Help vriezer werkt niet

Ik heb een Bosch vriezer van een aantal jaar oud deze heeft ongeveer een jaar stil gestaan nu heb ik hem rechtop na transport 24 uur laten staan in de schuur waar het ongeveer 10 graden is en de stekker erin gedaan de vriezer ging aan en ik heb hem 24 uur aan laten staan nu 24 uur later bleek hij te zijn uitgeslagen en start de vriezer niet meer op hij slaat ongeveer om de minuut aan hoor je 5 seconden de compressor en die slaat weer uit.
Inmiddels staat hij in de woonkamer bij 20 graden maar hij wil nog steeds niet starten. Een klap met de rubberen hamer op de compressor heeft niet geholpen iemand nog iedereen? Ik heb een multi meter maar weet niet hoe ik evt iets kan doormeten op welke stand. Bijgevoegd foto's van de vriezer

Als je de motor hoort opstarten / draaien, dan lijkt die het in elk geval nog te doen.

Voor zover ik weet zit er vaak een PTC in serie met de start condensator, die de condensator (bijna) loskoppelt as hij de motor op toeren is gekomen.

5s aan en 1min uit kan duiden op de werking van deze PTC die warm wordt en afkoelt.

Misschien is er iets met de hoofd wikkeling van de motor niet goed.

Wat je kunt doen is in elk geval de condensator loshalen (aan een kant) en dan doormeten (Moet 4uF zijn), en dan tegelijkertijd de bedrading controleren op losse contacten, en of de thermostaat schakelt als je aan de instellings knop draait.

ding schuin naar voren trekken, en van 15cm naar achter laten vallen, heb je meer kans mee om de compressor los te krijgen. evt paar keer proberen, vallen, stroom erop, niets, weer vallen enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klinkt in ieder geval niet goed. Er zit op de motor een blokje met de draden. Als je dit van de motor afhaalt zie je drie pennen op de motor(compressor). Tss deze drie pennen moet je met de ohmmeter een lage weerstand meten. Dus 3 keer meten tss de verschillende (3) aansluitingen.
Dan de ptc nakijken. Deze moet je in het blokje meten. Door de gaatjes waar de motor op paste. De ptc moet je meten tss de 2 aansluitingen die horizontaal naast elkaar zitten. De condensator zoals hier eerder genoemd natuurlijk ook nameten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb geen verstand van doormeten en op welke stand ik de multimeter moet zetten, heb het los gehaald zie foto. Het witte blok is geklonken met 2 draden blauw en bruin. De motor heeft 3 pinnen
En er loopt nog een kabel met zwart blauw en bruin het apparaat in
Graag hoor hoe verder..

Sine

Moderator

Draai de knop van de meter 180o zodat deze op 200 Ohm staat.

Meet nu tussen elk van de drie pennen en plaats hier wat je dan meet.

Met dat aldi model ga je geen condensator kunnen meten. De startrelais of ptc wel. Meet op dezelfde stand als sine schrijft en plaats de meetpennen in de met pijlen aangeduide gaatjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gemeten en bij de pinnetjes geeft hij in alle standen 10.0 aan en springt daarna op 1 in de 2 gaatjes ook 10.0 en springt ook naar 1 daarna.
Is dit een juiste waarde of hoort er wat anders te staan? Zie dat de batterij zwak is namelijk van de meter?

Het is trouwens geen Aldi meter maar heb er nog 1 van ELRO als dat beter is ?

Rare meter. Klopt niet denk ik. Houd de 2 meetpennen eens tegen elkaar. Alles 10 en dan naar 1....?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die 1 geeft hij als het goed is aan als je de meetpennen niet aansluit. dat betekend oneindige weerstand, en dat klopt want op dat moment heb je niks aangesloten.

maak anders eens een foto van het display (of laat iemand anders dat doen) als je een meting aan de compressor doet.

Spanning staat en stroom gaat!

Danfoss compressor?? Haal eens start blok er af en rammel er mee, klinkt het erg rammelig?? vervang die maar, gaan vaak stuk

Dat is ok. Nu de ptc. Is die ok dan schiet er nog een intern mechanisch probleem over.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 januari 2021 17:17:04 schreef EricN:
Rare meter. Klopt niet denk ik. Houd de 2 meetpennen eens tegen elkaar. Alles 10 en dan naar 1....?

Last van draadbreuk ofzo pak een andere

Je laatste 4 metingen kloppen allemaal. Mechanische blokkering schiet nog over. Als finale testen kun je nog proberen fel tegen de motor kloppen (terwijl hij en startpoging doet) zodat inwendig wat beweegt of door een manuele start uit te voeren. Dit is gezien je kennis mss wat link. Dan moet je rechtstreeks op de motor pennen spanning zetten (stuk snoer of drg). Op de onderste 1 kant vd 230V en de bovenste 2 met elkaar verbinden daar en daar de 2de kant vd 230V. Wel maar 2-3 seconden in het stopkontakt dan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oke nou de klappen met de rubberen hamer laten hem niet aanslaan dus misschien dan optie 2,
Ik ben wel bekend met stroom aansluiten maar niet met doormeten etc ?
Maar als ik u dus goed begrijp moet het zo worden aangesloten op 220 volt

Gaat hij dan gewoon normaal aan ofzo of is het een soort kortsluiting maken?
En maakt het daarbij verschil of de + of de - boven of onder zit?

Update: heb hem op deze manier aangesloten de compressor start maar slaat ook dan na paar seconden weer uit. + En - omdraaien zelfde effect. Is de compressor stuk of zit er ergens een beveiliging die hem uitschakelt?

[Bericht gewijzigd door Peterzijnweb op zaterdag 23 januari 2021 14:14:33 (21%)

Op 22 januari 2021 19:02:35 schreef smd:
Danfoss compressor?? Haal eens start blok er af en rammel er mee, klinkt het erg rammelig?? vervang die maar, gaan vaak stuk

Dat blok wat je op de 3 pinnen drukt bedoeld u denk ik die rammelt niet is open geweest zit niks los en er zit een rond schijfje in die zit ook goed klem..weet niet wat de werking is ervan?

Begrijp dat dit de startrelais is kan deze ook stuk zijn of start dan de hele compressor niet meer, de compressor word nu wel elke minuut geprobeerd te starten maar valt weer uit..

[Bericht gewijzigd door Peterzijnweb op zaterdag 23 januari 2021 14:05:49 (18%)

De motor gaat nu met hoge startstroom proberen te starten. Vandaar de 2-3 seconden. Je zou kunnen volledig met de hand proberen starten maar dit is net wat ingewikkelder. Dan moet je op het moment dat de motor start. Ongeveer een seconde na stroominschakeling 1 vd 2 blauwe lossen. Als de motor niets speciaals doet met deze eerste test gaat de 2 de zinloos zijn.

Zoals je hem nu hebt is het prima. 230v vh net is wisselspanning dus met plus of min geen rekening houden. Probeer dus heel kort en luister goed naar de motor of die ronddraait.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 januari 2021 13:45:32 schreef EricN:
De motor gaat nu met hoge startstroom proberen te starten. Vandaar de 2-3 seconden. Je zou kunnen volledig met de hand proberen starten maar dit is net wat ingewikkelder. Dan moet je op het moment dat de motor start. Ongeveer een seconde na stroominschakeling 1 vd 2 blauwe lossen. Als de motor niets speciaals doet met deze eerste test gaat de 2 de zinloos zijn.

Zoals je hem nu hebt is het prima. 230v vh net is wisselspanning dus met plus of min geen rekening houden. Probeer dus heel kort en luister goed naar de motor of die ronddraait.

Zo als hierboven genoemd uitgeprobeerd,
En nu?

Wat was het resultaat? Hoorde je de motor aanslaan? Of dood, enkel gezoem?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 januari 2021 15:01:22 schreef EricN:
Wat was het resultaat? Hoorde je de motor aanslaan? Of dood, enkel gezoem?

Je hoort hem normaal aanslaan maar hij stopt ook vrijwel gelijk weer. Net als bij wanneer hij normaal is aangesloten

Je hoort hem normaal aanslaan maar hij stopt ook vrijwel gelijk weer. Net als bij wanneer hij normaal is aangesloten

Wat bedoel je met normaal aanslaan? Hoor je inwendig werkelijk iets draaien?

Wat bedoel je met gelijk weer stoppen? Na 1 seconde? Na 10 seconden? Hij valt stil maar hij zoemt nog hard? Hij is compleet dood?

Zie je in de kamer (plaats) waar je bezig bent het licht minderen als je de stekker in steekt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?