Beste (oplaadbare) batterij(en) voor autonoom Arduino UNO project

Momenteel ben ik bezig met het maken met een scorebord. Daarbij gebruik ik 4x 7-segment displays van 1.8"inch in combinatie met een Arduino UNO.
De bedoeling is dat dit niet allen werkt met een adapter via het netwerk maar ook autonoom buiten op het veld (en dit voor een langere tijd).
Ik heb de opstelling eens aangesloten op een 9V (niet-oplaadbare) batterij maar die gaf het na een paar uur reeds op. En daar het een compacte versie betreft, zou ik het liefst ook geen grote/zware batterijen gebruiken.
Iemand een idee hoe ik dit het best kan aanpakken?

Arco

Special Member

Een 9v batterijtje is niet geschikt voor grote stromen. 7 segment is niet geschikt voor zuinige portable apparaten.
Een Li-Ion 18650 zal wel een stuk langer meegaan. (maar gebruik 'voor langere tijd' is niet erg duidelijk. (een dag, een week, een maand...?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het dan beter door de 7-segment display te vervangen door gewone LEDs?
Dan zou ik wel per segment min. een 20à30-tal LEDs (3à4 LEDs x7) nodig hebben of voor de 4 segment displays samen een 90à100-tal LEDs.
Ik denk niet dat dit zuiniger zal zijn of wel?
Hoe kan men dit oplossen als men het verschillende avonden van 5 uur wil gebruiken. Het is niet hopelijk de bedoeling om elke +/-2 dagen terug op te laden.

Heb ik dan genoeg aan 1 Li-Ion 18650 batterij van 3.7V? Ik dacht dat een Arduino UNO het beste draait boven de 5V? Of dan het het beste 2x batterijen groeperen?
Kunnen deze 18650 batterij van 3.7V opgeladen worden op een standaard oplader of moet deze oplader specifiek voldoen aan deze soort batterijen?

rbeckers

Overleden

Als alle 100 Leds aan zijn, is dat ongeveer 1A bij 2V.
Voor 5 uur is dat 10Wh. Als dat 4 dagen gebruikt wordt, wordt het 40Wh.
Hier komen nog verliezen bij.
Dat wordt dus een redelijke accu.

Meten is weten.
- Hoeveel spanning hebben die displays nodig?
- Hoeveel stroom loopt er dan?

In het ideale geval heb je genoeg aan 3.2 Volt. Dan kun je werken met een enkele batterij. Eentje van 3000mAh houdt het dan wel even vol. De Uno kun je voeden via de 5V aansluiting, en dat werkt misschien ook wel op een lagere spanning (afhankelijk van de instelling van de processor). Voeden via de Vin connector moet inderdaad met minimaal 7V vanwege de extra regelaar, maar die kun je weglaten als je voedt via 5V.

Je kunt ook een boost converter gebruiken die de batterij-spanning omzet naar 5Volt, of hoger indien nodig, maar dat kost wel stroom, dus dan gaat de batterij eerder leeg.

benleentje

Golden Member

Op 23 januari 2021 13:10:48 schreef Justaguy:
Is het dan beter door de 7-segment display te vervangen door gewone LEDs?

Nee dat zeker niet. Losse leds vragen nog meer stroom. Een LCD display is een stuk zuiniger. Tegenwoordig heb je ook E-inkt displays. Dat is 1 keer updaten en daarna heeft het helemaal geen stroom meer nodig. Als je alle draden dan los haalt dan blijft het display ook zo staan.

E-ink is ook beter zichtbaar en heeft geen achtergrond verlichting nodig. Ik weet niet hoe zichtbaar het buiten is in de volle zon erop.

aangesloten op een 9V (niet-oplaadbare) batterij maar die gaf het na een paar uur reeds op.

De capaciteit van een 9V batterij is ca 600mA die van een Lion cel ca 3000mA dat is al 5x langer.

Heb ik dan genoeg aan 1 Li-Ion 18650 batterij van 3.7V? Ik dacht dat een Arduino UNO het beste draait boven de 5V?

De chip op de uno kan wel een stuk lager maar dan word de snelheid ook wat lager. Aangezien er een vast kristal op de arduino zit weet ik niet of deze ook op 3,7V draait. Maar dat kan je gewoon proberen. IK dacht dat de E-inkt display's ook gewoon op 3,3V werken. Maar anders worden het gewoon 2 lion cellen.

Het is niet hopelijk de bedoeling om elke +/-2 dagen terug op te laden.

Wat is daar het probleem aan? Als je 2 setjes lion hebt kan je ze steeds omwisselen en opladen. Wil je langer dan heb je nog meer setjes lion nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Tegenwoordig heb je ook E-inkt displays. Dat is 1 keer updaten en daarna heeft het helemaal geen stroom meer nodig.

Wel beste gebruiken alleen voor statische info weer te geven: updaten van e-ink displays is (heel) traag met veel geflikker.
Op E-inks die geschikt zijn voor partial update is binnen grenzen wel wijzigende data te tonen.
(dat zijn 2 kleuren displays (zwart-wit), meerkleuren e-ink is (door zijn constructie) helemaal niet geschikt voor beweging)

Met flippers kan ook:...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Je kan ook dit gebruiken: Flipdots, gebruiken enkel stroom bij het wisselen van de info. Of je deze hier makkelijk gaat vinden (Belgie/Nederland) weet ik niet.

http://www.scottcutler.net/projects/flipdots/flipdots.html

/edit: Ik weet dat in de 'oudere' bussen van De Lijn dit soort display's gebruikt werden. Misschien contact opnemen met de tech dienst om te vragen of je er wat kan krijgen/kopen.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op zaterdag 23 januari 2021 16:16:54 (27%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Hallo Justaguy, vanuit het oosten van Duitsland.

Misschien helpt dit iets - flipdots met arduino aansturing-? https://github.com/ArduinoHannover/BROSE9323

Mijn hobby werkje tijdens de lange winter en corona tijd ziet er zo uit en werkt!

Het panel heeft 28 x 19 flips b x h // ca.29 x 20 b x h.

Te "cascaderen"tot 8panels in de breedte.

Veel sukses.

Usbpowerbankjes gebruiken.
Simpel om te wisselen.
Sommige powerbankjes vereisen wel een minimum stroom afname omdat ze anders afschakelen