Problemen met lampen

Afgelopen jaar een ander huis gekocht uit bwj 2006, uiteraard hebben we diverse lampen opgehangen als verlichting. Deze led lampen zorgen nu voor wat problemen.

In eerste instantie tijdens het klussen hadden we al dat er op de plekken door denk ik lekstroom een (verhuis)lamp lieten branden terwijl de dimmer uit stond. Hier in de lampen die dit hadden heb ik een condensator geïnstalleerd en dit werkte dus geen brandende lampen meer. Nu hebben we sinds de installatie van de “echte” led lampen een probleem deze knipperen met grote regelmaat te samen.

Op de bijgevoegde foto’s heb ik de lampen en de dimmers bijgevoegd. Deze beide verlichtingen (ik weet het een andere kleur) hebben een eigen dimmer, maar toch wanneer ze knipperen doen ze dit beide. Zou dit kunnen zijn dat de dimmers hier niet geschikt voor zijn of heeft het ergens anders mee te maken? Wie kan mij helpen

pa3gws

Golden Member

Knipperen ze op een bepaalde tijd?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Haal de dimmers er even tussen uit. Als de lampen dan goed branden, heb je twee mogelijkheden.
De dimmers zijn niet geschikt voor deze lampen, of de lampen zijn niet dimbaar.
Probeer ook eens een gewone gloeilamp op de dimmer, is ook een aanwijzing.

Een kennis kocht vier ledlampen met een ingebouwde dimmer. Door schakelen met de schakelaar op de muur kun je drie niveaus instellen. Vaak doen de lampen dat ook ongevraagd. Allemaal leuk bedacht, vaak Chinese meuk en werkt maar matig.
Er komt nog een tijd dat we helemaal aan de techniek overgeleverd zijn, met de smartphone voorop. Als je die vergeet of kwijt bent, kun je niet met de auto naar huis, als dat doordat de garage die via de fabrikant inlogt wel lukt, gaat de voordeur niet open en staat de cv op 80.
112 bellen kan niet.............
Voor sfeerlicht neem ik wel een paar kaarsen, die doen het zonder batterijen.

Arco

Special Member

Zit die condensator er nog steeds over? Probeer het dan eens zonder.
Manual: https://cdn.webshopapp.com/shops/68389/files/349021535/eco-dim07-zigbe…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 januari 2021 18:31:41 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Een hoop dimmers zijn ongeschikt voor LED en een hoop LED is nauwelijks te dimmen.
Afgelopen weken bij een klant uit ellende overgegaan op ouderwetse gloeilampen omdat de zut niet goed genoeg te krijgen was. (klant kon nog nieuwe gloeilampen begaan en was er meer gelukkig mee dan de LED)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

vermoedelijk op vaste tijden, TF storingen die gaan pas weg nadat TF eruit is. het kan ook dat er lampen inzitten die niet dimbaar zijn, dimmen wel maar protesteren dan ook. of die frutdimmer is de reden, alles waar eco in de titel zit levert ellende op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de produktbeschrijving van de dimmers staat: Bescherming tegen overbelasting en stoorsignalen. TF is een stoorsignaal en als dat toch invloed heeft dan werkt die bescherming niet echt geweldig.

Op 20 januari 2021 20:55:31 schreef KlaasZ:
In de produktbeschrijving van de dimmers staat: Bescherming tegen overbelasting en stoorsignalen. TF is een stoorsignaal en als dat toch invloed heeft dan werkt die bescherming niet echt geweldig.

Die TF signalen zijn niet zo groot dat daar dimmers van uit de pas raken. Wel hebben veel dimmers een minimale belating nodi om in gekeiding te blijven. Een led lamp die overeen komt met bijv een 60W gloeilamp trekt maar een fractie van de stroom.
Ik heb een rij dimbare ledlampen van Osram, equivalenten voor 60 watt gloei. De bestaande (oude dimmer regelt wel, maar niet zo fijn als gewoonlijk en het dimmen gaat sneller als gewoonlij, dus moeilijk in te stellen. Als de dimmer in een lage stand staat en je zet de lampen even uit, moet je hem eerst weer een eindje opdraaien om de lampen in te schakelen. Het werkt allemaal wel, maar niet meer zo simpel als destijds.

Faseaansnijding is altijd een probleem als het weinig mag kosten.
In een grijs verleden heb ik een dimmerpack gebouwd met 6 kanalen van 2KW.
Om ook een lampje van 25 watt te kunnen dimmen, werden de triacs ontstoken met een gesynchroniseerde blokgolf, die de triacs na het ontsteken tot de volgende nuldoorgang in geleiding hield. In de tijd van de uP is dat een fluitje van een cent, maar discreet opgebouwd stelt het best wat voor. Dergelijke ontsteektechnieken moeten de simpele dimmers ontberen, met alle problemen van dien.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 20 januari 2021 21:41:05 (22%)

Op 20 januari 2021 21:34:28 schreef buzzy:
[...]Die TF signalen zijn niet zo groot dat daar dimmers van uit de pas raken. Wel hebben veel dimmers een minimale belating nodi om in gekeiding te blijven. Een led lamp die overeen komt met bijv een 60W gloeilamp trekt maar een fractie van de stroom.

dus wel de dimmer die van slag raakt door TF, dat is een storing waar op zeker die dimmer geen filter voor heeft. die TF frequentie is immers een regio gebonden frequentie, een cab filter die dat allemaal wegfiltert is nogal groot.

maar ik zie die nep kooldraad lampen in led uitvoering, als je ergens gezeik mee krijgt met dimmen zijn het die dingen wel. je ziet er elke bibber van de netspanning in en veel zijn van onbekende merken die lang niet zo goed dimbaar zijn als de doos pleit dat ze zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer