Aantal hoofdpoolparen gelijk aan hulp poolparen? Een fase motor?

Ik kreeg vanmorgen de vraag van een student mbo elektro of het aantal hooftpoolparen gelijk is als het aantal hulppoolparen van een 1 fase inductie motor , of dat dit met 1 hulppoolpaar kan.
Ik heb hem geantwoord dat dit gelijk is en misschien bij een zeer lichte met een poolpaar kan maar weet het niet zeker.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Heeft niets met licht motor te maken. Het aantal poolparen bepaalt het toerental. Met 1 poolpaar zit je op 3000 rpm met 2 poolparen op 1500 met 3 op 1000 enz.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bij alle 1F AC motoren zijn het aantal poolparen van hoofd- en hulpwikkelingen gelijk en dit om het aanzetkoppel zo groot mogelijk te houden.
In theorie en met aangepaste windingen zou je met 1 hulpwikkeling kunnen werken maar dan vermindert het aanzetkoppel aanzienlijk en die is al redelijk laag.

LDmicro user.
pamwikkeling

Special Member

In de overgrote meerderheid (+97%) van de eenfazige motoren is het polental van de hoofdwikkeling en het polental van de hulpwikkeling gelijk.

Dat neemt niet weg dat wij ook motoren gewikkeld hebben met een twee polige hulpwikkeling en een 2/4 polig hoofdwikkeling.

Het ging in dit geval om een motor voor pomp (jacusie pomp), waarbij het debiet instelbaar was tussen laag en hoog (vandaar de 2 en 4 polige hoofdwikkeling).

De beperking was wel dat het er steeds gestart moest worden in hoog toerental en dat het dan mogelijk was om over te schakelen naar laag toerental. De hulpwikkeling werd ook uitgeschakeld door middel van een centrifugaal schakelaar eenmaal de motor op toeren was.

Een toepassing waarbij de hulpwikkeling continu in bedrijf is, is volgens mij niet mogelijk.

Bedankt heren, de student had de vraag ook op school gesteld maar de leraar wist het antwoord ook niet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?