Bomen en bos bij vervangen cellen laptop

Er is veel info te vinden maar ook veel info lijkt tegenstrijdig.

Voor jullie advies en als 'note to self' om te weten wat ik doe/gedaan heb, dit draadje.

Laptop is een Medion Akoya van een jaar of 6 oud. Accu laad netjes, geeft geen storingen maar laptop valt na ongeveer een minuut op de accu uit. En aangezien ik momenteel alleen nog Chinese aansluitstekkertjes op mijn voedingadaptors gebruik (alle OEM-stekkers hadden inmiddels draadbreuk), valt de laptop dus zeker 1x per dag uit omdat ik niet door heb dat de stekker weer geen goed contact maakt.

Accu heb ik met wat moeite zo open gekregen dat de behuizing herbruikbaar kan zijn.

Bijgaand wat foto's van de accu (4s1p). Accu claimt 2550mAh en 2600mAh (afhankelijk van welk stickertje je eest) en ik heb wel oude cellen die ik er in kan zetten met ~2400mAh. Cellen in het pack meten allemaal 4,0xx volt een uurtje nadat ik de laptop van de lader had gehaald en 'm open had gewrikt.

- Heeft het zin of zal juist deze chip zich nooit meer aanpassen op de nieuwe capaciteit?
- Moet het BMS onder spanning gehouden worden? Is dit onbekend maar raadzaam 'just in case'?

Chip: TI BQ30Z (SS of 55, 55 lijkt logischer)

Onleesbare fets? Zal straks nog eens met USB microscoop gaan kijken.
Edit: E160AD, 30V 16A fet.

Fuse

Hele ding:

Zonder de spanning eraf te halen heb ik vier 'nieuwe' batterijen geplaatst (minder dan 50mV verschil met de batterijen die eraan zaten en toen stuk-voor-stuk parallel gesoldeerd en daarna de oude eraf geknipt).

Verder niets aan de accu gedaan qua 'resetten', test naar aarde of VCC doorverbinden etc.

De 'nieuwe' batterijen komen uit een 2p3s pack waar één cel geen lading meer opnam. De andere cel van die 2p was nog prima maar heb ik niet gebruikt.

De andere twee sets 2p waren rond de 2100mAh en iets boven de 100mohm interne weerstand elk. (De laagste 4 qua weerstand die ik in mijn set van ~100 batterijen heb, rest is tussen 120 en 200mohm (of hoger maar dan liggen ze in de bak experimenteer-batterijen).

Ik was huiverig om de nieuwe accu (met tape dichtgeplakt, plastic is beschadigd bij vervangen cellen dus dichtlijmen gooit de deur dicht om nog een poging te wagen) te gebruiken zonder de laptopvoeding. Ik wilde eerst weten wat er met de oude mis was.

Dus hieronder de meetgegevens: Opus BT-C3100 lader V2.2, hopelijk origineel.

Capaciteit van de OUDE cellen, gemeten met 500mA laden en ontladen:

Af fabriek zouden ze geloof ik 2550 of 2600mAh moeten zijn (beide getallen staan op de behuizing).

En de interne weerstand (getal is in milli-ohm, als je een zelfde cel steeds opnieuw plaatst zit er al snel 5% verschil in de metingen, maar als indicatie werkt het denk ik prima).

Cel 4 heeft weinig capaciteit over EN heeft een aardig hoge interne weerstand. Ik vermoed dat daar de accu steeds op uitviel, dus goede moed dat de huidige 'nieuwe' accu het wel een uurtje volhoud.

Inmiddels doet de 'nieuwe' batterij het prima. Hij schiet van 100% opgeladen na een paar seconden naar 85% maar draait vervolgens een paar minuten op 85% door terwijl hij met de oude accu dan al zou zijn uitgevallen. Veel langer dan ~5 minuten heb ik het nog niet geprobeerd.

joopv

Golden Member

Bedankt voor je uitgebreide rapportage! Ben benieuwd naar de uiteindelijke capaciteit van het pack

fred101

Golden Member

Als er een bos bomen uit je batterijvak groeit was vervanging al veel eerder nodig :+

Ik heb het nooit geprobeerd maar je kunt in theorie Je kunt ook een degelijke voeding connector aan je laptop zetten en die dan ipv de accu aansluiten. (als je hem toch niet mobiel gebruikt)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 22 januari 2021 12:24:57 (53%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een laptop zal bij pieken best 60W kunnen stoken. (een beetje afhankelijk van de laptop natuurlijk).

De software weet dat het geen zin heeft om het uit te spreiden. 2s 30W kost even veel als 1s 60W uit je accu.

Bij 15V is dat dus ongeveer 4A. Met 0.24 Ohm interne weerstand is de vierde cel dan ongeveer 1V onder z'n natuurlijke interne batterijspanning.... Zodra die dus op de 4V interne spanning komt, zal het BMS ingrijpen bij een stroompiekje. Vandaar dus dat je na 10% ontladen (4.2 -> 4.0V) van 500mAh (totale resterende capaciteit) de boel zag uitvallen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 januari 2021 12:20:11 schreef fred101:
Ik heb het nooit geprobeerd maar je kunt in theorie Je kunt ook een degelijke voeding connector aan je laptop zetten en die dan ipv de accu aansluiten. (als je hem toch niet mobiel gebruikt)

Heb ik overwogen maar wilde dit eerst proberen.
En ik zit meestal op de bank maar heb als enige de drivers voor een laserprinter (ook al langs de weg gevonden, na het 'sticky solenoid problem'* verholpen te hebben, doet ie het weer goed) dus loop vaak even naar de (usb**) printer om wat voor de rest van het gezin te printen.

@rew: thanks voor de calculatie, maakt het onderbuikgevoel inzichtelijk.

* Dempertjes van schuim op de solenoids gaan plakken vanwege ouderdom waardoor ze dus niet meteen terugkeren wanneer de solenoid geen spanning meer krijgt. Ze domweg verwijderen (de schuimpjes) geeft *mogelijk* iets meer herrie (alsof je dat boven de fan en ander geluid van dat ding uithoort...) maar lost in mijn geval de veelvuldige 'paperjams' op. Link youtube.

**[offtopicrant]Is het te veel gevraagd om een USB aansluiting op een printer te hebben? Deze heeft niets anders en dat is prima. Printer van schoonpapa heeft ALLEEN wifi en staat naast de computer maar continu gelazer omdat de router een paar meter (en twee gewapende betonmuren) verderop staat. :( [/offtopicrant]

BMS kan ook ingrijpen als er onderling teveel spanningsverschil is.pakweg 4.01V 4.00V 3.99V 3.85V
teveel verschil, BMS grjip in, laptop valt uit.

verder ga ik met rew mee, dat de accu de stroompieken niet meer aankan.

bijkomend programmeren nogal veel fabrikanten de capaciteit in de chips. HP is daar goed in. na een paar 100laadbeurten zet die de capaciteit op 100mAh (van de originele 5000mAh), en dan schakeld de laptop na 2-3min uit. ook al zet je er nieuwe cellen op, de IC blijft bij zijn getal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Daar ben ik inderdaad bang voor, maar de huidige situatie van >5min is al veel beter dan de oude van <1min.

Mocht hij binnenkort (te snel, als in binnen 30min) uitvallen, dan ga ik me nog eens verdiepen in 'reset' opties of eventueel chip opnieuw programmeren (al is dat denk ik veel te hoog gegrepen voor me, dan wordt het waarschijnlijk een nieuwe accu of laptop*).

* Mousepad is al maanden irritant (beweegt cursor als je er 1cm boven hangt) en kan deze alleen uitzetten (disablen) als ik de vorige driver installeer, plastic bodemplaat laptop mist de helft van de ingegoten moertjes om vast te zetten, HDMI-poort geeft spikkels (dus ook ongeschikt als Amazon Prime streamer), etc. Dat krijg je na 5jaar (niet 6 zoals ik eerder gokte)).



EDIT: ik heb de grootste capaciteit batterij aan de gnd gehangen. Dit o.a. omdat bij onderstaande beveiligingsprint (die overigens NIETS met het verdere verhaal te maken heeft) schijnbaar die cel wordt gebruikt als voeding voor deze print en dus meer leegloopt dan de andere cellen.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQG052i6kAdQ0YbBI_Oa0r68A65ggtRSLvTkwlS5HvVmAGj2P8GB1EZTsLtK6xSWp6Mimp5LIU&usqp=CAc

Maar de cellen die eruit kwamen blijken eerder omgekeerd te zijn gedegradeerd:
0-4V cel had 1427mAh over (141mOhm)
4-8V cel had 1382mAh over (145mOhm)
8-12V cel had 1294mAh over (158mOhm)
12-16V cel had 495mAh over (237mOhm)
Ik heb verder niet gekeken of bepaalde cellen bv dichter bij de processor koelconstructie zitten.

De BQ-serie BMS-IC's zijn van heel simpel tot behoorlijk complex te vinden. Heb je het datablad van de jouwe al opgezocht? Grote kans dat er ergens bijgehouden wordt wat de laatste status was en zomaar nieuwe cellen plaatsen het probleem niet oplost.

Hoewel het een simpeler chip lijkt dan de BQ20Z65 die in mijn video-accu's zitten, weet ik van de mijne dat het een enorm geavanceerd chipje is dat niet zomaar met nieuwe cellen weer tot leven gewekt zal worden.

Ik ben nog altijd aan het wachten op m'n SM-bus adapter om er iets mee te kunnen doen... Na 18 dagen heb ik 'm helaas nog niet gezien.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Van deze site:

Hello guys,

Working with BQ30z55 chip is not so simple. This family is probably the most secured gas gauge chip from TI. You can't change any parameter inside its data flash unless you unseal it first. The unseal mechanism works like this: You send a GetSeed request to the chip. The chip will send you 160 bit seed. Then you need to compute a SHA1 160bit key then send it to the chip for authentication. Battery EEPROM works is a very very old software, it can work maybe with some very old chips that used external eeprom. Since about 15 years ago almost all batteries use chips with built in DataFlash.

It's a waste of time if you don't have SHA1 algo and passwords to generate keys.
There are 2-3 guys in the world that can unseal such chips.

Ik blijf er dus zo veel mogelijk af _/-\o_

Dat 'unsealen' is met de mijne ook noodzakelijk, met extra uitdagingen dat het wachtwoord pogen te raden je extra moeilijk gemaakt door extra wachttijden tussen de pogingen te forceren door de chip.

Als het goed is heb ik software die dat kan, maar zolang ik de adapter niet heb, kan ik niet testen.

EDIT: verschil met de mijne is dat de cellen kritieke onderlading voorbij zijn en het BMS de boel voorgoed (nou ja 'voorgoed' dan) afgeschakeld heeft. De cellen zijn ook gewoon echt dood, dus ik heb in dat opzicht niets te verliezen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op vrijdag 22 januari 2021 22:30:15 (28%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik heb dat recellen al opgegeven.

goedkoopste oplossing: koop een namaak accu voor jouw laptop in china. ik verzeker je, daar zitten echt crappy cellen in.
dat pak breek je open en voorzie je van goeie cellen van pakweg nkon. je hebt dan tenminste toch een goeie pcb dat communiceert met je laptop.

met die namaak accu uit china werkte mijn laptop ongeveer 45-60min. echt rampzalig vergeleken met een originele accu.
maar die cellen gingen HEEEEL snel achteruit. denk na 10laadbeurten nog een 20min.

ik heb de laptops allemaal gesloopt en heb gewoon een desktop op mijn bureau, die op een stopcontact werkt.
ik ben het echt beu van altijd maar die laptop accu's te moeten vervangen. al die technologye en laptop fabrikanten slagen er maar niet in een 200-300 laadbeurten vol te houden met een accu. of ze weten donders goed wat ze doen, en willen gewoon vervangbatterijen verkopen.

zelfde met GSM's vooral samsung zijn er goed in om binnen de 6maand de accuduur te halveren, en na 1jaar een half dode accu te hebben.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 23 januari 2021 18:24:10 schreef fcapri:
ik ben het echt beu van altijd maar die laptop accu's te moeten vervangen. al die technologye en laptop fabrikanten slagen er maar niet in een 200-300 laadbeurten vol te houden met een accu.

Ik zit op vier keer zoveel laadbeurten! Koop je dan wel een nieuwe laptop? Bij een tweedehands is het natuurlijk een ander verhaal. Ik heb geen problemen met de accu in een laptop.

Vijf jaar geleden een Asus Zenbook UX305CA gekocht en nu zit de capaciteit van de accu op de helft. Mooi toch? Dat is drie uur standtijd ipv van 6 uur toen die nieuw was, voor mij nog geen reden er een nieuwe accu van 35 euro in te steken.

Batterij-id ASUSTeKASUS Battery
Fabrikant ASUSTeK
Serienummer
Batterijtype LIon
Lange termijn 1
Verzegeld 0
Aantal maal gebruikt 1282
Ontwerpcapaciteit 45030
Laatst volledig opgeladen 22993

Hier een review toen ik hem net had gekocht in begin 2016 tijdens de BTW vrije dagen van de Mediamarkt.

https://tweakers.net/productreview/123897/asus-zenbook-ux305ca-fc130t.…

nieuwe laptop geweest.
HP NC6220 en HP NC6400.
de 6220 hangt nu nog aan mijn 3D printer, permanent op lader, de NC6400 is helaas dood.
ik denk dat die 6220 nu ongeveer 15jaar oud is, die zijn accu heeft (( de accu gaan zoeken)343 laadbeurten gehad.

De 6400 zijn beste accu had 72 laadbeurten toen die al zei dat die vervangen moest worden (garantie)
in 2016 hier al vermeld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1848237#1848237

één van de laatste voor ik overstapte naar chinese meuk:
517 laadbeurten, 220mAh resterend van de 4800 origineel.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/16365/forum-post
en ik heb zo 10tallen screenschots van geteste batterijen staan

li-ion hoort volgens de cel fabrikanten 500 cycles aan te kunnen voor ze aan 75% zitten. bij hp zitten ze dan op 4% (en dat was één van mijn betere)

ik heb hier cellen liggen die nog 900mAh houden, en origineel dell batterijen waren van mijn C600. die hadden 1500mAh nieuw.
die laptops waren van het jaar 2000. ik heb die 18650 cellen NOG ALTIJD in gebruik nu. denk dat die vlot 1500-2000 laadbeurten hebben gehad, vooral ook omdat ik ze nog daily gebruik in mijn fietsverlichting.

mijn vrouw haar macbook air houd nog een 4-5uur vol, die is van 2010.. laatste check had die 1300 laadbeurten al

nog eentje gevonden

foutmelding op accu en uitvallen. 196 laadbeurten 3878 van de 5100 over (76% dus op minder dan 200 laadbeurten. en 667dagen = 1jaar en 10maand)

die NC6400 heeft 6 nieuwe batterijen gekregen op 10jaar tijd, en toen was ik het beu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken