Koelcel en vriescel, aardlek of niet?

Beste allemaal,

De situatie is als volgt: een kennis bouwt z'n schuur om tot slagerij om aan huis te kunnen produceren. Nu heeft hij een ruimte achterin waar een koelcel (230V/8A), vriescel (400V/6A), wasmachine en droger komen te staan. Op de vorige plek zaten de cellen direct op een installatieautomaat aangesloten, zonder aardlek.

Nu ben ik gevraagd om het hier aan te sluiten en ben ik even in de 1010 gedoken. En op punt 705.411.1 staat dat overige ketens met een aardlek van ten hoogste 300mA voorzien moeten zijn.

Nu wil je natuurlijk dat die cellen zo min mogelijk uit vallen. Wat zouden jullie doen, alles apart achter een 16/0.03 aardlekautomaat zetten of een 300mA versie gebruiken?

als het aparte groepen zijn kun je er toch 30mA opzetten? de aardlek valt dan alleen uit bij een storing aan het toestel zelf. heb dat onlangs nog gehad bij een restaurant, vriezer, oven en roldeur op 1 aardlek, wel 3 krachtgroepen. vriezer viel uit door de oven, element was rot.

je kunt dus alamatjes gebruiken, mede omdat een woonhuis aarding niet zo goed is met enige grote kans om zonder aardlek te werken op eindgroepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een slagerij, dat is dus GEEN woonfunctie.
Dan mag het zonder aardlek MITS je een veiligheidsaarding hebt.

Heb je geen veiligheidsaarding dan kun je een 300 mA aardlek toepassen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 17 januari 2021 22:34:35 (26%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 januari 2021 22:26:04 schreef Toeternietoe:
Een slagerij, dat is dus GEEN woonfunctie.
Dan mag het zonder aardlek MITS je een veiligheidsaarding hebt.

Ja die redenatie pas ik ook meestal toe, maar dit valt misschien onder een bijzondere ruimte.

Op 17 januari 2021 22:26:04 schreef Toeternietoe:
Een slagerij, dat is dus GEEN woonfunctie.
Dan mag het zonder aardlek MITS je een veiligheidsaarding hebt.

geen woonfunctie, maar de voeding komt wel uit een woonhuis, kans op veiligheidsaarde niet bijster hoog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 januari 2021 22:30:17 schreef Schuurprutser:
[...]

Ja die redenatie pas ik ook meestal toe, maar dit valt misschien onder een bijzondere ruimte.

Zou kunnen, als het echt de slagerij is, dus de plaats waar geslacht en uitgebeend word, dan heb je helemaal gelijk.
Is het een ruimte in de schuur (daar ga ik maar vanuit, de wasmachine en droger staan er ook), dan niet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 januari 2021 22:37:23 schreef Toeternietoe:
[...]

Zou kunnen, als het echt de slagerij is, dus de plaats waar geslacht en uitgebeend word, dan heb je helemaal gelijk.
Is het een ruimte in de schuur (daar ga ik maar vanuit, de wasmachine en droger staan er ook), dan niet

Wel uitgebeend, niet geslacht, maar er word wel schoongemaakt met schuimkanon zegmaar.

Natuurlijk is er veiligheidsaarde, ook nog eens door extra aardelektrode bij de schuur. Maar geen TN stelsel mochten jullie dat bedoelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 januari 2021 22:45:43 schreef Schuurprutser:
Natuurlijk is er veiligheidsaarde, ook nog eens door extra aardelektrode bij de schuur. Maar geen TN stelsel mochten jullie dat bedoelen.

Een extra aardelektrode bij de schuur mag, maar hij telt NIET mee voor het bereiken van de juiste aardverspreidingsweerstand!.

Wel uitgebeend, niet geslacht, maar er word wel schoongemaakt met schuimkanon zegmaar.

Dan is het een tijdelijk vochtige ruimte (als ik me niet vergis)
Dan moet heel veel achter een aardlek, en dan ook 30 mA. Dat weet ik allemaal zo niet uit het hoofd, zou ik in moeten duiken (doe ik niet)

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 17 januari 2021 22:54:45 (36%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 januari 2021 22:51:37 schreef Toeternietoe:
[...]

Een extra aardelektrode bij de schuur mag, maar hij telt NIET mee voor het bereiken van de juiste aardverspreidingsweerstand!.

[...]
Dan is het een tijdelijk vochtige ruimte (als ik me niet vergis)
Dan moet heel veel achter een aardlek, en dan ook 30 mA. Dat weet ik allemaal zo niet uit het hoofd, zou ik in moeten duiken (doe ik niet)

Heb voor de zekerheid maar twee alamats voor de cellen gekocht en een als met automaten voor de rest.

Het is verplicht om een deurverwarming achter een 30mA aardlekschakelaar te hebben.
Een deurverwarming met een veiligheids transformator is de enigste uitzondering daarop.

Bij de meeste vooraf samengestelde sets wat je als koelmonteur kan bestellen (verdamper/ compressor/ schakelkast) staat er een opmerking/ sticker dat de installatie achter een 30mA aardlekschakelaar moet.
Ga je de componenten individueel bekijken dan zie je dat eigenlijk alleen de deurverwarming achter 30mA moet. Natuurlijk dekt de leverancier zich in door de gehele installatie achter 30mA voor te schrijven.

Enkel is dit zeer onhandig ivm onbedoeld uitvallen van de installatie (=mogelijk verlies van voedingswaren) bij bijvoorbeeld een defect verwarmingslint in de deur of volgelopen lamp.

Vandaar dat ik meestal de gehele koelinstallatie achter 300mA zet en de automaten van zaken als verlichting/ deurverwarming vervang door 30mA aardlekautomaten.