zware voeding voor auto versterker

Bij het opruimen van mijn zolder heb ik nog een nieuwe versterker gevonden van toen ik 20 was voor in de wagen.
Ook nog verschillende boxen en woofers van deftige kwaliteit.
Aangezien ik nu deze zotte jaren gepasseerd ben en dit niet in mijn wagen ga plaatsen.
Had ik het gedacht om een MDF-houten toren in elkaar te vijzen waar alles in wordt geplaatst.
autoradio, versterker, boxen, woofer.
Dit voor in de zomer op het terras.
Dit alles werkt op 12 V (14,4 als de motor van de wagen draait)
Liefst zou ik dit met een transfo willen voeden van 240V -> 12V.
Die zou ook alle pieken moeten kunnen opvangen.
Iemand een voorstel welke voeding daar voor geschikt is?
Of waar zoiets wordt te koop aangeboden voor een betaalbare prijs?

Welk vermogen zijn de boxen en versterker?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hubie

Special Member

KoopNeem een schakelende voeding voor een zend-ontvanger die hebben de juiste spanning en plenty power.Meestal regelbaar tussen 12-14,4 Volt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Steek er een stevige batterij in - startbatterij uit auto, of, indien nieuw aan te kopen, semi-tractie. Dan een stel zonnepanelen annex lader en je bent helemaal hip en hop en bij de tijd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2021 21:26:42 schreef big_fat_mama:
Steek er een stevige batterij in - startbatterij uit auto, of, indien nieuw aan te kopen, semi-tractie. Dan een stel zonnepanelen annex lader en je bent helemaal hip en hop en bij de tijd.

En vergeet de heftruck niet om het geheel te verplaatsen. ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn tip is: doe het lekker niet.

Gebaseerd op je eerste post, het wordt zwaar, onnodig groot en onhandelbaar met car audio spul.

Maar goed, ik ga het topic volgen.

@BFM Zo deed ik het vroeger ook, een oude autobatterij die nog ca va is (moet te vinden zijn, TS is blijkbaar op zoek naar iets betaalbaar) en een autolader van 15 euro er bij. Natuurlijk als TS er een paar uur discobar mee wil doen dan gaat hij niet alleen de heftruck voor de verplaatsing nodig hebben maar ook voor de batterij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar eventjes verderdenkend: ja, gewicht is een belangrijk punt in een dergelijk project.

Er is nogal wat verschil in gewicht tussen een 60Ah-batterij en een 150Ah-exemplaar. Er is ook nogal wat verschil tussen 1*8 mm mdf vs 3*12 mm mdf.

Maar toegegeven: vorkliften zijn er ook in diverse maten en gewichten :)

Verlichte geesten kunnen eens nadenken over modulair bouwen - en over (stevige) zwenkwielen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb jaren de subwoofer in de algemene ruimte van mijn studentenflat op een accu laten draaien met een 12V versterker en een 12V scheidingsfilter. Zat een trafo van een ampere of 5 op die gelijkgericht zo'n 14V leverde (onbelast).

Dezelfde subwoofer+versterker+scheidingsfilter met een autoradio en twee satellietjes heeft ook nog op een fietskar gestaan en is door een stel Zweden rondgesleept over de Campus met de 12V accu uit hun gehuurde bus... (Jaarlijks terugkerend internationaal 'sport' toernooi.) Op het laatst kende iedereen hen ;)

[offtopic]Daar heb ik het verschil tussen een gewone Zweed en een alcoholische Zweed geleerd: een alcoholische Zweed is ook buiten het weekend dronken[/offtopic]

Zoals eerder al eens aangehaald heeft de gemiddelde 300W desktop computervoeding ook zomaar 20A op de 12V rail beschikbaar. Vaak nog meer. Mits je je beheerst is dat vaak ook een prima (en erg lichte) oplossing als je 230V in de buurt hebt. Uiteraard wel even die voeding aanpassen maar internet staat er vol mee hoe dit te doen.

Sine

Moderator

Wat nijhuisr ook al zegt: doe het niet, het is de moeite niet.

Wil je wat hobbyen dan is een ATX2.0 (of hoger) prima geschikt, die kunnen flinke stromen leveren op 12V
Als het echt heftig moet neem je een server voeding, die doen makkelijk 60A bij 12V