Beltransformator spanning valt weg

Hi,

Ik woon in een huis met 5 appartementen daarin, waarbij de voordeur gedeeld wordt. Bij de deur hebben wij een bel met 5 knoppen hangen, voor elk appartement een.

Nu hebben wij het probleem dat de deurbel het bij niemand meer doet. We hebben een 40VA beltransformator waarbij de draden van de bel zijn aangesloten op de 24v uitgang. Als de stekker van de beltransformator in het stopcontact wordt gedaan staat er netjes 24v op de secundaire uitgang. Echter loopt dit binnen een paar minuten terug naar 0.01v en werken de deurbellen niet meer, de minuten waarin de spanning langzaam terug loopt werken de deurbellen wel.

Mijn vermoeden was dat de beltransformator dus stuk was, echter na deze te vervangen voor een vergelijkbare komt precies het zelfde resultaat naar voren.

Hopelijk hebben jullie de gouden tip, want ik ben ondertussen radeloos...

Arco

Special Member

Als de trafo met secondair niets aangesloten wel blijft werken, dan zit er sluiting ergens in de bel installatie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een beltrafo van 24V en 40VA is nogal een forse. Weet je zeker dat het een gewone trafo is?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Heel raadselbaar. :)
Blijft de netspanning op de trafo wel steeds 230 V?

e: Even gekeken naar mijn beltrafo; die is 8V 0,5A, precies 4,0 VA dus.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 18 januari 2021 14:32:51 (34%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De Secundaire spanning blijft inderdaad wel werken als er niks is aangesloten. En de netspanning blijft netjes op 230volt, ook wanneer de secundaire spanning dus weg is.

Het is inderdaad nogal een forse, maar de oude die er zat had ook deze spanning. Dit is blijkbaar nodig om alle 5 bellen te kunnen bedienen.

Kan het dan zijn dat er sluiting in de drukknoppen is en deze misschien aan vervanging toe zijn?

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

even secundair de stroom afname meten? A-meter in serie met één van de 24V draden . als er geen toeters en bellen aanhangen moet dat kwasi 0 zijn.

Ik vermoed dat een van de deurbellen kapot is, te veel stroom trekt en de zooi verder kortsluit als hij warm wordt.

Dus, hoe zien die bellen er uit? Staan ze alleen in serie met de druk knoppen, of gaat er rechtstreeks spanning naartoe?

Als je componenten kan vinden die warm / heet worden, dan is dit een sterke indicatie dat daar iets defect is. Verder kun je de deurbellen een voor een los koppelen om op toe zoeken waar de storing zit.

Zit er ook een intercom op? Als er dan door een fout gelijkstroom door de trafo loopt geraakt deze in verzadiging en daalt de spanning.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Die 40VA beltrafo's bestaan wel, maar 't blijft een enorm beest voor 5 belletjes... ;)

https://www.installatiebalie.nl/product/image/medium/109264_1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Bij de deur hebben wij een bel met 5 knoppen hangen, voor elk appartement een.

Ik probeer het te visualiseren.
Zitten er alleen belknoppen, of is er ook nog intercom? TV misschien?
Die belletjes willen het nog wel doen met wisselstroom, maar voor die andere zaken heb je een gelijkgerichte spanning nodig. Hoe zit dat?

Edit: Oh sorry, Hunebedbouwer weer eens over het hoofd gezien...

De bellen zijn zonder beeld en zonder intercom. En het ziet er als volgt uit:

Ik zal ze eens gaan openschroeven en kijken of het een en ander heet is. En ze ook afzonderlijk loskoppelen en dan testen.

Dit was trouwens de oude transformator:

Dit de nieuwe:

Schneider Electric BELTRAFO ITR 12-24V 40VA - A9A15220

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik gok op kortsluiting.
Een (kort)sluiting in een van de drukknoppen kan niet, dan blijft de bel op 1 plaats doorrinkelen.
Wel kan er en bel kapot zijn, doordat er een drukknop kapot is.

Zit weinig anders op dan de zaak langs te lopen alles af te koppelen en stuk voor stuk weer aansluiten. Eerst 1 drukknop en bel, dan testen, dan bel 2 etc.

P.S, je hebt toch wel de juiste aansluitschroeven op je trafo, alle darden zitten vast?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 18 januari 2021 15:29:49 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hensz

Golden Member

Op 18 januari 2021 15:02:56 schreef Arco:
Die 40VA beltrafo's bestaan wel, maar 't blijft een enorm beest voor 5 belletjes... ;)

Zo'n ding zou je alleen nodig hebben als je alle 5 bellen tegelijk indrukt, en dan heb je nog steeds 50% overcapaciteit. Zwaar overkill dus.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een hogere spanning wilt hebben omdat er nogal wat meters draad tussen trafo, bel en drukknop zitten.

Don't Panic!

Alles open gehad, niks lijkt echt heet te worden.

Naast de beltransformator hangt nog een verdeeldoos, waar alle 5 kabels van de drukknoppen samen komen met de kabels die naar alle appartementen lopen. Als ik daar kabels tegen elkaar aan houd dan werkt dat bij 3 van de 5 bellen.

Bij de andere 2 bellen werkt dit niet, laat dat nou net de 2 bellen zijn die naar de benedenwoningen lopen (andere voordeur). Ik woon in een van die 2 benedenwoningen, aangezien die bel het tijdens het aansluiten van de nieuwe trafo het heeft gedaan lijkt mij het stug dat die kapot is. Zou ik dat kunnen testen door direct de bel op de trafo aan te sluiten?

De afstanden naar de appartementen is inderdaad behoorlijk, 20 meter kabel haal je voor sommige echt wel, misschien is dat de reden dat er destijds voor zo'n sterke trafo is gekozen?

mvdk

Golden Member

Dit kan toch nooit zo moeilijk zijn, toch?

Naast de beltransformator hangt nog een verdeeldoos,

OK, er staat dus wel spanning op de draad tot aan de verdeeldoos?
Gaat er dan één draad van de verdeeldoos naar de 5 belknoppen, of gaat er per belknop 2 draden.
Hoe ziet die verdeeldoos eruit?

Beltransformatoren zijn doorgaans kortsluitvast. De kleine hebben een hoge inwendige weerstand, deze zal waarschijnlijk een PTC aan boord hebben. Dat verklaart dat de spanning langzaam in elkaar stort als de belasting tegen de grens aan zit , of als een kleiener belasting langdurig aanhoudt.
Evenwel, als er geen bel geactiveerd wordt, is de stroom bij een eenvoudige belinstallatie nul Amp. De trafo mag dus niet afvallen.
Vermoedelijk zit er dus toch een fout in de bekabeling. Zonder te weten hoe die uitgevoerd is, kun je alleen maar gissen.
Er moet ergens een punt zijn van waaruit de individuele belinstallaties worden gevoed. Die moet je dan een voor een losmaken en vaststellen welke voortdurend stroom trekt.
Houdt er rekening mee dat in een huis met meer bewoners ook danig geknutseld kan worden door deze en gene. Door werkzaamheden als behangen, schilderen en timmeren kan de bedrading in het ongerede raken. Ook klein ongedierte, zoals muizen, kunnen bedrading stuk bijten,waardoor vocht in de kabeltjes komt. Uitwerpselen van muizen zijn dan weer vochtig en kunnen geleiden. Uitzoeken hoe de boel schematisch in elkaar zit en dan systematisch zoeken, zal de enige weg naar de oplossing zijn.

Op 18 januari 2021 16:47:38 schreef mvdk:
Dit kan toch nooit zo moeilijk zijn, toch?
[...]
OK, er staat dus wel spanning op de draad tot aan de verdeeldoos?
Gaat er dan één draad van de verdeeldoos naar de 5 belknoppen, of gaat er per belknop 2 draden.
Hoe ziet die verdeeldoos eruit?

Ja er staat spanning in de verdeeldoos. Zie foto hieronder van de verdeeldoos. Er gaan 6 kabels naar de drukknoppen (kabel loopt onder op te foto weg), 5 naar elke druk knop en de 6e die het circuit dus weer rond maakt voor alle 5 de knoppen.

Arco

Special Member

Simpelste manier: sluit een voor een de drukkers weer aan.
Zodra dan het euvel weer optreedt weet je dat het in de laatst aangesloten drukker (of de daarbij behorende bel) zit...

Gezien het gebruikte PTT materiaal door een PTT'er aangelegd eind jaren '80... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 januari 2021 17:23:02 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 18 januari 2021 16:29:52 schreef stijn98765:
misschien is dat de reden dat er destijds voor zo'n sterke trafo is gekozen?

Is mss wel de reden, maar de verkeerde reden. Zoals aan aangegeven zou een hogere spanning ev. verlies over lange leidingen kunnen compenseren. Jouw trafo is gewoon 8V, over 40m kan er bij 0,5A zo'n 2,5V 'verdwijnen'. Het hangt van de bel af of en hoe goed die het dan nog doet. Dat die trafo nog 10 andere bellen kan voeden heeft op de spanningsval geen enkele invloed.

Don't Panic!

Op 18 januari 2021 17:21:15 schreef Arco:
Simpelste manier: sluit een voor een de drukkers weer aan.
Zodra dan het euvel weer optreedt weet je dat het in de laatst aangesloten drukker (of de daarbij behorende bel) zit...

Gezien het gebruikte PTT materiaal door een PTT'er aangelegd eind jaren '80... ;)

maak daar maar 90's van, die lasdoosjes zijn een stukje nieuwer..

de rode draden losmaken op de klem, lampje 24V ertussen hangen en 1 voor 1 aansluiten. zit er sluiting in dan gaat het lampje branden. echter kan dit eigenlijk niet als de beldrukkers niet ingedrukt worden.

oranje uit de utp op klem 1 van het lasdoosje is de "L" die komt direct uit de trafo, blauw gaat rechtstreeks naar de appartementen. ik neem aan dat je op AC V meet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 januari 2021 16:56:32 schreef stijn98765:
[...]

Ja er staat spanning in de verdeeldoos. Zie foto hieronder van de verdeeldoos. Er gaan 6 kabels naar de drukknoppen (kabel loopt onder op te foto weg), 5 naar elke druk knop en de 6e die het circuit dus weer rond maakt voor alle 5 de knoppen.

[bijlage]

Voor de duidelijkheid zou je onderscheid moeten maken tussen aders en kabels. een ader is normaalgesproken een enkelvoudige draad en een kabel is een verzameling van meerdere enkele draden in meestal een omhullende isolatie.
Zoals ik het nu begrijp,loopt er dus een 6 aderige kabel naar de beldrukkers, waarvan telkens een ader naar een drukker gaat en er een dient als retourleiding voor alle drukkers.
Ik denk dat het er zo ongeveer moet uit zien

In de retourdraad R kun je een lampje in serie zetten. Als je de klemmen een voor 1 aansluit, moet het lampje uitblijven.
Als het zonder een beldrukker in te drukken aan gaat is er wat mis

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 18 januari 2021 18:57:01 (100%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 18 januari 2021 15:28:57 schreef Toeternietoe:
Een (kort)sluiting in een van de drukknoppen kan niet, dan blijft de bel op 1 plaats doorrinkelen.

Bij een Ding-Dong bel valt dat niet zo op, dan hoor je bij aansluiten “ding” en verder niks. (Als de spanning langzaam wegvalt misschien heel zachtjes “dong” een fikste tijd later).

Maar, gezien de belknoppen open zijn geweest, had een “stuck”e knop waarschijnlijk wel opgevallen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

vanuit het bellentableau loopt er een utp kabel waar 2 aders niet van gebruikt zijn. oranje is L vanuit de trafo direct en voed alle knoppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik lees nergens iets over stroommeting. Zet een meter in serie met de secundair aan de trafo en zet iemand met een zaklampje voor de meter terwijl je elders wat aan de drukknoppen en verdeeldoos knutselt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?