Ik zoek een transistor voor de reparatie van een Yamaha RX-A680

Hallo, vast en zeker iemand hier die mij kan helpen met goede raad :)

Voorgeschiedenis (scrol door naar 'hoofdvraag' als je geen zin hebt in een verhaal):
Onlangs kreeg ik een gratis receiver (Yamaha RX-A680) met defect. De vorige eigenaren hadden hem in een (veel te klein) kastje staan en om hem daar in te krijgen had de audiozaak die hem geleverd heeft de poten eronder vandaan gedraaid. Helaas hebben zij daarbij een schroef in de behuizing achter gelaten. De middelste poot zit van binnenuit vast geschroefd en men is blijkbaar te lui geweest om even het deksel te tillen om de schroef er uit te halen alvorens de receiver aan te sluiten, want deze rolde los door de behuizing.

Toen een paar weken terug de eigenaren een nieuwe mediabox van Ziggo wilde aansluiten, ging het mis. Mijn theorie is dat bij het uitnemen van de receiver deze schroef kortsluiting gemaakt heeft, want toen de receiver weer in het kastje stond was er een hoop storing in het geluid en is hij even later in protectie gesprongen. Zij dachten eerst dat het aan het kastje van Ziggo lag, maar daar bleek niets mis mee.

De receiver zat eerst vast in de protectie. De schroef heb ik er intussen uit en de receiver is gereset, maar op alle kanalen blijft nu flinke storing in het geluid zitten. De vorige eigenaren hebben een nieuwe receiver gekocht omdat de garantie verlopen was en wilde deze bij het oud vuil zetten. Zonde, want de receiver is net wat ouder dan 2 jaar, ziet er nog top uit en heeft best mooie features, waaronder de mogelijkheid voor Atmos in een 5.1.2 setup. Ik wilde wel een poging wagen hem te repareren en mocht hem zo mee nemen :)

Omdat de storing in alle kanalen zit ben ik begonnen met het doormeten van de componenten die zorgen voor de stroomtoevoer van de eindtrappen. In dit pad zitten 2 PNP-transistors en 1 daarvan blijkt naar zijn grootje te zijn. Hij is compleet kortgesloten tussen B, C en E.

Hoofdvraag:
Beide deze transistors hebben de opdruk K A1659A Y 841. Als ik er op google kom ik via Aliexpress een setje van 10 stuks tegen voor vrijwel geen geld, maar de levertijd is best lang en ik ben best ongeduldig, dus als het sneller kan wil ik daar best wat meer voor neertellen.

Kan ik deze transistor (of eventueel alle twee) ook vervangen voor een ander model en zo ja, waar moet ik dan op letten?

Hierbij ook de link naar het datasheet https://datasheet.lcsc.com/szlcsc/1810181209_KEC-Semicon-KTA1659A-Y-U-…

Alvast bedankt voor het meedenken :)

maartenbakker

Golden Member

KTA1659A zal PNP zijn en niet NPN.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 januari 2021 00:05:54 schreef maartenbakker:
KTA1659A zal PNP zijn en niet NPN.

Jep, is inderdaad een PNP transistor. Het is immers een A en geen C, ik had het verkeerd getypt. Ik heb de post aangepast.

[Bericht gewijzigd door simotion op donderdag 21 januari 2021 01:45:34 (26%)

RAAF12

Golden Member

Kan ik deze transistor (of eventueel alle twee) ook vervangen voor een ander model en zo ja, waar moet ik dan op letten?

De toegelaten stroom, spanning en de versterkingsfactor zijn wel de belangrijkste gegevens. Bijv. https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=457119
Maar er zijn vele types die ongeveer dezelfde eigenschappen hebben.
Hier staat een equivalent lijstje
https://www.el-component.com/bipolar-transistors/kta1659a

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 21 januari 2021 04:58:26 (37%)

Ah kijk, top! Mijn dank is groot.

Ik heb met behulp van dat lijstje 2 x de MJE15033G besteld. Ik zal voor de zekerheid beide transistoren vervangen zodat ze matchen. Hopelijk dus snel een werkende receiver voor amper een tientje en een uurtje werk! _/-\o_

Kruimel

Golden Member

Ik heb hier wel 2SA1837 liggen, die zijn nog wel enigszins te krijgen en lijken er veel op. De mijne kwamen volgens mij van elektronica-online.nl: 2SA1837.

Een MJE15033 geeft geen CCB, wat ik een beetje jammer vindt van OnSemi.

Kan je even kijken waar in het pad deze transistor zit? In sommige gevallen wil je het complement ook vervangen om symmetrie te houden. Meestal luistert het echter niet super nauw.

Op 20 januari 2021 22:03:28 schreef simotion:
Hierbij ook de link naar het datasheet https://datasheet.lcsc.com/szlcsc/1810181209_KEC-Semicon-KTA1659A-Y-U-…

Ik ga proberen binnen een paar dagen bij LCSC te bestellen en laat dan meestal met FedEx versturen. Is dan hier een week later. Als je ze bij LCSC vandaan wilt hebben moet je wat laten weten voordat ik besteld heb. (weet nog niet precies wanneer).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 januari 2021 14:14:16 schreef Kruimel:
Ik heb hier wel 2SA1837 liggen, die zijn nog wel enigszins te krijgen en lijken er veel op. De mijne kwamen volgens mij van elektronica-online.nl: 2SA1837.

[bijlage]

Een MJE15033 geeft geen CCB, wat ik een beetje jammer vindt van OnSemi.

Kan je even kijken waar in het pad deze transistor zit? In sommige gevallen wil je het complement ook vervangen om symmetrie te houden. Meestal luistert het echter niet super nauw.

In de bijlage heb ik hem geel omcirkeld. Ik was van plan om Q2175 mee te vervangen.

@rew, thnx voor de headsup! Ga je binnen een paar dagen al bestellen of kan ik de vervangers die onderweg zijn eerst nog even uitproberen?

Kruimel

Golden Member

Ok in dat geval zal het weinig uitmaken. Dat is zo te zien een hulpvoeding met feedback. Die zal zelf wel compenseren voor eventuele verschillen in transistorkarakteristiek. Hij hoeft ook niet snel of complementair te zijn. Ik vermoedde dat het een transistor in de eindtrap zou zijn.

PS Je zult wel isolatiemateriaal moeten gebruiken als je die MJE wil monteren op een koellichaam. Het schema vermeldt geen koellichaam, maar voor de zekerheid.

Ze zitten nu gewoon zonder koellichaam in de print. Ik zou eventueel een klein koelblokje erop kunnen schroeven, maar denk niet dat het nodig gaat zijn.

Kruimel

Golden Member

In dat geval zou ik die MJE's er gewoon neerzetten. Vermoedelijk zal elke TO-220 transistor van de juiste polariteit daar werken. Zo ver ik hoor is de transistor niet gestorven door hitte, dus ik zou er niets op schroeven als het niet nodig is.

Uiteindelijk zijn mijn KTA 1659A's van Aliexpress eerder binnen gekomen dan de MJE's uit Nederland. |:(

Eenmaal erin gesoldeerd was er nog steeds gestoord geluid. Bij het doormeten in bedrijf van de transistor kwam ik erachter dat er geen spanning stond op één van de twee. Op de grote Elco's waar de spanning vandaan zou moeten komen stond wel gewoon netjes stroom. Terug het schema in gedoken heb ik alle componenten tussen de transistor en de condensator in gemarkeerd en doorgemeten en nog een weerstand gevonden die FLINK buiten de specificaties viel. Deze moest 1 Ohm zijn en zat op iets van 4 mOhm. Nadat ik deze ook vervangen had kwam er eindelijk geluid uit zonder storing.

Wel viel me op dat de 1659A's die ik binnen heb van het type O zijn in plaats van de originele Y types. Ik heb dan ook maar beide Y-type transistoren vervangen voor de type-O's. Ik heb geen idee of dit kwaad kan of een negatieve invloed kan hebben op de geluidskwaliteit. Volgens het datasheet zijn dit de verschillen;

O hFE classificatie 70-140
Y hFE classificatie 120-240

Kan ik beter een setje Y's bestellen en het ding nogmaals uit elkaar schroeven, of zou dat toch geen verschil maken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op zicht vind ik het geluid niet slecht dat er nu uit komt

Als het op het gehoor maar okee is, DAAR komt het op aan!

Overigens bedankt voor de uitvoerige berichtgeving, ik vond het prettige lectuur.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Op het zicht ruikt een wind nog lekker natuurlijk, naar een versterker moet je luisteren... :P (big_fat_mama was me voor)

De versterkingsfactor zal hier weinig uitmaken denk ik, het lijkt me sterk dat de aansturing het zwaar gaat krijgen met een iets minder grote versterkingsfactor. Deze transistor zorgt bovendien niet voor het audiosignaal en zal daarmee veel minder invloed hebben op het geluid dan bijvoorbeeld een driver die een eindtransistor aanstuurt. Persoonlijk vertrouw ik die transistoren van AliExpress niet zo, ze neigen nog weleens totaal willekeurige omgenummerde transistors te zijn met bijvoorbeeld een te lagere UCE. Als je nieuwe transistoren bestelt, doe het dan in elk geval niet op AliExpress, want de opdruk op zo een transistor betekent er normaal erg weinig.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 17 februari 2021 18:29:05 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Maar begrijp ik nou dat de 1 ohm weerstand in kortsluiting lag?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2021 18:28:18 schreef Kruimel:
Persoonlijk vertrouw ik die transistoren van AliExpress niet zo, ze neigen nog weleens totaal willekeurige omgenummerde transistors te zijn met bijvoorbeeld een te lagere UCE. Als je nieuwe transistoren bestelt, doe het dan in elk geval niet op AliExpress, want de opdruk op zo een transistor betekent er normaal erg weinig.

Oei, ik ging er gewoon blind van uit dat het officiële KTA's zouden zijn :/ Hopelijk blijven ze het doen, anders zet ik de MJE's er alsnog in.

Op 17 februari 2021 19:20:48 schreef maartenbakker:
Maar begrijp ik nou dat de 1 ohm weerstand in kortsluiting lag?

De 1 ohm was niet meer goed. Echt kortgesloten was ie niet, dan zou hij 0 of bijna 0 ohm geweest zijn. Deze was meer bijna 'open'. Extreem hoge weerstand waardoor de benodigde spanning niet meer bij de transistor kwam. De transistor die ik vervangen heb was trouwens ook echt hartstikke dood, die was dan weer wel volledig kortgesloten.

Dit heb ik gevonden door het schema erbij te nemen en te kijken wat aan de transistor verbonden zat. Daar zag ik de grote condensators op staan waar ik bij beide gewoon spanning op kon meten (+50v en -49,7v resp (Na vervangen van de weerstand is trouwens ook de voeding nu symmetrisch; +50v en -50v)). Van daaruit ben ik gaan kijken wat tussen de condensator en de vervangen transistor in zat en al deze componenten ben ik door gaan meten. Daarbij viel de 0 Ohm weerstand door de mand.

Omdat ik de weerstand niet op voorraad had en zeker wilde weten dat ik niet wéér iets moest bestellen ben ik alles van de -50v kant van de voeding gaan doormeten. Daarbij bleek buiten die weerstand niets stuk te zijn. Sommige weerstanden heb ik eerst moeten de-solderen, omdat ze in-circuit vreemde waardes gaven. Bij de SMD weerstandjes was dat behoorlijk priele onder de microscoop. Ik denk dat ik ruim een half uur met een loep over de grond ben gegaan om er één terug te vinden nadat hij ontsnapt was. 8)7

Enfin, ik vond het een leuke uitdaging deze weer aan de praat te krijgen! Normaal repareer ik PC's en laptops, dit was weer eens iets anders. Het was extreem behulpzaam om een schema en boardview te hebben in één document en met componenten te werken die gemakkelijk los te verkrijgen zijn (al duurde het even om de transistoren te krijgen).

Graag zou ik wat meer leren over hoe dit spul nu eigenlijk 'werkt'. Ik weet wat componenten zijn, hoe ik ze doormeet en hoe ik ze vervang. Graag zou ik wat meer inzicht krijgen in wat die componenten nu precies doen, zoals deze transistoren in de voeding. Zo zou ik graag meer weten van wat de invloed nu precies is van de versterkingsfactor op de werking van dit circuit. Iemand wat leesvoer dat hij me hiervoor kan aanbevelen?

Kruimel

Golden Member

Op 17 februari 2021 22:01:50 schreef simotion:
[...]

Oei, ik ging er gewoon blind van uit dat het officiële KTA's zouden zijn :/ Hopelijk blijven ze het doen, anders zet ik de MJE's er alsnog in.

AliExpress is wat dat betreft nogal een gok, zoek maar eens op "fake transistor" en je vindt talloze voorbeelden binnen en buiten CO. AliExpress en eBay zijn er groot in, maar alle bronnen waar je koopt van een verkoper die in essentie anoniem is loop je een risico.

Ik wist niet dat je ook op Ali ging bestellen, anders had ik het wel eerder gezegd. Ik zou zelf deze transistor vervangen om zeker te zijn. Als er toevallig net een transistor in deze behuizing verborgen zit met een UCE van 50V loop je op termijn risico dat je dingen verderop in de voeding opblaast als hij sneuvelt.