Tekenwerk voor opdrachtgever (bedrag+110V systeem)

Goedendag Leden,

Ik heb een aantal vragen betreft het tekenen in autocad wat ik graag als hobby erbij doe (ik ben wel werkzaam in de elektrotechniek)
Ik ga nu wat tekenwerk doen voor een bedrijf op Bonaire.
Gewoon omdat ik het leuk vind en enige tijd geleden ook op Bonaire heb gewerkt.

Nu zit ik alleen met de volgende punten:
- Wat is nu een realistisch bedrag om te vragen voor een autocad tekening? ik krijg ze in klad aangeleverd ik moet ze alleen digitaal maken met groepenverklaring/vermogens overzicht de bouwkundige onderleggen krijg ik aangeleverd in dwg. het zijn 4 tekeningen maar ze zijn allemaal vrijwel gelijk.
- Op Bonaire is een 110V / 230V systeem ik weet alleen niet of de WCD's een ander autocad symbool hebben voor 110V of dat ik daar hetzelfde symbool als in NL voor kan gebruiken.

Er zijn hier vast mensen die me wat op weg kunnen/willen helpen.

Arco

Special Member

Gemiddeld uurloon voor technisch tekenen is ~ 50 euro, dus dan kun je ongeveer inschatten wat je kunt rekenen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Naar maatstaven van Bonaire denk ik eerder aan 20 Dollar per uur.

Inderdaad de uurlonen op Bonaire liggen een stuk lager.
Maar ik vind het ook vrij lastig in te schatten hoeveel werk het is.
Ik zat zelf te denken aan 14 uur per woning (3 lagen)

Op 18 januari 2021 18:40:44 schreef Peter112:
Naar maatstaven van Bonaire denk ik eerder aan 20 Dollar per uur.

Wat vind je zelf redelijk?
Dat er in Bonaire andere maatstaven zijn is niet jouw probleem lijkt me.
Jij hebt een bepaald tarief wat je wil hebben en dan is aan hun de keus. OF je moet het echt leuk vinden en het meer als vriendendienst doen.

Op 18 januari 2021 20:56:21 schreef Stijnos:
[...]

Wat vind je zelf redelijk?
Dat er in Bonaire andere maatstaven zijn is niet jouw probleem lijkt me.
Jij hebt een bepaald tarief wat je wil hebben en dan is aan hun de keus. OF je moet het echt leuk vinden en het meer als vriendendienst doen.

Uiteraard wil ik er wel wat aan verdienen maar ik doe het ook voor me toekomst, het moet dus een redelijkerwijs bedrag zijn dus niet het vel over de neus trekken.

Mocht het je eerste betaalde klus zijn en wil je jezelf bewijzen dan kun je wat lager inzetten, maar ik zou dat dan wel vermelden dat je ze daarin tegemoet komt, want anders schep je bij hun ook een verwachting dat een vervolgklus(sen) voor het zelfde tarief gaan

Je kan ook redeneren vanuit wat je kosten zijn, maar ik vind dat kwalitatief werk gewoon marktcomfort betaald mag worden. Zeker als je een zakelijke klant hebt, moet dat mijn inziens meestal geen probleem zijn.
Je kan laag gaan zitten, maar jou zit ook wel eens wat tegen en als het niet goed is moet je het toch oplossen.
Experimenteer er een beetje mee is mijn advies. Je komt na wat opdrachten zelf wel tot inziens welke opdrachten je voor welk tarief wilt/moet doen en voor welke je toch beter kan bedanken (ook al heb je op dat moment niks anders te doen)

Eerst wat investeren in jezelf, je kunt geen 20uren tekenen en aanrekenen aan een plan als een geoefend tekenaar daar maar 12uren over doet.
Pas als je redelijk goed kunt tekenen zul je zelf wel merken hoeveel je moet vragen.

Idem voor de aan te maken symbolen, die moet je niet aanrekenen die blijven van jouw en zijn hun investeringen waard als je verder doet.

Als het je eerste tekening is vraag niet teveel want je zult er toch veel te lang aan tekenen en zoals Stijnos schrijft, vermeldt dat in de prijsofferte of zoiets.

LDmicro user.

Eens met investeren in jezelf.

"je kunt geen 20uren tekenen en aanrekenen aan een plan als een geoefend tekenaar daar maar 12uren over doet"

Ik kijk daar toch anders tegenaan. Niemand houdt je tegen om gewoon 20 uur te offreren. Het is uitsluitend aan de opdrachtgever om hier al dan niet in mee te gaan. Lang leve de vrije markt. Als je nog niet zo productief bent in het CAD pakket dan zou ik wel delen met de opdrachtgever, dat jij daar mee bezig bent.

Hoeveel je moet vragen leer je door 1) veel offertes te maken en te kijken hoe wordt gereageerd en 2) door je eigen kostenstructuur (lees urenbesteding) steeds beter te leren kennen.

Tip over dat laatste: schrijf je eigen uren! Klinkt saai maar is nodig. Ik gebruik toggl time tracker zodat het nauwelijks extra tijd kost.

[Bericht gewijzigd door kojazz op dinsdag 19 januari 2021 11:57:33 (27%)

En waar ga je belasting betalen over dat geld ? Als dat in NL is kun je nog beter hier gaan vakkenvullen ipv die 20$ / uur.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je ook naar Bonaire verhuist, dan zijn ook de gemiddelde maandlasten lager, dus van niveau Bonaire. Ik heb niet gelezen of je het werk hier in NL wilt doen of op Bonaire.
Als je daar naartoe verhuist zou ik ook even controleren of de AOW opbouw gewoon doorgaat. Het is wel een deel van ons koninkrijk maar die "status aparte" zou wel eens kunnen betekenen dat er straks toch wordt gesneden in de oudedag uitkering. Veel mensen die lang in het buitenland hebben gewoond krijgen straks ook veel minder AOW. Sommigen weten dat nog niet en dan komt de schrik later.

reading can seriously damage your ignorance

Bedankt voor alle tips.
Het is denk ik inderdaad verstandig nu bij de eerste opdracht lager in te zetten en dit wel te vermelden om zo een goede werkrelatie op te bouwen. maar blijft lastig hier een bedrag aan te hangen want je wil ook weer niet TE laag gaan zitten. 20,00$ per uur is dan ook al een aardig bedrag.
Laat ik het zo zeggen, hoelang is een gemiddelde tekenaar bezig met een tekening van een woning met 3 woonlagen? 4h?

Ik doe het naast me huidige werk puur voor de zaterdag als investering in mezelf en omdat ik het leuk vind.
Wellicht is het handig voor als ik me in de toekomst weer wil gaan vestigen op Bonaire.

Ik heb al een tijdje niet getekend en in moet AutoCAD weer een beetje herontdekken (iemand die veel ervaring heeft en me tips kan geven mag zich melden :9)

Nog een andere vraag:
Weet iemand het Autocad symbool voor een wandcontactdoos 110V? en is er een autocad symbool 220/110V gecombineerd? dat zit namelijk in de eerste aanvraag.