kan ik een oude batterijen nicd lader gebruiken voor nihm op te laden?

Ik heb een kort vraagje.
Ik ben aan het opruimen in mijn voorraad verzamelde elektronica en vond deze "klassieke" batterijen lader, bl-159
(plaatje geleend van internet, die ik gemaakt had was te groot)
Hij is nog van voor nihm tijdperk.
Kan ik deze ook gebruiken als "domme lader" voor nihm?

benleentje

Golden Member

Nee eigenlijk niet. Je krijg ze er wel mee opgeladen maar ze worden overladen en gaan daardoor vrij snel achteruit en daarna defect.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Klassiek als in ... JUNK!

Die dingen waren al waardeloos voor nicd's, en zijn dat zeker voor NiMH's

Beter niet doen.
Wel handig om te bewaren, als je een cel hebt die echt 0,0v is en niet herkend wordt door een normale lader.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is dus niet vreemd dat het ding in erg goede staat is :+
Dus een mooi stukje retro junk ;)
Ik zal het ding eens openschroeven als ik tijd heb om te zien hoe het gemaakt is qua techniek.
Goede tip van ledlover, ik heb ook 4 cheapo AAA batterijen gevonden die praktisch 0v waren. Eens proberen ter leerling en vermaak.

Laat dat openschroeven maar. Bruggelijkrichter, elco (en misschien zelfs dat niet) en wat weerstanden of zelfs vertrouwen op de maximale capaciteit van de trafo wat betreft maximum-laadstroom.

Dit is echt zo basaal als maar kan.

Werkte in m'n kindertijd overigens prima omdat ik over het algemeen steevast 12 uur sliep. Voor speelgoed was het dan ook heel simpel: voor het slapen gaan de accu's in de lader en als je je bed uit kwam waren ze opgeladen.

Tegenwoordig slaap ik minder regelmatig en vooral langer ;)

Daarnaast moet je dit niet meer willen. Moderne accu's duren een godganse tijd om te laden met zo'n ding vanwege de erg lage laadstroom.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Oei,

Da's een oudje, die lader!...
Ik had er eentje die ik rond de eeuwwisseling heb gesloopt, en toen was 'ie al behoorlijk oud...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 januari 2021 21:41:57 schreef Sine:
JUNK!

Die dingen waren al waardeloos voor nicd's, en zijn dat zeker voor NiMH's

zou niet weten wat er junk of waardeloos aan is. ding laadt volgens de regels van 30 jaar geleden, heel rustig dus, meestal 50 en 100 mA.

gewoon je tijd nemen, en als de tijd voorbij is, stoppen met laden, maar steekt niet zo nauw.

Kruimel

Golden Member

Samengevat:

  • Zo een moderne NiMH kost je meer dan een etmaal
  • Cheapo trafo waarvan de helft van de energie in de wikkelingen blijft hangen
  • Twee losse diodes met van die cheapo LEDjes die gegrild worden met de volle laadstroom, maar toch nauwelijks licht geven
  • Stalen contacten die niet altijd lekker werken, zodat je af en toe 3 batterijen laadt
  • Laden per twee tenzij je extra betaalt
  • Een mechanische schakelaar die zwart uitslaat en geen lekker contact maakt

Als je slechte batterijen hebt moet je die gewoon afvoeren, niet martelen in een geaborteerde elektrische stoel.

Sine

Moderator

@kris,

Ale bovenstaande, plus dat een NiCD er niet zo'n probleem mee heeft om met een constante stroom geladen te worden, je kunt ze er zelfs niet mee overladen.

Een NiMH kan daar minder goed tegen.

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
Zo een moderne NiMH kost je meer dan een etmaal[*]Cheapo

ja, bij een 4Ah duurt dat 40 uur, maar is dat een probleem op zich?

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
Cheapo trafo waarvan de helft van de energie in de wikkelingen blijft hangen

trafo is gewoon heel kleine trafo naar de normen van toen. rendement ergens tussen 50 en 60%. maar totaal verbruik is niks, dus geen issue. die dingen worden ook niet warmer dan handwarm.

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
Twee losse diodes met van die cheapo LEDjes die gegrild worden met de volle laadstroom, maar toch nauwelijks licht geven[

de volle laadstroom is gewoon beperkt door weerstanden. wordt niks gegrild ook bij kortgesloten batterij. ledjes geven licht naar de normen van toen.

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
Stalen contacten die niet altijd lekker werken, zodat je af en toe 3 batterijen laadt[

daar zit een goede sprinload in, contacten zijn verchroomd. door de jaren kan daar wat vuil op gaan zitten, zoals bij alle batterijveren. Je ziet het meteen aan het ledje dat een batterij niet meedoet. even draaien en opgelost.

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
]Laden per twee tenzij je extra betaalt.

dit is duidelijk het model dat batterij per stuk kan doen. (de betere versie dus)

Op 23 januari 2021 00:41:50 schreef Kruimel:
Een mechanische schakelaar die zwart uitslaat en geen lekker contact maakt

ouderdom. kan je toch oplossen?

Ik heb erge veel batterijladers van alle generaties. In de jaren 90 kwamen snelladers met delta V detectie (elektuur had ook zo een ontwerp) die dingen waren pas onbetrouwbaar. slaan te vroeg of te laat af bij minste slecht contact .

Moderne laders doen het uiteraard veel sneller en slaan wel keurig af, doen ook LiOn etc maar gaan het geen dertig jaar uithouden al was het maar door de elco's die het gaan begeven.

bolle condensatoren ga je in de lader van TS niet tegenkomen, er zitten er geen in!

en lader van TS doet ook 9 v batterijen.

benleentje

Golden Member

Als de laadstroom inderdaad zo laag is kan je de ook wel eens een keer NiMh mee opladen. Dan is het overladen iets minder erg omdat ze daar nauwelijks warm van worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Het is niet zo dat als ze niet warm worden ze er niet van stuk gaan ...

Ofwel zo'n hakki-brakki lader is best in staat een NiMH te slopen.

Kris is blijkbaar erg gehecht aan die dingen.

benleentje

Golden Member

Op 23 januari 2021 14:14:17 schreef Sine:
Het is niet zo dat als ze niet warm worden ze er niet van stuk gaan ...

Ofwel zo'n hakki-brakki lader is best in staat een NiMH te slopen.

Dat weet ik daarom zei ik ook dat het iets minder erg is zeker als je dat maar voor 1 keer doet.

Op het werk met accutollen gehad waar ook een simpele lader bij zat. Door de week ging dat goed einde werkdag in de lader volgende ochtend eruit. Na ca 6 maanden en na het weekend ging dat niet zo goed en op maandag was er vaak wel 1 defecte accu erbij. Ook omdat er in het begin veel werd over gewerkt en daarna steeds minder.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb niet alle (negatieve) reacties gelezen, maar afhankelijk van de serieweerstanden is hij uitstekend geschikt als langzaamlader. Ik heb er zelf ook nog eentje liggen die ik zo nu en dan gebruik.

Bij gebruik als snellader heb je geen enkele manier om de lading in de gaten te houden of te beëindigen dus dat is inderdaad een slecht plan.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je met 1/20C veilig eindeloos kunt blijven laden.

1/10C is ook nog soort van okay als je het zo nu en dan doet en niet langer dan 8 tot 12 uur, maar bij hogere stromen kun je beter een "echte" lader gebruiken.

Een andere reden dat 1/10C nog enigszins acceptabel zou zijn, is dat hij oplaadt met een pulserende spanning. Beter voor de cellen dan een zuivere gelijkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had hem klaargelegd op mijn werktafel om hem even open te schroeven, gewoon uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik weardguy niet geloof. Dat is ook gewoon wat ik verwacht aan te treffen.
Ben ik het toch vergeten |:( Enfin, morgen weer een dag. Ik ben wel benieuwd naar de algemene constructie.
Vroeger, als jong manneke, was ik gewoon om traag op te laden en kon daar prima mee leven (meeste gevallen dan toch) Ik had een trage lader, berekende hoeveel uur hij ongeveer moest laden en zette er een schakelklok tussen. En de volgende dag had ik weer volle batterijen voor bv mijn walkie talkie of later een portofoon. In de nacht was de stroom ook goedkoper dus mooi meegenomen.
Er staat op dat hij laad met 120ma max, geen idee of vaste stroom geeft of dat het afhankelijk van de batterij is.
Ik denk dat hij voorlopig nog in de doos "twijfel" gaat. Of de doos "retro" ;) want de optische staat is nog erg goed.
Ik moet zeggen dat ik het een leuk, simpel ontwerpje vindt. Ideaal om te upcyclen naar iets anders heel geks, absurds :+

Sine

Moderator

@Maarten,

Dat is ook nog op het randje.

NiMH dislikes overcharge, and the trickle charge is set to around 0.05C. NiCd is better at absorbing overcharge and the original NiCd chargers had a trickle charge of 0.1C. The differences in trickle charge current and the need for more sensitive full-charge detection render the original NiCd charger unsuitable for NiMH batteries. A NiMH in a NiCd charger would overheat, but a NiCd in a NiMH charger functions well. Modern chargers accommodate both battery systems.

Die oude bakken waar we het hier over hebben waren uitgelegd om D-cellen te laden binnen een redelijke tijd (met 220V netspanning ook nog)
Die maakt snot van een penlite.

- Nickel-based batteries are best fast charged; a lingering slow charge causes “memory.”
- Nickel- and lithium-based batteries require different charge algorithms. A NiMH charger can also charge NiCd; a NiCd charger would overcharge NiMH.
- Do not leave a nickel-based battery in the charger for more than a few days. If possible, remove the packs and apply a brief charge before use.

Volle artikel hier: https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_nickel_metal_hydr…

maartenbakker

Golden Member

Degene die ik heb staan, deed een ouderwetse D-cel in 40 uur ofzo. Een moderne AA-cel ging geloof ik precies goed ergens rond 1/20C. Kan zijn dat ik hem nog iets gemodificeerd heb voor AAA.

120mA max. klinkt ongeveer als die 1/20C voor een AA batterij, mijn herinnering zal dus wel kloppen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 januari 2021 22:13:54 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Had jij een 2400mAh Ni-Cd? Denk het niet om eerlijk te zijn, 1000mAh was wel een beetje de praktische limiet voor zo ver ik me kan herinneren. De mijne waren allemaal 750 of 900mAh.

Op zich is dat wel een reden om te geloven dat een moderne NiMH deze lader wel kan hebben, 0,1C voor de NiCd is immers ongeveer 0,04C voor de NiMH. Daarentegen we zijn inmiddels wel 2021, waar je een microcontroller kan kopen voor $0,03. We koken toch ook niet meer op een houtvuur in het bos ondanks het feit dat er nog wel compatibele pannen te krijgen zijn?

maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2021 22:28:08 schreef Kruimel:
Had jij een 2400mAh Ni-Cd? Denk het niet om eerlijk te zijn, 1000mAh was wel een beetje de praktische limiet voor zo ver ik me kan herinneren. De mijne waren allemaal 750 of 900mAh.

Op zich is dat wel een reden om te geloven dat een moderne NiMH deze lader wel kan hebben, 0,1C voor de NiCd is immers ongeveer 0,04C voor de NiMH. Daarentegen we zijn inmiddels wel 2021, waar je een microcontroller kan kopen voor $0,03. We koken toch ook niet meer op een houtvuur in het bos ondanks het feit dat er nog wel compatibele pannen te krijgen zijn?

Ik doelde met capaciteiten >2000mAh inderdaad op moderne NiMH AA-cellen. NiCd cellen mocht je tot 1/10C langdurig opladen dus dat was toen een redelijk compromis tussen de verschillende celafmetingen.

Als iets werkt, kun je het zonder bezwaar gebruiken. Voor een goede simpele lader als je die nieuw wilt bouwen, is het belangrijkste een laadcontroller IC. De microcontroller heb je alleen maar nodig om dat IC te besturen en eventuele extra functies toe te voegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 januari 2021 20:19:28 schreef brains:
Ik had hem klaargelegd op mijn werktafel om hem even open te schroeven, gewoon uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik weardguy niet geloof.

Daar ging ik ook zeker niet van uit ;) zelfs zoiets simpels kan heel leerzaam zijn om eens van binnen te bekijken (vooral hoe het zo goedkoop mogelijk kan)

Op 23 januari 2021 20:19:28 schreef brains:
Vroeger, als jong manneke, was ik gewoon om traag op te laden en kon daar prima mee leven (meeste gevallen dan toch) Ik had een trage lader, berekende hoeveel uur hij ongeveer moest laden en zette er een schakelklok tussen. En de volgende dag had ik weer volle batterijen voor bv mijn walkie talkie of later een portofoon. In de nacht was de stroom ook goedkoper dus mooi meegenomen.

Dat heb ik zelf ook wel. Ik vind het echt geen probleem als mijn accu's in 14 uur of zo opgeladen worden in plaats van met een snel-lader die ze binnen 3 uur of zo helemaal volpompt waardoor je ze de eerste 10 minuten net aan kan pakken, zo warm zijn ze dan. Idem met m'n telefoon. Liever dat 'ie rustig in 7-8 uur weer volgeladen wordt dan met zo'n snelladertje dat 'm binnen 2 uur weer naar 80% helpt, met een erg warme achterkant tot gevolg.

Maar de capaciteit is zoveel groter geworden dat het nu wel erg lang duurt om ze een beetje vol te krijgen, waardoor ik er niet meer aan zou beginnen. Het doet me denken aan de goedkope Chinese videolampjes met namaak Sony NP-F lithium-accu's (Falcon Eyes, Chili Power, dat soort 'merken').
Voor de twee-cel packs is de lader van 600 mA (absolute max, als dat schakelingetje dat al haalt) prima (afgezien van elektrische onveiligheid dan) en duurt het laden een uur of 3-5.

Maar de 6-cel variant is gewoon belachelijk. De lader wordt gruwelijk heet met die cellen, knijpt daardoor waarschijnlijk z'n uitgangsstroom en je bent gewoon 2,5 tot 3 dagen bezig om 1 zo'n pack vol te krijgen.
Dat is voor een videolampje niet handig en zeker als je er meerdere moet laden echt niet te doen.

Nou is deze lader natuurlijk dom en zal er geen laadstroom geknepen worden, maar ergens trek ik wel een grens wat betreft laadtijd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kruimel

Golden Member

Zelf zou ik hem ook openschroeven, ik denk dat het zeker interessant kan zijn gewoon om het te zien. Je hoeft er geen batterijen in te steken om er lol aan te beleven. ;) Ik heb de mijne al jaren geleden in de vuilbak gekiept, maar heb wel foto's van een modernere (maar toch trage) lader: Ikea Storhögen NiMH lader van binnen bekeken. Daar zat nog best een bak elektronica in, maar deze lader was volgens mij €35, dus wat betreft prijs/kwaliteit waren er waarschijnlijk betere keuzes.

Ik leer altijd weer bij met electronica heb ik gemerkt ;)
Heel veel leer ik door hier te lezen en te vragen ("domme vragen" durf ik hier te vragen en vaak blijken ze dan minder dom" te zijn en leerzamer dan je dacht ;) )
En veel filmpes op youtube van reparaties, teardowns, geschiedenis etc kijken levert ook veel kennis op. En ook regelmatig lachen zoals bij bigclive, het hoeft niet allemaal serieus te zijn :+
En de andere kant van het leren zit in fysiek dingen open maken, onderzoeken, proberen te repareren met de kennis die je al hebt en met hier vragen over te stellen.
Dus hij gaat zeker open een dezer dagen. Ik zal dan wat foto's posten, voor "de gezelligheid" en voor degene die het interesseren.
Persoonlijk ben ik ook niet zo van het snel laden van batterijen en accus. Mijn gsm laad ik vaak in de nacht op, op een veilige niet brandbare plek, met een samsung lader met vaste kabel. Ding laad met max 700ma en dat is prima. Er gaat een schakelklok tussen of ik trek hem in de nacht eruit als ik naar wc moet. Idem voor powerbank.
In mijn ogen kan dat gesnel laad nooit goed zijn voor de levensduur van de accu. De boel slijt sneller en probeer naderhand maar eens 1. een vervangende accu te vinden en 2. het apparaat open te krijgen en te vervangen. Veel gadgets als telefoons, tablets zitten dichtgelijmd.
Veel mensen hebben gewoon geen geduld meer |:(
Smartphone leeg, moet in half uur weer goed vol zitten anders kan ik niet meer mee doen op de sociale media 8)7 Accu defect, ik koop wel een nieuwe want ik moet een nieuw modelletje. Die is weer net is sneller dan die ik nu heb.
Ik probeer daar zo min mogelijk aan mee te doen