Voeding blijft ontploffen

Op 18 januari 2021 20:12:50 schreef fatbeard:
Dit gedrag (van de voeding!) is consistent met een overleden transformator:

Een switchmode voeding moet je juist NIET opstarten met een variac, dan is-ie nog veel eerder stuk: minder ingangsspanning gaat de switcher compenseren met meer stroom...
Een gloeilamp is dan een betere keuze, maar neem er dan wel een van ongeveer het vermogen van de voeding: een te kleine gloeilamp is bijna net zo erg als een variac.

dat klopt niet in het geval van een overleden trafo (of andere reden waarom de voeding het niet doet). Kijk, er loopt dan sowieso de maximum stroom, dus hoe minder spanning je aanbiedt, hoe minder stroom en hoe meer de kans de schakeltor (of fet het) overleeft. tevens zit er bij verlaagde spanning veel minder energie in de primaire condensator dus als je de voeding "even" inschakelt als test bij verlaagde spanning is de kans op een fatale boem veel kleiner.

Ja, als de voeding normaal werkt neemt de geleidingstijd van de schakeltor/fet toe naarmate de spanning lager wordt (en dus ook de stroom neemt dan toe).

Waar je wel moet op letten is de minimumspanning waarbij de voeding wil starten. en sommige voedingen weigeren te starten als de spanning te langzaam aanzet.

ideaal tijdens het herstellen van Ottovoedingen is de combinatie van een variac (ingesteld een beetje boven de minimumspanning waarop de voeding wil starten), serielamp van aangepast vermogen en een schakelaar waarmee je snel aan/uit kan schakelen (eventueel een relais met timer)

Kruimel

Golden Member

Op 18 januari 2021 23:40:20 schreef Mahsjong:
De weerstand aan pin8 is goed, 1K precies.

Dit staat er in de datasheet over die weerstand:

For startup, the HV pin is connected to the line input or bulk capacitor through an external diode and resistor, RHV, which are recommended as 1N4007 and 100kΩ.

Daarom lijkt 1kΩ me weinig, maar de theorie is dat de pin in principe direct op de hogere spanning kan worden aangesloten, dus 1kΩ kan in theorie wel. De logica om hem überhaupt te plaatsen wordt dan wel minder: er gaat maar 1,2mA door.

Als er geen significante stroom via deze weg, en ook niet via de MOSFET kan komen, dan heb je gewoon explosieve componenten. Kijk even naar alle dingen die je hebt uitgesloten en herzie de conclusies. Op dit moment kan het niet komen van de MOSFET, de hulpvoeding en de chip, en (in jouw woorden) "geen sluiting op plekken waar dat niet hoort". Je aannames en beschrijving van het gevolg kunnen zo ver ik zie niet tegelijk geldig zijn.

Idd dat soort weerstanden is ook meestal groter uitgevoerd omdat er 300 v over staat en dus wat warmte kwijt moet. Dus een 100k kan ook niet, daar is die dan weer te klein voor. Mss klopt het schema wel helemaal niet en gaat de 1k niet naar de 300v zoals op het schema?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Er is al eerder gevraagd om wat voor apparaat het gaat, het schema is niet van de betreffende voeding.

Ze worden veel in TV's gebruikt dat is alles wat ik weet van die IC's.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 19 januari 2021 01:25:26 (24%)

maartenbakker

Golden Member

In het verhuisde topic over een SMD-onderdeeltje gaf Mahsjong al aan dat hij niet snapt waarom dat soort details belangrijk zijn. Daardoor gaat de hoeveelheid en kwaliteit van antwoorden helaas sterk achteruit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 januari 2021 03:18:05 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het datasheet staat ook: "peak current control" gewoon bovenaan op blz 1.

Iedere cyclus in plaats van te timen hoe lang ie de boe laanlaat wacht ie gewoon totdat de stroom toegenomen is tot de ingestelde stroom.

Wat voor voeding is dit: Ik reken uit dat die stroom 10A zou zijn. Ik verwacht dat dit op het dubbele van wat ie nodig heeft staat dus dan zou de voeding zo'n 1000-1200W zijn. Ik dacht dat ie veel kleiner was.

De eerste foto die je gepost hebt, is dat de huidige situatie? Want als dat zo is moet je ZEKER de boel nog schoonmaken voordat je hem weer aanzet. Als het er zo uitziet en er hoge spanningen in het spel zijn slaat er vast wel ergens iets over.

@raaf: Het schema komt uit het datasheet.

Op 18 januari 2021 23:40:20 schreef Mahsjong:
De weerstand aan pin8 is goed, 1K precies.

Nou dan weet ik 100% waarom ie na de eerste keer onderdelen vervangen geploft is: Het datasheet zegt dat er 100k in moet. Er kan wel "maar 1.2mA" lopen, maar dan valt er dus 120 volt over de weerstand en krijgt de chip maar 200V te verduren.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 januari 2021 09:55:50 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 januari 2021 03:16:51 schreef maartenbakker:
In het verhuisde topic over een SMD-onderdeeltje gaf Mahsjong al aan dat hij niet snapt waarom dat soort details belangrijk zijn. Daardoor gaat de hoeveelheid en kwaliteit van antwoorden helaas sterk achteruit.

Pardon? Ik heb nergens gezegd dat ik niet snap waarom dat soort details belangrijk zijn. Ik kon geen enkel component vinden dat voldeed aan de specificaties en heb van de vriend voor wie ik het repareer nog geen mail terug gehad met wat voor apparaat het is, maar dat terzijde.

Sommige mensen werken niet al jaren met elektronica en zitten niet elke dag op dit forum maar verdienen denk ik wel een kans om nieuwe dingen te leren en niet meteen alles goed te doen. Dan worden dit soort opmerkingen en die van @Raaf ‘tjonge je weet toch hoe het werkt’ niet gewaardeerd.

Op 19 januari 2021 10:49:16 schreef Mahsjong:
[...]
Dan worden dit soort opmerkingen en die van @Raaf ‘tjonge je weet toch hoe het werkt’ niet gewaardeerd.

Tja, dan kom ik terug op wat ik altijd zeg: "Als je niet (precies) weet hoe het werkt, kun je het niet repareren."

Op 19 januari 2021 11:02:04 schreef buzzy:
[...]Tja, dan kom ik terug op wat ik altijd zeg: "Als je niet (precies) weet hoe het werkt, kun je het niet repareren."

Dat ging over de manier waarop het werkt op dit forum, niet een schema of iets dergelijks.

Meestal weet ik 90% hoe iets werkt en stel ik hier de vraag om de laatste 10% te begrijpen.

Op 19 januari 2021 09:49:01 schreef rew:
In het datasheet staat ook: "peak current control" gewoon bovenaan op blz 1.

Iedere cyclus in plaats van te timen hoe lang ie de boe laanlaat wacht ie gewoon totdat de stroom toegenomen is tot de ingestelde stroom.

Wat voor voeding is dit: Ik reken uit dat die stroom 10A zou zijn. Ik verwacht dat dit op het dubbele van wat ie nodig heeft staat dus dan zou de voeding zo'n 1000-1200W zijn. Ik dacht dat ie veel kleiner was.

De eerste foto die je gepost hebt, is dat de huidige situatie? Want als dat zo is moet je ZEKER de boel nog schoonmaken voordat je hem weer aanzet. Als het er zo uitziet en er hoge spanningen in het spel zijn slaat er vast wel ergens iets over.

@raaf: Het schema komt uit het datasheet.

[...]Nou dan weet ik 100% waarom ie na de eerste keer onderdelen vervangen geploft is: Het datasheet zegt dat er 100k in moet. Er kan wel "maar 1.2mA" lopen, maar dan valt er dus 120 volt over de weerstand en krijgt de chip maar 200V te verduren.

Jammer dat TS de foto van de goede print niet wat groter heeft gemaakt. Hadden we kunnen zien wat er voor weerstand aan pootje 8 zit. Er zal vermoedelijk wel 104 op gedrukt staan (of 1003 , komt ook wel voor)

Die foto is er toch? Ik dacht 01b gezien te hebben gisteren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 januari 2021 11:11:46 schreef Mahsjong:
[...]

Dat ging over de manier waarop het werkt op dit forum, niet een schema of iets dergelijks.

Meestal weet ik 90% hoe iets werkt en stel ik hier de vraag om de laatste 10% te begrijpen.

Je hebt een datasheet, dat is mooi, maar heb je de application note ook goed bestudeerd?
Daar staat ook een uitgewerkt voorbeeld in, compleet met beschrijving over de werking en de gebruikte waardes van de componenten, ook de weerstand aan pin8, die in het voorbeeld ook 100K Ohm is.
Hoewel de startingang tot 500 Volt beschermd is en de input slechts 1,2 mA trekt, geeft de fabrikant toch een weerstand op van 100K Ohm. Ook als ontwerper kun je je daar dan beter aan houden, als er niet erg speciale wensen van het ic gevergd worden.
Je moet de medeforummers niet de schuld geven, dat je het niet gerepareerd krijgt. Als je zegt dat je repareert, moet je ook weten hoe het werkt. De fabrikant beseft dat terdege en legt tot in detail uit hoe je met het IC om moet gaan. Leuker kunnen we (de forumhelpers dus) het niet maken.
En nogmaals, vervangen is niet hetzelfde als repareren.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 19 januari 2021 11:29:54 (12%)

fred101

Golden Member

de mosfet K6A65D door de IPA65R1K0CEXKSA1 en de keramische condensatoren door ongeveer dezelfde waarde

Dit is meestal geen goed idee als je niet 100% zeker weet of het kan. (ik heb niet naar de datasheets gezocht of dat die fets vergelijkbaar zijn in Vgs, snelheid, spanning, stroom en Ron)

Maar hoe bepaal je dat het condensators van ongeveer de zelfde waarde zijn ? Op afmeting of kleur ? En welk type ?
Bij ceramische condensators kun je niet altijd zo maar wat pakken. Naast een max spanning is er het type en dat kan heel erg belangrijk zijn. Zeker als er hogere DC spanningen over staan. Als je bv een timing C hebt waar 15V over staat en jouw C een type is dat bij 15V nog maar 20% van zijn capaciteit haalt dan gaat het fout. (Dit even in het algemeen)

Hoe minder onderdelen een SMPS heeft, en de goedkoper hij is, hoe lastiger het soms is om ze te repareren met onderdelen die niet 100% gelijk zijn. En ben voorzichtig met in China gekochte onderdelen.

Heb je ook de printplaat goed schoongemaakt want koolresten geleiden stroom. En ook bv dingen als vias of gaatjes waar pootjes doorsteken. Als de doormetalisering onderbroken is dan zit een trace aan de bovenkant niet meer vast aan de ondekant. Dan moet je het pootje boven en onder het pcb solderen.

Sommige mensen werken niet al jaren met elektronica en zitten niet elke dag op dit forum maar verdienen denk ik wel een kans om nieuwe dingen te leren en niet meteen alles goed te doen. Dan worden dit soort opmerkingen en die van @Raaf ‘tjonge je weet toch hoe het werkt’ niet gewaardeerd.

Ik vind dat ook een beetje onterecht, als ik naar andere postings kijk dan ben je soms in mijn ogen iets te drastisch en experimenteel bezig. (of laten we het creatief in het zoeken van vervangers) terwijl je daar nog niet genoeg kennis voor hebt maar je vraagt wel regelmatig om uitleg en volgt meestal adviezen ook wel op (is mijn indruk)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 19 januari 2021 11:14:55 schreef EricN:
Die foto is er toch? Ik dacht 01b gezien te hebben gisteren?

Klopt, dit is op de werkende voeding ook 1K, dus hij zou hiermee moeten werken. Hij hangt ook gewoon aan de bulk cap

Op 19 januari 2021 11:19:22 schreef buzzy:
[...]
Je moet de medeforummers niet de schuld geven, dat je het niet gerepareerd krijgt.

Ik geef niemand de schuld. Ik probeer zo goed mogelijk mijn vraag te stellen met de informatie die ik heb. Ik vraag alleen dat als ik dan iets niet goed neer zet of misschien wat vergeet niet meteen een opmerking als 'tjonge je weet toch hoe het werkt' naar mijn hoofd te krijgen.

Zoals Fred101 al opmerkte, ik kom hier vooral om dingen te leren en als iemand iets voorstelt zal ik dat ook proberen. Dat het aan het eind van de rit werkt is vooral mooi meegenomen.

Op 19 januari 2021 11:24:42 schreef fred101:
[...]
Maar hoe bepaal je dat het condensators van ongeveer de zelfde waarde zijn ?

Ik heb ze van de werkende print losgehaald en daarna gemeten met de multimeter. Dit zal een paar procent afwijken vanwege de nauwkeurigheid denk ik.

De PCB heb ik goed schoongemaakt, er zit ook een gap tussen de pootjes van de FET. ook aan beide kanten gesoldeerd

Op 19 januari 2021 11:14:55 schreef EricN:
Die foto is er toch? Ik dacht 01b gezien te hebben gisteren?

Klopt, ik keek alleen naar de eerste en de derde foto, sorry.
01b zou inderdaad 1K Ohm zijn. Hoewel het misschien volgens de tekst van de datasheet kan, zou ik als ontwerper toch de waarde gebruiken die de fabrikant van het ic voorstelt, 100K Ohm. Uiteraard kan die lage waarde gekozen zijn voor een speciale toepassing, dat weet je niet, maar anders........
Overigens maakt de interne stroombron geen sluiting naar aarde, anders was die 1K weerstand er zeker uitgebrand.

Op 19 januari 2021 11:12:33 schreef buzzy:
Er zal vermoedelijk wel 104 op gedrukt staan (of 1003 , komt ook wel voor)

1003! ongeveer een kiloohm toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar wie zegt dat die 1kohm met de 310vdc verbonden is?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Thevel

Golden Member

Op 19 januari 2021 12:12:20 schreef Mahsjong:
De PCB heb ik goed schoongemaakt, er zit ook een gap tussen de pootjes van de FET. ook aan beide kanten gesoldeerd

Als een epoxy print verbrand is kan deze gaan geleiden.
Ik weet niet of jou print ook zo warm is geweest dat dit ook het geval is.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 januari 2021 10:49:16 schreef Mahsjong:
[...]

Pardon? Ik heb nergens gezegd dat ik niet snap waarom dat soort details belangrijk zijn. Ik kon geen enkel component vinden dat voldeed aan de specificaties en heb van de vriend voor wie ik het repareer nog geen mail terug gehad met wat voor apparaat het is, maar dat terzijde.

Sommige mensen werken niet al jaren met elektronica en zitten niet elke dag op dit forum maar verdienen denk ik wel een kans om nieuwe dingen te leren en niet meteen alles goed te doen. Dan worden dit soort opmerkingen en die van @Raaf ‘tjonge je weet toch hoe het werkt’ niet gewaardeerd.

Ik bedoel het niet rottig. Je geeft daar aan dat je je alleen in bepaalde gevallen kunt voorstellen dat die extra info nuttig is, terwijl anderen aangeven dat het altijd nuttig is, gewoon om de kans op een oplossing te vergroten - het kan best dat anderen ook vastlopen op de context, maar nee heb je en ja kun je krijgen!

Op 19 januari 2021 12:09:02 schreef Mahsjong:
[...]

Ik probeer zo goed mogelijk mijn vraag te stellen met de informatie die ik heb.

Ik vertaalde jouw opmerking daar, en deze hierboven, als niet snappen dat aanvullende informatie in andere gevallen ook nuttig kan zijn. Misschien kwam dat rottig over omdat het kort door de bocht is, als het niet waar is heb ik niks gezegd en als het wel waar is heb ik het veel vriendelijker gezegd ;-)

We zitten nu met zijn allen van een datasheet te werken. Nuttig om het werkingsprincipe te begrijpen, maar voor een efficiente reparatie geldt ook hier dat alle informatie welkom is. Merken, types, foto's, eventueel (deel)schema's als die op merk en type ook door anderen niet gevonden kunnen worden, etc.

Rew geeft terecht aan dat er een weerstand een factor 100 verschilt van wat je daar zou verwachten. Dan heb je drie mogelijkheden: weerstand stuk, weerstand verkeerd vervangen, schema is anders dan datasheet. Dat biedt een ideale gelegenheid tot achteruitrepareren als de context ontbreekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vertaalde jouw opmerking daar, en deze hierboven, als niet snappen dat aanvullende informatie in andere gevallen ook nuttig kan zijn. Misschien kwam dat rottig over omdat het kort door de bocht is, als het niet waar is heb ik niks gezegd en als het wel waar is heb ik het veel vriendelijker gezegd ;-)

Maakt niet uit, het kwam dan inderdaad anders over dan bedoeld

Als aanvulling op de huidige post:

Ik heb de onderdelen terug geplaatst, voeding erin, alles behalve de FET, en de voeding lijkt gewoon te werken. Voltages prima, en de puls op de gate verdwijnt als ik de spanning op 16V zet (moet 15,8V uitkomen) dus het feedback circuit lijkt te werken. Het is de voeding van een speaker.

Lijkt mij dat er 2 opties zijn: De Fet is niet goed gekozen of er ontstaat zoals eerder gesuggereerd een vlamboog omdat de onderdelen te kort op elkaar zitten. Het lijkt mij gezien de datasheets de eerste. Ik zal de originele FET bestellen en kijken of hij dan wel blijft werken.

P.S.: Hoe kan ik met een normale probe het gatesignaal op de scope krijgen? Ik heb geen differentieelprobe en als ik de scope aan de gate hang zegt de aardlek poef

Kruimel

Golden Member

Op 19 januari 2021 15:14:51 schreef Mahsjong:

P.S.: Hoe kan ik met een normale probe het gatesignaal op de scope krijgen? Ik heb geen differentieelprobe en als ik de scope aan de gate hang zegt de aardlek poef

Niet, je kunt niet met een geaarde probe aan netgekoppelde circuits meten, de neutrale draad is bij de buurttransformator aan aarde verbonden (waar je scoop massa ook mee verbonden is). Als je voorzichtig bent kan je wel twee probes gebruiken en op de meeste scoops het ene kanaal van het andere aftrekken. Dat is niet ideaal omdat een klein verschil in versterking tussen de kanalen 'common mode' rommel op het signaal gaat geven, maar een gatesignaal moet je wel redelijk kunnen herkennen bovenop een redelijke 50Hz rimpel.

Op 19 januari 2021 15:24:25 schreef Kruimel:
[...]Niet, je kunt niet met een geaarde probe aan netgekoppelde circuits meten, de aarde (waar je scoop massa mee verbonden is) is bij de transformator aan de neutrale draad van de netspanning gekoppeld. Als je voorzichtig bent kan je wel twee probes gebruiken en op de meeste scoops het ene kanaal van het andere aftrekken. Dat is niet ideaal omdat een klein verschil in versterking tussen de kanalen 'common mode' rommel op het signaal gaat geven, maar een gatesignaal moet je wel redelijk kunnen herkennen bovenop een redelijke 50Hz rimpel.

Was ik al bang voor, ik dacht misscien is er een trucje dat ik niet ken. Dan toch maar een differentieelprobe op de verlanglijst zetten

fred101

Golden Member

Scheidingstrafo, maar als ik van een ding spijt heb dat ik het niet eerder gekocht heb, is het mijn diff probe (20x/200x) Die gebruik ik voor bijna elke reparatie, gewoon omdat het zo makkelijk is. Gezien hoe vaak jij met reparaties bezig bent zou ik het zeker overwegen.

Je moet zorgen dat de aardclip van je scoop niet aan de fase in je reparatie wordt gehangen. Als je de stekker van je reparatie of van de scoop omdraait zal het meestal goed gaan. Maar dan nog kan het in sommige gevallen fout gaan omdat je probe aan aarde zit loopt er stroom via je probe naar aarde. Gebruik je een 1x probe of een 10x probe ? De scoop ingang is op dc maar 1 MOhm, een 10x probe vormt een veel lagere belasting.

Kijk dubbel uit want de meeste DSOs kunnen maar iets van 50V aan (dus bij een 1x probe) Kijk ook na wat je probe in de 10x stand kan hebben, dat is niet onbeperkt hoog. Ook al wil je niet aan HV meten, een ongeluk zit in een klein hoekje bij voedingen waar 325V voorkomt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs