Dubbele 230V opbouwdoos elk apart aansluitbaar.

Weet iemand zo'n ding te koop?

Het is voor een testbord: stopcontacten worden in serie gezet: ééntje heeft een 25W gloeilamp (maar door stekker van andere lamp te gebruiken makkelijk in 100W lamp te veranderen), tweede heeft de te testen voeding/versterker/TV/etc.

Ik heb er 20 jaar geleden ooit één gekocht bij de Gamma denk ik en (foei...) twee fase en twee nuldraden door één buis getrokken zodat wasmachine en droger een eigen zekering hadden maar toch in het zelfde stekkerblok zaten.

Als dit in een Perilex uitkomt is het wel legaal als kookgroep (ook al ten tijde van smeltzekeringen???), maar zoals ik het destijds gemaakt had mocht het denk ik niet. Of wel als je gekoppelde automaten gebruikt?

In normaal ken ik ze niet, wel in IP44. Met die dekseltjes erop, weet je wel.

Sine

Moderator

Op 22 januari 2021 16:48:44 schreef r-p:
maar zoals ik het destijds gemaakt had mocht het denk ik niet. Of wel als je gekoppelde automaten gebruikt?

Nee, ook dan mag het niet. Die perilex gaat naar een enkel apparaat, niet naar twee.

Als het voor een testbord is kun je toch gewoon twee enkele naast elkaar prakken?

Henk H.

Golden Member

Waarom zou je ze niet op dezelfde groep doen? Qua vermogen lijkt me dat geen probleem.

je hebt van kaiser stekkerblokken die losse wcd's bevatten. daar heb ik in huis ook het eea geschakeld mee gemaakt met een relaisprint erin gebouwd. heb er ook ingekort.

maar de serielamp is makkelijker met een schakelaar waar je gewoon een lamp parallel schakelt aan de kleine lamp. kwestie van een enkelpolige schakelaar .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In waterdicht kun je dat zo maken, een dubbele onderdoos en twee stopcontacten er in, en die kun je dan in serie aansluiten als je dat wil.

https://www.elektroshop.nl/waterdicht-stopcontact-dubbel-horizontaal-g…

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 22 januari 2021 18:48:29 (30%)

Op 22 januari 2021 18:03:37 schreef Sine:
[...]
Als het voor een testbord is kun je toch gewoon twee enkele naast elkaar prakken?

Kan ook, maar ik weet dat de dubbele bestaat, dus leek me compacter en goedkoper.

@rwk: goed idee, de dubbele versie in buitenuitvoering had ik inmiddels ook bij Toolstation gevonden in een voorbedraad versie en eentje waar dat niet bij stond. Dus ik ga ervanuit dat die tweede zou voldoen ;)

Ik ga daar denk ik toch wat 6mm^2 bestellen (3,70€/2,5m) om wat voorbereidingen voor de meterkast van 1fase>3fase te treffen, dus dan bestel ik die dubbele doos meteen mee.

een busch ocean kan dan ook, en een niko hydro, gira wd en zo nog meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2021 16:48:44 schreef r-p:
Ik heb er 20 jaar geleden ooit één gekocht bij de Gamma denk ik en (foei...) twee fase en twee nuldraden door één buis getrokken zodat wasmachine en droger een eigen zekering hadden maar toch in het zelfde stekkerblok zaten.

Mag ik vragen waarom?

Tuurlijk. Oud huis, niet makkelijk om nieuwe buizen te frezen 2 verdiepingen omhoog dwars door de badkamer. Terwijl wat extra draden trekken door de reeds aanwezige buis simpel te doen was. Volgens mij was ik begonnen met alleen aarde trekken en kwam toen op het idee om een extra fase en nul te trekken. Dubbel stopcontact werd vervolgens gewoon gemonteerd op bestaande inbouwdoos.

Dat het met dit stopcontact kon was meer toeval dan wijsheid, wellicht kwam ik juist op dit idee OMDAT dit stopcontact zo aangesloten kon worden. Dus waarschijnlijk had ik dit als nieuw geaard stopcontact gekocht om de wasmachine op aan te sluiten en dat ik daarna dus op het idee kwam om de extra fase en nul te trekken naar hetzelfde stopcontact.

Overigens heb ik dit ongedaan gemaakt toen we het huis verkochten omdat ik het een tricky constructie vond als je de waarschuwingen over het hoofd ziet die bij stopcontact en zekeringen hingen.

als je dan een kookgroep gebruikt, dus gekoppelde B16 automaat, dan mag het. 1 wcd wat bij kortsluiting geheel spanningsloos wordt gezet, of bij werkzaamheden met 1 handeling spanningsloos is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer