hoofdtelefoon uitgang op Nord regelbaar maken

Ik heb een Nord electro 6.
Daarvan stuur ik main output l+r naar het PA
ik gebruik de koptelefoon uitgang voor mijn monitor box.
Ik wil die koptelefoon uitgang regelbaar maken door een potmeter ertussen te solderen.
Iemand enig idee welke waarde hiervoor en dubbele potmeter (ivm stereo).
Ik heb geen schema kunnen vinden van dit keyboard.

ik hoor het graag

fripster

Golden Member

Je kunt het zelf maken, maar dan moet er ook een kastje komen, connectors etc. Voor dit geld kun je het ook ineens gewoon kopen: https://www.thomann.de/intl/behringer_xenyx_502.htm

(nee, heb geen aandelen :D )

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik wil die koptelefoon uitgang regelbaar maken door een potmeter ertussen te solderen.

Dit kan. Maar je zult waarschijnlijk een vermogenspotmeter van een paar 100 ohm moeten gebruiken. Een koptelefoonuitgang geeft wel niet veel maar wel wat vermogen af. Waarschijnlijk voldoende om een gewone potmeter te slopen. Waarschijnlijk zal dit ook niet helemaal naar tevredenheid gaan werken. En inderdaad een kastje bouwen enzo om het netjes en storingsongevoelig te krijgen is ook nog nodig. Alles bij elkaar genomen is het waarschijnlijk eenvoudiger en goedkoper om dat dingetje waar fripster mee komt aan te schaffen.

ik heb op Ebay een koptelefoon versterker gekocht voor 3x niks.
Maar de kwaliteit is 3x niks.
mijn voorkeur gaat toch uit naar een regelbare passieve verzwakking van het signaal.

Is toch een gevalletje signaal via potmeter naar massa en loper van potmeter naar monitorbox of is dat te simpel gesteld?
zo nee wat zou dan de waarde van de potmeter moeten zijn

ik bedoel zo ja wat zou dan de waarde van de potmeter moeten zijn

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2021 14:16:21 schreef Arco:
Zoiets proberen?: https://nl.aliexpress.com/item/32519275132.html?spm=a2g0o.search0302.0…
(kun je jezelf geen buil aan vallen qua prijs... ;) )

Ik heb m inmiddels binnen en het werkt.
Ik wil dit echter toch regelen met een vaste potmeter op het keyboard zelf.

Ik ga eens meten hoe potmeter geschakeld is en hoeveel weerstand (waarde)
in ieder geval bedankt voor de tip