Stopcontact met zekering

Ik heb op mijn hobbykamer af en toe oude apparatuur waarvan ik niet weet of het nog werkt.
Soms plug ik iets in en knalt de hele groep er uit wat erg vervelend is.
Nu zat ik er aan te denken om het stopcontact bij mijn werkbank te voorzien van een 6A zekeringsautomaat zoals deze:
https://www.aliexpress.com/item/1000005696145.html
Mijn vraag is echter of dat soort automaatzekeringen wel snel genoeg is om bij kortsluiting eerder uit te slaan dan de 16A automaat in de meterkast.
Iemand ervaring met een soortgelijke iets?

Thevel

Golden Member

Volgens mij werken die dingen thermisch en zijn dus te traag.

Ik gebruik 6A B-kar automaatjes in mijn hobbyhok:

https://www.elektramat.nl/emat-installatieautomaat-1p-n-6a-b-kar/

werkt prima icm 16A C-kar in de groepenkast ervoor.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Ik gebruik een paar van deze:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nisei,Zet je wel een lampje in serie als je iets voor het eerst aan zet?

Die dingetjes van aliexpress zijn wel verleidelijk goedkoop, maar er staat niks bij over de afschakelkarakteristiek. Ik zou toch eerder kiezen voor een gewone B6A installatieautomaat. Zoiets als wat Roland voorstelt.

Arco

Special Member

Gewone zekering heeft als voordeel dat je indien nodig makkelijk van waarde kunt wisselen.
Ze gaan toch (bij doordacht gebruik) zelden stuk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik neem aan dat je met een gewone zekering een smeltveiligheid bedoelt.
Nadeel daarvan is dat die bij een harde kortsluiting niet altijd selectief zijn ten opzichte van een installatieautomaat.
En je moet ze op voorraad houden anders kun je niet verder werken als er één ploft.

pamwikkeling

Special Member

Stroom beperkende weerstand in de vorm van een ouderwetse gloeilamp, is dat geen beter oplossing?

Eventueel een drie standen keuzeschakelaar (25W lamp - 200W lamp - kort gesloten kring)

Kruimel

Golden Member

Koop geen veiligheidskritische dingen via de directe import. Geen zekeringen, geen remmen, geen airbags, geen ijzeren longen. Wat heb je er aan als je je moet afvragen of het wel gaat werken? Gewoon niet doen.

Voor de hobby zou wat mij betreft de eerste stap zijn om de maximale kortsluitstroom te beperken. Dan kan via een (zware) lamp, maar ook een scheidingstransformator werkt daarbij. Voor de rest heb ik gewoon bakken met kleine 5x20mm glaszekeringen die ik selecteer voor elk te testen apparaat. Zit er een grote trafo in heb ik 5 of 6,3A trage zekeringen (groter heb ik nog nooit nodig gehad). Is het een klein adaptertje heb ik ook wel 1A snelle zekeringen. Ze zijn niet duur, en zelfs met de zwaarste lamp in serie exploderen die ook niet.

Arco

Special Member

En je moet ze op voorraad houden anders kun je niet verder werken als er één ploft.

Echt duur zijn ze niet... ;)
https://nl.aliexpress.com/item/32974047318.html?spm=a2g0o.productlist.…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat er niet om hoe duur of goedkoop ze zijn, het gaat er om dat je ze moet hebben.

Arco

Special Member

Als je zo'n doos zekeringen leeg weet te krijgen moet je jezelf toch afvragen of je wel goed bezig bent... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Als je je zekeringen op AliExpress koopt moet je je wat mij betreft ook afvragen of je goed bezig bent. Die dingen zijn in Europa echt niet te duur.

Op 19 januari 2021 17:37:43 schreef Kruimel:
Als je je zekeringen op AliExpress koopt moet je je wat mij betreft ook afvragen of je goed bezig bent. Die dingen zijn in Europa echt niet te duur.

Eh, nee dat niet.
Maar je moet hier meestal toch wel €6,75 verzendkosten betalen.
Als het gaat om lage bedragen is online winkelen hier in Nederland gewoon Kaa Uu Tee
Als ik jou een blokje piepschuim van 10x10x10cm wil sturen betaal ik evenveel als wanneer ik je een doos met 10Kg van diezelfde blokjes stuur.
Zelfs pakketten uit Duitsland laten komen is vaak nog voordeliger dan in NL bestellen.
PostNL gooit de tarieven maar omhoog met het excuus dat er "minder post wordt verzonden dan vroeguh" maar ondertussen kunnen ze al maandenlang de drukte niet aan omdat er miljoenen pakketten per dag moeten worden bezorgd en alle records worden gebroken.

Op 19 januari 2021 17:05:25 schreef KlaasZ:
Het gaat er niet om hoe duur of goedkoop ze zijn, het gaat er om dat je ze moet hebben.

De spijker op z'n kop.
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Maar ik heb geen zin om lampen voor mijn apparaten te zetten. Ik wil geen zekeringen die doorsmelten waarna ik me moet bedenken waar ik ook alweer dat ziplock zakje met zekeringen had opgeborgen.
Ik wil gewoon een automaat die eruit kan slaan als ik een harde kortsluiting heb (hoe dom ik misschien ook bezig ben) en die ik daarna weer kan resetten zonder dat ik mijn vriezer weer op de juiste temperatuur moet zetten en de klok van mijn combi-magnetron opnieuw moet instellen.
Tip van Roland van Leusden lijkt me de beste oplossing.

Sine

Moderator

Dan betaal je helaas iets meer, maar voor dat soort dingen inderdaad .. niet doen.

Thevel had overigens het antwoord op je vraag al, nee, deze gaan niet werken wat die zijn enkel thermisch.

een b6 meterkast automaatje nemen, die hebben een mechanisch element zodat ze bij kortsluiting er sneller uit springen. die rode china dingen overleven 1x trippen vaak niet eens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is nu inderdaad de bedoeling.
Maar maakt het dan niet uit dat mijn automaten in de meterkast ook B kar zijn?
Roland heeft in zijn schuur ook B6 maar de kast er voor heeft C kar dus dan zit je sowieso goed. In mijn geval wordt het dan beide B kar. Dan is het maar net welke van de 2 het snelst is.

Kruimel

Golden Member

Ik geloof dat de selectiviteit van 6A tov 16A goed genoeg zou moeten zijn. Met een harde kortsluiting loop je het risico op een vlamboog, waardoor er altijd wel een tweede automaat kan trippen, maar het wordt er flink minder waarschijnlijk van omdat de meeste kortsluitingen niet hard genoeg zijn. Als je dagelijks een apparaat zonder zekering en met harde kortsluiting inplugt zal je uiteindelijk wel een keer je vriezer en magnetron opnieuw moeten instellen. Ik kom dit soort apparaten met dit soort fouten niet vaak tegen.

Het verschil tussen B en C karakteristiek is alleen relevant bij overbelastingen die geen harde kortsluiting zijn, zoals een aanlopende motor. Ik geloof dat je het dan hebt over belastingen van minder dan 10x de waarde van de automaat (in het geval van een C karakteristiek). Als de groep een grote voorbelasting heeft (staat je combimagnetron bijvoorbeeld aan terwijl jij je een defect apparaat inplugt) kan het natuurlijk nog steeds mis gaan.

Voor de zekerheid zou je een A-karakteristiek kunnen nemen, maar ik vrees dat die niet bestaan. Kan ze tenminste niet vinden.

Daar was ik idd ook al naar op zoek Klaas.
Misschien dat die er vroeger wel waren maar tegenwoordig niet meer omdat we tegenwoordig allemaal magnetrons, heteluchtovens, zware stofzuigers e.d. in huis hebben? Ik heb geen idee wanneer de voorschriften op dat gebied zijn aangepast.
Maar zoals Kruimel zegt is het misschien niet zo'n heel groot probleem. Ik probeer het gewoon met een B 6A
Bedankt voor jullie hulp.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Aha, ze bestaan dus wel. Moet haast wel, als er B, C, D is, dan zullen ze toch wel bij A begonnen zijn.
Is daar een speciale toepassing voor?

heb nog ergens een 0,5A K karakteristiek automaat liggen, kwam uit een ziekenhuis. hier zit voor de snelle test een 4A C automaatje. met de werkbank voeding aan heb ik 16a B zitten en de test wcd's zitten achter scheidingstrafo met eigen aardlek, dan gaat de aardlek van die groep er ook niet uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer