus minder dan 3v (op de led, dus aan de voedingskant minder da 5v) geeft dan gaat ook de lichtsterkte minderen.

Door de weerstand te veranderen en zelf een converter te voorzien kan je de verloren energie in de serieweerstanden minderen.

Bedankt Eric. Die ingebouwde converter in een powerbank bepaalt die dan ook de stroomtoevoer? Ik zag namelijk dat de powerbank 2.4A levert.

Op 18 januari 2021 10:40:11 schreef fcapri:
60leds per meter geeft VEEL TEVEEL licht voor ergens onder te hangen.
ik zou het vermogen al een pak minder houden. een 5V ledstrip zou je met gemak al kunnen op een gewone li-ion cell hangen (3,3-4,2V).

ik heb 12V ledstrips op mijn ligfiets en deze worden met een 3S li-ion accu gevoed (9,9-12,6V). ik heb daarbij nog 2 serie diodes gemonteerd die elk 0,6V wegnemen.
de ledstrip werkt dus op 11,4V tot 8.7V. echter als mijn accu onder de 10.8V komt, beginnen de leds teveel te dimmen. en dan haal ik er 1 diode uit met een schakelaar.
mijn 12V strip werkt dus op 11,4V bij volle accu, en 10,2V bij halfvolle accu en schakelaar ingedrukt. en die geven meer dan genoeg licht
[afbeelding]
ik dacht dat elke strip 70mA verbruikte (30cm lang met ik dacht 15ledjes per strip)

dus voor u geval, aangezien je al die 5V strips hebt.
neem een gewone powerbank die je met velco onder je longboard kan hangen (kan je er ook je GSM nog mee opladen).
maak een usb kabel waar je een diode of weerstand mee in serie zet, om zo de lichtsterkte van je ledstrip te veranderen.
met een beetje geluk kan je de boel op 5mA per led houden (180leds x 5mA = 0.9A) en dan heb je bijna 5W aan ledverlichting onder dat longboard (dat is VEEL)
een powerbank van 4Ah (4Ah li-ion cellen, maar door DC converter naar USB ga je wat verlies hebben) zou het dan iets meer dan 3uur volhouden.

een 10Ah powerbank is maar een 7cmx6cmx2cm groot als ze 3500mAh cels gebruiken. gewicht iets van 200gram
[afbeelding]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat die 60 leds per meter te veel zijn. Ik zal nu dan ook gaan kiezen voor 30 leds per meter en dan maar 1 meter in totaal.

Mag ik vragen wat je bedoelt met velco?

Op 18 januari 2021 10:48:21 schreef MrNiles:
Twee tot drie meter is veel te veel.
1 strip in het midden van je longboard zal meer dan genoeg zijn.
Als je het niet op vol vermogen laat branden dan zal een powerbank misschien wel genoeg zijn (ligt ook aan de grootte vd powerbank natuurlijk)

Wat voor ledstrip heb je uitgekozen?
Als je iets van een RGB ledstrip hebt, dan moet je misschien nog aan de slag met een controller

Bedankt voor je reactie. Na het lezen van jouw post en die hierboven, heb ik er nu voor gekozen om een 1 meter strip te kopen van 30 leds.

Ik heb inderdaad RGB-led strips uitgekozen. Het wordt waarschijnlijk deze: https://nl.aliexpress.com/item/2036819167.html?spm=a2g0z.12010612.8148…

Ik wil die gaan aansturen met een controller die ik ook ga kopen. En daarnaast wil ik ook zelf aan de slag met een arduino met bluetooth module.

Een powerbank regelt de uitgaande spanning op 5volt en beperkt de maximum stroom op bv 2,4A. Dus boven die stroom valt hij uit. Spanningen stroom niet door elkaar halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org