Kabeltester cat5/cat6

Ik ben op zoek naar een simpel en degelijk apparaatje. Die apparaatjes van een tientje begin ik nu zat te worden. Heb al wat zitten snuffelen bij Fluke, maar die lijken me maar onhandig in gebruik. Welke raden jullie aan?

Gr.

Erik

Op 21 januari 2021 22:34:54 schreef erik1234:
Ik ben op zoek naar een simpel en degelijk apparaatje. Die apparaatjes van een tientje begin ik nu zat te worden. Heb al wat zitten snuffelen bij Fluke, maar die lijken me maar onhandig in gebruik. Welke raden jullie aan?

Gr.

Erik

Jaren geleden heb ik bij Nedis zoiets gekocht, kostte ook weinig en lijkt sprekend hierop

De twee delen kunnen uit elkaar, je kunt dus kabels testen die niet in dezelfde ruimte uitkomen. Het werkt met sequentieel oplichtende leds. De aders worden een voor een gemeten.
Je ziet missende en verwisselde aders.
Wat is het probleem met jouw testertje.

Jinny

Golden Member

Dat is een soortgelijk testertje, ik heb een betere inmiddels en die geeft ook de afstand weer.
Maar tussen een tientje en echt goed met demping en dergelijke zit een hoop geld en weinig keuze...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Die ledjes dingen werken prima, maar zijn heel beperkt.

Je ziet er niet mee
- Of je de juiste kabelsoort hebt (CCA of volledig koper)
- Of de twistingen juist zitten (1:1 of netjes gekruisd)

Fluke is een hele andere prijscategorie, maar daar kun je ook nagenoeg alles mee.

Een beetje er tussen in is de Pocketethernet:
https://pockethernet.com/ maar volgens mij wordt die amper nog geupdated en lijkt een beetje dood.

Alternatieven zijn netool.io en bv de linksprinter 300

Die kunnen overigens veel meer dan een kabeltje uitvogelen. Doen ook POE detectie, LLDP enzo.

een radiall rdc tester werkt goed, heb die ook 1. tracer/ tester in 1 dus kun je ook zien of er aders verkeerd zitten of missen. tracer makkelijk als je een geval verkeerd bestickerd hebt. die goedkope dingen overlijden steeds als je een isdn lijn of telefoonlijn tegenkomt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 21 januari 2021 23:38:02 schreef DJSmiley:
Die ledjes dingen werken prima, maar zijn heel beperkt.

Je ziet er niet mee
- Of je de juiste kabelsoort hebt (CCA of volledig koper)
- Of de twistingen juist zitten (1:1 of netjes gekruisd)

Ik heb zo'n tientjesding en daar zie je wel of je gekruisd zit, die heeft tweekleuren-LED's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2021 22:47:05 schreef buzzy:
[...]Jaren geleden heb ik bij Nedis zoiets gekocht, kostte ook weinig en lijkt sprekend hierop
[bijlage]
De twee delen kunnen uit elkaar, je kunt dus kabels testen die niet in dezelfde ruimte uitkomen. Het werkt met sequentieel oplichtende leds. De aders worden een voor een gemeten.
Je ziet missende en verwisselde aders.
Wat is het probleem met jouw testertje.

Leuke handige tester die heb ik ook, maar helaas vorige week overleden.
Waarschijnlijk doordat hij is aangesloten geweest op een walloutlet waar telefonie POE op zat. Daar staat 48v DC op.

Nu zit er een met zo'n zwarte druppel afgedekt IC in dus meteen waardeloos. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er zijn verschillende testers voor verschillende toepassingen.
Een draadjes doorbeller met ledjes is prima als het voornaamste risico grove beschadiging / losse draden is.

Als er risico is op verkeerde configuratie van de pairs of beschadiging van de transmissielijn (b.v. een knik) dan volstaat de simpele test niet en is een HF test nodig. Voor een goedkope optie zou men vandaag de dag vreemd genoeg naar een VNA met wat verloopjes en aangepaste calibratie kunnen kijken, maar dat is niet erg gebruiksvriendelijk. Een hiertoe ontwikkeld apparaat zal gemakkelijker zijn.
Als men een bepaalde norm moet garanderen zal dit de enige oplossing zijn.

Een Peak Atlas 05 is dan weer een voorbeeld van een tester die verschillende terminators kan herkennen, heel handig bij het vlot testen en identificeren van vele verbindingen in een gebouw. Denk aan oude verkleurde stickertjes en sanity checks. Alles aflopen of meter nummers opzoeken op de kabels is niet leuk. Maar ook dit is een DC test, géén HF test.

Persoonlijk test ik voor de hobby door een netwerk test te doen, op de relevante snelheid. Als het dan met een beetje rammelen vlekkenloos blijft werken is het voor mij goed genoeg.

Jeever

Golden Member

UTP05, netwerkkabel analyser van Peak Electronic Design
Heb ik jarenlang verkocht (in mijn Vego-tijd) en werkt uitstekend.
De UTP05 test achtaderige netwerkkabels die voorzien zijn van standaard RJ45 connectoren. U plugt de ene RJ45 connector van de kabel in het meetapparaat en de tweede in de meegeleverde terminator. Na een druk op de knop 'on-test' wordt de volledige kabel op kortsluitingen, onderbrekingen en foutieve aansluitingen getest. Dit geldt zowel voor 'PC-HUB' (straight through) als voor 'PC-PC' (cross-over) kabels. U ziet direct op het scherm met welk type kabel u te maken hebt.

Als de UTP05 een defecte kabel detecteert wordt dit aangegeven op het display. Via de knop 'scroll-off' kunt u schermen oproepen waarop het soort defect wordt aangegeven: een open ader wordt aangegeven door een knipperend display, verkeerd verbonden aders idem.

Ook kortsluitingen tussen twee aders worden op het display weergegeven. Bij zwaar beschadigde kabels wordt aangegeven welke aders nog wél zijn doorverbonden. Als de kabel zo zwaar is beschadigd dat géén analyse mogelijk is, wordt dit aangegeven met de tekst 'Terminator not detected'.

Zie https://www.peakelec.co.uk/acatalog/utp05-atlas-it-network-cable-teste…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Kijk hier eens https://www.conrad.nl/o/kabeltestapparatuur-1119016

Die hebben er zoveel dat ze ze verkopen..... :)
Je moet zelf aan de hand van de 'specs' maar bekijken waar je voorkeur naar uit gaat.

[Bericht gewijzigd door picturemaker op vrijdag 22 januari 2021 09:13:23 (27%)

joopv

Golden Member

Op 21 januari 2021 22:34:54 schreef erik1234:
Ik ben op zoek naar een simpel en degelijk apparaatje. Die apparaatjes van een tientje begin ik nu zat te worden. Heb al wat zitten snuffelen bij Fluke, maar die lijken me maar onhandig in gebruik. Welke raden jullie aan

- Wat is je toepassing? Alleen je eigen netwerk of verleen je diensten hiermee?
- Wat is je budget?

Op 21 januari 2021 22:47:05 schreef buzzy:
[...]Jaren geleden heb ik bij Nedis zoiets gekocht, kostte ook weinig en lijkt sprekend hierop
[bijlage]
De twee delen kunnen uit elkaar, je kunt dus kabels testen die niet in dezelfde ruimte uitkomen. Het werkt met sequentieel oplichtende leds. De aders worden een voor een gemeten.
Je ziet missende en verwisselde aders.
Wat is het probleem met jouw testertje.

Ik gebruik al jaren exact zo'n testertje en ben er erg tevreden over.

Mijn ervaring met een Fluke is juist dat ze super handig zijn, ik had alleen een ouder model ik dacht de 620. Dat is nu de microscanner geworden. Als je iets minder wilt uitgeven neem dan een Klein Tools.

Hoe kan een tester onderscheid maken tussen alu en cu aders? Dan moet je minimaal de lengte en de aderdoorsnede weten.. Je weet toch wat je koopt en bestaande kabels die door een kantoorcomplex gaan weet je nooit hoe lang ze zijn, of je moet een reflectiemeter hebben. TS geeft helemaal geen info over de gewenste eigenschappen.
Buiten kabel beschadiging, komt de meeste uitval voor, doordat de verkeerde connectoren op de verkeerde aders gebruikt worden. Zo zijn de RJ45 connectoren voor stranded en solid aders echt verschillend.

Op 21 januari 2021 23:38:02 schreef DJSmiley:
Die ledjes dingen werken prima, maar zijn heel beperkt.

Je ziet er niet mee
- Of je de juiste kabelsoort hebt (CCA of volledig koper)
- Of de twistingen juist zitten (1:1 of netjes gekruisd)

De eerste niet, de tweede wel degelijk.

Een hoop reacties waarvan ik de suggesties eens ga bekijken.

Op 21 januari 2021 23:57:38 schreef Sine:
Wat wil je testen en wat wil je uitgeven?

- Budget, geen idee, < € 500,-?
- Het apparaatje van de foto van Buzzy heb ik er al een paar van versleten. Werkt lekker simpel. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar een lomp degelijke versie.
- Handig zou zijn om de soort kabel (of max. snelheid) te kunnen detecteren, cat 4/5/6. Maar dan word het, vrees ik, prijscategorie > € 1000,- Dit is geen must.
- Werkzaamheden; Storingzoeken bestaande kabels in woonhuizen en kleine kantoren. Testen nieuw aangelegde cat6 bekabeling.
- De Fluke MT-8200-49A spreekt me wel aan, maar ik twijfel of dat handig werkt met maar 4 ledjes.

Gr.

Erik

Ik heb jaren geleden deze Fluke gekocht. Net iets duurder maar erg prettig, duidelijk visuele hulp bij foute aders, sluitingen en breuken op de meter nauwkeurig en een toon generator met meerdere toonsoorten voor gebruik van een tracer.
Klein extra plusje: kan ook coax meten en in alle gevallen altijd gelijk de lengte er bij.

Op 22 januari 2021 18:21:08 schreef Aart:
Hoe zie je dat dan ?

De lampjes op beide helften lopen van 1 t/m 8 (G) mooi op volgorde. Als er een aderpaar gekruist is bijv, dan zal je dat zien bijv 1 2 3 4 6 5 7 8
Het setje bestaat uit twee losse units

Straight

cross, of ader verwisseld

Op 22 januari 2021 19:33:30 schreef erik1234:
Een hoop reacties waarvan ik de suggesties eens ga bekijken.

[...]

- Budget, geen idee, < € 500,-?
- Het apparaatje van de foto van Buzzy heb ik er al een paar van versleten. Werkt lekker simpel. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar een lomp degelijke versie.
- Handig zou zijn om de soort kabel (of max. snelheid) te kunnen detecteren, cat 4/5/6. Maar dan word het, vrees ik, prijscategorie > € 1000,- Dit is geen must.
- Werkzaamheden; Storingzoeken bestaande kabels in woonhuizen en kleine kantoren. Testen nieuw aangelegde cat6 bekabeling.
- De Fluke MT-8200-49A spreekt me wel aan, maar ik twijfel of dat handig werkt met maar 4 ledjes.

Gr.

Erik

Het is niet erg moeilijk van binnen en er zijn ook schema's van. Je kunt het dus zelf maken in een roestvrij onbreekbaar stalen behuizing. Alleen de RJ45 chassisdelen zijn dan het zwakke punt.

In de link staat een zelfbouw tester, die op het remote kastje drie RJ45 connectors heeft. Een is voor straight, de andere twee voor standaard cross etc. Als je de extra RJ45 gebruikt lopen de lampjes ook weer in volgorde. Het remote kastje heeft alleen wat diodes en weerstanden.
https://www.sbprojects.net/projects/utptester/
Als je de afscherming ook wil testen, kun je simpel een extra led op dezelfde manier aansluiten op O8, pen 9
Led D1 komt dan op O9, pen 11
Je kunt ook het binnenwerk van een koop dingetje in een robuust kastje zetten met een betere kwaliteit RJ45 pluggen,

joopv

Golden Member

De meeste managed switches kunnen ook netwerkkabels TDR'en.

code:

SW-01#test cable-diagnostics tdr interface fa0/20
Link state may be affected during TDR test
TDR test started on interface Fa0/20
A TDR test can take a few seconds to run on an interface
Use 'show cable-diagnostics tdr' to read the TDR results.

SW-01#sh cable-diagnostics tdr int fa0/20
TDR test last run on: January 22 21:30:38

Interface Speed Local pair Pair length        Remote pair Pair status
--------- ----- ---------- ------------------ ----------- --------------------
Fa0/20    100M  Pair A     40   +/- 15 meters Pair B      Normal
                Pair B     40   +/- 15 meters Pair A      Normal
                Pair C     N/A                Pair D      Not Supported
                Pair D     N/A                Pair C      Not Supported
SW-01#

Dit is een Cisco 2960 10/100Mb switch (10 jaar oud) dus geen Gb, geen support voor aderpaar C en D. Deze switches of de gigabit versie er van kun je op ebay/marktplaats voor 3 of 4 tientjes vinden.

Op 22 januari 2021 21:40:10 schreef joopv:
De meeste managed switches kunnen ook netwerkkabels TDR'en.

Klein nadeel is wel dat je netspanning nodig hebt en geïnstalleerde kabels moeilijker snel kunt testen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 22 januari 2021 21:57:48 (65%)

die 10€ testers heb ik diverse liggen, uit de bak gehaald en hersteld. doorgaans led 4 en 5 stuk door isdn lijnen, maar idd ook diverse die niet meer te herstellen waren, ic dood. heb er ook met een led bargraph, dan is er 1 led in die bar stuk, mooie is dat je een kapotte kunt nemen, stukje eraf snijden/zagen en tussen een andere kapotte in kunt solderen, de pootjes van 1 led liggen tegenover elkaar. een andere ledbar is al niet meer rendabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij gebruiken deze.

NIEAF-SMITT, EAZYLAN RJ45
10180106 NIEAF-SMITT, EAZYLAN RJ45, Patchkabeltester, Type indicatie: Led/akoestisch, UTP/STP RJ45 Lan kabeltester

Deze kost ongeveer 45 €