press-fit connectoren verwijderen?

fatbeard

Honourable Member

Ik heb een aantal printen waar (veel) DIN41612 (uitvoering C, a-c pinbezetting) connectoren ingeperst zijn (niet gesoldeerd!).
Zijn deze connectoren op d'een of and're wijze te 'bevrijden' voor hergebruik? De PCB waar ze inzitten hoeft de operatie niet te overleven.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

In principe kun je zze er gewoon weer uitwippen door met een ssmalle schroevendraaier ze vanaf de zijkant telkens een be.tje op te lichten.
Als je een malletje maakt wat er om de connector heen past, zou je ze in een bankschroef terug kunnen drukken.

Arco

Special Member

De print wordt er inderdaad niet beter op, doordat de doormetalliseringen kunnen beschadigen.
Uithalen kost enige moeite: voor een DIN41612 is ongeveer 160N nodig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Vraag is of je dr iets mee opschiet want pressfit is niet geschikt voor meermalig gebruik, je gaten zijn groter dus je moet al een speciale print hebben als je wil solderen of per connector 64 pinnen met een tangetje "platknijpen" zodat ze in een gewone print passen.

Zelf zou ik met een Dremel doorslijpschijfje de print doorslijpen en afbreken op de gatenrij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

de print doorslijpen en afbreken op de gatenrij

Dát zou nog wel eens kunnen werken, ik hoef waarschijnlijk niet eens te slijpen...
Thanks!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.