Close-in boiler werkt niet meer.

Onze Pelgrim boiler in de keuken blijft koud. Op het stopcontact meet ik 230V. Als ik aan de temperatuurinstelling draai dan hoor ik de contacten klikken maar het controlelampje blijft dan uit. Mag ik daaruit opmaken dat het element mogelijk nog goed is? Element en lampje gelijktijdig kapot zou toeval zijn? Met de multimeter meet ik oneindig op de pennen van de stekker, zou er een defecte clixon in zitten?
Heeft iemand ervaring met zo'n ding, is het de moeite waard om een poging tot reparatie te doen??

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb iets dergelijks, die af en toe niets meer doet.
Even de overtemperatuur beveiliging resetten en klaar.

Ik dacht eerst dat ik de boiler niet kon uitbouwen zonder de keuken van water af te sluiten maar er zit een klein kraantje onder de overdrukbeveiliging.
Hoe reset je die overtemperatuur beveiliging?
Zo zien de ingewanden er uit, zie foto's hieronder:

EDIT: gevonden, het bruine knopje op de bruine dinges!
Dank je Ben,
waar I2C al niet goed voor is :-)

reading can seriously damage your ignorance

Heb je op het knopje gedrukt? Zie foto

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De 2 blauwe moeten nul ohm meten en de 2 bruine ook. Dit zijn 2 kontakten die dicht moeten staan. Gezien je lampje niet brand moet je de weerstand niet nazien. Die krijgt sowieso geen spanning.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als dit probleem blijft terugkomen kan het duiden op een verkalkt element. Door de kalk kan het niet goed meer zijn warmte afgeven aan het water en wordt het te heet. Een oplossing zou dan zijn om het element uit te bouwen en te proberen te ontkalken.

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 22 januari 2021 12:45:50 (54%)

Spanning staat en stroom gaat!

Ik had inderdaad al op het knopje gedrukt en vervolgens de stekker weer in het stopcontact. Lampje gaat weer aan, nu weer inbouwen.
Volgende keer alleen de bovenkant openschroeven.

@Meander, we gaan eerst proberen of dit een tijdelijke oplossing is of niet. Verkalking zou heel goed kunnen, dit apparaat is al 20+ jaar oud.

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb op een tactische plek een gaatje geboord, om met behulp van een houten satestokje het knopje te kunnen indrukken, zonder het apparaat open te hoeven halen.

Op 22 januari 2021 13:00:18 schreef BenI2C:
op een tactische plek een gaatje geboord

Ik heb net het deksel met schilderstape vastgezet. Even afwachten of dit vaker open moet.

Is zo'n apparaat ook te ontkalken door er schoonmaakazijn in te verwarmen zoals we dat ook met een koffiezetapparaat doen. Het element loshalen is nogal een operatie.

EDIT: Zo'n Senseo uit de link hieronder is toch wel een heel ander apparaat. In een boiler verwacht ik geen rubber slangetjes. Misschien een rubber afdichting tussen het metalen vat en de metalen bovenplaat waar het element in zit.
Die schoonmaakazijn zoals ik eerder schreef is wel wat overdreven. Er gaat altijd een flinke plons water bij. 10 liter puur schoonmaakazijn zal ook een leuk bedrag gaan kosten, Maar dat is al weer een aanname, mijn vrouw koopt dat altijd :-)
Zou ik een risico lopen als ik het eens in de 20 jaar schoonmaak met azijn?

reading can seriously damage your ignorance

Die van mij is ook al ruim 15 jaar, en ongeveer 1 x per jaar reset nodig. Ontkalken nog niet gedaan, daar zijn de meningen over verdeeld.zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/152917

[Bericht gewijzigd door BenI2C op vrijdag 22 januari 2021 13:16:17 (17%)