Transfo 400-115v aansluiten

Hallo

Ik heb een transformator gekocht voor van 400v naar 115v tegaan.
Nu ben ik aan het twijfelen hoe ik de 400v moet aansluiten...
In de hand leiding staat het ook niet, maar ik ga er vanuit dat ik 1 fase op de 0 of -+15 zet een andere fase op de 400 ?

Ja, de 400V en afhankelijk of je een erg hoge (zonnepanelen bv)of erg lage (eind van het net bv) netspanning hebt kun je de andere fase op nul of op +15V (415V) of -15V (385V) aansluiten.
De secondaire kant staat al als 115V geschakeld als ik het zo zie.

Primair: 400V op 0 en 400.
De -15V en +15V is om overspanning of onderspanning ietwat op te vangen.

Meten is weten

Op 21 januari 2021 14:45:19 schreef rwk:
Ja, de 400V en afhankelijk of je een erg hoge (zonnepanelen bv)of erg lage (eind van het net bv) netspanning hebt kun je de andere fase op nul of op +15V (415V) of -15V (385V) aansluiten.
De secondaire kant staat al als 115V geschakeld als ik het zo zie.

Bedankt!
Nu vraag ik mij ook af als ik het brugje tussen de aarding en null aan de secundaire kant moet leggen ? Ook als ik dan nog een aardingsdraad van de kast op de klem moet aansluiten ?

Op 22 januari 2021 09:39:33 schreef trips20:
[...]
Bedankt!
Nu vraag ik mij ook af als ik het brugje tussen de aarding en null aan de secundaire kant moet leggen ? Ook als ik dan nog een aardingsdraad van de kast op de klem moet aansluiten ?

Dat hangt ervan af wat je met dat 110V 'net' voor hebt.
- Wat is de lengte van de bedrading aan de secundaire?
- Gaat die secundaire spanning buiten de kast?

Op 22 januari 2021 10:31:53 schreef New Beetle:
[...]Dat hangt ervan af wat je met dat 110V 'net' voor hebt.
- Wat is de lengte van de bedrading aan de secundaire?
- Gaat die secundaire spanning buiten de kast?

De bedrading is net een halve meter aan de secundaire kant. Het gaat 2 lichtschermen buiten de kast voor voeding moeten voorzien.

Dan kan je idd overwegen de 0 aan de aardingsrail te leggen en om direct na de secundaire een 30mA aardlekschakelaar te plaatsen. Nu prikt 115V veel minder als 230V en is de kans op elektrocutie zo goed als nul, ook zonder die aardlekschakelaar.

Je kan ook die brug wegnemen en geen aardlekschakelaar. Je zit dan met een zwevend 115V met. Dit heeft dan de volgende eigenschappen.
- Als je 1 pool aanraakt voel je niks.
- Als je 2 polen aanraakt voel je een 115V prik
- Als 1 pool incidenteel in aanraking komt met 230V dan kan er 345V tov aarde staan. Nu die kans is wel erg klein dat zoiets gebeurt en dan moet dit ook nog aanraken.

Uiteindelijk ligt de keuze bij jou wat je hiermee doet

De bedoeling van die doorverbinding lijkt mij dat als je een zekering in de 115V fase zet deze eruit gaat als de fase de behuizing raakt, de behuizing kan dan nooit onder spanning komen te staan.
Je bent dan inderdaad niet beveiligd tegen direct de fase aanraken, dat kun je dan nog doen met een extra aardlekschakelaar, of zekering en aardlekschakelaar combineren in een aardlekautomaat.

edit,

Ook als ik dan nog een aardingsdraad van de kast op de klem moet aansluiten ?

Ja die aarde gewoon aansluiten.

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 22 januari 2021 14:05:26 (15%)

Op 22 januari 2021 14:01:13 schreef rwk:
De bedoeling van die doorverbinding lijkt mij dat als je een zekering in de 115V fase zet deze eruit gaat als de fase de behuizing raakt, de behuizing kan dan nooit onder spanning komen te staan.
Je bent dan inderdaad niet beveiligd tegen direct de fase aanraken, dat kun je dan nog doen met een extra aardlekschakelaar, of zekering en aardlekschakelaar combineren in een aardlekautomaat.

edit, [...]
Ja die aarde gewoon aansluiten.

Oke, bedankt!

Ik heb alles aangesloten nu, alleen heb ik nu 126v op de secundaire kant.
Primare kant 406v.
Kan ik de secundaire kant dan omlaag krijgen door een fase op de -15 van de primaire kant aan te sluiten ipv op de 0 ??

Sine

Moderator

Onbelast is de spanning altijd hoger, even kijken wat het doet als je er wat aan hangt.

Als je het wel wilt corrigeren dan op +15V zetten, dan wordt secondair lager