3 fase motor 2 snelheden reparatie

hallo formumleden,

ik ben al een tijdje bezig met de revisie van een oude metaal afkortzaag. (MEC 80) Het hele apparaat heb ik uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en hersteld waar nodig.

nu heb ik de zaag laten draaien en dan gaat goed, echter valt deze na een aantal seconden thermisch uit (thermische beveiliging is ingesteld op 2.2A).

Vervolgens heb ik de stroom gemeten, en deze komt inderdaad veel hoger uit dan volgens het typeplaatje ( tussen de 7A en 8 A afhankelijk per fase). Dit lijkt dus niet goed.

Ik heb de Stator uit de zaag gedemonteerd ( zie foto's) en daar zijn helaas een aantal verbrande wikkelingen en een aantal doorgebrande draden zichtbaar (tevens iets wat lijkt op een slechte reparatie).

het is voor zover ik begrepen heb een Dahlander dubbel ster motor. klopt dit volgens jullie ?

Is deze motor opnieuw te wikkelen, en is dat eventueel zelf te doen. of zien jullie nog andere oplossingen. ik zou deze machine namelijk heel graag weer werkend krijgen.

Met vriendelijke groet,
Ruben

pamwikkeling

Special Member

Dahlander 1500/300 t/min, D/YY geschakeld, zal wel correct zijn (voor zover ik van de foto's / kenplaatje kan afleiden).

Controleer ook de nokkenschakelaar eens, mogelijk is dat de oorzaak van het defect.

Opnieuw wikkelen is mogelijk,
- of je dat zelf kan doen daar mag je zelf over oordelen.
- heb je gleuf isolatie, groefkappen, wikkeldraad, tussenfaze isolatie, warmte bestendige kabel, vernis, .... ?
- hoe ga je de verbrande isolatie die tussen het blikpakket gesmolten is, verwijderen ?

De vraag is ook: gebruik je beide toerentallen? Anders kun je een beter te vinden 1400 of 2800 rpm aanschaffen.

Jacques van Montfort

hallo,

bedankt voor jullie reacties,

Het zelf wikkelen van een motor lijkt me wel een leuke uitdaging, als ik natuurlijk aan de materialen kan komen. Ik vraag me echter af of dit ook zonder ervaring met elektromotoren te doen is. ik vind het leuk om dit soort dingen zelf uit te zoeken en te proberen, ik wil uiteindelijk echter wel graag resultaat :)

Heeft iemand toevallig hier toevallig informatie of een handleiding voor over ? ik kan via google namelijk nog niet echt iets passends vinden

wat betreft het gebruiken van 1 of 2 toerentallen. Ik wil voornamelijk het lage toerental gaan gebruiken. Dus dat zou in principe goed genoeg zijn. Ik moet echter een stator hebben van exact dezelfde afmetingen waar ook de huidige rotor in past. Dit omdat de motor onderdeel is van de zaag behuizing, en er dus niet als geheel een andere motor op kan.

De nokkenschakelaar heb ik gecontroleerd, er zijn 6 motor aansluitingen: U V W en 1 2 3. In stand 1 zijn U V W verbonden aan l1 l2 l3, en zijn 1 2 3 vrij. In stand 2 zijn ook U V W verbonden aan l1 l2 l3, en zijn 1 2 3 aan elkaar verbonden

hoe zou een nokkenschakelaar er voor kunnen zorgen dat de motor defect gaat ? de nokkenschakelaar was los meegeleverd, en heb ik dus heb ik zelf aangesloten, dus misschien dat daar iets fout is gegaan.

pamwikkeling

Special Member

De nokkenschakelaar heb ik gecontroleerd, er zijn 6 motor aansluitingen: U V W en 1 2 3.
In stand 1 zijn U V W verbonden aan l1 l2 l3, en zijn 1 2 3 vrij.
In stand 2 zijn ook U V W verbonden aan l1 l2 l3, en zijn 1 2 3 aan elkaar verbonden

Ik vrees dat die schakelaar niet zal kunnen werken voor jou motor.

Beter is :

In stand 1 zijn U V W verbonden aan l1 l2 l3, en zijn 1 2 3 vrij.
In stand 2 zijn 1 2 3 verbonden aan l1 l2 l3, en zijn U V W met elkaar verbonden.

U V W sluit je aan op 1U, 1V, 1W
1 2 3 sluit je aan op 2U, 2V, 2W

De schakelaar die jij hebt doet me denken aan een schakelaar voor het kortsluiten van de anker-aanloopweerstanden van een sleepringmotor.

Als het werkelijk zo zit als je aangeeft, zal dat de oorzaak zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

hallo en bedankt voor jullie reacties,

heb de schakelaar even opnieuw nagemeten, en dit is het resultaat:

in stand 0 RST is nergens mee verbonden
in stand 1 RST is verbonden met 123 en UVW zijn vrij
in stand 2 RST --> is verbonden met UVW en 123 zijn onderling verbonden

voor zover ik kan zien lijkt dit dus ok, en heb ik de vorige keer onzorgvuldig gemeten.

nu ben ik mij de afgelopen tijd aan het verdiepen in het opnieuw wikkelen van de stator, en na vele filmpjes en sites bekeken te hebben lijkt mij het feitelijk wikkelen wel te doen ( de materialen kan ik bestellen).

het is voor zover ik nu begrijp een dubbel gewonden 24 slots stator.
wat mij echter nog niet lukt is een juist winding schema van de stator te maken op basis van hoe hij hier voor mij ligt. ik heb geprobeerd om hem uit te tekenen (zie bijlage). Maar ik kan slechts van 12 van de 24 spoelen een aansluiting vinden. op Google kan ik ook niet echt een schema vinden wat er op lijkt. Is er iemand die een schema heeft van een vergelijkbare stator of die mijn tekening kan controleren/aanvullen.

van alle zwarte lijnen kan ik dus geen aansluiting vinden, tevens kan ik per spoel maar 1 van de 2 aansluitingen vinden

ps. vergeef me mijn teken stijl, dit is even snel in Autocad geschetst, maar ik hoop dat het duidelijk is

alvast hartelijk bedankt voor jullie waardevolle hulp

Deze aansluit volgorde lijkt beter te kloppen, al wel ik eerder verwachte dat stand 1 en 2 andersom zaten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik heb even een Dahlander schakeling opgezocht (zie foto) en dit lijkt inderdaad te kloppen.

Nu moet ik dus een juist bedradings schema van de stator zien te maken/krijgen. ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen

Ruben

zojuist (op een duitse site) onderstaand schema gevonden, dit lijkt mij hetgene wat ik nodig heb.

ik zal dit vanavond eens beter uit tekenen

pamwikkeling

Special Member

Het schema van de Duitse site is correct en overeenkomstig met de wikkelingen in je motor die D/YY gewikkeld is.

Het principe schema "vitesse inférieur - vitesse supérieur" is niet correct,
dit is het schema van een dahlander motor Y/YY.
Dit is niet zoals jou motor aangesloten is.

De klemcodering van Ts is wel afwijkend.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

hallo,

ik ben weer een stap verder, ik heb het schema overgetekend ( op basis van het Duitse schema) naar hoe ik interpreteer dat de spoelen in de stator moeten komen te liggen.

Ik zal dus in totaal 6 identieke polen van 4 spoelen moeten wikkelen, en deze volgens de tekening in de bijlage in de stator moeten leggen.

ik heb eigenlijk nog 2 vragen:
Zijn de polen van de verschillende spoelen onderling op deze manier juist verbonden.

ligt de spoel op deze manier juist in de stator, en dan bedoel ik voornamelijk hoe ze zijn aangesloten ( zie 2e foto)

alvast bedankt, als dit lijkt te kloppen zal ik de stator slopen om te kijken hoeveel wikkelingen een spoel heeft, en het materiaal bestellen.

ruben

benleentje

Golden Member

Niet de draaddikte vergeten te meten. Die doe je het beste met een micrometer een schuifmaat is in dit bereik een stuk minder nauwkeurig maar het kan wel ook op meerder draden en plaatsen meten ivm draden soms wat ovaal kunnen zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hallo,

de draaddikte heb ik gemeten met een schroefmaat, dit is 0,53mm

verder ik ben aan het zoeken naar de materialen

nu heb ik de gelakte koperdraad,isolatiepapier en nylon draad gevonden.

Echter wat ik niet kan vinden is de lak om de wikkelingen de lakken/fixeren

wat voor type lak moet dit zijn, kan dit gewoon een 1k transparante lak op PU basis zijn ?

Ruben