Senseo Viva Cafe vraag m.b.t. ontkalken

Anoniem

Zeer leerzaam en betrouwbare bron F_S.
Maar daaruit blijkt tevens dat heet melkzuur ook niet onschuldig is voor bepaalde kunstrubbers en daarin niet moet onderdoen voor sommige andere middelen.
Ik vind een geloofwaardige piste naast het aantasten nog steeds dat een door een losgekomen kalksteenbrokje verstopte padhouder zo'n onderdruk veroorzaakt dat de machine voor 3-24u niet te openen is.
Dit zou zomaar de rubbers kunnen uitrekken. En openwringen brengt zeker schade toe. Het toestel achteraan openmaken en een slangetje losmaken kan ook maar niet door een doorsnee huisvrouw/man.

Er is tegenwoordig zoveel desinformatie en copy-paste van verouderde artikels op het web dat een hond zn jongen niet meer terugvindt.
Voor elke bewering over om het even wat, kun je 100 publicaties vinden die het tegendeel beweren.

Ik denk dat als je een defect apparaat wil in garantie gooien dat je dan moet aantonen dat je de door de fabrikant aangeprezen producten gebruikt hebt EN op tijd. Ongeacht of die al dan niet de oorzaak zijn van de schade. Vermoedelijk kunnen ze uitlezen wanneer je
ontkalkt hebt. En als het apparaat geopend is, kun je het helemaal vergeten.

@arco, je hebt wel ergens gelijk. Ik erger me te vaak aan ontwerpers old-style ivm EMC.
en nog veel meer aan de nieuwe generatie gok-tronici.
Ondertussen vergeet ik dat 10 jaar inactiviteit mij ook een lantaarn op mijn rug opgeleverd hebben. Ik ga me een tijdje bezinnen en voorlopig onthouden van commentaar. (al heb ik niet altijd ongelijk zegt de Trump in mij)

Ontkalk eens in de 1,5 jaar de Senseo en apparaat doet het al 13 jaar!!

@smd. Wat is het mineraal/kalkgehalte aldaar? In veel landen ligt dat zeer laag.(duitsland, zwitserland) Hier in de streek valt het met klonters uit de kranen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ontkalk mijn koffiezetters al jaren met citroenzuur.
Kost maar 5 of 6 Euro per kilo.
40g oplossen in een halve liter water en klaar.

Op 20 januari 2021 00:44:02 schreef Arco:
Het is ook ongezond om er veel van te drinken, omdat het mineralen aan je lichaam onttrekt.
(het is dus niet alleen een kwestie van geen mineralen binnen krijgen, maar het water onttrekt die ook aan je lichaam)

Giftig dus niet, maar wel schadelijk...

Ik hoop dat sprookje nu eens de wereld uit te kunnen helpen:
Spa Reine bevat 38 milligram mineralen per liter. Als je dus 1 liter gedemineraliseerd water drinkt kom je 38 mg mineralen tekort. So what. Demi water is inderdaad wel corrosief.

Ook naar mijn mening is het probleem met het drinken van demiwater niet zozeer dat je te weinig mineralen binnenkrijgt, maar dat het mineralen uit je lichaam trekt en dat kan heel slecht uitpakken. Zelfs het drinken van grote hoeveelheden normaal drinkwater kan leiden tot watervergiftiging en de dood. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie
Met gedemineraliseerd water zal dat alleen maar sneller gaan.

De discussie over azijn en rubber hebben we al eerder uitgebreid gevoerd, inclusief diverse links naar de chemische resistentie. Uiteindelijk is bepalend welk soort "rubber" er is toegepast en ik weet niet wat er in de Senseo zit.

Arco

Special Member

Als je dus 1 liter gedemineraliseerd water drinkt kom je 38 mg mineralen tekort.

Meer. In het (aller)ergste geval dus 76mg... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe een vraag over ontkalking van een Senseo uitmondt in een gezondheidstopic.
Hebben jullie ook nog tips over vitaminen voor de Senseo? ;)

Op 22 januari 2021 01:35:55 schreef Kilian:
Vitamine D.

Hahaha. Laten sterrenkijken buiten op de vuilhoop. Daar gaat hij zonnestralen genoeg krijgen voor zijn vit D.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?