Stroom tuin

Hopelijk niet een dubbele discussie, maar mijn specifieke situatie zo snel nergens kunnen vinden.

Het betreft dat ik stroom wil aanleggen in de tuin. Hiervoor een aftakking bij een WCD binnen gemaakt, dus op een bestaande groep. Echter heeft de WCD geen aardedraad (oude woning). Wat is nu het slimste wat ik kan doen?

Zat zelf te denken aan een aardlekautomaat er tussen, maar als ik de aarde nergens op kan aansluiten, dan gaat de aardlekautomaat zijn werk ook niet volledig doen denk ik? Als alleen de fase en de 0 aangesloten zijn en de lekstroom geen kant op kan?

Iemand anders zei als oplossing in deze situatie de aardedraad koppelen aan de verwarmingsbuis (daar maar 1 meter verschil in afstand mee).

Wel is er achter in de tuin stroom aanwezig in de schuur (maar weet niet of dit wel of niet geaard is; woon er pas net), om de aarde daar aan te koppelen, maar dit betreft een andere groep. In de meterkast zijn dan in dat geval de twee geschakelde groepen ook aangesloten op twee verschillende aardlekschakelaars, lijkt mij ook niet de oplossing?

Heeft er iemand een advies over bovenstaande of misschien wel een andere gouden oplossing? :)

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
Wat is nu het slimste wat ik kan doen?

Een aardedraad trekken.

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
[...]dan gaat de aardlekautomaat zijn werk ook niet volledig doen denk ik? Als alleen de fase en de 0 aangesloten zijn en de lekstroom geen kant op kan?

Zeker wel, de lekstroom gaat via de gemakkelijkste weg. Als je pech hebt, bij je dat zelf. De aardlekschakelaar zal dan wel zijn werk doen: afslaan bij een bepaalde hoeveelheid lekstroom.

Een aardlekschakelaar doet niets anders dan in- en uitgaande stroom meten. Zolang over de fase en nul een gelijke stroom loopt (heen en terug) is er niets aan de hand. Zelfs niet als de armatuur van je lamp bijvoorbeeld onder spanning staat. De randaarde is dan weer om er voor ter zorgen dat de panning die op je armatuur komt te staan afgevoerd wordt via aarde, en niet via jou, als je de lamp aanraakt. Aardlek werkt dus ook prima zonder randaarde. Alleen kan het je dan even pijn doen.

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
Iemand anders zei als oplossing in deze situatie de aardedraad koppelen aan de verwarmingsbuis (daar maar 1 meter verschil in afstand mee).

En dan je verwarming bij een foutsituatie onder stroom zetten. Maar hopen dat je hele verwarmingssysteem dan goed geaard is en geen kunststof onderbrekingen bevat. Geen goed idee!

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
Heeft er iemand een advies over bovenstaande of misschien wel een andere gouden oplossing? :)

Zie de eerste opmerking. Een aardedraad trekken. Zo moeilijk is dat niet...

EDIT:

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
[...]of misschien wel een andere gouden oplossing? :)

Ja, of gewoon lekker 12V in je tuin gebruiken...

pa3gws

Golden Member

Een aardlek heeft op zich niets van doen met de aarde ook zonder aarde werkt een aardlek.
Het beste wat je kunt doen is een aardpen (laten)slaan in de tuin.
En zeker niet de verwarming of om het even welke andere leiding ervoor gebruiken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Op 17 januari 2021 18:32:56 schreef Koen_S:
Het betreft dat ik stroom wil aanleggen in de tuin.?

U wil een kabeltje de tuin inleggen. That's all? Of word er nog iets op aangesloten?
Je kan natuurlijk ook tuinverlichting aanleggen met een veilige spanning..

Edit:
Oh, sorry, Mrtn1988 heeft dit al gezegd.

Veel kerstverlichting, grasmaaiers, heggenscharen, karchers etc etc hebben ook geen randaarde.

Verwarmingsbuis: niet doen.

karchers hebben doorgaans wel randaarde, pomp is van metaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je weet hoe de situatie in de schuur is: grootste kans dat hier wel een aarde aanwezig is. Haal in dat geval de voeding (F N en aarde), hiervandaan voor alles wat je in de tuin maakt. Met wat mazzel heeft de schuur een eigen groep, ivm storingen is het fijner de tuin niet te mixen met binnengroepen, zeker niet met de koelkast :)

Vergeet niet voldoende diep te graven, kas kabel te nemen en voor je eigen gemak het goed waterdicht te maken

Mooiste oplossing naar mijn mening: extra groep bijplaatsen in de meterkast, uitsluitend voor de tuin. En dan een grondkabel door de kruipruimte naar buiten.

chuckie

Honourable Member

Helemaal mee met KlaasZ, met de wellicht overbodige aanvulling dat een alamat op die groep aan te raden is, daar het meestal buitengroepen zijn die om allerhande redenen er nog wel eens uit willen ploffen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

in geval geen kruipruimte of niet mogelijk om aparte groep te maken, maak een 2 polige schakelaar op de kabel naar buiten toe. ik heb dit al vaker toegepast op tuinvoedingen waar storingen zowat elk jaar voorkwamen, mede omdat men de tuinman stroom laat aanleggen. op deze manier hoef je iig geen 3 dagen zonder licht in het halve huis te zitten tot de aardlek weer blijft hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 17 januari 2021 18:40:06 schreef pa3gws:
Een aardlek heeft op zich niets van doen met de aarde ook zonder aarde werkt een aardlek.

Precies! Sterker nog een aardlek (aardlek = verschilstroom schakelaar of differentieel) heeft helemaal geen aarde aansluiting!
Je kan hem dus niet aansluiten op aarde al zou je het willen! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Over tuinman gesproken. Naar mijn schuur loopt een kabel door de kruipruimte en de tuin. Zat er al toen ik het huis kocht. De kabel was in de groepenkast bijgeknoopt op een algemene groep.
Tot de tuinman onze tuin kwam herinrichten. Hij vond onder de grond een boomwortel en die wilde hij weghalen. En toen ging het licht uit, de boomwortel bleek de kabel te zijn.

Om de rest van het huis weer aan de praat te krijgen moest ik dus in de groepenkast duiken om de draden naar de schuur los te maken.

Nu zit de schuur op een eigen groep. Weliswaar met andere groepen achter een aardlekschakelaar, maar als er nu weer zoiets mee gebeurt kan ik zonder gereedschap de schuur uitschakelen en de rest weer in bedrijf nemen.