Hoe werkt deze acculader?

Hoi,

ik lijd aan een vreemde afwijking en maak nieuwe spullen altijd even open om te kijken hoe het in elkaar zit :)

Bij het openen van deze acculader (6, 12, 24V) valt mij het volgende op. Er zit een dikke transformator in, aan de secundaire zijde heb ik 3 draden.

Van deze 3 draden gaat er 1 rechtstreeks naar de minpool aansluiting voor de accu.
De 2 andere draden gaan naar een PCB. Tussen de minpool aansluiting en de andere 2 draden meet ik 26VAC.

Ik snap dit denk ik niet helemaal, Het is een acculader met processor die verschillende laadcurves doorloopt. Geen "dom" ding dus. Ik had eigenlijk een volledige gelijkrichting verwacht, of zie ik iets over het hoofd?
Sowieso snap ik eigenlijk niet zo goed waarom er nog een enorme bak koper wordt toegepast in plaats van een veel goedkopere schakelende voeding?

Arco

Special Member

Het maakt voor de accu niets uit of de gelijkspanning afgevlakt wordt of niet en dubbel of enkelzijdige gelijkrichting maakt ook weinig uit.
Waarschijnlijk wilden ze het zo simpel mogelijk houden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een betere foto van de print kan helpen.

Ah! Ik snap hem. Je hebt twee draden die 26VAC zijn, maar als je daartussen meet, dan meet je 52VAC: ze staan in tegenfase.

Iedere van die twee wordt enkelzijdig gelijkgericht. Daarna gaat de print die pulserende 34V gelijkspanning choppen om de juiste spanning/stroom de accu in te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat denk ik ook; de draad die direct naar de - van de accu gaat is de middenaftakking van de transformator; op die manier heb je maar 2 dikke diodes nodig, en krijg je maar de helft van de verliezen vergeleken met een gewone gelijkrichter. Op de print zal dan wel een software gestuurde buck converter zitten om de laadspanning en -stroom te regelen.

Waarom hier zo'n dikke transformator in zit in plaats van een schakelende voeding is mij eigenlijk ook een raadsel; dat zal wel historisch zo gegroeid zijn.

Het open maken van dergelijke apparaten is mij niet vreemd hoor, en dat kan zeer leerzaam zijn!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Acculaders zijn inderdaad vanuit de verre historie bijna altijd uitgerust met middenaftakking en 2 diodes.
Dat was al zo toen er nog seleniumcellen in zaten, en dat is schijnbaar nu nog zo... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

met een trafo is veel bedrijfszekerder dan met een berg transistoren en elco's etc. ik heb hier een accu lader waar alleen een paar diodes in zitten , diverse aftakkingen op de trafo , zodat ik 6-12 en 24 volt kan laden. is al jaren oud en of het nu 30 gr. onder nul is of 40 gr. boven nul , hij doet altijd wat hij moet doen.

Arco

Special Member

met een trafo is veel bedrijfszekerder dan met een berg transistoren en elco's etc.

Maar deze lader heeft beiden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Wat mij betreft is een nettransformator ook betrouwbaarder dan een schakelende voeding, maar ik snap de verwarring. Hier is een lompe trafo gecombineerd met wat lijkt op een IMS bord met actieve koeling. Als het mijn ontwerp was had ik sowieso een koelbok geplaatst en het passief uitgevoerd, of het een schakelende voeding gemaakt met actieve koeling. Dit lijkt een onverklaarbare hybride te zijn van twee tegenstrijdige ontwerpbeslissingen. Het kan natuurlijk zijn dat ze een restpartij van die trafo's hadden.

Kijk, dat maakt het een heel stuk duidelijker voor mij!

Maar we hebben het hier dus over 34Vdc pulsen. Ik zie verder geen echte spoel om dat wat te filteren.
Ik weet dat de accu hoge spanning voorkomt door de 'stroom' op te vreten (te laden), maar dit zijn toch niet spanningen die ik graag op de elektronica van mijn dure auto los zou willen laten...

Kan dit geen kwaad? Is het chemische proces binnen de accu zo vreselijk snel dat een (1kHz? 10kHz? 100kHz?) puls spanning nooit boven de (ik noem maar wat) 15V zal komen? Of zit daar toch wel een traagheid in en kan de spanning inderdaad tot onveilige hoogtes oplopen wanneer je de accu laadt terwijl hij in de auto zit?

Je hebt gelijk dat opvallend is dat een grote buffercapaciteit ontbreekt; ik had aangenomen dat er een Buck converter op het (slecht zichtbare) board zit, maar daarvoor zie ik ook geen hele grote spoelen of condensators. Aan de andere kant is helemaal lineair toch ook niet logisch; met een dergelijke spanningsval kan de stroom nooit heel groot zijn, terwijl die transformator best veel stroom kan leveren (~12A).

Een betere foto van het board zou leuk zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

U vraagt, wij draaien :)

Ik heb deze nieuwe lader aangezien de vorige zijn laadprogramma niet lijkt af te maken. Hij start met een "constant current", dan 2 uur lang een "constant voltage" en blijft daarna in een druppellading programma hangen. De defecte lader lijkt niet in de laatste stap te komen, voor mij wel belangrijk aangezien ik hem langdurig onbeheerd aangesloten houd.

Ondanks dat het dezelfde lader betreft verschilt hij nogal van de oude. Zo heeft de oude lader geen ontstoring op de primaire kant van de transformator en zit er niet 1 zekering in het apparaat. De PCB wijkt ook af, al lijkt de opzet groot en deels op de huidige PCB.

Op 21 januari 2021 08:44:54 schreef Toverstaf:
U vraagt, wij draaien :)

[bijlage]

Ik heb deze nieuwe lader aangezien de vorige zijn laadprogramma niet lijkt af te maken. Hij start met een "constant current", dan 2 uur lang een "constant voltage" en blijft daarna in een druppellading programma hangen. De defecte lader lijkt niet in de laatste stap te komen, voor mij wel belangrijk aangezien ik hem langdurig onbeheerd aangesloten houd.

Ondanks dat het dezelfde lader betreft verschilt hij nogal van de oude. Zo heeft de oude lader geen ontstoring op de primaire kant van de transformator en zit er niet 1 zekering in het apparaat. De PCB wijkt ook af, al lijkt de opzet groot en deels op de huidige PCB.

de reden dat die oude lader niet in fase 3 van druppelladen komt kan zo simpel zijn als de lekstroom van de accu die te hoog blijft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar dacht ik ook aan, maar na 24 uur laden meet ik nog steeds een stroom van +/- 300mA. De nieuwe lader komt wel in het druppelprogramma.

Kruimel

Golden Member

Lijkt op een thyristorsturing. Die TO-263 dingen zijn zo te zien een TN2540-600G. Klinkt als een redelijke oplossing: als je een acculader kan maken zonder grote condensatoren is dat natuurlijk altijd beter. De grote trafo blijft wel verbazen.

PS Is dit nu een dubbellaags IMS bord (zou ik heel raar vinden) of zijn al die klodders tin testpads (of zag ik de aluminium achterkant gewoon mis)?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 21 januari 2021 09:53:32 (24%)

Sorry, geen PCB expert. De andere kant van de PCB (waar de ventilator tegenaan blaast) lijkt solide aluminium te zijn? 1 grote glanzende plaat.

Ik dacht inderdaad ook aan fase-aansnijding voor de regeling; mooi is het niet, maar voor loodaccu's zou het wel kunnen werken. Ik vind eigenlijk dat die thyristors wel erg weinig koeling hebben, als daar ~12A doorheen moet; die ventilator zo tegen een vlakke print laten blazen lijkt me een noodgreep, en niet echt een goed doordacht ontwerp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Dat is dan een IMS print ('insulated metal substrate'). Als die fan 8cm is, dan is die PCB een actief gekoelde 64cm2. De koeling daarvan moet je niet onderschatten. Ik schat dat je daar rustig 25 a 30W in kan pompen zonder oververhitting. Die thyristor heeft er max 1,25V over staan bij 20A (minder bij hogere temperaturen), dus dat moet ook wel goed komen bij de helft daarvan.

Leuk kastje voor een project, wat is het merk/typenummer (en de prijs)?

https://www.conrad.nl/p/gys-batium-1524-druppellader-6-v-12-v-24-v-22-…

Ik heb de oude op MP staan. Mocht je echt interesse hebben, stuur maar even een PM. Voor CO vrienden hanteer ik een andere prijs ;)

Sine

Moderator

Een accu hoef je dan ook niet te laden met een nette gelijkspanning, zelfs halve-golf gelijkgericht werkt prima.

Ze verkopen zelfs laders met puls functie, dat krijg je er bij deze als bonus gratis bij ;)

Het ziet er allemaal redelijk stevig en overbemeten uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 21 januari 2021 11:13:41 (13%)

Kruimel

Golden Member

Op 21 januari 2021 11:11:10 schreef Toverstaf:
https://www.conrad.nl/p/gys-batium-1524-druppellader-6-v-12-v-24-v-22-…

Ik heb de oude op MP staan. Mocht je echt interesse hebben, stuur maar even een PM. Voor CO vrienden hanteer ik een andere prijs ;)

Deze?

Wat is dáár mee gebeurd? Ik dacht eerst dat het alleen de kartonnen doos was. 8)7

Haha, nee, daar is volgens mij een vrachtwagen overheen gedenderd.

Betreft deze:

https://link.marktplaats.nl/m1655536840

Op 21 januari 2021 01:02:07 schreef r-p:
Maar we hebben het hier dus over 34Vdc pulsen. Ik zie verder geen echte spoel om dat wat te filteren.

Ik denk dat ze de trafo d'r op hebben uitgezocht. Met een magnetische truuk kan je een trafo zo krijgen dat ie zich eerder als een "stroombron" dan als een spanningsbron gedraagt. Dan is het dus zo dat je de zeg "12A" moet pulsen om 0.3A druppellading te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar zat ik ook aan te denken, maar als ik het goed zie liggen de wikkelingen over elkaar, en dan kan er dus geen magnetische shunt in de transformator zitten.

Ik denk dat ze de stroom regelen met fase-aansnijding, in combinatie met de impedantie van de accu, kabels, en weerstand en lekinductie van de transformator, wat betekend dat de laadstroom waarschijnlijk korte pulsen zijn, met een flinke piekstroom, om gemiddeld goed uit te komen. Dit heeft m.i. als nadeel dat de spanning tijdens zo'n puls aan de hoge kant is, met het verhoogd elektrolytisch scheiden van het water in de accu als gevolg; je gaat immers hoger dan de normale 14.4V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Het gaat hier wel om grote accu's (225Ah), dus ik verwacht er geen grote drama's van. Houd er rekening mee dat zelfs bij overlappende windingen een (secundaire) lekinductie van een milli-Henry helemaal zo gek nog niet zou zijn, dus daarvan uitgaande zou dat je in een enkele cyclus een dI betekenen van 10A/VAV, waarbij VAV het gemiddelde verschil tussen de transformatorspanning en de accuspanning is. Mijn gevoel zegt dat het nog weleens zou kunnen werken zonder idiote stroompieken, al zal het wel piekeriger worden met een 6V accu. Het lijkt er op dat de trafo geen omschakelbare niveau's heeft maar permanent met een middenaftakking werkt.

Het blijft een raar systeem hoor. Met deze spanningen zou ik toch eerder een MOSFET toepassen om de geleidingsverliezen te beperken. Volgens mij kan je dan volledig passief gekoeld werken.

PS Thanks voor de link, maar ik ga hem niet kopen uit zelfbescherming. Ik heb al een paar dozen met "potentiële projecten" op voorraad. O-)