Nova Wafelijzer

Ik heb ondertussen het wafelijzer eens opengeschroefd. Het enige wat niet ok was, is het dun metalen asje tussen de thermostaatknop en de eigenlijke thermostaat. Dit was 45 graden getorst. Ik heb dit terug recht gemaakt.
Ik denk wel niet dat dit het probleem gaat oplossen. Nonkel mag nu eens proberen of het beter gaat. Ik hoor het wel.

Dank u allen voor de hulp

Mvg

Hobbytist

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 januari 2021 14:18:05 schreef Turbokeu:
[...]
Ik heb nochtans verschillende (3-4?) andere recente wafelijzers met dunne blikken bakvormen kado gekregen (Nova, Tefal e.a.) maar met geen enkel kon ik mijn wafelrecept bakken.
Opmerking: Mijn wafeltjes zijn kleine zéér malse boterwafeltjes die zeer snel moeten gebakken worden (max. 20 à 30 sec) anders zijn ze te droog.
14 dagen houdbaar (geen bewaarmiddelen) dus ik bak 90-120 wafeltjes om de 14 dagen.

De laatste foto is de originele verpakking van een Nova wafelijzer uit de jaren '60 (dat ik ondertussen niet meer bezit) maar wel nog de verpakking.
De getoonde (gevlochten) aansluitkabel is niet meer de originele Kalorik maar wel deze van het Nova wafelijzertje.

[...]

Is anders een atypische Nova draad. Bij onze originele Nova draad was de serie schakeling gebeurd in de stekker van het ene ijzer. Die werd altijd in het onderste gestoken omdat het ijzer toch niet kon kantelen. Ik herken de doos. Wij hadden ook zo eentje.

Goede wafeltjes kan je probleemloos meer dan 14 dagen bewaren, maar dat halen ze nooit. De bewaarwafeltjes die ik bak lukken nooit in een 2x7x4 (vanille wafels), zijn dan nooit uitgebakken of zwart. Ik gebruik daar standaard een 2x6x10 voor. Brusselse wafels is 1x4x6. Om het deeg te scheppen (na 1 dag rijpen) gebruik ik een ijsroom schep.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Turbokeu

Golden Member

De aansluitkabel (zowel de originele van het Kalorik wafelijzer als deze van het Nova wafelijzer) had/heeft een splitsing (doosje) in de kabel waarin je de bakplaten in serie of parallel kon/kan bekabelen.

Het Nova wafelijzer (indertijd gekregen van mijn ex-schoonmoeder) was onbruikbaar: 1000W (2x 500W) zonder thermostaat voor een wafelijzertje voor één wafel was véél te véél vermogen. Of mijn wafeltje was nog half gesmolten, of het was zwartgebakken/plakte aan de bakvorm...

Kwestie bewaartijd van mijn wafeltjes: na +14 dagen komt er schimmel op, dus ik bak een nieuwe lading wafeltjes om de 14 dagen...

Mijn vader gebruikte Ammoniumbicarbonaat als rijsmiddel (ik zelfrijzende bloem/meel). Tijdens het bakken stonk het bij mijn vader toen altijd sterk naar ammoniak.
Misschien hielp dit ook voor een langere bewaartijd.

Zoals te zien op de foto's gebruik ik een 2x4x7 bakvorm (de andere bakvormen die ik bezit zijn een 1x4x6 (Brusselse wafels) en een platte speciale vorm voor krokante Parijse wafeltjes (diameter wafeltjes ca. 5cm x 3-4mm).

Het deeg van mijn wafelrecept is redelijk 'plat' en plakkerig (bij kamertemp loopt het net niet van een lepel). 2/3 eetlepel deeg is genoeg voor een mals boterwafeltje van 5-6cm diameter.

Deegrecept:
- 750gr boter
- 650 gr suiker (waarvan gevanillizeerde suiker naar smaak)
- 8-10g zout (naar smaak, zeker niet te weinig)
- 12-15 eieren (naargelang de grootte)
- 1kg zelfrijzende bloem

Met mijn formaat wafeltjes goed voor ca. 120 stuks.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Beste Turbokeu,

Omdat ik geen betere plaats vind voor mijn reactie, voeg ik het toe aan dit oude topic.
Ik heb je recept voor uw wafeltjes gebruikt!
Dat ging goed. Ik maakte wel grote wafels, ipv kleine.

Zelf heb ik het Nova wafelijzer dat in dit topic beschreven wordt.
Nova "Dulex"
- Voor 2 Wafels.
- Wit knopje om open te doen.
- 3 vaste pootjes.
('t is ook een erfstuk - stond al jaren in de kast)

Typeplaatje geeft aan: 1050W voor 2 wafels.

Ik dacht dat het bakken niet makkelijk zou gaan zonder thermostaat, maar inderdaad door de massa van de bakplaten liep de temperatuur niet uit zomaar uit de hand.
Als het te snel ging, enkele minuten de stekker uit het stopcontact.
Ik gebruikte een stopwatch om de baktijd wat in de gaten te houden.

Enkele foto's!
Ook het apparaatsnoer fotografeerde ik.
Of dit apparaatsnoer origneel is, weet ik niet, maar het past, en klopt allemaal.

Indien interesse: ik heb ook de promofolder gevonden hiervan.

jerome

Golden Member

Dit lijkt wel de originele, want heeft geen aarding. Het Nova ijzer van mama had van die bruine getorste draden. Katoenspinsel oid, maar dat werd jaren terug al vervangen door strijkijzerdraad zoals ook de stekkers door type met randaarde over het porselijn. Waren dure stekkers kan ik me nog herinneren.

Een tip:
Vers gebakken wafels kun je na het afkoelen (wanneer ze op kamertemperatuur zijn gekomen) omwikkeld met huishoudfolie invriezen om ze langer te bewaren.
Wafels van 6x10 kun je met twee of meerdere wafels tegelijk goed omwikkeld met huishoudfolie invriezen, de dikkere Brusselse wafels van 4x6 het best per stuk goed omwikkelen met huishoudfolie en dan invriezen.
Voor gebruik de wafels omwikkeld in de huishoudfolie langzaam laten ontdooien op het aanrecht of in de ijskast.

Hartelijk dank voor de reactie(s).

Dank voor de bewaartip. Ga ik volgen keer keer proberen!

Ik heb de Nova-reklame folder gescand, en voeg deze toe aan deze en volgende post.

De laatste 2 pagina's v/d folder, met de accesoires en andere producten.

[Bericht gewijzigd door vasonline op dinsdag 16 mei 2023 21:40:43 (11%)

Voor de echte Brusselse wafels neem je dit;

Voor het basisbeslag:

½ liter volle melk
½ kilogram tarwebloem
5 grote biologisch geteelde eieren

Voor de gisting:

25 gram verse gist
350 ml handlauw water

Voor het uiteindelijke wafelbeslag:

300 gram gesmolten hoeveboter
zaadjes van 2 vanillepeulen
10 gram griessuiker
1 snuifje zout

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

MODS! Zeg er wat van, deze gebruikers maken mij veel te hongerig! :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hallo,
Aan alle die mij iets wijzer kunnen maken over mijn (nieuwste)aankoop.
Op een rommelmarkt vond ik een nova wafelijzertje dat er op het eerste zicht nog redelijk oké uitzag.
Toen ik thuis kwam heb ik, (na het eerst uitgemeten te hebben), eens getest en bleek dat eigenlijk alles nog werkt.
Maar aangezien er geen mogelijkheid is voorzien om zonder uw handen te verbranden het wafelijzer om te draaien was het vrij lastig, quasi onmogelijk, om de bovenkant van de wafel mooi te laten vormen in het ijzer.
Ik heb wel gemerkt dat er op de achterkant van het bovenste deksel nog iets zit dat op een deel van scharnier lijkt maar waarvan ik de wederhelft dan niet van heb.
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit wafelijzer(tje) zoals leeftijd en de manier waarop te gebruiken.
Ik heb gelezen dat wafelijzers die men niet kan draaien alleen maar voor Luikse wafels kunnen gebruikt worden (vaste deeg).
Of is er misschien iets met mijn recept van vloeibare deeg mis waardoor de bovenste helft niet goed gevormd wordt.
Het zou me in ieder geval al een plezier doen om meer over dit wafelijzer te weten te komen;
Waaronder het ontbrekende deel van de bovenste helft.
Alvast bedankt.

wafelijzer openzetten, boven en onderkant ingieten met beslag even hard laten worden en dan dichtklappen?

ik vermoed dat er een ding op het deksel heeft gezeten als een steun waardoor de bovenkant ook recht staat als deze open ligt. ik zou zeggen een klinkje voor een lade oid?

btw, ik zou heel voorzichtig zijn met iets dergelijks ouds waar stoffen draad aanzit. ding is van rvs en geheel ongeaard. bij sluiting in het element staat de buitenkant onder stroom..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 juli 2023 19:06:30 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Gieten? Wat voor een wafels maak jij dan :P

Een bolletje deeg er in doen en pletten.

Dat hebben we geprobeerd maar om de één of andere reden lukt dit toch niet zo goed.
Maar het kan zijn dat we het nog niet helemaal juist doen.
Het beslag was wel gemaakt met zelfrijzende bloem ipv gewone bloem en gist.
misschien dat daar het probleem zit.
Ik ben mij er ook van bewust dat het toestel niet dubbel geïsoleerd en geaard is.
Ik kan natuurlijk er ook voor zorgen dat ik een extra aarding aanbreng op de één of andere manier (met extra draad) waardoor het toch al wat veiliger wordt.
En dan te weten dat in die tijd er nog geen aardlekschakelaars toegepast werden en dat de zekeringen dikwijls (hersteld) werden met een draadje.
Hoe de mensen toen deze tijd overleefd hebben is mij een raadsel.
Maar over het wafelijzer zelf kan ik niets terug vinden qua type of jaartal.
Maar alvast bedankt voor de respons.

worden wel beide helften even heet? en dus niet heet omdat dichtgeklapt de andere helft deels de andere zijde nog verwarmt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Sine.

Het beslag dat ik gebruik is vloeibaar en mag je vergelijken met een consistentie van een vloeibare siroop.
Je vult dan eerst één kant, doet het ijzer dicht, draait het vervolgens om zodat de deeg ook de andere kant vult.
Na even te wachten draai je het terug in de éérste positie om dan na een tijdje de wafel eruit te halen en de procedure opnieuw over te doen.
Het resultaat zijn dan zachte soepele wafels.
Ik heb eigenlijk nog nooit wafels gebakken met deeg waarvan je een bolletje kunt maken.
Maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen.

Je kan een geaarde versie van de stekker krijgen en dan een leuk strijkijzer snoer er op zetten, lijkt het net echt!

@ Testman.

Beide helften worden wel degelijk heet.
Bij het nameten van de weerstanden van de elementen kom ik op respectievelijk 35 Ohm voor de onderste vorm en 46 Ohm voor de bovenste vorm.
De twee vormen staan in serie en na wat rekenwerk kom ik aan de volgende waarden indien ik het toestel aansluit op 230V.
Stroom: 230V/81 Ohm = 2.84A
Totaal vermogen: 230V x 2.84A = 653W
Vermogen onderste vorm: 2.84A x 2.84A x 35 Ohm = 282W
Vermogen bovenste vorm: 2.84A x 2.84A x 46 Ohm = 371W
Het bovenste element heeft dus een groter vermogen dan het onderste en zou dus warmer moeten worden.
Het kan zijn dat er bij het ontwerp rekening gehouden is dat er een deel van de warmte van de bovenste vorm verloren gaat omdat warmte van nature uit naar boven trekt en aangezien men het toestel niet kan omkeren het bovenste element wat meer vermogen heeft gegeven.
Bij de onderste helft gaat de warmte wel allemaal in de vorm zitten met minder verliezen veronderstel ik???

@ smd.
Er bestaan inderdaad geaarde versies van deze stekkers en het is zeker een oplossing.
Dat tezamen met een aardlekschakelaar die tegenwoordig alom aanwezig zijn is de veiligheid terug gegarandeerd.

Yep, klinkt goed, en stekker plaatsen heb je een veiliger apparaat! Misschien ergens een oude gebruiksaanwijzing op de kop tikken voor hoe een wafel te bakken met dit ding??

Hoi Pat/F,

Mooi wafelijzertje!

Aan de stijl, lijkt dit ergens uit de jaren '50 te zijn?
Het lijkt kwa design 'n beetje op het Kalorik wafelijzer
van Turbokeu. (starter van dit topic)

Kan je met de twee schoeven bovenop en onder het ijzer, de bakplaten
verwisselen? Of is dit enkel om toegang te verschaffen tot de verwarmingselementen?

Turbokeu

Golden Member

Op 23 juli 2023 18:04:23 schreef Pat/F:
Hallo,
Aan alle die mij iets wijzer kunnen maken over mijn (nieuwste)aankoop.
Op een rommelmarkt vond ik een nova wafelijzertje dat er op het eerste zicht nog redelijk oké uitzag.
Toen ik thuis kwam heb ik, (na het eerst uitgemeten te hebben), eens getest en bleek dat eigenlijk alles nog werkt.
Maar aangezien er geen mogelijkheid is voorzien om zonder uw handen te verbranden het wafelijzer om te draaien was het vrij lastig, quasi onmogelijk, om de bovenkant van de wafel mooi te laten vormen in het ijzer.
Ik heb wel gemerkt dat er op de achterkant van het bovenste deksel nog iets zit dat op een deel van scharnier lijkt maar waarvan ik de wederhelft dan niet van heb.
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit wafelijzer(tje) zoals leeftijd en de manier waarop te gebruiken.
Ik heb gelezen dat wafelijzers die men niet kan draaien alleen maar voor Luikse wafels kunnen gebruikt worden (vaste deeg).
Of is er misschien iets met mijn recept van vloeibare deeg mis waardoor de bovenste helft niet goed gevormd wordt.
Het zou me in ieder geval al een plezier doen om meer over dit wafelijzer te weten te komen;
Waaronder het ontbrekende deel van de bovenste helft.
Alvast bedankt.

Wafelijzers voorzien voor vloeibaar beslag kunnen altijd 180° gekanteld worden waarbij de handvaten meestal symmetrisch gevormd zijn.
Indien niet kan je er op een normale manier geen vloeibaar deeg/beslag in gebruiken (na het vullen van het wafelijzer met vloeibaar beslag moet je na het sluiten dadelijk het wafelijzer 180° kantelen om ook de bovenste wafelvorm volledig te bedekken met vloeibaar beslag vooraleer het vast wordt).

Wat betreft jouw Nova wafelijzertje:
Moest ik een gelijkaardig oud wafelijzertje tegenkomen zou ik het ook gekocht hebben.
Wel even de staat van de verwarmingselementen nakijken (doorzakken, staat van de mica/asbestisolatie indien aanwezig, elektrische verbindingen).
Ook de staat van het aansluitsnoer checken (staan de verwarmingselementen in parallel of serie?) en zonodig vervangen door bvb. strijkijzersnoer.
Gezien het elektrisch vermogen zal het wafelijzer voldoen om lekkere malse boterwafeltjes (kort maar snel) te bakken.
Vòòr het bakken van de eerste wafel de bakvormen reinigen/invetten met een varkensharen borsteltje eveneens licht ingevet met boter.

Succes toegewenst!

Op 23 juli 2023 19:43:06 schreef Sine:
Gieten? Wat voor een wafels maak jij dan :P

Bvb. De krokante lichte Brusselse wafels worden gemaakt van vloeibaar beslag (ala pannenkoekenbeslag).

Een bolletje deeg er in doen en pletten.

De meeste andere wafelrecepten die ik heb/ken zijn inderdaad vast(er) van samenstelling.
Mijn favoriet mals boterwafelrecept is plakkerig en dien je met behulp van een soeplepel en mes in de vorm van een bolletje in het wafelijzer te deponeren.

Op 23 juli 2023 19:05:04 schreef testman:
[...]
btw, ik zou heel voorzichtig zijn met iets dergelijks ouds waar stoffen draad aanzit. ding is van rvs en geheel ongeaard. bij sluiting in het element staat de buitenkant onder stroom..

Liever een oud 'onveilig' ongeaard wafelijzer dat echt wafels kan bakken dan een veilig geaard modern maar quasi nutteloos onding dat 'alles' kan behalve snel en gelijkmatig bakken.

Ik heb het altijd gezegd: Wanneer mijn oude Kalorik het begeeft stop ik definitief met wafels bakken (of ik moet op één of andere brocante (rommelmarkt) op een gelijkaardig oud wafelijzer vallen).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"