Thermostaat Rittal SK 3110.000 / verwarmd te snel

De Rittal SK 3110.000 thermostaat in mijn besturingskast heb ik zo laag mogelijk afgesteld.
Toch is het zo dat hij bij 4 á 5 graden C al begint te verwarmen.
Vanwaar kan ik niet instellen dat hij pas vanaf 0 gr C begint te verwarmen?
Enige reden dat hij in de kast zit is om een Logo in leven te houden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kun je wat isolatie toepassen?
Je hebt al een trafo! die geeft al wat warmte af.
Je LOGO kan wel wat hebben, bij lage temp wordt het display wazig, maar je LOGO blijft werken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Echt goed isoleren wil niet helemaal, de kast izt nogal vol.
De trafo geeft niet veel warmte af.
Ik heb vernomen dat een Logo bij -10gr echt defect kan raken.

Die rittal heeft als ondergrens 5 graden + een hysterese. Beter een andere zoeken met een lager regelbereik.

Die 5 graden is eigenlijk al te laag als je het risico op condensatie wil beperken. Wij gaan meestal tussen de 12 en 15 graden zitten.

Okee bestaan er van Rittal thermostaten welke een lagere ondergrens hanteren?

Toch raar dat ik een overbemeten verwarmingselement in de kast heb hangen en dit element nooit uitgaat. Zou het kunnen dat de thermostaat niet tegen de buitendeur gemonteerd mag worden, gezien het metaal nooit meeverwarmd?

Evt. kan ik de kastverwarming nog laten regelen door de Logo, gezien ik een pt100 in het water en een pt100 buiten de kast heb hangen.
Dan thermostaat pas laten werken zodra buitentemperatuur onder de 1 graden springt.

dan nog, het is niet droge koude die je logo nekt, maar condensvorming. de thermostaat zal niet afschakelen omdat je kast van metaal is, dat isoleert nada en dus slaat de kachel vrijwel niet af. beter een kast van kunstof die wel isoleert.

tijd terug ook gehad met een kastverwarming van 550W, ding was nieuw maar bleef ondanks op 10 graden toch maar stoken. hing op de houten tussenwand middenin de kast. thermostaat bleef plakken, dus een 250W kachel erin met losse thermostaat. was een vrij grote veldkast van metaal dus verwarmen in dit jaargetijde is wel nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 januari 2021 17:19:32 schreef shue:
Okee bestaan er van Rittal thermostaten welke een lagere ondergrens hanteren?

Toch raar dat ik een overbemeten verwarmingselement in de kast heb hangen en dit element nooit uitgaat. Zou het kunnen dat de thermostaat niet tegen de buitendeur gemonteerd mag worden, gezien het metaal nooit meeverwarmd?

Evt. kan ik de kastverwarming nog laten regelen door de Logo, gezien ik een pt100 in het water en een pt100 buiten de kast heb hangen.
Dan thermostaat pas laten werken zodra buitentemperatuur onder de 1 graden springt.

Dat kan, maar als je kast vol zit is er dan te weinig warmte?
Meestal te veel....
De lage temperatuur is vaak niet het probleem, vaak is vocht veel belangrijker, dus geen vocht. Als je kast maar een paar graden warmer is dan de omgeving dan heb je vrijwel geen last van condens.
Zit toch wel in een mooi kastje?

Je kunt de thermostaat op de warmste plek in de kast monteren.
Je kunt een klein weerstandje onder je thermostaat hangen om de thermostaat daar een beetje mee te belazeren.
Je kunt de thermostaat anders aansluiten, en zo dat het warmteversnellingsweerstandje altijd aan is, zo belazer je de thermostaat ook een beetje,
Of de thermostaat open maken en kijken welk schroefje je iets moet verstellen voor een andere temperatuur.

Het is natuurlijk onzin om je kastverwarming aan te laten gaan als het buiten 1 graad is. Je moet IN de kast meten, en er mee regelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kastje is vrij netjes. Ben nog bezig met ledjes om de statussen te zien, dus onderin nog niet netjes weggewerkt.

Probleem is dat in de kast voor de thermostaat geen ruimte voor een 'warme plek' is, of ik moet al op de klemmenstrookdeksel gaan monteren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou de ventilatiegaten dicht maken.
Dan heb je helemaal geen verwarming nodig.
Je trafo's en LOGO! geven voldoende warmte af, ik schat een watt of 10.

Je hebt nog een PT100 en een analoge ingang op je LOGO over?
Hang de PT100 in de kast en log een poosje de temperaturen (zonder de kastverwarming)

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 17 januari 2021 20:48:49 (33%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

-dubbel-

[Bericht gewijzigd door shue op zondag 17 januari 2021 23:02:36 (95%)

Dat is goed om te lezen.
Beide pt100's zijn in gebruik. 1 voor buitentemp en 1 voor de watertemp.
Ik zal eens kijken of ik die van de buitentemperatuur in de kast kan hangen.