Mag relais bekrachtigd blijven?

Beste mensen,

Ik ben druk bezig electrische ramen aan het inbouwen, nu is dit systeem uitgerust met een 30A zekering.
Ik wil de boel aansluiten op de accessoire stand van de auto.
De draden hiervoor vind ik maar aan de dunne kant. Ik wil voor de zekerheid een relais tussen plaatsen en de spoel laten bekrachtigen door de accessoires stand vanaf het contactslot.
Zijn automotive relais geschikt om continue bekrachtigd te zijn als het contact aan staat?

GJ_

Moderator

normaal wel, en anders staat het er op.

Arco

Special Member

Die auto-kubusjes zijn daarvoor geschikt...

https://cdn.autoteileprofi.de/thumb/assets/prf/ersatz_categories/105.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die heb ik.....

Wat blijkt, in de zekeringkast zit een 25a zekering voor elektrische ramen volgens de lay-out van het zekering overzicht, de zekering zit er zelfs in terwijl dit model niet is uitgerust met
Elektrische ramen. Nu kan je zekering adapters krijgen zie foto...

Dit lijkt me nog makkelijker en kan ik het relais laten vervallen.
Ik heb trouwens de ampères eens gemeten, zodra het raam z'n eindstand bereikt piekt de ampères even tot 10A.
Tijdens bediening rond de 5A

Anoniem

kijk eerst maar eens of deze auto relais niet te heet worden na een tijdje..

Thevel

Golden Member

kijk eerst maar eens of deze auto relais niet te heet worden na een tijdje..

De relais waar @Arco al naar linkte kunnen tegen continue bedrijf.
Ze worden een beetje warm maar dat is geen probleem.

Hou er wel rekening mee dat bij sommige types een diode over de spoel staat.

Op 23 januari 2021 16:19:19 schreef GJ_:
normaal wel, en anders staat het er op.

dat zou je zeggen van wel , maar niet altijd .
ik ben een paar jaar geleden met een tuin trekker bezig geweest waarvan de start relais verbrand was , de vervangende was ook snel verbrand , nergens op het doosje of op de relais stond dat deze maar kortstondig bekrachtigd mocht worden .
ook op de site waar het ding besteld was , stond geen specs ten opzichte van de gebruiksduur

bprosman

Golden Member

Een camper die ik ooit bedraad heb, hebben we destijds gekozen voor ern "Pulsrelais" maar dat vereist dan wel weer een speciale aansturing.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik ben een paar jaar geleden met een tuin trekker bezig geweest waarvan de start relais verbrand was

Een startrelais wordt normaal gesproken ook maar kortstondig bekrachtigd. Welke verbrandingsmotor moet je nu urenlang blijven starten? Dan kun je beter de startmotor als aandrijving gaan gebruiken.

Lambiek

Special Member

Op 24 januari 2021 09:48:56 schreef Ex-fietser:
Dan kun je beter de startmotor als aandrijving gaan gebruiken.

En die mag ook maar weer kortstondig draaien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nadeel is dan wel dat je accu iets sneller leeg gaat, wel eens gemeten de dikke deden zo's 100 mA en de kleinere rond de 50 mA.

Hella heeft tegenwoordig ook wel elektronische

Bladzijde 28 staan bistabile

https://www.hella.com/truck/assets/media_global/1445_Broschuere_Relais…

Op 24 januari 2021 12:30:24 schreef Peter112:
Nadeel is dan wel dat je accu iets sneller leeg gaat, wel eens gemeten de dikke deden zo's 100 mA en de kleinere rond de 50 mA.

Da's een rare startmotor. Of draait die van jou op 12kV of zoiets? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 januari 2021 17:04:12 schreef klabam:
Die heb ik.....

Wat blijkt, in de zekeringkast zit een 25a zekering voor elektrische ramen volgens de lay-out van het zekering overzicht, de zekering zit er zelfs in terwijl dit model niet is uitgerust met
Elektrische ramen. Nu kan je zekering adapters krijgen zie foto...

Zit de zekering er in maar is niet uitbedraad? Een zekering die geen bedrading heeft wordt denk ik niet geplaatst toch?

Ik heb in mijn Ford bij een ruitvervanging eens een verwarmde voorruit laten plaatsen*. 90% van alle bedrading, zekeringhouders, relaishouders, etc zat al voorbedraad. Op de sloop een voorruitverwarming-schakelaar en schakelrelais gehaald en de schakelaar bedraad en toen had ik verwarmde voorruitverwarming (inclusief schakeling die het toerental iets verhoogd als je 'm aanschakelde).

* was ik voor verzekerd, mogelijk zei de 'glaszetter' dat de aansluitingen er waren en heb ik toen gegokt dat het werkend te krijgen moest zijn.

De zekeringen zitten erin, of het uitbedraad is kan ik niet zeggen, zat geen voorbereiding in de deur stekker op het chassis.

De zekeringbak loshalen is een drama dus met een zekeringadapter is het een fluitje van een cent.

Reeds besteld, verwacht dinsdag binnen.

Op 24 januari 2021 13:12:25 schreef rew:
[...]Da's een rare startmotor. Of draait die van jou op 12kV of zoiets? :-)

Ik heb het hier over de spoelstroom van het hulprelais dat steeds op moet blijven staan.

Jinny

Golden Member

Wat al eerder gezegd is, die vierkante Hella/Bosch/ander merk blokjes zijn ervoor gemaakt om 24/7 onder spanning te staan.
Als ie dat niet doet, dan heb je bij toeval een rot exemplaar te pakken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen