Boiler warmt niet

vergeten

Golden Member

Je hebt wel een fijne gangbare extensie gekozen voor die foto's, op een algemeen forum. Slechts weinigen hier hebben een Apple. (gebruik .jpg of .png of .gif)
Ik ga geen moeite doen om ze te kunnen bekijken. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 23 januari 2021 16:55:41 schreef vergeten:
Je hebt wel een fijne gangbare extensie gekozen voor die foto's, op een algemeen forum. Slechts weinigen hier hebben een Apple. (gebruik .jpg of .png of .gif)
Ik ga geen moeite doen om ze te kunnen bekijken. :(

Mijn excuses, ik wist niet dat Windhoos-PC's daar moeite mee zouden hebben :oops:

hier openen ze gewoon, ook windhoos..

overigens denk ik niet dat je het in een relais moet zoeken, maar in de boiler thermostaat welke niet uitschakelt bij zeg 80 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2021 17:13:53 schreef testman:
hier openen ze gewoon, ook windhoos..

overigens denk ik niet dat je het in een relais moet zoeken, maar in de boiler thermostaat welke niet uitschakelt bij zeg 80 graden..

Als de boiler zijn, door de thermostaat ingestelde, temperatuur behaalt voordat de ketel 110° wordt, stopt de brander netjes met branden. Als de temperatuur nog niet behaald is, blijft de brander doorstoken, tot hij in veiligheid valt bij zo'n 110°

Voor zover ik mij kan herinneren van een normale werking, werd de ketel nooit warmer dan de temperatuur ingesteld door de thermostaat van de radiatoren

Dus als ik het goed begrijp: Alles doet het normaal, als je niet vergeet om de boiler regelknop op tijd een zetje te geven ?

Die foto openen zeker met juiste app. Geen probleem hier. Irfanview opent ALLES.

Beste wazige foto voor een iPhone 7...

That said, wij hadden hier soortgelijk probleem, klep werd vervangen en alles weer ok.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 23 januari 2021 18:11:00 (27%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mvdk

Golden Member

Misschien scheelt het de temperatuur op die warmwaterboiler wat lager in te stellen. Ik heb nog even teruggekeken, kan die instelling hier niet vinden.
Waar staat die thermostaat op ingesteld?

Op 23 januari 2021 17:27:31 schreef plankgas:
Dus als ik het goed begrijp: Alles doet het normaal, als je niet vergeet om de boiler regelknop op tijd een zetje te geven ?

Inderdaad, maar de ketel werd vroeger nooit warmer dan de temperatuur ingesteld voor de radiatoren. Eigenlijk werkt alles goed, als ik er aan denk op tijd de ketel te resetten (nadat deze in veiligheid is gevallen door de temperatuur van 110°) of als er niet te veel warm water ineens wordt verbruikt, waardoor de boiler terug op 60° is, voordat de ketel 110° haalt.

Op 23 januari 2021 18:05:13 schreef CrossFireX:
Die foto openen zeker met juiste app. Geen probleem hier. Irfanview opent ALLES.

Beste wazige foto voor een iPhone 7...

That said, wij hadden hier soortgelijk probleem, klep werd vervangen en alles weer ok.

Inderdaad, lens was vuil voor die eerste foto...

Welke klep heeft u het over? Ik heb juist het idee dat de insteling van de themrostaat voor de radiatoren wordt "overruled" door die van de boiler, terwijl dat vroeger niet zo was...

Op 23 januari 2021 18:13:04 schreef mvdk:
Misschien scheelt het de temperatuur op die warmwaterboiler wat lager in te stellen. Ik heb nog even teruggekeken, kan die instelling hier niet vinden.
Waar staat die thermostaat op ingesteld?

De thermostaat van de boiler heeft altijd op zo'n 60° gestaan (ter voorkoming van bacteriën) de thermostaat van de ketel op zo'n 70-80°. De brander viel dan altijd uit bij 80 à 90°, terwijl die nu blijft doorgan tot hij uitvalt wegens te heet.

Hier werd driewegklep vervangen, en zelfde probleem als je beschrijft.

Motortje kon er niet mee over weg, was te zwaar verkalkt inwendig blijkbaar en liep heel stug.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

De ketel kan dus z'n warmte minder goed kwijt aan de boiler.
Is de 'flow' door de boiler heen voldoende?

Op 23 januari 2021 17:19:14 schreef Monster900:
[...]

Als de boiler zijn, door de thermostaat ingestelde, temperatuur behaalt voordat de ketel 110° wordt, stopt de brander netjes met branden. Als de temperatuur nog niet behaald is, blijft de brander doorstoken, tot hij in veiligheid valt bij zo'n 110°

Voor zover ik mij kan herinneren van een normale werking, werd de ketel nooit warmer dan de temperatuur ingesteld door de thermostaat van de radiatoren

dit ook bij een radson nox gezien, boiler ging stoken, hop meter over de 110 graden heen en ketel in storing. dat lag bij de boiler thermostaat, ketelthermostaat is voor de CV doorgaans, maximaal thermostaat voor beiden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijkt er op dat de boilerpomp of het laadcircuit van de boiler niet voldoende water kan transporteren om de boiler boven de 60grd te brengen.
Waardoor de ketel zijn hoeveelheid warmte ook niet kwijt kan.

Pomp controleren op werking.
Leiding systeem en of boiler nakijken op verstopping.
Staat er toevallig niet ergens een kraan half open/dicht in het laadcircuit van de boiler?

als dat zo is, gaat de boiler temperatuur al vrijwel meteen naar 110 graden ondanks dat de boiler nog maar 60 graden oid is. dan zou ik denken aan boilerpomp of 3 weg klep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Is dit een oliegestookte ketel?

ik zou denken van wel, zon ketel kom je in NL niet meer tegen. dan zal er geen 3 weg klep in zitten, die ketels hebben gewoon 2 aparte pompen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2021 18:32:21 schreef testman:
[...]

dit ook bij een radson nox gezien, boiler ging stoken, hop meter over de 110 graden heen en ketel in storing. dat lag bij de boiler thermostaat, ketelthermostaat is voor de CV doorgaans, maximaal thermostaat voor beiden..

Dat denk ik dus ook. Er is geen klep aanwezig, enkel 2 pompen. 1 voor de boiler, 1 voor de radiatoren.
Ik heb een tijd geleden een defecte circulatiepomp aan de boiler gehad, maar dat had GEEN invloed op de temperatuur van de ketel. Deze werd NOOIT warmer dan 90°!!

Ik heb het idee dat de thermostaat van de ketel als "master" hoort te werken en de thermostaat van de boiler als "slave". De eerste zorgt ervoor dat de ketel steeds binnen de ingestelde grenzen blijft, en daarmee ook nooit te warm wordt. De thermostaat van de boiler bepaalt of de circulatiepomp van de boiler draait, tot de boiler de ingestelde temperatuur bereikt. De circulatiepomp van de radiatoren werkt als de kamerthermostaat signaal geeft dat het te koud is, maar deze pomp is ondergeschikt aan die van de boiler: pas als de boiler op temperatuur is, worden de radiatoren opgewarmd.

Ik heb nu dus de indruk dat de thermostaat van de boiler NAAST die van de ketel werkt, ipv ondergeschikt.

Als ik dit zo lees werkt de maximaalthermostaat van de ketel niet, maar stook deze door tot de droogkook beveiliging in werking treed en deze moet je daadwerkelijk resetten. Is cv water druk wel hoog genoeg , anders krijg je boven de 100 graden stoomvorming ,als dat in de pomp en of leidingen komt stagneert de circulatie.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 23 januari 2021 22:26:14 schreef Hunebedbouwer:
Als ik dit zo lees werkt de maximaalthermostaat van de ketel niet, maar stook deze door tot de droogkook beveiliging in werking treed en deze moet je daadwerkelijk resetten.

Dat denk ik ook, alleen heb ik geen idee waar die "maximaalthermostaat" zit... Ik dacht dat die wel rekening hield met de thermostaat voor de radiatoten, of dat er misschien een probleem was met een relais?

Is cv water druk wel hoog genoeg , anders krijg je boven de 100 graden stoomvorming ,als dat in de pomp en of leidingen komt stagneert de circulatie.

Die controleer ik regelmatig en hou ik tussen de 1 en 1,5 bar

Dat is voor 110 graden te laag, houd 1,7-2 bar aan. Beter regel de ketel/maximaalthermostaat in ,alles boven de 85 graden doet de vorming van ketelsteen toenemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 24 januari 2021 01:31:20 schreef Hunebedbouwer:
Dat is voor 110 graden te laag, houd 1,7-2 bar aan. Beter regel de ketel/maximaalthermostaat in ,alles boven de 85 graden doet de vorming van ketelsteen toenemen.

Natuurlijk, ik wil voorkomen dat die ketel nog 110° wordt!!
Ik vraag me juist af hoe het komt dat die zo heet wordt en wat er defect is, zodat ik dat kan vervangen!

Op 24 januari 2021 01:31:20 schreef Hunebedbouwer:
Dat is voor 110 graden te laag, houd 1,7-2 bar aan. Beter regel de ketel/maximaalthermostaat in ,alles boven de 85 graden doet de vorming van ketelsteen toenemen.

Ondertussen al vanalles geprobeerd, maar de ketel blijft spanning krijgen van de boiler thermostaat! Deze wordt niet "overruled" door de ketel-thermostaat!