Delonghi Esam4500 Koffie volautomaat lekt

Deze automaat:

Lekt overmatig water naar de lekbak.
Hij doet dit op de plek van de rode pijl.
Daar zit een rond gat in een zwart plastic blok.
Dat blok zit geintegreerd in de behuizing en kan het niet open maken en heb ook geen idee wat de functie ervan is.
Aan de andere zijde van dat zwarte blok zit een slang (groene pijl).
Ik heb geen idee wat de reden is dat er water dat zwarte blok in gaat en dan aan de voorzijde er in de lekbak uit komt.
Heeft iemand enig idee waarom er veel water op deze manier in de lekbak komt?

Arco

Special Member

Bijna altijd ergens een lekke o-ring, er zitten er nogal veel in...
(de meeste zijn 8mm diameter en zitten om de drukleidingen)
https://www.datrepareerikzelfwel.nl/image/cache/data/9.09.02.05-0-800x800.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die leiding zit op het overdrukventiel van de pomp en op een ventiel bij de stoomboiler. Waarschijnlijk lekt de eerste, deze mag alleen lozen tijdens het opwarmen van de machine.

Op 24 januari 2021 17:31:11 schreef Flevotronica:
Die leiding zit op het overdrukventiel van de pomp en op een ventiel bij de stoomboiler. Waarschijnlijk lekt de eerste, deze mag alleen lozen tijdens het opwarmen van de machine.

Dat klinkt heel logisch eigenlijk, maar kan je mij ook aangeven welk onderdeelnummer dat overdrukventiel is?

Je moet kijken waar het water vandaan komt, maar het ventiel is nummer 62.

foutje

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op dinsdag 26 januari 2021 19:59:18 (93%)

Ik heb t-stuk 101 losgekoppeld en het water komt niet vanaf ventiel 62, maar van ventiel 91.
Zou het voldoende zijn om dit ventiel te vervangen of is een een andere reden dan dit ventiel het water naar de lekbak stuurt?

Die ventielen gaan vaker stuk, dus heel goed mogelijk. Vervang alle o ringetjes mee. Via koffieonderdelen vrij goedkoop

Op 24 januari 2021 13:15:11 schreef Willybilly:
Deze automaat:
[bijlage]

Lekt overmatig water naar de lekbak.
Hij doet dit op de plek van de rode pijl.
Daar zit een rond gat in een zwart plastic blok.
Dat blok zit geintegreerd in de behuizing en kan het niet open maken en heb ook geen idee wat de functie ervan is.
Aan de andere zijde van dat zwarte blok zit een slang (groene pijl).
Ik heb geen idee wat de reden is dat er water dat zwarte blok in gaat en dan aan de voorzijde er in de lekbak uit komt.
Heeft iemand enig idee waarom er veel water op deze manier in de lekbak komt?
[bijlage]

Hoi lotgenoten

Bij mij lekt het apparaat bij het opstarten en water spoelen enorm langs de rechterkant van de zetgroep. Het komt van boven af.
Ik heb er een filmpje toegevoegd .
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt

Gr Richard

Hierbij nog twee foto’s zie saté prikker waar het water erg veel naar beneden loopt
Na twee a drie x koffie zetten zit de opvang bak vol en loopt het water onder de machine
Ook veel drap overal

ding eens schoonmaken zo te zien, die rode dingen indrukken dan kan dat eraf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij heeft een nieuw topic aangemaakt over hetzelfde, een beetje verwarrend...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.