tv geen kleur bij afspelen dvd

Hallo allen,

Ik heb een tv gekocht met ingebouwde dvd speler.
Merk Akai model ALED2205TWE.
De tv op zich werkt goed maar als je een dvd afspeelt zijn de kleuren weg en wordt je voor even weer terug geslingerd in de tijd loll.
In de hdmi,antenne, scart en usb stand heb ik wel gewoon kleur.
Iemand een idee als dat makkelijk klaar te maken is?

Hoe aangesloten?

en is het wel een originele PAL DVD?

volgens mij gaf NTSC op een PAL TV ook zwartwitachtig beeld.

zijn de kleuren weg en wordt je voor even weer terug geslingerd in de tijd loll.

voor mij is een DVD ook teruggeslingerd in de tijd :X

ja is een originele pal dvd
dus dat is het probleem niet

Is het startmenu van de DVD speler ook zwart wit?? ??

De tekst zoals in de foto is bij de andere ingangen een beetje geel als je goed kijkt.
Bij dvd is hij gewoon grijs.
Dus denken daar dus ook geen kleur.

Ben er NL ook nooit achtergekomen, is een fout in de DVD speler zelf. Heb destijds de complete speler omgewisseld en weer kleur..

maartenbakker

Golden Member

Misschien een configuratiebitje dat omgevallen is waardoor hij ineens s-video of NTSC naar het toestel stuurt ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij staat misschien ingesteld voor een andere regio, zone. wat doet ie als je er een Amerikaanse schijf ingooit? (er van uitgaand dat je er eentje bezit)

Tekst "Geen schijf" is grijs. Had geel moeten zijn.
Menutekst lijkt mij regio-onafhankelijk te zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 13 januari 2021 20:57:48 (12%)

Als je het ding net hebt gekocht, dan zou ik 'm gewoon terugbrengen / -sturen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Alle ingangen geven een gelige tekst, behalve als ik hem op dvd zet.
als ik de dvd er in doe krijg ik ook nog een beeld van de dvd menu en die is ook zonder kleur.
Het rare is dat de knoppen play, stop ed op de afstandsbediening ook niet werken.
De knoppen werken wel bv bij foto's bekijken via een usb stick.
Toeval of???

Heb de tv zo gekocht dus wist van het probleem.
Ging ook meer om de tv zelf maar als de dvd weer klaar wil is dat mooi mee genomen en dochter lief weer blij

Op 13 januari 2021 20:49:44 schreef kris van damme:
Hij staat misschien ingesteld voor een andere regio, zone. wat doet ie als je er een Amerikaanse schijf ingooit? (er van uitgaand dat je er eentje bezit)

nee heb ik helaas niet

Er zal wel iets mis zijn met de voeding van de dvd-speler.
Je hoeft niet op jacht te gaan naar Amerikaanse of andere exotische DVD's.
Zoals smd op 13 januari 2021 om 18:47:27 al schrijft: DVD-speler omwisselen.

Op 13 januari 2021 22:53:45 schreef lanting73:
Het rare is dat de knoppen play, stop ed op de afstandsbediening ook niet werken.
De knoppen werken wel bv bij foto's bekijken via een usb stick.
Toeval of???

Geen toeval. Lijkt of de DVD-speler de voeding van de IR-ontvanger (en microcomputer?) van de tv onderuithaalt na DVD-keuze.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 13 januari 2021 23:06:26 (48%)

Hallo heb hier nog een staan met goede dvdspeler in indien intresse

... Of er zit gewoon een kabeltje niet goed aangesloten in het toestel. Stekkertje scheef of zo.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nope, geen stekkertje. Bij mijn reparatie was TV gevallen en sindsdien zwart/ wit.Andere speler uit donor toestel maakte TV weer werkende

ik zal als ik even tijd heb eens kijken in de tv zelf.
miss zie ik der wat aan.
zal mooi zijn als hij weer klaar wil maar zo niet dan jammer dan maar geen kleur afspelen

Net de tv uit elkaar gehaald.
Als ik de dvd speler los koppel dan komt de tekst wel in het geel te staan.
Ook het dvd menu van de speler zelf is kleurloos.
Denk toch dat het aan de print ligt in de dvd speler zelf.
Aangezien als ik de stekker uit de dvd haal het dvd menu ook weg is.
Heb wel eens een keer een printplaat gebakken in de oven maar gezien de dvd nog wel beeld geeft durf ik dat eigenlijk niet aan.
Iemand nog suggesties??

maartenbakker

Golden Member

Aan die print ga je met bakken niets oplossen.

Als je alle spanningen hebt nagelopen op hoogte en rimpel (of warmstoken met een haardroger om te kijken of de elco's daarop reageren) en daar kun je verder niets aan vinden, dan kun je eens alle videosignalen proberen te traceren. Anders zou ik kijken of dat 8-pens IC een geheugenchip is en daar een nieuwe van monteren met de inhoud van een goed werkende.

Maar met een beetje geluk zijn die printjes voor een paar euro uit sloop verkrijgbaar, dan is dat allemaal veel teveel moeite.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de DVD-speler unit een eigen menu heeft, zou je dáár eens moeten kijken naar het video-formaat dat 'ie moet uitsturen. (Je moet de DVD-speler unit dan gewoon zien als externe/losse DVD-speler.)

Als ik de aansluitingnaar de TV zo eens bekijk, dan zie ik daar 'SC' en 'SY' bij twee pinnen staan. Dat zegt mij dat de video verbinding een YC-signaal is (S-Video). Het Y-signaal is daarvan de intensiteit (zeg maar het zwart-wit beeld), en het C-signaal is het kleur signaal.
Als je een scoop hebt, zou je in ieder geval kunnen kijken of daar een signaal uit komt. Als dat wel het geval is, klopt de standaard niet die voor het kleur signaal wordt gebruikt (NTSC / PAL). In dat geval is het zeker weten een onjuiste beeld instelling in het menu van de DVD-speler zelf.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op dinsdag 19 januari 2021 13:43:00 (59%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik zal later thuis nog even een foto maken van de brede stekker met de kabels van en naar de tv.
Heb helaas geen scoop dus kan het signaal niet bekijken.
Kan de kabels door meten en kijken naar een breuk en eventueel met de föhn stoeien.
Volgens mij kan je niet in het menu van de dvd speler iets veranderen maar zal de gebruiksaanwijzing nog eens door lezen.
Miss dat je daar het beeld nog kan instellen.
Er zitten ook meerdere aansluitingen op de tv zoals HDMI, scart en nog een paar.
Zal daar eens een foto van maken.
Miss kan ik de dvd anders aansluiten om wat uit te kunnen sluiten.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk net als MNM dat er een grote kans is op een verkeerd signaal. Mijn eerste ingeving was dat dat in verborgen optiebitjes zit waar je niet via het menu bijkan, maar het is beter om zijn route te volgen en eerst nog eens in het menu te zoeken. Anders is er misschien een servicemenu. Geheugenchip vervangen en herprogrammeren was wel een erg grote sprong in mijn redenatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarja, hoe kom je in service menu van de DVD speler op zich?? Alles geprobeerd en mocht niet baten.. Geheugen chip vervangen door lege en dan doet de speler nog minder IDD. Helaas kon ik geen copie maken, daar de donor speler totaal anders was opgebouwd

ik kan ook niks vinden om in het service menu te komen
set is alleen geschikt voor pal las ik.
Het wordt dus denk ik op zoek naar een nwe print of complete dvd speler of gewoon zo laten.
Ik zoek nog even verder.
Nog wat foto's van de ingangen en de kabel/print

Je moet ook niet in het service-menu zijn, maar in het gewone gebruikers-menu van de DVD-speler. Niet te verwarren met het (instellingen-)menu van de TV!

Maak ook eens een foto van de afstandsbediening. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)