Besturing kantbank (Haco) + monitor defect.

Sine

Moderator

Het kan ook nog dat het ding ergens van baudrate wisselt ...

Op 14 januari 2021 21:18:30 schreef benleentje:
Als je nu eens de sequence eens letterlijk opneemt en dat voert aan het defect bordjes?

Dat was mijn volgende plan. Daarom had ik ook die logfile gemaakt.

Op 14 januari 2021 22:14:46 schreef Sine:
Het kan ook nog dat het ding ergens van baudrate wisselt ...

Daar heb ik ook aan gedacht, maar een andere baudrate levert in ieder geval niks leesbaarders op na de eerste leesbare text. Ook op een (digitale) scoop kan ik niet fatsoenlijk triggeren om het einde van het bericht te zien om te kijken of de bitrate veranderd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Net even geprobeerd, data naar de terminal sturen levert niks op. De data komt binnen op de UART maar het beeld blijft hetzelfde.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 december 2020 21:06:00 schreef henri62:
1985 of 86 geloof ik dat het bouwjaar is van dat ding.

Ik gok begin '89. De laatst gedateerde chip zit rechtsonder "8901". De GS chips hebben ook een datum code, Veel "G16" maar ook een "H14" Als G = 8 => 88, dan zou H14 dus week 14 van 1989 zijn.

Ik heb ruwweg 2 bladzijden met reacties niet gelezen, maar.... Ik vermoed dat dit een gewone RS232 terminal is. Ik zou de boel vervangen door een modern scherm en een raspberry pi met een USB-232 adapter.

Let op: De goedkope RS232 adapters uit china doen alleen +5V / 0V ipv +12V / -12V. Moderne ontvangerchips hebben er voor gekozen om hun omslag punt op 2V te leggen. Standaard schrijft voor -3V - +3V, dus dat voldoet aan de standaard.... Maar nu kan je dus ook betrouwbaar een "0V" als "hoort bij -12V" zien. Maar ik geef je op een briefje dat jou apparaat niet zo'n "modern ontvangerchipje" heeft.

Edit: Ah, was je al aan het proberen. Prima. Kan met een logic analyser een trace maken en opslaan? Het protocol is dus ZEKER RS232 en het kan best dat de monitor een "wissel baud rate" code snapt. En dan een ACK moet sturen dat ie op de nieuwe baudrate is aangekomen. En de hoofcomputer staat daar nu op te wachten.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 januari 2021 10:50:37 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Een baudrate wissel zou met de scope wel te zien moeten zijn. Of inderdaad een logicanalyser dan zie je ook precies wanneer er een snelheid wisseling is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het protocol reverse engineeren is vrijwel kansloos als je geen werkende terminal meer hebt. Het is een eigen protocol, althans ik heb niets kunnen vinden wat er op lijkt.

De enige kans is dat ik het board kan repareren maar de onderdelen moeten uit china komen (ik denk een raar defect in de 8275H video chip) en daar moet ik mazzel mee hebben dat ze ook echt zijn.

Een andere optie is de code van de 8085 reverse engineeren en daarna weer iets nieuws maken wat hetzelfde doet.
Maar daar gaat te veel tijd in zitten die ik niet heb. Dus er zit niks anders op de hele zooi door een extern bedrijf te laten refurbishen (a zo'n 15k of meer schat ik).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Je bent nu al +/_ vier weken bezig, kost dat niets? Volgens mij kun je beter een nieuwe besturing maken of zie ik dat verkeerd.

Zoveel kost een plc met een mmi nu ook weer niet toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 20 januari 2021 19:42:26 schreef henri62:
Het protocol reverse engineeren is vrijwel kansloos als je geen werkende terminal meer hebt.

Met een logicanalyser met rs232 protocol al weer een stuk makkelijker die heeft geen probleem met baudrate wissel.

Een andere optie is de code van de 8085 reverse engineeren en daarna weer iets nieuws maken wat hetzelfde doet.

Daar kan je zeker het oude protocol uit halen.

https://www.ebay.com/itm/Logic-Analyzer-Device-USB-Saleae-24M-8CH-ARM-…

Een eenvoudige logic analyser is heel goedkoop, daar moet je dan wel zelf een protocol bij zoeken zoals rs232. Maar ik dacht dat dit verder open source was. Een gebundelde analyser kan je ook bij eleshop vinden wel duurder maar met protocollen.

https://www.eleshop.nl/zeroplus-lapc16000-logic-analyzer.html

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 januari 2021 19:50:00 schreef Lambiek:
Je bent nu al +/_ vier weken bezig, kost dat niets? Volgens mij kun je beter een nieuwe besturing maken of zie ik dat verkeerd.

Zoveel kost een plc met een mmi nu ook weer niet toch.

Dat is zo'n beetje tussen de bedrijven door wat ik als hobby doe, maar dat houdt inderdaad ook een keertje op. Er zitten ook al de nodige mandagen aan uren in wat er effe tussen de bedrijven door aan verbrand is.

Ik ga nu over op plan C, domweg de hydrauliek aansturen als tijdelijke oplossing met een paar relaistjes zodat deze met de hand bestuurd kan worden tot ik de IC's uit china binnen heb (kan wel eind maart worden). Maar dan nog ben ik er totaal niet zeker van dat het gaat werken. Voor hetzelfde geld zit er ook nog een probleem in de hoofdbesturing.

Oh ja: De boel ombouwen kan wel maar dat is zeker geen klein projectje er moet minimaal een servo drive bij komen voor de aanslag (volgens mij zit er nog een meer in), meetlatten uitlezen hydrauliek aansturing, feedback sensoren op de oliedruk en aanslagen etc, heel de bedrading reverse engineeren etc. Dat kost ook klauwen vol tijd omdat ik het ding ook niet ken. Een PLC + HMI + 1 of 2 servo drives zijn ook best wel kostbaar, daar ben je snel ook wel minimaal 6000 euro verder en dan ligt het alleen nog maar in de doos ernaast ;-). Dan nog een programma maken wat iets doet wat je wilt.

Die analyser is wel een leuk ding zo te zien, alleen jammer van het grote prijsverschil tussen de 32 en 128 k versie.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2021 23:41:38 schreef henri62:
........Dat kost ook klauwen vol tijd omdat ik het ding ook niet ken. Een PLC + HMI + 1 of 2 servo drives zijn ook best wel kostbaar, daar ben je snel ook wel minimaal 6000 euro verder en dan ligt het alleen nog maar in de doos ernaast ;-). Dan nog een programma maken wat iets doet wat je wilt.

Is die kantbank dat nog waard dan, ik weet wel dat je voor €6000 geen andere hebt. Ligt er ook aan of het een hele uitgebreide machine is natuurlijk. Ik weet wel dat het een oudje is, deze systemen zijn van de jaren 70 en 80.

En wat wil de klant.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2021 23:41:38 schreef henri62:
Ik ga nu over op plan C, domweg de hydrauliek aansturen als tijdelijke oplossing met een paar relaistjes zodat deze met de hand bestuurd kan worden ..

Helaas het (tijdelijke) plan C is mislukt.

Ik stuur de 2 stuks 4/3 ventielen aan, voor de linker en rechter cylinder,(en de terugslagkleppen bij de hoofdcylinder) en het blok beweegt omhoog en omlaag maar geeft geen kracht bij het indrukken van het plaatwerk. Het blok zakt dus op zijn eigen gewicht naar beneden.

Als ik die "terugslagkleppen" niet aanstuur kan ik, op de perskant van de zuigers wel druk zetten maar het blok gaat dan niet naar beneden.
Waarschijnlijk is deze ontlastklep/terugslagklep voor het omlaagsturen van het blok een speciaal proportioneel ventiel met meer standen.

Daar kan ik niet veel van vinden, er staat type op: HB92190-002 Serie B. Dus geen idee hoe ik dit kan fixen. Wordt effe lastig om uit te vogelen wat ze daar precies mee doen.

Het zou ook nog kunnen dat in de hoofcylinders speciale afsluit kanalen zitten die in de bovenste stand afsluiten en iets uitgeschoven juist openen en ik de ontlastklep, na een stukje beweging naar beneden, weer dicht moet gooien. Ik heb dat nog niet geprobeerd of dat misschien werkt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 24 januari 2021 12:30:14 schreef henri62:
Als ik die "terugslagkleppen" niet aanstuur kan ik, op de perskant van de zuigers wel druk zetten maar het blok gaat dan niet naar beneden.
Waarschijnlijk is deze ontlastklep/terugslagklep voor het omlaagsturen van het blok een speciaal proportioneel ventiel met meer standen.

Zie je het ventiel zitten of niet. Als het een proportioneel ventiel is dan wordt dat meestal via pwm of met een analoog signaal aangestuurd.

Meestal is de gang tot het plaatwerk wat gezet moet worden flink gereduceerd, pas als er gezet moet worden wordt er kracht geleverd. Tenminste bij de nieuwe machines.

Het zou ook nog kunnen dat in de hoofcylinders speciale afsluit kanalen zitten die in de bovenste stand afsluiten en iets uitgeschoven juist openen en ik de ontlastklep, na een stukje beweging naar beneden, weer dicht moet gooien. Ik heb dat nog niet geprobeerd of dat misschien werkt.

Zou kunnen, maar ik heb dat nog nooit gezien bij de nieuwere machines.

Als het goed is wordt de druk ook gemeten voor de hoek van de zetting, ben je zoiets als een druksensor tegengekomen? Of zit er daarvoor een ander meet systeem op?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op het ventielblok zelf zit een druksensor, volgens mij alleen gebruikt om te controleren of het blok boven in zit.
Verder nog een meetlat natuurlijk aan beide zijden.

Op hetzelfde ventielblok (waar de 2 stuks 4/3 ventielen op zitten voor de linker en rechter cylinder) zit ook de loadsense sturing, die met omhoog of omlaag ook aangestuurd wordt (met een paar diodes).

Op de hoofdcylinder zit maar 1 electrische aansluiting, kan PWM zijn dat sluit ik zeker niet uit (achterkant foto, nog net te zien). Ook omdat ergens een print zit met een 555, 723 en een powertor waar "ADC in" bij staat en die denk ik een PWM signaal maakt. Dit is een van de hoofdcylinders:

Wat die (M12) sensor precies is die je op de foto ziet weet ik niet, zo ik even moeten "ontstoffen" and kijken wat daar op zit.
Het is in ieder geval ergens een input op de originele besturing.

Verder zit er bar weinig op aan kleppen. Alleen nog (denk ik) en druksensor op het olie retourfilter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou mijn IC's uit china zijn binnen (veel eerder dan aangegeven), de eerste verdachte chip vervangen (de video controller) en zie hier het resultaat:

En waarempel de terminal doet het weer.

Nu nog eens in de kantbank zetten en de "plan C" er weer uit slopen en hopen dat er nog niet meer stuk is. (wordt vervolgd)

@Bram: Je krijgt de IC's die ik geleend heb netjes terug!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heb zelf ervaring met een DA65 besturing ombouw op een darley kantbank. Ik heb de originele monochrome monitor kunnen vervangen voor een ELO 12" LCD (zijn er ook in 10"). Als je de RGB draden samenvoegt en dus zo met 1 uitgang monochroom aanstuurd, is het mooi grijs ;). Misschien werkt het ook bij jou zo, 1x monochroom aansturing?

Voor de toekomst, pas op met modificaties met ventiel aansturing en veiligheid. Daar zitten hooghoud ventielen op die zorgen dat het bovenblad niet onbedoeld valt of kan vallen. Eerst zorgen voor tegendruk voordat je de ijlgang aanstuurd. Vallen wil je niet meemaken, weet wat je doet.

Overigens is robosoft (.be) in belgie fabrikant voor haco besturingen. Een simpele nieuwe viel mij best mee in prijs. Ook op ebay europees gezien is wel eens wat te koop, die vrijkomen door ombouw. Misschien in de gaten houden voor in de toekomst?

bprosman

Golden Member

@Bram: Je krijgt de IC's die ik geleend heb netjes terug!

Hoeft niet per se hoor :-) Nu zijn ze wel getest :+

Ik heb de originele monochrome monitor kunnen vervangen voor een ELO 12" LCD (zijn er ook in 10").

Beetje topic kaap, zou dat ook passen in de Philips Logic Analyzer ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 27 januari 2021 00:39:39 (43%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 januari 2021 00:03:44 schreef ejm:
Heb zelf ervaring met een DA65 besturing ombouw op een darley kantbank.

Een DA65 klinkt als een Delem besturing? Maar die is nog redelijk nieuw. Of was dat de nieuwe neem ik aan?

Op 27 januari 2021 00:03:44 schreef ejm:
Overigens is robosoft (.be) in belgie fabrikant voor haco besturingen. Een simpele nieuwe viel mij best mee in prijs. Ook op ebay europees gezien is wel eens wat te koop, die vrijkomen door ombouw. Misschien in de gaten houden voor in de toekomst?

Weet ik maar ombouwen was blijkbaar toch een hele kostbare grap.

Ik ga eerst kijken of de boel nu wel werkt de volgende stap is kijken of ik het display moet oplappen. Er zit een groene plaat voor en daardoor zie je de inbranding op de buis totaal niet. Dus het kan meevallen.

Wat ook kan is dat interferentie patroon komt omdat er nu, met het testen, geen kast om de monitor heen zit en dat het gewoon 50Hz instraling is van buiten af.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Kijk ook erg uit met plan C. Onze kantbank drukt 100 ton gecontroleerd. Ga je dat zelf aansturen dan zal dat veel minder gecontroleerd zijn en als iemand zijn vinger word plat gedrukt heb je een enorm probleem omdat je alle beveiligingen omzeilt heb.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 januari 2021 11:47:48 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Plan C heb ik er net uitgesloopt en de boel weer origineel gemaakt, maar helaas het werkt nog niet. Ik zie netjes "please wait" staan zoals al verwacht zoals in de hex dump staat.
Daarna alleen een hoopje garbage hier en daar op het scherm, soms een flardje van wat floats/getallen en verdwijnen weer. Het ziet er zo'n beetje uit als die post van me gisteren om 22:58.

De terminal ondersteund dus highlight, blinking en underlining en is 46x23 characters.

Verwarmen met een föhn van het voedingsbord helpt niet. Nog een losse condensator doorgesoldeerd en alle solderingen goed bekeken en waar nodig onderhanden gehad. Ik denk dat ik nu een probleem heb dat de floppy niet goed gelezen wordt en het programma corrupt is.

Het voedingsboard lijkt een linear board te zijn er komt 35VDC vanaf een bruggelijkrichter binnen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een DA65 klinkt als een Delem besturing? Maar die is nog redelijk nieuw. Of was dat de nieuwe neem ik aan?

Dat is inderdaad een Delem besturing maar was een gebruikte uit 1996. Er was eerst een DA65 "dos" versie en later is dat een DA65 "windows" versie geworden. Die is ook nu nog nieuw leverbaar als een retrofit versie. Ik heb de 2e-hands DA65 dos versie als vervanger voor een besturing uit 1981 gebruikt.

Deze versie was een bewuste keuze omdat deze de functie van de oude 1 op 1 overneemt. Eigenlijk is het nagenoeg draden overzetten op de nieuwe stekker. Op ebay ben ik er met enig geduld heel geschikt aangekomen, misschien ook voor je klant een optie? De ventielen zijn vaak van hoerbigger, die heeft daar voor veel fabrikanten complete oplossingen voor.

Wat doet de rest van de machine eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat de machine de normale opstartcyclus wel kan doen, als alleen de monitor het niet doet. Die doet het nu (of iets), misschien is de monitor zelf het grootste probleem niet meer. Meestal gaan kantbanken na hydraulisch aanzetten hun referentiepunt zoeken en is de term "please wait" ook wel heel logisch. Gaat hij referentiepunten zoeken?
Dingen die dat zouden kunnen tegenhouden; de mechanische gelijkloopschakelaar(s), encoders werken?, ventielversterkers voor de proportionele ventielen werken ? (zitten wellicht wegopnemers op de ventielen die je op functioneren kunt meten).

Die ventielen zijn inderdaad van hoerbigger. De terminal / monitor is weer in orde. Verder start er niks (allen openen van het bovenblad maar dat wordt hardwarematig gedaan), ook geen homing etc.

De "please wait" text komt uit de romloader van het board in het 19" rack. Dan laad die het programma van disk.

Ik vermoed dat de diskette rot is maar moet die van het weekeinde eens kijken of ik die kan lezen.
Ik moet eerst een werkend systeem maken met een 3.5" diskette drive waar ik zeker van ben dat die de diskette niet kan beschadigen.

Als de diskette echt defect is, is het over en sluiten. Kom ik nergens meer aan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat is het type van de besturing? Ik heb echt heel veel informatie en documentatie op een Russisch forum gevonden wat normaal alleen bij dealers voorhanden is. Ook machine software om mijn delem te kunnen programmeren voor de io's.
Google translate is handig daarvoor ;)
Ik stuur hieronder de link naar het delem artikel. Als je via Google site zoeken op dit forum onder haco of je besturing zoekt vind je misschien wel iets. Ik heb dit delem topic toen gekaapt en in het Engels echt onbetaalbare perfecte hulp ontvangen, ook voor het wisselen van de monitor. Er zitten Russische service technici tussen die echt wel verstand van Europese machines hebben.

https://cccp3d.ru/topic/83059-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%…

De printen zijn van Ciris. De besturing inderdaad een Robosoft PC20.

google translate lijkt te hangen op die link?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 30 januari 2021 22:00:10 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik kan veel fixen, maar dit kan ik niet meer recoveren:

Daar zijn gewoon 2 tracks helemaal weg.

Waarschijnlijk heeft het programma jaren in het SRAM gestaan en daardoor bewaard gebleven. Nu niet meer dus, na tig keer power cyclen en een paar weken uit gestaan te hebben krijg je zoiets dat het ram wel een keer corrupt is.

Dus nu komt de hamvraag: Hoe kom ik aan een opstart disk van een PC20 besturing?

Waarschijnlijk is dat ook nog eens een speciaal formaat want ik kan niks van een floppy controller ontdekken in het 19"rack. Dus op een PC schrijven gaat waarschijnlijk niet lukken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 11 februari 2021 21:59:23 (77%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Daar zijn gewoon 2 tracks helemaal weg.

Al geprobeerd bij post.nl met track en trace :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.