Defect monitor reparatie - vervanging condensatoren

Gegroet techneuten,

Als leek wil ik graag mijn monitor repareren. Ik heb er al het een en ander over opgezocht en denk de oorzaak gevonden te hebben.

Probleem:
- Het begon allemaal maanden geleden toen de HDMI-poort gewoonweg geen beeld meer gaf. Dus ik gebruik daardoor nu nog steeds maar de DVI-poort. Probleem is wel dat videokaarten van deze tijd alleen worden uitgerust met HDMI en DP poorten. Dus upgraden van videokaart wordt hiermee lastig.
- Nu is de monitor geheel defect geworden. Het lampje blijft heel de tijd knipperen en dit krijg ik met geen mogelijkheid weg. Er is nu helemaal geen beeld meer op DVI-poort, HDMI-poort en VGA-poort. Ook kan ik het configuratiemenu van de monitor niet meer in beeld krijgen.

Wat ik heb gedaan:
- Opgezocht op google en informatie gevonden dat dit veel voorkomt en de oorzaak zou betreffen falende condensatoren (capacitors).
- Ik heb het beeldscherm opengemaakt en alle condensatoren gecheckt. En ja, twee condensatoren die zijn inderdaad niet vlak meer en staan iets wat bol aan de bovenkant. Ik heb vernomen dat dit niet goed is en dat dit het defect waarschijnlijk zal veroorzaken. Alle andere condensatoren zijn nog wel in voldoende goede staat (geheel nog vlak aan bovenkant).

Monitor:
iiyama ProLite E2407HDS
Model No. PL2400
Rating: 100-240V~ 50/60Hz 1.8A

IIYAMA CORPORATION
PLE2407HDS-B1
Type No. L42BW
Assembled in Germany

Levensjaren in gebruik gehad: ongeveer 10-12 jaar.

Problematische condensatoren:
- Elite (denk ik het merk), 1500uF, 16V, EB(M), 105 degrees Celsius, (C)0913, P E T (Dit is de tekst die staat op de uitpuilende vermoedelijk falende capacitors).
- Afmeting: approx. 20-22mm hoog en 10mm diameter.
- Hoeveelheid: Twee condensatoren per monitor die vervangen moeten worden. Het gaat om twee monitoren. Ik wil graag ook alvast extra condensatoren aanschaffen voor toekomstige vervangingen, mits prijs goed is.

Ik ben een leek op dit gebied van circuits en elektra. Ik heb geen kennis, maar ben wel wat handig in uitvoering van dit soort reparaties.

Kunnen jullie mij vertellen welke vervangende exemplaren ik kan gebruiken en waar deze online te koop zijn? Wat is de kans dat de vervangende condensatoren zullen werken in de monitor? Wat is de kans dat dit het probleem zal verhelpen? Zijn er nog dingen waar is specifiek op moet letten?

How to Spot Faulty Capacitors
https://www.robotroom.com/Faulty-Capacitors-1.html

Repair Your Electronics by Replacing Blown Capacitors
https://www.instructables.com/Repair-your-electronics-by-replacing-blo…

Vriendelijke groet,
Powershocker

pa3gws

Golden Member

Het niet meer opstarten van de monitor kan heel goed komen door slechte elco's.
Maar of daarmee de HDMI poort het weer gaat doen betwijfel ik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb die HDMI-poort eigenlijk nooit gebruikt, dus ik vermoed dat deze dan ook wel weer kan gaan werken zolang de stroomvoorziening weer op orde wordt gemaakt.

Ik heb dus alleen geen idee waar ik vervangende exemplaren moet kopen en welke geschikt zijn. De originele kan ik online niet vinden.

Alixpress heeft echt veel onderdelen hoor, of op Ebay ook. Ik heb al van alles daar besteld en kost maar paar euro vaak. Die Ilyma kan ook defecte chip hebben, ik had dat nl ook zo';n grote led monitor. Bij mij viel ie af en toe uit, deed ie daarna ook nog sporadisch, kan ook losse led zijn op de strip. Maar toestel ging dan helemaal knock out bij mij, moest echt de stekker er weer uit halen voor een minuut ofzo. Daarna deed ie t weer.

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Neem Panasonic FM of vergelijkbaar, die hoef je niet meer te vervangen. (die overleven de monitor wel)
Daarbij is 12 jaar al behoorlijk oud voor monitoren, ik denk niet dat je ze over nog eens 12 jaar nog steeds gebruikt...
https://nl.farnell.com/panasonic/eeufm1c152/cap-1500-f-16v-20/dp/23263…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 januari 2021 12:00:56 schreef Arco:
Neem Panasonic FM of vergelijkbaar, die hoef je niet meer te vervangen. (die overleven de monitor wel)
Daarbij is 12 jaar al behoorlijk oud voor monitoren, ik denk niet dat je ze over nog eens 12 jaar nog steeds gebruikt...
https://nl.farnell.com/panasonic/eeufm1c152/cap-1500-f-16v-20/dp/23263…

Inderdaad, gewoon in NL bestellen, van een gerenommeerd merk en leverancier.

Al die moeite doen (open schroeven, eraf solderen, bestellen, 3+ week wachten, nieuwe er op smotzen, dicht schroeven) om er vervolgens achter te komen dat je echt Chinese troep heb besteld bij Ali. Je hebt dan natuurlijk wel (potentieel) 4 euro bespaard.

Wat een onzin toch altijd over China, alle electronica en onderdelen komen daar tegenwoordig vandaan en ja ook je ooit zo trouwe ooit nederlandse Philips tv, is soms gewoon een LG met een Samsung panel, en in nl worden er belachelijk hoge winstmarges gemaakt op de meest simpele onderdelen als weerstanden en condensatoren die echt niet uit Nederland komen. Wie profiteert er nu van wie hier ?? Alleen als je haast hebt en hoge winstmarges wil betalen haal je uit bij die slimme echt nederlandse electronicaboer! Oh ja en dan nog POST NL met die belachelijke hoge verzendkosten van € 7,50 per pakket.

*hier heb ik geen app voor nodig

Panasonic FM, FR of FC serie nemen zoals eerder gezegd. Zijn gewoon tegen fatsoenlijke prijs met lage verzendkosten in Nederland te krijgen, gewoon door de brievenbus.

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=865&groep=817

Arco

Special Member

Is geen onzin, elco's op Ali zijn vaak van beroerde kwaliteit, en dat zijn meestal geen zaken waarmee je wilt gaan stunten.
Je kunt het gokken (veel meer als gokken kan ik het niet noemen), of je bestelt voor iets meer een paar goede die zeker niet meer kapot gaan.

Meeste gerenommeerde merken laten elco's ook in China maken, maar daar zit wel een kwaliteitscontrole achter. (waar ze gemaakt worden boeit niet)
De verzendkosten in Nederland kun je natuurlijk niet vergelijken met de gratis (lees: met subsidie van de staat) verstuurde pakketjes.
(een bubbeltjesenvelop kost trouwens maar iets van 2 euro in Nederland)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je denkt dat alle goederen die uit China komen de zelfde (uitmuntende) kwaliteit hebben, dan leef je echt in een andere wereld. Natuurlijk in China de fabriek van de wereld, bijna alles komt uit China. Maar dat betekend niet dat een door Westerese fabrikanten, in China geproduceerd product, van de zelfde kwaliteit is als een door jouw op AliExpress gekocht componenten met de zelfde 'specificities'

Ik volg je verhaal helemaal bij dit soort voorbeelden, dit is bijna 'oplichting', maar aan Nederlandse zijde.
Nederland VS China
Nederland VS China
Nederland VS China

Ik doel op de schimmige wereld van Chinese componenten die al dan niet opnieuw gestickerd zijn of gewoon puur nep.

Kruimel

Golden Member

Op 21 januari 2021 20:43:07 schreef Powershocker:
Kunnen jullie mij vertellen welke vervangende exemplaren ik kan gebruiken en waar deze online te koop zijn? Wat is de kans dat de vervangende condensatoren zullen werken in de monitor? Wat is de kans dat dit het probleem zal verhelpen? Zijn er nog dingen waar is specifiek op moet letten?

How to Spot Faulty Capacitors
https://www.robotroom.com/Faulty-Capacitors-1.html

Repair Your Electronics by Replacing Blown Capacitors
https://www.instructables.com/Repair-your-electronics-by-replacing-blo…

Dat vind ik een mooie hoeveelheid voorwerk en onderzoek die je daar naar hebt gedaan, daar kunnen velen nog van leren. Goed bezig!

Een bekend verkooppunt is okaphone.nl, maar die hebben niet alle maten/capaciteiten. Check de link van Dominic in elk geval even, want dan zou je in elk geval een groot deel moeten vinden. Als je maten/capaciteiten mist kijken we vanaf daar wel weer verder.

In het geval van moderne schakelende regelaars is het belangrijk om typen te hebben met goede specificaties, vandaar de vermelding van een aantal series van Panasonic. Het merk zelf doet er theoretisch niet toe, maar het is wat lastig om een dekkende uitspraak te doen over de te kiezen exemplaren. Panasonic geniet in dit gebied in elk geval een goede reputatie en je kan er praktisch geen buil aan vallen.

Als ik jou was zou ik alle elco's, misschien met uitzondering van de grote bufferelco vervangen. Kleine elco's neigen sneller op te drogen, en de rest staat zowat allemaal ingeperst tussen (vermoedelijk warme) koelblokjes. Ze hoeven niet bol te zijn om slecht te zijn, maar alle bolle zijn wel einde levensduur. De elektrische functionaliteit kan je alleen testen met een goede tester met de condensator uit het circuit. Als je eenmaal zo ver bent is het plaatsen van een nieuwe ook niet het werk meer, en de kleinetjes zijn vaak erg goedkoop. Het zou valse zuinigheid zijn er een aantal te laten zitten na zo een operatie.

Ik zou niet aanraden direct uit China te bestellen, dat geeft problemen door de inconsistente kwaliteit. Producten zijn er wat lastiger traceerbaar, waardoor je soms met troep zit. Het vervelende is dat het helemaal niet zo makkelijk is een condensator te testen op de specificaties belangrijk zijn in een product als dit: een simpele capaciteitsmeter is niet genoeg. Zeker grotere Europese distributeurs hebben een reputatie te verliezen en zijn direct(er) aan te spreken op fouten waardoor die wat beter hun best zullen doen hun leverketen op orde te houden. Veel verkopers op AliExpress weten ook niet of nauwelijks wat ze verkopen, dus daar ga je weinig aan hebben als je bijvoorbeeld zegt dat de ESR te hoog is.

Het niet meer werken van de HDMI poort is goed mogelijk door het corrupt raken van de "feature set" die in een EEPROM is opgeslagen (been there, done that). Dat corrupt raken lijkt bij iiyama dan weer te liggen aan brakke voeding, die in mijn geval te maken had met een primaire 230V die eventjes berserk ging. Ik heb mijn iiyama's iig weer allemaal aan de praat gekregen door dat eeprommetje opnieuw te programmeren.

DVI is overigens de default interface en zou het zelfs met een volledig afwezige EEPROM nog moeten doen. Via het DDC kanaal over DVI kon ik de EEPROM weer configureren na wat vijfen en zessen terwijl er over VGA en DP geen teken van leven was.

Hoe dan ook zal eerst je voeding gemaakt moeten worden.

[edit]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151700

Mogelijk als je de voeding heb hersteld kan het goed komen anders IDD wat Antoine zegt

Op 22 januari 2021 12:11:48 schreef Bart64:
Wat een onzin toch altijd over China, alle electronica en onderdelen komen daar tegenwoordig vandaan en ja ook je ooit zo trouwe ooit nederlandse Philips tv, is soms gewoon een LG met een Samsung panel

Jep. Maar een bedrijf als Panasonic heeft constant een mannetje rondlopen dat de kwaliteit in de gaten houdt én heeft gewoon in het algemeen meer geld over voor z'n componenten-fabricage, terwijl een zwart handelaartje op Aliexpress of vergelijkbare sites een afgekeurde batch opkoopt, er misschien zelfs wel een beter jasje omheen doet (want dat verkoopt beter) en ze dan voor weinig verkoopt.
Geen kwaliteitscontrole, gewoon verkopen, want al die idioten in het Westen, die kopen ze toch wel.

En voor breadboard gebruik zal de gemiddelde Chongx condensator ook echt wel voldoen. Maar in dit soort voedingen kan je er vrij zeker van zijn dat je dan binnenkort met hetzelfde probleem opgezadeld wordt omdat de elco's gewoon niet geschikt zijn voor hun taak.
En dan heb je wel een paar Euro bespaard omdat je 30 cent per elco te duur vond!

Op 22 januari 2021 12:11:48 schreef Bart64:
Oh ja en dan nog POST NL met die belachelijke hoge verzendkosten van € 7,50 per pakket.

Ik vind het nog altijd een wonder dat dat hele distributieproces allemaal kan voor die prijs. Pakjes van de andere kant van de wereld komen voor nog minder hier naar toe.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kruimel

Golden Member

Dit is IMHO alleen een kwestie van distributie: AliExpress is net als eBay en Marktplaats ontraceerbaar. Als je daar een product koopt gooi je met de dobbelsteen of je een goede of een rotte verkoper krijgt, ook met Nederlandse verkopers. Ik denk niet dat je in de illusie moet leven dat het in Nederland maar een fractie beter is. Voorbeeld: ik heb meer slechte ervaringen (2/3) met Vishay multiturn potmeters van Nederlandse radiobeurzen dan met de (goedkopere!) Chinese klonen van TME (0/15). "Niet getest" zeggen ze dan. Yeah, right... Oplichting is overal waar je de verkoper thuis niet meer kan traceren. :(

De merken daarentegen zijn zelden het probleem meer. Een condensator van Samwha, Aichi of Capxon is over het algemeen echt geen probleem, maar (vooral die laatste twee) zijn niet goed te krijgen bij bekende distributeurs, dus de correlatie tussen chinese condensatoren en vervalsingen en matige kwaliteit lijkt te blijven.

Enkele goede elcos, ervaring met component-management hier:
Panasonic, Rubycon, Nichicon, alle Japanners, Vishay, Kemet

Maar net zo belangrijk is dat je er een gebruikt die qua spec matcht met wat je schakeling nodig heeft, temperatuurbereik, max rimpelstroom, ESR.

Als je wat electronica bewaart, van pc/tv voedingen en printen van oude modems cd spelers, heb je vaak al heel wat condensators of kleine smd dingetjes die nog prima te hergebruiken zijn. ZO heb ik al van een defecte sharp voeding de smd weerstanden, elco's en blauwe h.sp. condensatoren vaak kunnen hergebruiken. Stekkertjes en connectoren van defecte cd spelers en telefoons. Van een plasma Y sus vol met elco's fets en diodes enz. Ventilatoren en koelplaten van oude pc voedingen ook vol met smd en elco's. Tenslotte is al electronica uiteindelijk puur chemisch afval dat het beste is omhet te recyclen ook. Zeker nu we weggooi electronica hebben omdat de fabrikanten geen lange garantie op duurzamer producten meer bieden. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Langere garantie = langere levensduur en minder afval!

*hier heb ik geen app voor nodig

IDD deed ik vroeger ook, maar het zoeken naar componentje neemt veel tijd,dus vaak een setje bestellen,zoals soorten reeksen SMD weerstanden , SMD elcootjes van Panansonic etc.. Pak het zo en scheelt enorm veel zoekwerk

Ik ben inderdaad van mening dat je elco's beter niet kunt kopen op AliExpress. Ik heb veel ervaring met AliExpress en er voor honderden euro's aan spullen gekocht en kan je zeggen dat je er bepaalde soort producten gewoon niet moet willen kopen (ja, al meer dan 100 euro direct de prullenbak in gemikt na uitpakken). Kwaliteit kan er erg slecht zijn en producten worden beter voorgedaan dan dat ze in werkelijkheid zijn. Ook de review score kun je niet op afgaan bij die website. Je hebt verstandig zuinig en je hebt te zuinig (goedkoop duurkoop).

Dan ga ik wat meer elco's op het board ook maar vervangen, nu ik er toch mee bezig ben... mogelijk een verstandige keuze. Zal ik eerst de twee verdachte elco's wel vervangen en dan testen of het werkt, zonder het scherm weer geheel in elkaar te klikken. Dan de rest ook maar vervangen denk ik (hangt af van hoe makkelijk het gaat hoor).

Ik zie alleen geen capacitors met Voltage Rating van 3,5V. Kan ik gewoon de 6.3V nemen dan? Hoe werkt dat?
https://nl.farnell.com/w/c/passive-components/capacitors/aluminium-ele…

bprosman

Golden Member

Kan ik gewoon de 6.3V nemen dan? Hoe werkt dat?

Hogere spanning mag altijd , maar je loopt wel de kans dat hij qua afmetingen groter is dus controleer vantevoren of dat gaat passen.
Van de andere kant, een elco van 12 jaar geleden zal al wel wat groter zijn dan een vergelijkbaar modern exemplaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Elco's die je normaal in zo'n voeding tegenkomt zijn ook 6,3V of hoger. Je kunt de oorspronkelijke werkspanning of 1 a 2 stapjes hoger aanhouden. Zolang het nog op de print past.

De vuistregel is dat je een elco zodanig kiest dat de spanning die hij te zien krijgt, tussen 20 en 80 procent van zijn opgedrukte waarde ligt waarbij overspanning erger is dan onderspanning. Een 6,3V elco is dus prima op een 3,3V lijn. Een 10V elco ook. Een 25V elco zal ook prima werken maar zou na lang gebruik en lange stilstand misschien niet meer helemaal geformeerd zijn.

Een 25V elco op een 24V lijn, zal echter snel slijten zeker als hij ook piekstromen en hogere temperaturen te zien krijgt. Daar gebruik je dus een 35V of een 50V elco.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 januari 2021 14:30:37 schreef Powershocker:
Ik zie alleen geen capacitors met Voltage Rating van 3,5V. Kan ik gewoon de 6.3V nemen dan?

Ja maar.... Dubbelcheck dat er echt 3.5 zou staan, 3.5 is erg ongebruikelijk: Heb ik nog nooit gezien (noch in het echt, noch in een catalogus). 35V is echter een gewone waarde....

Als de 6.3V meer dan 2x kleiner is kwa volume moet je je achter je oren gaan krabben.... (een moderne kan best iets kleiner zijn dan een ding wat 20 jaar oud is).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 januari 2021 17:09:35 schreef rew:
[...]Ja maar.... Dubbelcheck dat er echt 3.5 zou staan, 3.5 is erg ongebruikelijk: Heb ik nog nooit gezien (noch in het echt, noch in een catalogus). 35V is echter een gewone waarde....

Als de 6.3V meer dan 2x kleiner is kwa volume moet je je achter je oren gaan krabben.... (een moderne kan best iets kleiner zijn dan een ding wat 20 jaar oud is).

Bedankt rew! Ik heb een bril nodig! Het is inderdaad 35V en geen 3.5V! Sorry.

Dan bestel ik voor de eerste monitor de volgende vervangers bij Farnell:

-----------------------------
Benodigd:
2 stuks 1500uF 16V - Afmeting: 20mm hoog en 10mm diameter.

Aangeschaft:
EEUFM1C152
Electrolytic Capacitor, 1500 µF, 16 V, FM Series, ± 20%, Radial Leaded, 5000 hours @ 105°C
Capacitance: 1500µF
Voltage Rating: 16V
Product Range: FM Series
Capacitance Tolerance: ± 20%
Capacitor Terminals: Radial Leaded
Lifetime @ Temperature: 5000 hours @ 105°C
Polarity: Polar
Diameter: 12.5mm
Lead Spacing: 5mm
Height: 20mm
Operating Temperature Min: -40°C
Operating Temperature Max: 105°C
ESR: -
Automotive Qualification Standard: -
-----------------------------

-----------------------------
Benodigd:
1 stuks 470uF 16V - Afmeting: 10mm hoog en 10mm diameter (half de hoogte afmeting).

Aangeschaft:
EEUFM1C471B
Electrolytic Capacitor, 470 µF, 16 V, FM Series, ± 20%, Radial Leaded, 4000 hours @ 105°C
Capacitance: 470µF
Voltage Rating: 16V
Product Range: FM Series
Capacitance Tolerance: ± 20%
Capacitor Terminals: Radial Leaded
Lifetime @ Temperature: 4000 hours @ 105°C
Polarity: Polar
Diameter: 10mm
Lead Spacing: 5mm
Height: 12.5mm
Operating Temperature Min: -40°C
Operating Temperature Max: 105°C
ESR: -
Automotive Qualification Standard: -
-----------------------------

-----------------------------
Benodigd:
4 stuks 470uF 35V - Afmeting: 20mm hoog en 10mm diameter.

Aangeschaft:
EEUFM1V471
Electrolytic Capacitor, 470 µF, 35 V, FM Series, ± 20%, Radial Leaded, 5000 hours @ 105°C
Capacitance: 470µF
Voltage Rating: 35V
Product Range: FM Series
Capacitance Tolerance: ± 20%
Capacitor Terminals: Radial Leaded
Lifetime @ Temperature: 5000 hours @ 105°C
Polarity: Polar
Diameter: 10mm
Lead Spacing: 5mm
Height: 20mm
Operating Temperature Min: -40°C
Operating Temperature Max: 105°C
ESR: -
Automotive Qualification Standard: -
-----------------------------

-----------------------------
Benodigd:
1 stuks 47uF 16V - Afmeting: mini/klein.

Aangeschaft:
ECA1CAD470X
Electrolytic Capacitor, 47 µF, 16 V, AD Series, ± 20%, Radial Leaded, 2000 hours @ 85°C
Capacitance: 47µF
Voltage Rating: 16V
Product Range: AD Series
Capacitance Tolerance: ± 20%
Capacitor Terminals: Radial Leaded
Lifetime @ Temperature: 2000 hours @ 85°C
Polarity: Polar
Diameter: 6.3mm
Lead Spacing: 2.5mm
Height: 5mm
Operating Temperature Min: -40°C
Operating Temperature Max: 85°C
ESR: -
Automotive Qualification Standard: -
-----------------------------

-----------------------------
Benodigd:
1 stuks 1000uF 16V - Afmeting: 15mm hoog en 10mm diameter. (Deze elco bevindt zich op de groene printplaat voor de beeld-uitgangen).

Aangeschaft:
EEUFM1C102
Electrolytic Capacitor, 1000 µF, 16 V, FM Series, ± 20%, Radial Leaded, 5000 hours @ 105°C
Capacitance: 1000µF
Voltage Rating: 16V
Product Range: FM Series
Capacitance Tolerance: ± 20%
Capacitor Terminals: Radial Leaded
Lifetime @ Temperature: 5000 hours @ 105°C
Polarity: Polar
Diameter: 10mm
Lead Spacing: 5mm
Height: 20mm
Operating Temperature Min: -40°C
Operating Temperature Max: 105°C
ESR: -
Automotive Qualification Standard: -
-----------------------------