Loop antenne

Een tijdje terug heb ik deze actieve loop antenne gebouwd, maar op de een of andere manier werkt het niet naar behoren! Kan iemand mij vertellen wat de spoelen T1 en L1 doen, en of D1 en R1 niet omgedraaid moeten worden? D1 heeft tot een voorschakelweerstand nodig, net zoals D3 en R9?
Bedankt.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

D1 en R1 mag je verwisselen, maar dat maakt niets uit. Het is een serieschakeling; beide worden door dezelfde stroom doorlopen.
T1 koppelt het versterkte HF-signaal op de coaxkabel.
L1 zorgt dat het versterkte HF-signaal niet door de voeding wegvloeit, maar alleen richting ontvanger gaat.
R1 is de voorschakelweerstand voor D1, net als R9 voor D3.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb dit ook gemaakt en het werkte bij mij best goed.
Heel toevallig heb ik zitten rommelen met L1 en waarde( 1mH ) is wel belangrijk hoor!
Niet zomaar iets anders voor gebruiken/nemen.
Je moet het aan FET vragen maar misschien kun je voor T1 wel iets anders nemen?
https://www.google.com/search?q=2+gats+ferriet&rlz=1C1GCEA_enNL849…
Misschien! ALLEEN als fet het/ja zegt!
.
Ik heb toen van dat flat cable genomen gloof iets van 2 meter, 1 of 2 wikkelingen voor de LOOP
En wat wikkelingen met een afstemC en daarmee aan het expirimenteren geweest,
Op gegeven moment best leuk resultaat!
https://www.google.com/search?q=flat+cable&tbm=isch&ved=2ahUKE…

Misschien ook eens met andere transistortjes? ( FET? )

Dit was tijdens experimenteren:
https://myalbum.com/photo/8lcNgjE7tj7t/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/9W5hoKg6XY7H/1k0.jpg

Ik geloof wel in dit schema!
Heel veel succes met.....
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Op 21 januari 2021 18:38:10 schreef rob007:
Ik heb dit ook gemaakt en het werkte bij mij best goed.
Heel toevallig heb ik zitten rommelen met L1 en waarde( 1mH ) is wel belangrijk hoor!
Niet zomaar iets anders voor gebruiken/nemen.
Je moet het aan FET vragen maar misschien kun je voor T1 wel iets anders nemen?
https://www.google.com/search?q=2+gats+ferriet&rlz=1C1GCEA_enNL849…
Misschien! ALLEEN als fet het/ja zegt!
.
Ik heb toen van dat flat cable genomen gloof iets van 2 meter, 1 of 2 wikkelingen voor de LOOP
En wat wikkelingen met een afstemC en daarmee aan het expirimenteren geweest,
Op gegeven moment best leuk resultaat!
https://www.google.com/search?q=flat+cable&tbm=isch&ved=2ahUKE…

Misschien ook eens met andere transistortjes? ( Misschien wil/kan FET meer vertellen? )

Dit was tijdens experimenteren:
https://myalbum.com/photo/8lcNgjE7tj7t/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/9W5hoKg6XY7H/1k0.jpg

Ik geloof wel in dit schema!
Heel veel succes met.....
VrGr Rob

sorry ik maak een fout zoals je ziet! ( ben moe! Werk.... )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zou om te beginnen dezelfde onderdelen gebruiken als in het schema.
Een BC547 is nou niet zo zeldzaam dat je die meteen weer moet gaan vervangen.
En met die kerntjes word je ook op iedere beurs en in iedere webwinkel zowat doodgegooid. Twee voor een euro of zo.
Ga je daar wat anders voor gebruiken, dan wordt het meteen experimenteren, terwijl het NU al niet werkt. :)

Wat is trouwens het probleem met die antenne? Hoor je niets/zwak/storing?
Meet eens spanningen in de schakeling: voedingsspanning, collectorspanningen, basisspanningen, emitterspanning. Dan rekenen we hier wel verder.
Hopelijk ten overvloede: meet alles t.o.v. massa. O-)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De auteur van het artikel adviseerde de BC547 te vervangen door 2N5109; dat heb ik ook geprobeerd. De FT37-41 heb ik ook gebruikt; misschien dat ik de draad eerst had moeten twisten i.p.v. ze netjes naast elkaar te leggen? Ik heb de scope aan beide kanten van de FT37-41 gelegd en ik zag links een aantal sinus signalen door elkaar heen gaan en rechts een beetje rommelig beeld; niet iets van op sinus signalen leek.
Heb ook van alles al gemeten: de BE spanningen, de spanningen over de weerstanden, enz.
Het enige wat is niet volgens schema heb gedaan is de diode 2N4001 vervangen door 2N4007 maar dat zou toch niets uit moeten maken lijkt me? Is volgens mij alleen maar de hoeveelheid Ampere wat hij kan hebben.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Zo ziet de mijne er uit! Compleet met mooie print.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mooi printje inderdaad. We kunnen zo natuurlijk niet zien of er foute onderdelen in zitten, maar het ziet er in elk geval netjes uit.

Je keek met de scoop. Wat zag je? Hoeveel microvolt, welke frequenties? Welke signalen had je verwacht te zien? Stond er een testzender, meetzender o.i.d. in de buurt aan waarvan je het signaal wilde zien?

Wat waren de gemeten gelijkspanningen? Zo kunnen we eventueel een defect vaststellen.

Wat hoorde je met de aangesloten ontvanger? Niets, of storing? Of toch stations? Was er geen verbetering t.o.v. de situatie zonder versterker? En met een draadantenne?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick. Moet ik weer even kijken; is alweer een paar maanden terug, Ik hoorde wel geluid maar hoorde geen zenders. Nu heb ik (omdat ik er nog mee aan het testen ben) de loop antenne binnen staan. Is dat een probleem? Ik had er geen signaal generator op maar gewoon de antenne volgens beschrijving. Zie bijlage.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Nog een klein detail: beide LED's geven geen licht! Zijn rode LED's.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan zitten ze óf verkeerdom, óf er is geen voeding.
Pak dus eerst de metingen er even bij, of doe ze opnieuw.

Met de loop binnen moet je natuurlijk ook ontvangst hebben, al zal die minder goed zijn dan met de antenne buiten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Heb je geen layout van dat printje ergens?
Het is zo niet te volgen of de onderdelen juist gemonteerd zijn.
In het artikel zie ik dat alles zwevend gebouwd is.
https://www.pa1m.nl/simple-active-receive-loop/

Edit\Ik zie op de print 2N5109 staan maar er zitten BC'tjes in,ik denk dat daar de fout zit.EBC zit zo verkeerd.(vermoed ik) moeilijk te zien zo.

Nog een klein detail: beide LED's geven geen licht! Zijn rode LED's.

Dan zit er iets erg fout. Beide leds moeten gaan branden zodra je de voedingspanning aansluit

De stromen moeten lopen zoals de pijlen gaan. Rood voor D1 en geel voor D3.

Je hebt misschien de leds verkeerd om gemonteerd. Of je zekering is defect, of je hebt ergens een sluiting zitten. En die sluiting moet dan voor de zekering zitten anders is die stuk. En dan staat de hele schakeling dus stroomloos!

Maar je zegt wel spanningen te kunnen meten. Dan is de schakeling dus niet stroomloos en waarschijnlijk dus geen sluiting en geen defecte zekering. Ook bij een onderbreking zul je niets meten. Dus ook dat is het probleem niet. De verkeerd om geplaatste leds blijven dan over.

Heel toevallig heb ik zitten rommelen met L1 en waarde( 1mH ) is wel belangrijk hoor!

Zo belangrijk is dat niet. Deze spoel moet alleen hoog genoeg zijn. Dus niet lager dan 1mH, maar bij 10 of nog meer mH blijft de schakeling net zo goed werken als hij nu doet. L1 hoeft alleen het HF te blokkeren.

Voor T1 is het wel belangrijk dat je hem maakt zoals beschreven. Dus het juiste kern materiaal en ook bifilair wikkelen. Maak je dit anders dan werkt de trafo in een ander (verkeerd) frequentiegebied en ontvang je dus maar weinig.

En met die kerntjes word je ook op iedere beurs doodgegooit.

Het wordt wel weer tijd voor een beurs. Hopelijk kan er komend jaar wel een beurs doorgaan. Ik vind webwinkels niet alles en sommige onderdelen bakjes laten hun bodem zien. :?

De L1 is wel 1 mH hoor. Ik heb een meter die dat kan meten.
Maar v.w.b. de LED's: ik denk dat je gelijk hebt! Ik ga morgen de boel nakijken. Ik laat het asap weten! In ieder geval bedankt voor de tip!

(Heb overigens de zekering weggelaten; ik had geen 100 mA liggen.)

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Inderdaad; beginnersfout!

Ik heb de polariteit van de LED's verwisseld. Nu staan ze goed en heb ik enige ontvangst op 40M, Daar is niet zo heel veel te doen op dit moment maar ik hoor wel een paar stations.
Nu ga ik aan het experimenteren met de active loop; eerst de BC's vervangen door 2N5109.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
rob007

Yarr, Matey!

Controleer het schema voor de LOL gewoon nog eens!
Ik maak foutjes omdat ik een geheugen als een zeef heb en een harrewar ben (volgen jaar 60)
Jij omdat je een beginner en weet ik veel verwar! Controleren kan nooit geen kwaad!

Heel toevallig heb ik zitten rommelen met L1 en waarde( 1mH ) is wel belangrijk hoor!
Zo belangrijk is dat niet.

Zijn en blijven we het niet helemaal met elkaar eens!
Dat verschil van waarde zou wel kunnen, mijn schrijven was meer dat hij er wel een smoorspoel in moet zetten.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Je kan (nu) beter rond de 9600kHz luisteren, daar zijn nu wat omroepstations te ontvangen.
Omroepstations zijn wat beter voor testdoeleinden, omdat ze wat langer uitzenden dan een gemiddelde amateur ... (Uitzonderingen daargelaten :-) )

Edit: luister nu met een passieve loop met 1:4 transformator.
(Signalen waren gisteravond erg hard op HF.)

15h15 lokale tijd:Radio Farda 9990kHz erg hard.
15h28 " " :Radio Romania 9810kHz zeer hard ...

Loop van Al profiel D=0,6m (rand van oude tuintafel!)
Trafo 1:4 BN-43 varkensneuskern.
Ik zie nog geen redenen om er een versterker achter te schakelen. Signaal zat!

Nog even terugkomen op de 1mH spoel L1: ik heb een toroid ferriet ring gebruikt en daar zoveel draad op gewikkeld dat die 1mH is. Mag ik dat ook als smoorspoel zien, of moet die een weekijzer kern hebben?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Een weekijzer kern? Nee dat lijkt me meer iets voor op hele lage frequenties.
Gebruik gewoon een smoorspoeltje uit de fabriek, maar zelf wikkelen mag ook dat doe je op ferrietkern al moet je daar wel flink wat windingen op wikkelen.
Overigens mocht je die waarde van 1mH niet in je sorteerbox hebben dan kun je ook waarden gebruiken die hoger zijn, tot aan 10mH.

Die waarde is overigens helemaal niet kritisch, vanaf 100µH kun je er al voor gebruiken. Dus als je een tiental windingen neemt op een ferrietkern zit je ook gunstig.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 januari 2021 14:38:35 schreef Rd12tf:
Loop van Al profiel D=0,6m (rand van oude tuintafel!)

Ha ha, mooi. +1.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Voor de volgende loop maar een grotere tafel kopen ... ;-)

Antennes, daar heb ik een aantal jaren van mijn werkzame leven aan gewerkt bij Philips. En daar wil ik nu wat over kwijt.

Loopantenne voor ontvangst: de uitgangsspanning in volt van een loop antenne, een enkele winding, is de veldsterkte (Volt/meter) maal de H_effectief (meter). Deze onbelaste uitgangsspanning is:

V(u)_onbelast = 2 * PI * oppervlakte * F (V/M) / lambda

Onjuist, maar wel praktisch, is dat in alle publicaties over magnetische antennes de elektrische veldsterkte als signaal wordt genoemd/gebruikt.

De bronimpedantie voor de opvolgende versterker is de zelfinductie van de loop in serie met een weerstand. Deze weerstand bestaat uit de verliesweerstand op kamertemperatuur en de stralingsweerstand op de atmosferische ruis-temperatuur.

Belangrijk: uit de formule volgt dat de H_eff (de omzetfactor van veldsterkte naar onbelaste uitgangsspanning) evenredig met de frequentie is. Elke versterker die de onbelaste spanning gebruikt heeft dus een vreemde frequentieafhankelijke overdracht.

Nog belangrijker: omdat de bronimpedantie van een verliesarme loop al vanaf een lage frequentie (beneden 100 kHz) vooral door de zelfinductie wordt bepaald is de kortsluitstroom een frequentieonafhankelijke maat voor de veldsterkte.

Dat verklaart waarom de versterkers voor goede magnetische loop antennes een lage ingangsimpedantie hebben. Ingangsstroom naar uitgangsspanning: een transimpedantie-versterker. Meestal een (bipolaire transistor) geaarde basis schakeling met ingang op de emitter, ingangsweerstand 1/S of bij 25 mA in de orde van 1 Ohm. Of een ruisarme J-FET met een "tussenbasis" ingangsschakeling. Of 6 van die ruisarme FET's parallel, samen met een ferriet transformator, zoals in de low-noise ALA-1530-LN van Wellbrook.

Ruisaanpassing staat los van vermogensaanpassing: het is mogelijk om met een lage ingangsimpedantie toch een ruisaanpassing aan een bron met een hogere impedantie te maken.

De Veron/PA0IB antenne heeft een verliesarme draad in een koperen pijp als loop. Die koperpijp is alleen maar afscherming en mechanische stevigheid. De koperdraad, of op sommige foto's een coax draad, heeft wel wat verlies. Maar verliezen spelen bij zenden wel een rol, maar bij ontvangst totaal niet. Nou ja, je moet geen weerstandsdraad nemen, maar een simpele koperdaad is prima. En de afscherming kan ook anders: een in het midden geaarde loop geeft een gebalanceerd signaal en is precies even ongevoelig voor elektrisch veld als elke andere loop met afscherming, want de afscherming MOET een onderbreking hebben en blijft dus ook elektrisch gevoelig met effectief een enkele winding die gekoppeld is. De coax draad heeft te veel capaciteit en dat wreekt zich in ongewenste resonanties vanaf 12 MHz; daar heeft de Wellbrook ALA-1530 ook veel last van.

PA0IB heeft de stroom in de ingangstransistoren aan de lage kant, waardoor de antenne beneden 1500 kHz al begint af te zwakken in de overdracht. Dat is geen probleem, want de signalen zijn daar sterk genoeg. Voor de ruis maakt het niet uit, voor veldsterkte metingen of rapporten wel.

Bij de LZ1AQ antenne wordt de equivalente ingangsruis vooral bepaald door de collectorweerstanden van de ingangstransistoren. Daar is een verbetering van 6 dB mogelijk.

Dan deze zaken nog.
Op de website van PA0FRI (dank voor alle inspiratie!!) staat of stond een loop antenne met een breedband versterker; INA-01 of zoiets. Die constructie had een goede gevoeligheid maar een rare frequentiekarakteristiek, was moeilijk stabiel te krijgen (en te houden) en had een ongelooflijke last van FM-intrusion. FM-intrusion is de tweede orde intermodulatie van signalen in de FM-band: die leiden tot breedbandige ruisachtige signalen in de middengolf en korte golf, tot 20 MHz aan toe.

De huidige experimenten (zie link van en naar PA0FRI) zijn interessant maar de transimpedantie versterker met een weerstand tussen collector en basis leiden tot een ruis die onnodig ver boven de ruis van de loopantenne zelf uit gaat.

Het is mogelijk om een ongebalanceerde versterker bij een gebalanceerde loop antenne te gebruiken. Met een diameter van 65 cm en 5 transistoren (2*J-FET en 3*Bipolair, die met 3,8 volt (Li-Ion batterij) als voeding een stroomopname heeft van 40 mA. Er zitten twee ferriet trafo's in.
Deze antenne heeft een constante overdracht van 100 kHz tot 40 MHz en een zeer lage ruis.

En als extra: er is een toevoeging om de antenne uit te breiden met een E-veld sensor die een front-back van meer dan 20 dB mogelijk maakt (grondgolf). Eenmalige frequentieonafhankelijke afregeling. Dat zorgt voor een RDF-winst van 3 dB in de gevoeligheid. Daarmee ontvang ik hier USA-middengolf en LPAM op grote afstand.

Misschien iets om op je website te zetten (PA0FRI)?
Ik heb geen hosting mogelijkheid.

Wanneer er belangstelling voor is.

Wanneer er belangstelling voor is.

Zeker!

Ik heb zelf een actieve loop ontworpen met dual-gate Mosfets BF961 in een Norton versterker.
Deze versterker gebruikt een uitgangs transformator waar het uitgang signaal in tegenfase staat met het ingang signaal.
Op die manier verkrijg je feedback en tegen koppeling. Dat elimineert de ruis en beperkt in zekere mate ook de gevoeligheid op FM omroepband frequenties.
De versterker is bij mij als balans versterker uitgevoerd.
https://electronicprojectsforfun.wordpress.com/rf-module-gallery/the-a…
https://www.qsl.net/va3diw/norton.html
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146413

Telefunken Sender Systeme Berlin