Het RPI antwoordt op de Arduino!

blackdog

Golden Member

En nu maar eens zien hoe we dat gaan programmeren.
Hi is in ieder geval goedkoop!

https://www.raspberrypi.org/documentation/pico/getting-started/#gettin…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
eSe

Honourable Member

Dat ziet er goed uit en slechts 4,50 euro (bij Kiwi Electronics, maar ze hebben er geen op voorraad)

Voor de iets grotere projecten waar de ATMega328 wat te "klein"/traag voor is lijkt me dit een mooi speeltje. En met een grote community erachter.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
wtt

Golden Member

Bij de PiHut hebben ze 'm op voorraad. Denk wel iets meer verzendkosten, totaal iets van 11 euro incl verzenden. (Gisteravond besloten om meteen maar eens een Brexit-test uit te voeren en zo'n ding besteld).
Ben benieuwd...
https://thepihut.com/collections/raspberry-pi-pico?mc_cid=175b11e789&a…

PE9SMS

Special Member

Best wel indrukwekkend dat ze de kennis en middelen hebben om een eigen chippie te ontwikkelen. Komt trouwens van TSMC en is op een 40nm process gemaakt.

“We couldn’t see a way to offer something differentiated in the microcontroller space using existing third-party silicon, so we set out to build our own,” Adams said. “The RP2040 chip has been a long time in the making - we started initial work at the back end of 2016, we had some test silicon in our hands in September 2018 which we then reworked into the final device we use on the Raspberry Pi Pico board. The device has evolved substantially since those early days. We learned a lot from our first test silicon and I think, although it has taken a while, what we've ended up with is very exciting (in terms the architecture and performance per $) - it's a superb bit of engineering. The RP2040 chips are fabricated at TSMC on their 40nm process.”

https://www.tomshardware.com/reviews/raspberry-pi-pico-review

This signature is intentionally left blank.

Ik heb er drie bij raspberrystore.nl besteld. Die had ze wel.

@PE9SMS: Ik denk dat ze iemand uit de broadcom hoek hiervoor in dienst hebben. Of een gast die daar stage gelopen heeft.

Er is ook een gast die z'n eigen GPS reciever silicon heeft gemaakt. Tuurlijk super slimme gast, maar dus wel bij zo'n GPS bedrijf stage gelopen en dan tot de conclusie gekomen: "als je zus en zo bij mekaar veegt heb je zo een chipontwerp wat in 1x gaat werken!".

Dus iemand met een beetje ervaring uit die hoek weet: "Als je bij ARM de licentie voor cortex M0 dual processor aanvraagt kost dat X en dan heb je dit voor ontwikkeltools nodig en dan heb je zo een processortje bij mekaar gesprokkeld.

Dingen als een "GPIO module" of "SPI module" moet je dan nog zelf maken. Maar binnen die omgeving zal je een lege module met X registers redelijk makkelijk kunnen maken.

Het leukste speeltje in de chip zijn de PIO modules. Soort processortje, maar met een zeer beperkte instructieset (7 of 9 ik weet het niet meer) en hoeveelheid instructieruimte (32plekjes), maar wel zeer hardware-krachtige instructies met veel "handige" bij-effecten. Je schijnt met twee regels een extra SPI module te kunnen bouwen! Grappenmakerij als "ws2812 aansturen" kan je dus ook daarin programmeren!

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 22 januari 2021 15:33:23 (91%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 januari 2021 15:19:36 schreef rew:
Ik heb er drie bij raspberrystore.nl besteld. Die had ze wel.

Heb je ze al binnen?

gisteren om 14:50 besteld. Blijkt: "Voor 1400 besteld, zelfde dag verzonden" -> Net te laat. Ik had nog hoop, dat zullen ze toch wel door de vingers zien? Maar nee. Ze zijn vanochtend verzonden.

Dan heeft postnl de neiging om op mijn adres: "aflevering uitgesteld wegens gesloten notificatie". Ik geef voor dit soort dingen m'n bedrijfsadres op en dat "gesloten notificatie" zuigen ze uit hun duim. Ik ben er op zaterdag regelmatig, maar ze proberen het niet eens.

Anderzijds, dat zijn dan pakketjes. Als het goed is past dit door de brievenbus en dan heb ik ze ergens morgen rond het middaguur.

En dan is er nog postnl die zegt: "we hebben eht druk, we leveren 98% in 1 dag, de rest de dag d'r op". Brievenbus-post, nietpakket is "volgende dag" dan dinsdag. (of doen ze nog steeds extra bezorging wegens druk op maandag?).

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 22 januari 2021 15:39:20 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik had wat bij Eleshop besteld en verzonden via PostNL op 18-1. Diverse keren bericht 'sorry, wordt een dagje later'
Nu bericht 'sorry, hopelijk binnen 3 werkdagen' :(

Niet uit te leggen. (op een rollator met 4 lekke banden bezorg je het nog in de helft van de tijd... ;) )

Update: Aflevering is nu van 'binnen 3 werkdagen' veranderd in 'Aflevering: onbekend' :( :(

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 22 januari 2021 18:33:40 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Op 22 januari 2021 15:19:36 schreef rew:@PE9SMS: Ik denk dat ze iemand uit de broadcom hoek hiervoor in dienst hebben. Of een gast die daar stage gelopen heeft.

Ja zou kunnen inderdaad. Op deze blog worden in elk geval Sony en Imec bedankt. Sony Inazawa (Japan) schijnt de boardjes te produceren. En bij Imec weten ze alles van chips.

This signature is intentionally left blank.
JoWi

Special Member

Voorlopig houd ik het wel bij de gewone PI's en de ESP32 die je voor hetzelfde geld uit China haalt.
Voordeel daarvan vind ik de ingebouwde WiFi, nadeel is dat het stroomverbruik wat groter is.

Ignorance is bliss
eSe

Honourable Member

Documentatie gedownload, weeral 1000+ pagina's leesvoer :'(

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 22 januari 2021 15:53:40 schreef Arco:
Niet uit te leggen. (op een rollator met 4 lekke banden bezorg je het nog in de helft van de tijd... ;) )

Prima uit te leggen: Ze hebben het niet op voorraad maar maken alvast verzendlabels aan. Je hoeft het niet direct op te sturen, ergens binnen 14 dagen na aanmaken van het label is prima voor PostNL.

Er is verschil tussen 'op voorraad' en ' op voorraad'.

'Slim' van de verkoper om in te springen op de hype en ter rekenen op een snelle levering van zijn leverancier. Op voorraad betekend niet dat ze het in de handen hebben op dat moment.

Arco

Special Member

Dat is niet zo: pakje is op 18-1 bij PostNL ontvangen. Ze maken er gewoon een zooitje van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er is ook een hoop te doen rond het feit dat de module 4,5$ kost en de verzending dan vaak15$, maar ze hanteren zelfuitgevonden regels dat je er maar één per adres mag bestellen in één keer...

eSe

Honourable Member

...dat je er maar één per adres mag bestellen in één keer...

Misschien wil men het scenario van de originele RPI vermijden, op zeer korte termijn veel aanvragen maar de productie was nog niet op 'volle' capaciteit en iedereen zat op z'n honger.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Arduino heeft de RP2040 van Raspberry ook ondekt. Ze brengen binnenkort ook een bordje met deze processor uit. Met wifi en bluetooth en nog veel meer ander spul er op. Oh ja, ook nog 16MB flash.

https://blog.arduino.cc/2021/01/20/welcome-raspberry-pi-to-the-world-o…

rudig76

Golden Member

De versie van Arduino lijkt me dan handiger met de WiFi erbij.
Nu nog een use case waar de esp32 niet afdoende is.....

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl