Werkplaats Machines

Hallo iedereen,

Mijn oom heeft een oude hal overgenomen en die wil graag hier straks in verhuizen met zijn machines.

Ik heb wat specificaties van de machines maar kunnen jullie me vertellen hoe we moeten kijken of de huidige groepen erbij passen. Dus hoe bereken ik wat voor installatie automaat we moeten hebben ik zie uiteraard alleen wat voor stekkers eraan zitten :D

Deze info overgenomen van de plaatjes op de machines :

Zaagtafel 5,5kW 20,8A Cos 0,8 380V
Frees 1 5,5kW 19.1 /11A Cos 0,89 380V
Afzuiging 2,2kW 8,15 / 4,7A Cos 0,89 380V
KettingFrees 1,5 kW 6/3,5A Cos 0,89 380V
VanDikteBank 4kW 8,48A Cos 0,865 380V
Penbank (Zitten meerdere motoren op) 4x 2,2kW 9,5/5,5A Cos 0,85 380V
1x 1,5kW 6,5/3,8A Cos 0,85 380V
Afkortzaag 3kW 11,0/6,4A Cos 0,85 380V
Schuurband 4kW 8,5A Cos0,88 380V

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen dan kunnen we kijken of er al goede stroompunten zitten ! Ik zou dus graag willen weten wat voor automaat er in de Meterkast moet zitten. Ik ben nogal slecht in deze berekeningen ;(

mvdk

Golden Member

Hoeveel armen en benen gaan daar aan het werk?
Bedoel, hoeveel van die machines draaien gelijktijdig?

Hoe was dat dan in de oude loods waarvan je verhuist?

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Hij is verhuist uit Belgie daar was zijn oude loods. En daar klopte volgens mij helemaal niets van...

Daar hadden ze bijvoorbeed automaten inzitten van : 4P D40

En in Nederland word volgens mij in een werkplaats uiteraard veel gebruikt gemaakt van C Automaten maar D.... en 40A vind ik ook best veel voor een eindgroep.

"Hoeveel armen en benen gaan daar aan het werk?
Bedoel, hoeveel van die machines draaien gelijktijdig?"

Hij is vaak maar alleen aan het werk misschien ooit met zijn 2-en als hij een keer hulp krijgt. Maar het gaat niet om het totaal plaatje als alles tegelijk aanstaat maar meer hoeveel elke machine afgezekerd moet zijn.

Bijv. Zaagtafel 4P Installatieautomaat C20A etc.

Zouden jullie hier wat info over kunnen geven?

mvdk

Golden Member

Wat zit er nu, in die hal waar ie naar toe gaat?
Automaten? Smeltpatronen? Hoe dik zijn de kabels naar de aansluitpunten/contactdozen? Wat is de waarde van de hoofdpatronen?

En wat was de aansluitwaarde in de hal in België?

Je kan wel een aansluitpunt gaan beveiligen met 3x35, maar dat heeft weinig zin als de hoofdzekeringwaarde 3x25 is.

Beveilig zo laag mogelijk, als de machine teveel trekt, dan kun je altijd een stapje hoger.

Als er nu smeltpatronen zitten: laat dat zo. Indien nodig een ander steentje erin, en grotere waarde patroon. Is goedkoper dan alles gaan vervangen door automaten.

Hoofdaansluiting is 3x35A

Er zitten diverse installatieautomaten al in 4P C20 en C25
Vandaar mijn vraag welke machines wat nodig hadden zodat hij al kan kijken of hij al wat kan laten draaien.

Ik ben niet goed in machine berekeningen een woonhuis is simpel machines word me iets te gortig.

Dus zou jij kunnen aangeven achter de machines hoe ze minimaal afgezekerd zouden moeten worden ? Zou je me heel erg mee helpen !

mvdk

Golden Member

Gewoon proberen. Wel kijken of de kabeldikte past bij die automaatwaarde.
Bijvoorbeeld die 25A, beveiligd die een 4qmm?
Je machine's zelf beveilig je met motorbeveiligingen.

De anderen op het forum zullen nu zeggen, heb je em weer:
Hoe zit het met de aarding?

Edit: ik heb ooit een club geholpen met de e-aansluiting in een verlaten veilinghal in Rotterdam. Het eerste wat ik regelde was de aarding.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 20 januari 2021 14:56:40 (21%)

Op 20 januari 2021 14:45:52 schreef THaN:
Hoofdaansluiting is 3x35A

Er zitten diverse installatieautomaten al in 4P C20 en C25
Vandaar mijn vraag welke machines wat nodig hadden zodat hij al kan kijken of hij al wat kan laten draaien.

Ik ben niet goed in machine berekeningen een woonhuis is simpel machines word me iets te gortig.

Dus zou jij kunnen aangeven achter de machines hoe ze minimaal afgezekerd zouden moeten worden ? Zou je me heel erg mee helpen !

Als er personeel aan het werk is, is het van belang dat die veilig werken.
Daarom moet je niets uitproberen maar een installateur bij de hand nemen.
Uw installateur kan precies vertellen wat er nodig is.Elektra aanleggen is een vak.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
mvdk

Golden Member

Absoluut.
Hoe zit dat met huurhuizen van woningcorporaties?
Ik zit in een huurhok van een woningcorporatie, en ik weet wat er mee mis is.
Met alle andere huizen hier in de buurt hetzelfde.
Eigenlijk zou op een moment dat er iemand uitgaat, of het nou bedrijfspanden zijn of huurhuizen, een geschoold, vakbekwaam, en gewetensvol eletrieker de installatie moeten nakijken, beoordelen en repareren indien nodig.
Maar de realiteit is anders.

GJ_

Moderator

Pas op met verhuizingen vanuit België. Op diverse plekken is daar nog 3x230V aanwezig. Machines die naar Nederland komen moeten dan wel worden omgezet anders word het een rokerige bende.

Op 20 januari 2021 15:37:28 schreef ACDCV1:
Als er personeel aan het werk is, is het van belang dat die veilig werken.
Daarom moet je niets uitproberen maar een installateur bij de hand nemen.
Uw installateur kan precies vertellen wat er nodig is.Elektra aanleggen is een vak.

Als TS weet welke machines op welke groep kunnen hoeft daar niet direct een installateur bij natuurlijk. De voeding van een machine is nou ook weer geen toverij.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 20 januari 2021 16:35:49 (57%)

mvdk

Golden Member

Ik vind dat ik een netjes advies gegeven heb. Als daar kracht wcd's zitten, is het gewoom effe proberen. En ik ben nog een stapje verder gegaan met advies om naar motorbeveiliging te kijken.
Dat van die aarding is gewoon vanzelfsprekend.

Als er kracht wcd zitten die afgezekerd zijn met 16 amp. Kun je daar ongeveer 9Kw aanhangen.
Let wel de aanloopstroom van grote machines kan nogal oplopen en dan kan 16amper er wel eens uitpiepen. Met smeltpatronen valt dat vaak wel wat mee maar met automaten is dan de juiste karakteristiek wel van belang om ergenis te voorkomen.
En controleer ook even goed of de machines juist zijn aangesloten voor 3x400 volt en niet voor 3x230.

Zoals ik het lees is dit voornamelijk een hobby werkplaats zonder personeel. Dus wat er verder aan regelementen zijn is niet heel belangrijk.
Zorg dat de aarde goed is en dat de kabels de stroom aankunnen van de zekering die ervoor zit..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Bedankt voor alle reacties ! Dit gaat al voor een groot gedeelte goedkomen en mochten we er verder niet uitkomen bellen we een installateur maar hier heb ik al wat meer kennis opgedaan.

Even kijken of alles wel op 380V geschakeld is, voor de eerste (zaagtafel) bv staat de stroom (20A) gegeven, dat is voor een 230V net.
Behalve de penbank kunnen ze allemaal wel op een C16 draaien denk ik
De penbank zal inderdaad ongeveer D40 nodig zijn, het is mooier om een tragere (D) automaat van 40A te nemen dan een snellere C automaat van 50A.
Edit, Je kunt niet zomaar een C16 voor een D40 vervangen, dan moet de kabel ook dikker.

[Bericht gewijzigd door rwk op woensdag 20 januari 2021 23:19:12 (11%)

Kijk zoals al eerder is aan gegeven wat er op de motoren staat
220/380 volt of 380/660 volt. Als het 220/380 volt is kunnen ze niet in ster/driehoek aanlopen, wat bij dergelijke machines vaak wel gebeurd. Dan worden het rookbommen!!.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zoals al opgemerkt, de vermogens, spanningen en stromen kloppen niet met elkaar. Kijk goed naar de ID platen en configuratie van de motoren.
Verder is het naar mijn ervaring niet zo spannend, mits de machines maar zonder problemen aan kunnen lopen. Van de pennenbank is steeds slechts 1 motor belast.
Allicht ligt dat anders als men de hele dag dikke eiken balken aan het zagen is, dit is geen werkplaats om keukenkastjes te maken, maar dan nog.

GJ_

Moderator

In enkele gevallen is de stroom voor een 3x230V voeding. En aangezien het uit Belgie komt mijn eerdere opmerking hier goed op te letten.

Hmm nog meer reacties super :)

Maar even voor mijn beleving als ik een Ceeform 5P wcd heb zitten 16A of 32A

Ik meet daar toch 3x230V of ben ik nu in de war met iets anders ?
Tussen de fases en nul en uiteraard tussen de fases 380v

Er staat inderdaad op de plaatjes een Ster en Driehoek vandaar die 2 verschillende amperages.

mvdk

Golden Member

Probeer toch even uit te vinden wat GJ zegt.
Waar komt 't vandaan, wat voor spanningsoort hadden ze daar.

Als je niet oplet, komt er, zoals GJ zegt technische rook uit.

(ga even dat filmpje opzoeken van die blauwe electromotor)

IMG_2475.MOV

Op 21 januari 2021 19:01:32 schreef mvdk:
Probeer toch even uit te vinden wat GJ zegt.
Waar komt 't vandaan, wat voor spanningsoort hadden ze daar.

Als je niet oplet, komt er, zoals GJ zegt technische rook uit.

(ga even dat filmpje opzoeken van die blauwe electromotor)

[bijlage]

Hij had daar ook nog is gemeten zaten ook gewoon ceeform wcd's en zelfde als hier in de hal tussen de fases en nul 230v en tussen de fases 380v ik dacht dat dat altijd zo was :o

Maar een kennis van mijn Oom zei dat een C20 Installatie automaat en dan uiteraard een 32A Ceeform wcd zou moeten werken zijn jullie het daarmee eens ? (Gaat over de zaagtafel) 5,5kW

evelo

Golden Member

https://images.app.goo.gl/hxsmKBPPenxVw6sS7

Dan moet je eens kijken naar de uitschakelcurve van een 20A C automaat.

Volgens de grafiek kan er voor 1 minuut tijd ongeveer 160A door een automaat van 20A C lopen voor die er uit gaat.

En ook eens naar je zaagmachine. Schakelt die motor in alles of niets of zit er een softstarter of frequentieomvormer tussen die zorgt voor een rustige aanloop?

Zou moeten lukken denk ik.

chuckie

Honourable Member

Kijk ook welke kabels er vertrekken.
Het afzekeren is niet voor je machine's maar voor je kabels.
Je machine's zijn als het goed is van zich zelf beveiligd.
Kijk naar de lengte van de kabels en ook de montage ervan.
Kabel ladder, of single, of alles tesamen getyrapt....
Natuurlijk kan het nooit kwaad om over te dimensioneren.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Hij had daar ook nog is gemeten zaten ook gewoon ceeform wcd's en zelfde als hier in de hal tussen de fases en nul 230v en tussen de fases 380v ik dacht dat dat altijd zo was

Ja er was wat onduidelijkheid in je lijstje, maar het net zal zoals je zegt inderdaad beide 380V400V zijn, geen probleem dus.

Maar een kennis van mijn Oom zei dat een C20 Installatie automaat en dan uiteraard een 32A Ceeform wcd zou moeten werken zijn jullie het daarmee eens ? (Gaat over de zaagtafel) 5,5kW

Zo'n 5,5kW zaagtafel zal waarschijnlijk op een c16 ook nog wel aanlopen, en als inderdaad van die penbank de motoren niet gelijktijdig draaien kan die ook op een C16 groep.
Standaard bekabeling is 2,5 kwadraad en mag met 16A afgezekerd worden, daarom noem ik steeds c16 want ik denk dat die er het meest in die hal in zitten.
Vroeger mocht je een 2,5 kwadraad kabel met een enkele aansluiting ook met 20A afzekeren, ik weet niet of dat nog zo is, ik praat over nl.

De van dikte bank en de bandschuur machine is twijfelachtig , maar de rest van de spoelen zijn gewikkeld voor 220(230)volt en moeten in ster worden op 380(400)volt. Ze kunnen niet in ster/driehoek worden aangesloten. Boven dien is het de vraag wat de stuurstroomspanning is als het een automatische ster/ driehoek schakeling is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In de vorige hal was alles ook 400V zegt TS dus dat staat allemaal al goed.