Elektronische sluiter camera 555 timer

De schakeling van het schema is nog niet volledig, maar wees gerust ALS het werkt zal ik het eerste printje zelf maken op gaatjesprint en stuur ik het u op met de aansluitingen erbij.

Als je er nog nodig hebt zijn er genoeg webwinkels die mits kleine toeslag die PIC voor u programmeren.
De programmafile hiervoor zal ik in dit topic posten.

e:/ Lambiek typt iets sneller, denk ik toch ;)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Nou ik ben zeer benieuwd!
Ik heb ook gezien dat je de programmeerblokjes (pickit) zo kunt kopen.

Heeft u de weerstandswaarden van de instelknop voor de verschillende sluitertijden nodig?

Als je ze daarna zelf wilt programmeren is dat geen probleem, de file om die te programmeren krijg je en er zullen wel CO'er zijn die u zullen helpen hoe het moet.

Ik ga voort op uw lijst hieronder, hopelijk is die juist

Op 14 november 2015 11:35:02 schreef Sens:
Time (sec) Resistance (ohm)
0,001 200
0,002 600
0,004 1400
0,008 3000
0,016 69000 --->typfoutje? zal wel 6900 zijn
0,033 12400
0,066 25000
0,125 49800
0,25 99300
0,5 180000
1 380000
2 790000
4 1580000

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Als u de eerste maakt weet ik zeker dat het werkt!

Maar ik weet dat er een paar andere "fanaten" zijn die er ook heel blij mee zouden zijn.
Die praten hierover met elkaar op Facebook in de "Bronica Users Group".
Die zou ik dan wellicht kunnen helpen, met vermelding van het brein erbij natuurlijk.

En inderdaad dat zijn de juiste tijden en weerstanden op die ene tikfout na. Moet idd 6900 zijn.

Sens

Golden Member

Overigens ben ik 5 jaar geleden met iemand in Zwitserland in contact geweest voor mijn sluiter-probleem.
Hij had ook de PIC oplossing voor een Polaroid Camera uitgewerkt.

We zijn toen op het NE555 alternatief verder gegaan, want dat leek eenvoudiger en haalbaar.

Ik heb nog een linkje naar zijn oplossing.
Mogelijk een inspiratiebron. De camera hardware werkt waarschijnlijk vergelijkbaar.

http://www.sx2pc.com/shutterpic/index.html

Das makkelijk met een BCD switch, dan was uw probleem al van het eerste uur van de baan.
Die schakeling met de originele sluitertijdschakelaar vraagt wel iets meer aandacht, grote weerstanden omzetten naar tijd is iets moeilijker en het moet nog reproduceerbaar zijn ook ...moeilijker is het woord niet maar het vraagt een opstelling om het uit te testen terwijl dat met een BCD switch je dat met uw ogen toe doet.

Moesten die weerstanden op die sluitertijdschakelaar bv. allemaal 1kΩ geweest zijn dan zou je gebruik kunnen maken van een ADC ingang en dat was het nog makkelijker dan die BCD switch.

Maar ik heb er goede hoop op.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Ik begrijp het.
Ik mijn geval zit die sluitertijden knop met variabele stappenweerstand er om de elco te laten vollopen.
Vandaar dat we op het spoor van de NE555...

We gaan het meemaken!

Ik ga vandaag eens bij mijn elektronicazaak langs voor een oefenset of de pickit 2 of 3.

Waar zou ik het beste mee kunnen beginnen als techneut, wel wat E-kennis, maar leek op dit specifieke gebied?

Wacht eerst maar af, nu moet je nog niets kopen.
Kopieren houdt niks in... zelf iets programmeren is veel meer werk ;)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

OK.

Ik vind het wel razend interessant allemaal.
Wil er zelfs ook iets van gaan snappen.

Hier zijn we terug met slecht nieuws, gisterenavond en deze morgen nog wat verder getest en ik kan op geen enkele wijze, met de opgegeven weerstandswaarden, een degelijke timing maken.
De RC tijdsmeting wijkt onderling veel teveel af om mee te werken.

Als ik de 0.5s goed krijg is de 4s instelling maar 3s....enz, maw niet werkbaar.

Ik vraag mij zelfs af of de originele sluitertijden wel zo precies zijn omdat de span over de 16 tijden van de weerstanden zo groot is.

Ik ga als ik nog wat tijd heb dit WE nog wat experimenteren met analoge timers, met een pic zal het enkel maar lukken als ik zo'n digitale instelling kan gebruiken als in dat Polaroid schema.

Ben een beetje ontgoocheld want het zag er echt doenbaar uit, alleen die timing is niet zoals ik verwachtte.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Dat kleine rotblokje heeft toch meer geheimen dan we dachten...

Ik heb 1 goed exemplaar in een andere camera.
Is dat door te meten en na te bouwen met bv. transistoren of zo?

Sens

Golden Member

En de combinatie PIC met de condensator en de variabele weerstand?
Zou dat wat zijn?

dit topic loopt al zoveel jaar. kon het niet nalaten toch ook iets te tekenen, zonder chips.. er zijn nog wat onbekende, oa het verbruik van de gordijnspoel, maar lijkt me een goede basis.

Op 23 januari 2021 13:30:13 schreef Sens:
En de combinatie PIC met de condensator en de variabele weerstand?
Zou dat wat zijn?

Een variable weerstand of potentiometer van 5k of 10k zal zeker werken maar ik vraag mijn af of je kliks zult voelen of hoe zie je dat?

Ik denk dat dat rotblokje met een GTO, PUT of zoiets werkt, vroeger een veel gebruikt component bij tijdschakelaars.

@ Kris, ook dat werkt niet, heb ik al geprobeerd, de onderlinge tijden kloppen aan geen kant.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Op 23 januari 2021 13:50:58 schreef MGP:
[...]
Een variable weerstand of potentiometer van 5k of 10k zal zeker werken maar ik vraag mijn af of je kliks zult voelen of hoe zie je dat?

Ik bedoel de variabele stappenweerstand die al in de camera zit.
In de originele schakeling zit een 4,4 uF elco-condensator, die samen met deze weerstand de tijd bepaalt.

Sens

Golden Member

Op 23 januari 2021 13:42:08 schreef kris van damme:
dit topic loopt al zoveel jaar. kon het niet nalaten toch ook iets te tekenen, zonder chips.. er zijn nog wat onbekende, oa het verbruik van de gordijnspoel, maar lijkt me een goede basis.

Bedankt voor het meedenken kris!!!
De weerstand van de spoel heb ik ooit gemeten op 460 Ohm.

Op 23 januari 2021 14:02:03 schreef Sens:

Ik bedoel de variabele stappenweerstand die al in de camera zit.
In de originele schakeling zit een 4,4 uF elco-condensator, die samen met deze weerstand de tijd bepaalt.

Het is dat wat niet werkt, de onderlinge RC tijden zijn niet goed genoeg.
Ik heb zo'n weerstandsbankje gemaakt met enkele potentiometers zodat ik alle waarden kan simuleren.

Je kunt ook geen tabellen gebruiken:
Veronderstel dat je de tijd wil meten van die 4sec, je moet de drukknop dan eerst 4sec indrukken omdat de pic zou weten of de selector op 0.001 of 4 sec staat en dan gaat de pic in de tabel gaan kijken en dan de timer instellen en dan doordrukken om een foto te nemen...dat is niet werkbaar!

LDmicro user.

het werkt als volgt (ben vergeten de transistoren te nummeren, tel van links naar rechts)

bij opkomen voeding is CT ontladen (en sowieso kortgesloten door S2) hierdoor is emitter van T1 laag. T2 en T3 geleiden, gordijnspoel wordt bekrachtigd.

Eens S2 opengaat laadt CT via de timerweerstand. T1 (GCS trap) zijn emitterspanning stijgt , volgt de spanning op CT met 0,7 volt verschil.

Hierdoor wordt basisstroom van T2 langzaam kleiner.

Op een bepaald moment gaat T2 en dus ook T3 uit geleiding.

Nu ontbreekt er nog wat aan de schakeling : fijnafafregeling: de 2 weerstanden van 10 k vervangen door 1 potmeter van 47 K.

Indien nodig, temperatuurcompensatie dmv NTC.

Sens

Golden Member

Nou Kris!
Je beschrijving klopt met de "hardware" volgorde in de camera.

Ik ga het in TLSpice direct proberen te simuleren.
Zou toch wat zijn...

Als een idee van de overige componenten hebt...

[Bericht gewijzigd door Sens op zaterdag 23 januari 2021 14:38:13 (41%)

Sens

Golden Member

De gordijnspoel ligt met 1 pootje vast aan de aarde, niet aan de plus.

Is dat om te zetten?

Ja, maar maakt voor het principe niet uit, dus check maar alvast in spice zolas het nu is.

zal tegen vanavond aanpassen, regelweerstand toevoegen en temp compensatie, maar nu gaat het even over het basisidee.

als bij de lange sluitertijden te grote afwijkingen optreden: T1 vervangen door een darlington. Ook daar kom ik nog op terug.

moet nu wat andere dingen gaan doen :-) en misschien heeft MGP nog een ander idee met de pic...

Sens

Golden Member

Super!
Ik ben al aan de slag en er gebeurt al wat in de schakeling!!
Alvast zeer bedankt.

En geen haast! Ik ben pas 5 jaar met dit probleem bezig!
Niet continu hoor...
Maar ik werd getriggerd door een vraag op Facebook in het Bronica forum vorige week.

Sens

Golden Member

Op 23 januari 2021 15:00:42 schreef kris van damme:

moet nu wat andere dingen gaan doen :-) en misschien heeft MGP nog een ander idee met de pic...

Wel geweldig dat er twee mogelijke oplossingen hiervoor zijn!

Deze namiddag heb ik onderstaande schakeling getest met redelijk goede resultaten, komt uit Elektuur jul/aug 1970 1971.
Ik heb het wat aangepast voor de duidelijkheid.

Hier ligt de magneet aan de plus maar met een extra PNP transistor en een basisweerstand kun je die spoel+C2 aan de min leggen en dat relais vervangen door een 470Ω weerstand zoals op het schema vermeld staat.

Ik heb een 5v reedrelais gebruikt en het contact gebruikt voor tijdsmetingen met een mS resolutie.

Misschien eens simuleren.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Ben alvast begonnen met het schema.
Transistoren zijn zomaar gekozen...

Bronica Transistor v1.asc