Senseo Viva Cafe vraag m.b.t. ontkalken

Beste Forumleden,

Na de op dit forum gemelde mislukte reparatie van onze (nogal)oude trouwe Senseo HD7854 november vorig jaar, zijn we nu heel tevreden met onze nieuwe Senseo Viva Cafe machine.

Het "CALC" lampje brandt sinds vandaag.

Ik heb me net verdiept hoe ik dit apparaat officieel moet ontkalken en kom dan bij de Philips Senseo CA6521/00 – Koffiemachineontkalker uit.

Mijn andere apparaten ontkalk ik al vele jaren naar tevredenheid met schoonmaak azijn.

Wat raden jullie mij aan : voor dit apparaat toch die speciale Phillips ontkalker set kopen of wederom vertrouwen op de azijn / of een andere methode?

Tips en advies zijn als altijd welkom, alvast dank daarvoor!

Altijd een origineel product gebruiken. De kost weegt niet op tegen de hoofdpijn wegens meer stuk doen dat het waard is. Volg nauwgezet de instructies en dan leeft dat ding langer dan de tante Kaat tips.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een Senseo apparaat bevat vele rubber en kunststof bakjes en slangetjes. Die zijn meestal prima bestand tegen mierenzuur of citroenzuur (ontkalker), matig bestand tegen azijn (5% azijnzuur), slecht bestand tegen schoonmaakazijn (10-20% azijnzuur).

Het is vooral het rubbertje in de pomp die azijn niet leuk vind. het gaat zwellen en binnen de kortste keren zit de pomp vast. Heb het eens geprobeerd in een senseo die einde leven was en de praktijk bevestigde de theorie: geen azijn in de senseo gebruiken :-).

Ik deed de mijne (1 en 2) altijd met azijn. De vorige is vlak na een schoonmaakbeurt overleden en ik heb vooralsnog nog niet gevonden wat er mis is (pompje lijkt nog OK wanneer losliggend maar ingebouwd wordt het hete water goeddeels weer het reservoir ingepompt). Geen schade aan rubbers gezien maar ik kan het ook niet uitsluiten.

Dus de huidige (no. 3) heeft al maanden een brandend lampje maar zal binnenkort met het bijgeleverde zakje worden ontkalkt en daarna met citroenzuur.

EDIT: kris had net geantwoord: mijn pompje zit dus zeer zeker NIET vast maar reservoir wordt echt heet (niet genoeg of juist teveel druk om de tweewegklep goed te sturen??? Of domweg die klep stuk, dan zou zowel Senseo1 en Senseo2 daaraan overleden zijn en die krengen kosten met verzenden richting de 15 euro/stuk terwijl een nieuwe Senseo altijd voor <50€ gekocht wordt hier.).

Het terug inpompen naar het reservoir is geen probleem van de pomp maar van het ventiel er achter. Mss is er verderop wat verstopt en is bypassen de enige uitkomst voor het ventiel of mss is het ventiel stuk en verhindert het zo drukopbouw naar de boiler.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor het advies en de tips! :)

Dat verschil in de werking van citroenzuur en azijnzuur was ik me ook al van bewust.

Nu even uitpluizen welk citroenzuur product / merk ik zal aanschaffen.

Er zijn daarin nogal wat prijsverschillen. :?

Hubie

Special Member

Philips ontkalkers zijn er in 2 soorten.
Op basis van melkzuur voor de Saeco esspresso modellen.
Op basis van citroenzuur voor de Senseo modellen.
Ik gebruik al jaren melkzuur van HG voor mijn Saeco intelia,verkrijgbaar in elke supermarkt en een derde van de prijs t.o.v. Philips ontkalker.
B.t.w.,HG verkoopt ook citroenzuur voor Senseo's
De juiste dosering staat op de flacon vermeld.
Never nooit azijn gebruiken!
https://hg.eu/nl/producten/hg-ontkalker-voor-espresso-padkoffiezetappa…

https://hg.eu/nl/producten/hg-ontkalker-voor-espresso-padkoffiezetappa…

Nee,geen aandelen. ;-)

Op 19 januari 2021 12:26:16 schreef Hubie:
Philips ontkalkers zijn er in 2 soorten.
Op basis van melkzuur voor de Saeco esspresso modellen.
Op basis van citroenzuur voor de Senseo modellen.
Ik gebruik al jaren melkzuur van HG voor mijn Saeco intelia,verkrijgbaar in elke supermarkt en een derde van de prijs t.o.v. Philips ontkalker.
B.t.w.,HG verkoopt ook citroenzuur voor Senseo's
De juiste dosering staat op de flacon vermeld.
Never nooit azijn gebruiken!
https://hg.eu/nl/producten/hg-ontkalker-voor-espresso-padkoffiezetappa…

https://hg.eu/nl/producten/hg-ontkalker-voor-espresso-padkoffiezetappa…

Nee,geen aandelen. ;-)

Die HG had ik al op het oog.

Maar ontdek net ook een fles bij K-Vat. 250 ml. 1.49.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ontkalker/p/1813575

Philips lijkt de duurste optie sowieso.

Geen schoonmaak azijn voor dit apparaat. Dat is me in ieder geval duidelijk. ;)

Arco

Special Member

Kruidvat en Action zijn goedkoop en werken prima...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Goeie tip Arco,nog goedkoper.
Een tiende van de prijs van Philips ontkalker,kan je nagaan wat de winstmarge is.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 19 januari 2021 13:33:13 (54%)

Anoniem

Azijnzuur is een prima ontkalker en het is een broodje aap dat rubbers ervan zouden opzwellen met defecten tot gevolg en dat het plastic zou aantasten.
Het is ook niet zo dat schoonmaakazijn agressiever is dan gewone azijn.
De concentratie is hoger, maar dan verdun je het toch gewoon wat meer.

Het verhaaltje is evenwel niet geheel verzonnen, Azijn lost de kalk op, maar niet altijd volledig. Er komen dus kleine brokjes los, zeker na lange tijd geen onderhoud.Dan is de kalk hard en slecht oplosbaar.
Bij espressomachines kunnen daardoor de vele dunne buisjes verstoppen met schade tot gevolg.
Ook bij Senseo kan de pomp of het miniscule gaatje in de padhouder verstoppen waar door je de machine niet meer open krijgt. Een onervaren en ongeduldig persoon kan dan geen uren wachten tot de druk vereffend is en trekt de boel kapot.

Ik gebruik daarom ook geen azijn, behalve voor een klassiek koffiezetapparaat of een waterkoker.
Citroenzuur is ook maar zowel een zwak zuur als een zwak alternatief vooral gebruikt om de vieze azijngeur te vermijden. Iets veiliger dan azijn, maar niet spectaculair. En melkzuur vind ik te zwak om de kalk effectief te verwijderen. Das weer zo'n halfslachtig eco-fantasietje. Daardoor wordt het probleem van de losgekomen kalkpartikeltjes die voor verstoppingen zorgen niet opgelost.
Voor mijn Senseo gebruik ik product op basis van sulfaminezuur. Dat is sterk genoeg om ook de losgekomen brokjes volledig op te lossen , veilig en reeds lang een beproefd product.
Het belangrijkste is geen half jaar te wachten met ontkalken of tot de machine begint tegen te sputteren, om geen verstening van de kalk te krijgen.

Ik zou zelf de originele zakjes van Senseo gebruiken.Met het uitgelopen water kan je de waterkoker ook ontkalken, is dan nog sterk genoeg, 2 vliegen in 1 klap!!

Anoniem

Maar natuurlijk véél duurder dan een generisch product.
Niks mis met Act....Maar wel uitkijken dat er het juiste actieve bestanddeel inzit en in voldoende mate. Om hun bodemprijzen te houden durven ze nogal eens minderwaardig spul leveren.

Gedemineraliseerd water is uiterst giftig en wordt ook sterk afgeraden te gebruiken in toestellen vanwege zijn agressief gedrag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Azijnzuur is een prima ontkalker en het is een broodje aap dat rubbers ervan zouden opzwellen met defecten tot gevolg en dat het plastic zou aantasten.

Tja,

Als je het niet gelooft en liever je koffieapparaat weggooit moet je dat zelf weten, maar een ander ook duperen lijkt me niet sportief... ;)
Ik heb genoeg rubber gezien (net als anderen hier) in allerhande apparaten wat na contact met azijn opzwol of in een soort kauwgum veranderde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 19 januari 2021 20:40:05 schreef Arco:
[...]
Tja,

Als je het niet gelooft en liever je koffieapparaat weggooit moet je dat zelf weten, maar een ander ook duperen lijkt me niet sportief... ;)
Ik heb genoeg rubber gezien (net als anderen hier) in allerhande apparaten wat na contact met azijn opzwol of in een soort kauwgum veranderde...

Duperen? Overdrijf je niet een beetje? Mag ik dan enkel meehuilen met de wolven en geen eigen (onderbouwde)mening hebben?
Ik heb azijn niet aangeprezen. Enkel dat het overdreven is te stellen dat het rubber oplost of ernstig aantast.
Ik heb dit dus niet ervaren in de afgelopen 50 jaar. Ik heb steeds meer de indruk dat de huidige generatie technici een aantal urban legends omarmt zonder draagvlak. Omdat de ware toedracht allang halfvergeten is.

Azijn zou ik niet op natuursteen gebruiken, maar rubber is redelijk bestand tegen zuren. Het zou me verbazen dat kortstondig contact, een halfuurtje of zo de rubber zou in kauwgum veranderen.

Weet je wat, ik leg straks wat verschillende rubberen onderdelen en plastic van diverse oorsprong in een kopje azijn. Ik laat het 14 dagen erin .
Das lang in verhouding met de tijd dat het in een koffiemachine doorbrengt. Als het kauwgum wordt zal ik me uitgebreid verontschuldigen.

Op 19 januari 2021 20:35:36 schreef EricN:
Gedemineraliseerd water is uiterst giftig en wordt ook sterk afgeraden te gebruiken in toestellen vanwege zijn agressief gedrag.

Dat is pas onzin. Mijn vrouw doet al 35 jaar demi water in haar strijkijzer en tis pas onze tweede.

Dat is een bewijs hoe een urban legend ontstaat. Door halve waarheden en onbegrepen eigenschappen en anecdotewaarde. Zuiver water is helemaal niet extreem corrosief of 'uiterst' giftig.
Omdat bidons demiwater niet steriel zijn en niet bedoeld voor inwendig gebruik drink je er beter niet van. Bovendien smaakt het niet lekker en is het minder gezond omdat je nu eenmaal mineralen nodig hebt. Moest je nu uitsluitend grote hoeveelheden demiwater drinken is dat ongezond vanwege het ontbreken van noodzakelijke mineralen, maar giftig? No way. Ik gebruik het al 10 jaar dagelijks in de bevochtiger van mijn CPAP en leef nog steeds.

Als het wordt blootgesteld de lucht idd een ietsiepietsie corrosief omdat er koolzuur uit de lucht in oplost en er geen kalkbuffer is.
In een apparaat is daar geen sprake van.
Een heel dun lagje kalk kan leidingen beschermen tegen corrosie, maar je moet de zaken niet omdraaien door te beweren dat een neutrale vloeistof corrosief is. In zuiver water is slechts 1 op de 10 miljoen watermoleculen geioniseerd. (ph=7), dus niet corrosief op zich.

Op 18 januari 2021 22:59:57 schreef r-p:

EDIT: kris had net geantwoord: mijn pompje zit dus zeer zeker NIET vast maar reservoir wordt echt heet (niet genoeg of juist teveel druk om de tweewegklep goed te sturen???

het is de pomp die voldoende debiet/druk moet leveren om de overloopklep te sluiten en de leverklep te openen. Het reservoir levert geen stoom en dus geen extra druk.

Mijn pompje werkte na het experiment ook nog, maar niet voldoende meer om de kleppen te openen/sluiten. Heb de pomp open gegooid en dat liep niet lekker meer aan de rubber zuigerring. dat past héél precies.

Op 19 januari 2021 17:58:43 schreef grotedikken:
Azijnzuur is een prima ontkalker en het is een broodje aap dat rubbers ervan zouden opzwellen met defecten tot gevolg en dat het plastic zou aantasten.
.

nou GD, mijn experiment zegt toch anders. overigens heeft de pomp niet echt last van kalk, aangezien die in het koude gedeelte zit. brokjes kalk zitten daar dus niet in. maar misschien is rubber en rubber 2. (ik bedoel, er bestaan veel kunststoffen die er als rubber uitzien maar anders zijn van samenstelling) de zuigerring van de pomp is duidelijk van een andere kwaliteit dan een elastiekje :-)

Arco

Special Member

Gedemineraliseerd water kan in sommige gevallen metalen aantasten, maar het hangt veel af van wat voor metaal het is.
Het is ook ongezond om er veel van te drinken, omdat het mineralen aan je lichaam onttrekt.
(het is dus niet alleen een kwestie van geen mineralen binnen krijgen, maar het water onttrekt die ook aan je lichaam)

Giftig dus niet, maar wel schadelijk...

Gedemineraliseerd water is geen natuurlijke stof en probeert om de ontbrekende mineralen zo snel mogelijk weer aan te vullen om de balans te herstellen.
Of die mineralen uit een mensenlichaam of een waterleiding of ander metalen object komen maakt hierbij geen verschil.

Vooral goedkope koffiezetters met van die diecastachtige boilers zijn daar vatbaar voor.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 januari 2021 00:44:02 schreef Arco:

Gedemineraliseerd water is geen natuurlijke stof en probeert om de ontbrekende mineralen zo snel mogelijk weer aan te vullen om de balans te herstellen.

yep, daarom gaan metalen ook een heel klein beetje in oplossing. niet veel maar op héél lange termijn misschien teveel voor sommige toestellen waar veel water door gaat.
Je kan altijd een beetje gewoon water toevoegen om de balans te herstellen en het kalkniveau toch laag te houden.

Hier een leerzame tabel https://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart

Te zien is dat bepaalde percentages azijnzuur zeer slecht is voor de meeste rubbers.
Ook te zien dat hete azijnzuur onder druk ook niet denderend is en dat is in veel koffiezet app.tegenwoordig het geval.

Dan kijkend naar citroenzuur blijkt dat hier bijna alle rubbers goed tegen kunnen ,conclusie gewoon citroenzuur gebruiken.
Dat senseo spul is ook gewoon citroenzuur.

Gr.F_S