Symmetrische experimenteervoeding

Hallo allen,

ik ben voor naast mijn zware labvoeding op zoek naar een voeding die positief en negatief 3,3 5, 9, 12, 15 en 18 (en 24) volt kan leveren. Mag omschakelbaar zijn dus hoeft niet alle spanningen tegelijk. Te gebruiken voor kleinere experimenten met opamps, microprocessors e.d. Stroomsterkte dus max. 1 A of zelf minder.
Zoiets is natuurlijk best zelf te bouwen met LM317/LM337, maar als er al iets kant-en-klaars te koop is (desnoods alleen de print) dan spaart me dat geen geld, maar wel moeite.

Tips ?

Groet,

Dirk

Hubie

Special Member

De totempaal voeding.
7824,18-12-9-5- achter elkaar,het zelfde met de negatieve kant.
Er staat hier ergens een plaatje op CO.
Ff zoeken.

Edit\

bprosman

Golden Member

Begin dit jaar printen laten maken maar nog niets mee gedaan.
width : 210.82 mm
height : 121.92 mm

Duizendpoot_Schema_2020_05_23_0021.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman,
Heb je toevallig nog zo'n printje te koop?

Hubie

Special Member

Ik heb ook wel belangstelling voor een print.

Mooie opzet. Ik maak me alleen zorgen over de belastbaarheid. Volgens mij kunnen die stabilisatoren zo ongekoeld weinig vermogen verstoken ....

Groet,

Dirk

Zo te zien kun je ze allemaal wel op een aluminium koelprofieltje monteren.

Als je t koelprofiel met afstandsbusjes een mm of 2 boven de print laat uitsteken heb je ook geen last van die andere onderdelen.

Een aluminium hoekprofieltje geeft nog wat meer contactoppervlak. Denk dat je dan een eind moet komen als je er maar 1 belast. Als je meerdere spanningen tegelijk gebruikt zal de warmteontwikkeling ook hoger worden en dan is t misschien wat krap.

Maar misschien is de 'echte' anders dan de render, als de achterkant 1 koper vlak is geeft die ook al meer koeling dan de 78xxjes op een printplaat zelf.

Je zou ook een combi kunnen doen, een stapeltje 79xx voor de negatieve spanningsbehoeftes, en bv een Riden 6006 of zwaarder voor de positieve spanning.
Dan is de positieve spanning geheel regelbaar en heb je ook stroombegrenzing. En 6-18A, afhankelijk van het model en de achterliggende voeding. Uiteindelijk heb je vaker een positieve spanning nodig en/of meer vermogen dan de negatieve tak

alleen kan voor sommige toepassingen een lineaire regelaar de voorkeur hebben boven een geschakelde.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 22 januari 2021 15:24:01 (29%)

bprosman

Golden Member

Mooie opzet. Ik maak me alleen zorgen over de belastbaarheid. Volgens mij kunnen die stabilisatoren zo ongekoeld weinig vermogen verstoken ....

Eerlijk gezegd heb ik het nog niet getest maar het originele ontwerp van Hobbit was het zelfde, en de spanningsregelaars staan "in serie" wat natuurlijk wel een slok op een borrel scheelt met de dissipatie.

Je kunt er ook voor kiezen die (originele) manier van koeling te gebruiken (groot hoekprofiel 30x30mm). Dan zet je de weerstanden en de diodes op de achterkant.

Duizendpoot_Voeding.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Als je niks wilt bouwen, veel voedingen met twee uitgangen hebben schakelaars om ze parallel of in serie te zetten. (Jij zoekt in serie) Maar iedere voeding met twee uitgangen kan dat. Je zet de min van de ene aan de plus van de andere en dat gebruik je als nul. Kan ook met 2 aparte voedingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Maar misschien is de 'echte' anders dan de render,

Ik zie dat dit ook niet de laatste render was. De "Fastontabjes" zitten er niet in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 22 januari 2021 15:17:17 schreef Lampie57:
Mooie opzet. Ik maak me alleen zorgen over de belastbaarheid. Volgens mij kunnen die stabilisatoren zo ongekoeld weinig vermogen verstoken ....

Groet,

Dirk

Bovendien als je de 5 volt belast staan alle stabilisatoren warmte weg te stoken omdat ze in serie staan!

Belast je de 5 volt met 0,5 ampere dan stookt de
24v regulator 7,5+ watt warmte weg, is wel zo'n beetje zijn max! (±39,5 volt op de ingang)
18v regulator 3 watt,
15v regulator 1,5 watt,
12v regulator 1,5 watt,
8v regulator 2 watt,
6v regulator 1 watt,
5v regulator 0,5 watt.

Samen wel 17 watt!

Bij 1 ampere verdubbelt het vermogen en dat overleeft de 24 volt regulator niet, de 18 volt regulator krijgt het dan flink warm (6 watt)
Als deze overlijd, (sluiting in en uitgang) gaat de 18 volt erachteraan en zo verder het trapje af omlaag tot aan de 5 volt.
(ze zijn wel thermisch beveiligd en gaan terugregelen dus dat kan meevallen)

Wordt de warmte wel weer mooi verdeeld :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Het is ook nog een optie om een trafo te nemen met verschillende secundaire spanningen.
Je hebt dan wel meerdere brugcellen en condensatoren nodig maar je dissipeert dan wel minder vermogen.

Hubie

Special Member

Het is een experimenteer voeding,TS schrijft: "1 Amp. of minder is voldoende "De bedoeling is
even gauw een touwtje met banaanstekker inpluggen voor de benodigde spanning,Sym. of asym t.b.v. opamps en Up's.

bprosman

Golden Member

1A voor een op-amp experiment is ook wel ergg hoog.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

Ik heb jaren geleden een schakeling met een L165 gebouwd. Deze opamp kan tot 60V en 3A, dus je kunt tot plus/min 30V.
Het IC is obsolete, maar vast nog wel te vinden.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.circuitstoday.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2009%2F08%2Fdual-power-supply-using-l165.png&f=1&nofb=1

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hugo Welther

Moderator

Ik heb lang geleden een zelfde voeding gemaakt. Ook 78xx/79xx achter elkaar.
Wel vanaf een bepaalde spanning aparte trafowikkelingen en gelijkrichter en elco's i.v.m. de dissipatie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob040

Golden Member

Op 23 januari 2021 11:53:22 schreef marcob:
Ik heb jaren geleden een schakeling met een L165 gebouwd. Deze opamp kan tot 60V en 3A, dus je kunt tot plus/min 30V.
Het IC is obsolete, maar vast nog wel te vinden.

[afbeelding]

Ik zie twee identieke massatekens, die niet aan elkaar mogen zitten. Kleinigheidje, maar verwarrend.

Op 23 januari 2021 11:53:22 schreef marcob:
Ik heb jaren geleden een schakeling met een L165 gebouwd.[afbeelding]

Schema is fout. Snap sowieso niet hoe het bij jou werkt.