Voeding blijft ontploffen

Kruimel

Golden Member

Op 19 januari 2021 15:40:01 schreef fred101:
[...]

Je moet zorgen dat de aardclip van je scoop niet aan de fase in je reparatie wordt gehangen. Als je de stekker van je reparatie of van de scoop omdraait zal het meestal goed gaan.

Volgens mij werkt dat alleen als je geen aardlek hebt. Als je de aarde en de neutraal parallel zet vermoed ik dat je wel 30mA lekstroom zal krijgen tenzij er geen enkele gebruiker in je huis aan staat of je aardweerstand hoog is. In dit geval is de node waar je de massa wil hebben gelijkgericht met een brugcel, dus je kunt dan helaas überhaupt niet kiezen om hem op de neutraal te hangen, en dan kan je de massa van de probes het best gewoon niet aansluiten (uitgaande van een differentiële meting).

Kijk dubbel uit want de meeste DSOs kunnen maar iets van 50V aan (dus bij een 1x probe) Kijk ook na wat je probe in de 10x stand kan hebben, dat is niet onbeperkt hoog. Ook al wil je niet aan HV meten, een ongeluk zit in een klein hoekje bij voedingen waar 325V voorkomt.

Dat is een zeer goed punt inderdaad, daar had ik geeneens rekening mee gehouden.

Even uit eerlijkheid: ik neig nonchalance met netspanning redelijk te tolereren, maar ik vind je wel een beetje roekeloos. Mijn huis had heel lang van die 16A porcelijnen smeltkoppen zonder aardlek, en dan geeft het best een rommel als je gelijkgerichte netspanning aan aarde legt, zeker via een te repareren schakeling. Gegeven je methode van rücksichtloze 'trial and error' zou ik gewoon te stoppen met meten aan netspanning tot je de juiste apparatuur hebt.

Differentieelprobe aanschaffen lijkt me gewoon de snelste optie inderdaad

Klinkt het FET verhaal logisch trouwens? Er zit in de datasheet bijvoorbeeld verschil in pulsed drain current: 24A vs 12A.

Kruimel

Golden Member

Het zou kunnen, maar dit soort dingen zit in de details. Ik ga nu niet weer een datasheet voor je uitspitten. Dit soort dingen is niet goed te voorspellen. Het is aannemelijk op basis van uitsluiting, en nee heb je, ja kan je krijgen in dit geval.

Ik heb de datsheets al vergeleken, het lijkt mij dat de door mij gebruikte mosfet niet geschikt is voor fast-switching application en daarom eruit knalt en verschillende componenten meeneemt.

Het lijkt mij ook inderdaad aannemelijk vanwege het feit dat er weinig anders overblijft. Een second opinion is altijd welkom. Ik heb de originele besteld en zal updates geven als hij binnen komt

Kruimel

Golden Member

Mocht je dit nog eens voor hebben kan ik je aanraden om de datasheets (die je dan toch al gevonden en open hebt) te downloaden en ze bij je post te uploaden of een directe link te plaatsen. Dat kost weinig tijd en moeite, maar verlaagt de drempel voor anderen om er in te duiken. Bovendien archiveer je daarmee ook de datasheet, zodat je topic over een aantal jaren ook nuttig kan zijn voor anderen. Je krijgt dit pas echt door als je op het moment dat je een specifiek probleem hebt een bijbehorend topic vindt waar die informatie ook mist. Facepalm paradise! :)

Op 19 januari 2021 12:44:39 schreef rew:
[...]1003! ongeveer een kiloohm toch?

Dit is een viercijferige kode, waarmee weerstanden uit fijnere E-reeksen ook gemerkt kunnen worden.
1003 is derhalve 100 met 3 nullen erachter, dus 100000, zijnde 100K Ohm.

Kruimel

Golden Member

Is dit 100kΩ?

Ik geloof dat rew heel goed weet hoe de codering op weerstanden werkt... ;)

Op 19 januari 2021 15:40:01 schreef fred101:
Scheidingstrafo, maar als ik van een ding spijt heb dat ik het niet eerder gekocht heb, is het mijn diff probe (20x/200x) Die gebruik ik voor bijna elke reparatie, gewoon omdat het zo makkelijk is. Gezien hoe vaak jij met reparaties bezig bent zou ik het zeker overwegen.

Je moet zorgen dat de aardclip van je scoop niet aan de fase in je reparatie wordt gehangen. Als je de stekker van je reparatie of van de scoop omdraait zal het meestal goed gaan. Maar dan nog kan het in sommige gevallen fout gaan omdat je probe aan aarde zit loopt er stroom via je probe naar aarde. Gebruik je een 1x probe of een 10x probe ? De scoop ingang is op dc maar 1 MOhm, een 10x probe vormt een veel lagere belasting.

Kijk dubbel uit want de meeste DSOs kunnen maar iets van 50V aan (dus bij een 1x probe) Kijk ook na wat je probe in de 10x stand kan hebben, dat is niet onbeperkt hoog. Ook al wil je niet aan HV meten, een ongeluk zit in een klein hoekje bij voedingen waar 325V voorkomt.

Al jaaaaaren ligt er onder mijn werkbank een scheidingstrafo van een paar kilowatt. Maakt niet uit wat ik repareer, maar alles met netvoeding waaraan gemeten gaat worden zit dus achter een scheidingstrafo. Met meten heb ik dan ook geen enkel probleem als de meetapparatuur geaard is. Ook de positie van de netsteker maakt niet uit. Diff. probes, is allemaal prachtig en werkt ook uitstekend. Helaas hebben veel scopes niet de mogelijkheid om beide kanalen op te tellen of af te trekken. Zit je apparaat onder test, toevallig op een ongunstige manier aan het net, dan moet de commonmode ook heel erg goed zijn, omdat je hele testitem met een amplitude van een paar honderd volt open neer staat te hobbelen (soms noemen ze dat brom).
Een scheidingstrafo lost al die moeiklijheden in een klap op en voor je persoonlijke veiligheid is het ook beter. Je kunt nog wel een schok krijgen als je met twee handen of vingers punten met een groot spanningsverschil aanraakt, dat kun je niet voorkomen, maar een stroomweg door het lichaam naar aarde is niet mogelijk.
Je kunt je meetapparatuur gewoon aarden als je wil de probes op de meest gunstige plaats met het te testen apparaat verbinden.

Op 19 januari 2021 17:41:55 schreef Kruimel:
Is dit 100kΩ?

[bijlage]

Ik geloof dat rew heel goed weet hoe de codering op weerstanden werkt... ;)

Ik probeer niemand aan te vallen hoor, maar ik gaf uitleg over de notatie die algemeen is voor smd weerstanden.
De code op de weerstand van TS heb ik nooit eerder gezien en heb mijn kennis onmiddelijk verrijkt door het op te zoeken en als je de hele thread hebt doorgespit, heb je ongetwijfeld gelezen, dat ik het er mee eens ben dat het volgens die codering om een weerstand van 1000 Ohm gaat (niet 1000 omega, omega is een leesteken dat gebruikt wordt om de eenheid Ohm aan te geven in tekst). Ik weet niet of de notatie op de weerstand van TS standaard is, maar tijdens mijn werkzame leven ben ik hem nooit tegen gekomen(Bij een heel grote fabrikant van electronica en ook niet in talloze apparatuur die ik op de werkbank heb gehad).
Het lijkt vooral een uitvinding van de EU ambtenaar, die het handiger vindt om voor elke weerstand een code te bedenken die je zonder tabel niet kunt beredeneren. De standaard kleurcode is eigenlijk ook wel aan vervanging toe na al die jaren......

De brandstof voor auto's heeft ook allemaal nieuwe namen. Diesel heeft voortaan de naam B7. Lekker handig, benzine begint ook met een B. (in het ABC hebben ze de D nog niet ontdekt.....

Op 19 januari 2021 17:25:05 schreef Kruimel:
Mocht je dit nog eens voor hebben kan ik je aanraden om de datasheets (die je dan toch al gevonden en open hebt) te downloaden en ze bij je post te uploaden of een directe link te plaatsen. Dat kost weinig tijd en moeite, maar verlaagt de drempel voor anderen om er in te duiken. Bovendien archiveer je daarmee ook de datasheet, zodat je topic over een aantal jaren ook nuttig kan zijn voor anderen. Je krijgt dit pas echt door als je op het moment dat je een specifiek probleem hebt een bijbehorend topic vindt waar die informatie ook mist. Facepalm paradise! :)

Bedankt voor de tip, zal er in het vervolg rekening mee houden!

fred101

Golden Member

Buzzy: Diff. probes, is allemaal prachtig en werkt ook uitstekend. Helaas hebben veel scopes niet de mogelijkheid om beide kanalen op te tellen of af te trekken. Zit je apparaat onder test, toevallig op een ongunstige manier aan het net, dan moet de commonmode ook heel erg goed zijn, omdat je hele testitem met een amplitude van een paar honderd volt open neer staat te hobbelen (soms noemen ze dat brom).

Ik weet niet of dat aan mij gericht was maar er staat hier zo'n 50 kilo scheidingstrafo en elk netgevoed apparaat gaat bij reparatie daar achter, En de boel is bovendien secundair (regelbaar) gezekerd, heeft tussenschakelbare gloeilamp, nood-paddestoel in een los kastje zodat ik er heel snel bij kan. Een powermeter en meerdere waarschuwingslampjes om aan te geven dat de scheidingstrafo aanstaat, de zekering/bedienkast aan staat, de output aan staat en ook nog op het noodschakelaar kastje.

Twee probes en de scoop laten rekenen is een klungel oplossing. Ik hoop niet dat jij daar mee werkt want dan heb je terecht geen hoge pet op van diff probes. Maar het zou me zwaar tegenvallen als jij echt zo iets doet....
Het is niet meer dan een paardemiddel, vooral bij goedkope scoops met el cheapo probes werkt dat niet geweldig. Je moet gematchte probes hebben. Ik heb diverse diff probe plugins voor mijn Tek 547 en 7000 serie. Maar niet de bijbehorende probes. Zelfs met een paar zelfbouw "probes" die ik minutieus gematched had waren de resultaten niet geweldig.

Toen samen met RBeckers aan zijn Fluke 10x/100x diffprobe zitten meten en dat was een enorme verbetering. Ik heb toen de versie van Pico gekocht omdat die een 20x/200x versie hadden. Ook die presteert prima (ik gebruik hem niet voor RF ofzo, maar een paar MHz is geen probleem, en daar heb ik anders een Tek diffprobe voor) Ik gebruik hem zoveel omdat ik dan bij foutzoeken bv ook over componenten kan meten, ook handig als er meerdere gescheiden massas zijn. Mijn R&S scope heeft ook een DMM ingebouwd. Dus ik hoef niet steeds te wisselen tussen probe en DMM als ik bv even over een weerstand wil meten om te weten of er stroom loopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 19 januari 2021 17:41:55 schreef Kruimel:
Ik geloof dat rew heel goed weet hoe de codering op weerstanden werkt... ;)

Ja maar EricN zit ook te dollen of weet het niet....

Ik dacht even een verklaring gevonden te hebben waarom Mahsjong het over "ongeveer 1k" had. Ik zou zeggen: ik heb er een 1k ingezet. o.i.d.... En niet "ongeveer 1k".

Ik weet niet of de notatie op de weerstand van TS standaard is, maar tijdens mijn werkzame leven ben ik hem nooit tegen gekomen(Bij een heel grote fabrikant van electronica en ook niet in talloze apparatuur die ik op de werkbank heb gehad).

Ja, d'r is een "nieuwe codering" waardoor je met drie cijfers/letters de hele E96 reeks kan aangeven. Dit is nodig voor de kleinere weerstandjes (0603, kleiner is zowiezo hopeloos).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 januari 2021 19:47:38 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 januari 2021 19:44:29 schreef rew:
[...]Ja, d'r is een "nieuwe codering" waardoor je met drie cijfers/letters de hele E96 reeks kan aangeven. Dit is nodig voor de kleinere weerstandjes (0603, kleiner is zowiezo hopeloos).

Ik heb het lijstje een paar dagen geleden opgezocht en gevonden, nu de logica daarachter nog.....
Ik ben al een tijdje met pensioen, maar 0403 en 0201 bestaan ook al.

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2021 21:06:54 schreef buzzy:
[...]
Ik heb het lijstje een paar dagen geleden opgezocht en gevonden, nu de logica daarachter nog.....
Ik ben al een tijdje met pensioen, maar 0403 en 0201 bestaan ook al.

Als je een smartphone hebt, er bestaat een handige app (ja ja er zijn er meer) genaamd "Electrodoc" waar je die "vreemde" codes kan invoeren hij geeft je de waardes.
Buiten dat zit er nog heel veel meer in voor de elektronicus/hobbyist.
Die 01B weerstand is ook nog eens 1%.
zie een paar screenshots.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 januari 2021 19:34:05 schreef fred101:
[...]

Ik weet niet of dat aan mij gericht was maar er staat hier zo'n 50 kilo scheidingstrafo en elk netgevoed apparaat gaat bij reparatie daar achter,

Ja hoor, maar niet om te katten. Ik gebruik een paar scopes, maar gebruik meestal een Philips met echte knopjes. Zal wel een gewoonte zijn. Mijn " zwaarste" is een PM3295, 350MHZ, maar die LCD displays en de up down toetsen vind ik niet fijn om mee te werken.
Ik heb ook wel eens wat metingen gedaan met twee probes, maar gebruik dat vrijwel nooit meer. Een ding is zeker, voor mij is de scope een nog belangrijker hulpmiddel als een universeelmeter en een soldeerbout. Je ziet er zoveel meer mee, AC en DC te gelijk etc.
Enfin, dat hoef ik je allemaal natuurlijk niet uit te leggen.
Gezien mijn leeftijd, zal veel vernieuwing in het meetlandschap niet meer plaats vinden.

Op 19 januari 2021 21:21:55 schreef vergeten:
[...]Als je een smartphone hebt, er bestaat een handige app (ja ja er zijn er meer) genaamd "Electrodoc" waar je die "vreemde" codes kan invoeren hij geeft je de waardes.
Die 01B is ook nog eens 1%.

Als je niet in de industriële electronica zit, is een paneel vervangen tegenwoordig veel goedkoper als repareren. Soms kun je niet eens aan de onderdelen komen, laat staan als er ook nog software geladen moet worden. Ik heb trouwens geen smartphone, wel rust....

Jinny

Golden Member

Op 19 januari 2021 19:34:05 schreef fred101:
[...]

Ik weet niet of dat aan mij gericht was maar er staat hier zo'n 50 kilo scheidingstrafo

Ik kan dat conformeren, ik heb dat gevaarte ooit per schip Fred zijn kant op gezeuld...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Fred is dan veilig in elk geval. :)

Op 19 januari 2021 19:34:05 schreef fred101:
Twee probes en de scoop laten rekenen is een klungel oplossing. Ik hoop niet dat jij daar mee werkt want dan heb je terecht geen hoge pet op van diff probes. Maar het zou me zwaar tegenvallen als jij echt zo iets doet....

Ik denk dat dit van mij kwam. Ik suggereerde het als oplossing voor het gate-meetprobleem. Een relatief sterk signaal op een laagfrequent common-mode signaal. Zelf werk ik zelden aan de netspanningskant van apparaten en raad het vaak ook af.

Op 19 januari 2021 21:06:54 schreef buzzy:
[...]
Ik heb het lijstje een paar dagen geleden opgezocht en gevonden, nu de logica daarachter nog.....
Ik ben al een tijdje met pensioen, maar 0403 en 0201 bestaan ook al.

...en 01005 en (zo ontdekte ik net) 008004:

Bron: Imgur

8)7

Ik ken mensen die 01005 hebben geplaatst omdat de machine het niet kon. Ze komen op apart soort tape dat de meeste machines helemaal niet kunnen gebruiken en waar nauwelijks nozzles voor zijn.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb het lijstje een paar dagen geleden opgezocht en gevonden, nu de logica daarachter nog.....

Da's simpel: er zitten 96 verschillende waarden in de E96 reeks, die krijgen een volgnummertje van 01 t/m 96. Dan heb je nog een letter om de vermenigvuldiger aan te geven...

Hier is dat lijstje, voor wie er nog geen heeft:

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Mosfet Was inderdaad het probleem, iedereen bedankt voor het meedenken!