Gloeidraad gevoed door autoaccu 12v

hallo,

ik wil een lont verhitten m.b.v. een gloeidraad aan een normale 12 volt loodaccu.
de draad moet goed heet worden, maar niet roodgloeiend en moet niet doorbranden.

hoe pak ik dit aan en zonder de accu te vernielen?
welke draad is geschikt als gloeidraad en hoe bepaal ik de lengte(weerstand).

dank alvast,
electronono

n.b. het gaat niet om bommen of zo.

Oude gloeidraad van een highlight kookplaat. Heel lange draad. Kun je lekker met experimenteren. Test mislukt, dan knip je gewoon een nieuw stuk af. Draad is meer dan lang genoeg. Ik heb voor een batterij capaciteitstester er een hoop stukjes paralel gezet ter belasting. Werkt heel goed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

RVS draad heeft een relatief hoge weerstand, en daarmee kun je experimenteren. Zolang het echter niet roodgloeiend hoeft te worden kun je ook gewoon ijzerdraad of "echt" weerstanddraad gebruiken. Staal wordt vrij zacht en slap tegen de tijd dat het roodgloeiend wordt, terwijl RVS bij veel hogere temperaturen nog vrijs stevig blijft.

Met een 12V accu en een weerstand van 12 Ohm heb je een stroom van 1A en dus 12W aan warmte. Een stukje draad heeft een klein afstralings oppervlak en ook een kleine warmtekapacititeit en zo'n stukje draad zal dus flink heet worden.

Bij dergelijke temperaturen is de weerstandsverandering waarschijnlijk ook niet echt liniair meer, en je hebt ook geen temperatruur genoemd.

Ook zijn er andere factoren die de eind temperatuur bepalen, b.v. door een beetje glaswol om de raad heen te wikkelen zal de temperatuur veel heter worden.

Er zijn te veel onbekende factoren om een fatsoenlijke berekening te maken, en experimenteren gaat denk ik beter werken.

Als je die "lont" aan wilt steken heb je vrij hoge temperaturen nodig. Een idee om dan een gloeidraad van een klein gloeilampje te gebruiken, eventueel samen met kopjes van een lucifer.

Sine

Moderator

Op 17 januari 2021 19:56:04 schreef electronono:

n.b. het gaat niet om bommen of zo.

Maar waar het wel om gaat is nog steeds geheim?

een gloeiplug van een diesel werkt ook, en is gesloten. geen last van een steeds krommer wordende gloeidraad door aanraken zoals bij de autoaansteker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Volgens mij wordt daar nichrome draad voor gebruikt.

GJ_

Moderator

Op 18 januari 2021 08:39:11 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Volgens mij wordt daar nichrome draad voor gebruikt.

Klopt. NiCr 80/20 om precies te zijn. Die is er in een hoogohmige en een laagohmige variant en verkrijgbaar in veel soorten. Rond, vlak, vlak met een ribbel, met of zonder coating enz. (voor gloeien zeker geen gecoate nemen!)

een afgedankte broodrooster is een prima bron van Nikkelchroomdraad.

Anders kan je het als weerstandsdraad bij Conrad kopen. Ik vond laatst een variant waar WEL duidelijk bij stond dat het bruikbaar was tot <veel>, en heb daar dan maar wat van ingeslagen.

Ik denk (op basis van kennis en intuitie) dat het niet veel uitmaakt hoe dik een draad is: De eind-temperatuur is voornamelijk afhankelijk van het vermogen-per-meter wat je er in stopt. Ik heb het bij een vorige weerstands-draad eens gemeten wat ik er in moest stoppen om hem gloeiend te krijgen. Ik ben vergeten wat het was en in welk topic op CO ik de resultaten gepost heb. Maar zodra je het watt/meter getal weet, kan je met de opgegeven weerstandswaarde uitrekenen hoeveel draad je nodig hebt op 12V... Als dat veel meer is dan gewenst, dan kan je een hogere weerstandswaarde kiezen. Stel je komt uit met 12 Ohm per meter en 1 meter, 12W/meter, dan kan je ook een halve meter nemen, moet je dus 6W verstoken (nog steeds 12W/meter), de weerstand moet dan 24 OHm zijn, dus 48 Ohm per meter.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 18 januari 2021 12:46:37 (68%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik dat soort dingen probeer gebruik ik eigenlijk altijd losse draadjes uit een rvs rem/versnellingskabel voor een fiets. Maar nichrome draad is waarschijnlijk geschikter omdat het er voor gemaakt is. ik heb geen idee hoe lang nichroomdraad het volhoud maar rvs draad blijft minutenlang goed zolang het niet warmer dan oranje heet word.

Op 18 januari 2021 08:55:32 schreef GJ_:
[...]Klopt. NiCr 80/20 om precies te zijn. Die is er in een hoogohmige en een laagohmige variant en verkrijgbaar in veel soorten. Rond, vlak, vlak met een ribbel, met of zonder coating enz. (voor gloeien zeker geen gecoate nemen!)

Die kom je ook tegen in de elektrische sigaretten. Je kunt het zelfs op de rol kopen.

Als TS er een lont mee wil aansteken en het is niet voor bommen, waar steek je dan een lont in..? Ik kom even niet verder dan een klassiek kanon.

In de pyrotechniek werk je met zgn. ontstekers. Een kant en klaar gloeidraadje in een brandbare stof, spanning er op, kort een vlammetje wat genoeg is om lont te doen ontbranden.

Enfin, hier wilde ik het bij houden want ik blijf dit soort vragen dubieus vinden.

fred101

Golden Member

T-sec, Ik heb een houten koffertje met een weerstand meetbrug erin. Dat werd gebruikt om dat soort draden te testen. https://www.pa4tim.nl/?p=3185

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 januari 2021 13:12:42 schreef fred101:
T-sec, Ik heb een houten koffertje met een weerstand meetbrug erin. Dat werd gebruikt om dat soort draden te testen. https://www.pa4tim.nl/?p=3185

Een beetje off-topic maar zeker interessant. Al is deze koffer voor het bepalen van de juiste ontsteekstroom voor een detonator. Dat is een stapje verder dan een elektrische ontsteker voor lont.

Ontstekers voor vuurwerk worden gemeten met een teststroom van maximaal 10mA en niet te lang anders krijg je het zgn. boiling effect. Doordat de gloeidraad in de ontsteker langere tijd 10mA doorlaat warmt deze op en zorgt er voor dat de 'sas' ofwel brandbare stof er om heen als het ware begint te koken. Hierdoor laat het op een gegeven moment los van de gloeidraad waardoor de ontsteker niet meer zal ontbranden bij volledige onstreekstroom. Een weigeraar.

Zoals ik eerder aangaf gaat het niet om bommen en granaten.

Ik gebruikte het woord 'lont' in de betekenis van 'pit' (b.v. van een kaars, of een olielampje (waarvoor ik altijd het woord 'lont' heb gebruikt)).
Ik zag dat pit en lont vaak door elkaar gebruikt wordt, hoewel op zich onjuist.

Dus kom maar onder de tafel uit. :-)

electronono

Op 19 januari 2021 20:07:39 schreef electronono:
Zoals ik eerder aangaf gaat het niet om bommen en granaten.

Ik gebruikte het woord 'lont' in de betekenis van 'pit' (b.v. van een kaars, of een olielampje (waarvoor ik altijd het woord 'lont' heb gebruikt)).
Ik zag dat pit en lont vaak door elkaar gebruikt wordt, hoewel op zich onjuist.

Dus kom maar onder de tafel uit. :-)

electronono

Het is vaak makkelijker om te zeggen wat je wel wil dan wat je niet wil. ;)

Je wilt dus pitten/lonten verwarmen?
En dan tot ze ontbranden?
Of heb je er een ander doel voor?

benleentje

Golden Member

Lont en pit zijn toch wel anders. Een lont is puur katoen of katoen gevuld met kruit een lont is vrijwel altijd voor vuurwerk een kanon o.i.d..
Een pit is katoen gedompeld in was of kaarsvet. Een kaars heeft dus geen lont. Wist het ook niet maat net even op Google bekeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.