NTC waardes

in de verste verte geen relais te bespeuren. In geen enkele miele vaatwas print overigens aan de ntc. Bij microgolfovens durft het te gebeuren.

Functie ntc: De dikke elco gaat met behoorlijk wat startstroom lopen. Om deze in te perken zit de ntc er op .Ens de elco opgeladen is heeft de ntc geen functie meer dus hoe lager de weerstand hoe beter.

Edit: vroeger bij de g1xxx hopen vaatwassen gehad met f78 problemen. Niets aan te vinden in sommige gevallen en bij printwissel het opgelost bleek tot ik de 47nF mkt's verving en probleem in veel gevallen opgelost (niet alle) . Ik heb nog een volle bak van die 47nF's speciaal voor die mieles. Die zitten er precies nog altijd in (grijze rechthoekige blokjes). Zou dan ook hier hetzelfde probleem optreden? Nog niet meegemaakt bij de g5xxx eigenlijk dat het deze mkt's zijn. Benieuwd of er een nieuwe epidemie op komst is.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 29 december 2020 19:35:45 (43%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

ok, ik ben weer wat wijzer geworden door de deskundige uitleg van jullie.

Ik kan weer aan de slag en ga het uitmeten en laat jullie het resultaat zo snel mogelijk weten, ben benieuwd ...

Dank u wel allen, en tot gauw !

Ho ho EricN, de NTC schijf op je foto is nog steeds OK!! Dit is een kwestie van Transorbs die hun werk gedaan hebben,is een ander dingetje

Idd. Die is heel. Vandaar dat ik het als referentie voor TS gebruikt heb. De rest van de print is wat minder. De sturing op de motor heeft een gelijkaardig kleurtje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

Op 29 december 2020 19:21:43 schreef EricN:
in de verste verte geen relais te bespeuren. In geen enkele miele vaatwas print overigens aan de ntc. Bij microgolfovens durft het te gebeuren.

Functie ntc: De dikke elco gaat met behoorlijk wat startstroom lopen. Om deze in te perken zit de ntc er op .Ens de elco opgeladen is heeft de ntc geen functie meer dus hoe lager de weerstand hoe beter.

Edit: vroeger bij de g1xxx hopen vaatwassen gehad met f78 problemen. Niets aan te vinden in sommige gevallen en bij printwissel het opgelost bleek tot ik de 47nF mkt's verving en probleem in veel gevallen opgelost (niet alle) . Ik heb nog een volle bak van die 47nF's speciaal voor die mieles. Die zitten er precies nog altijd in (grijze rechthoekige blokjes). Zou dan ook hier hetzelfde probleem optreden? Nog niet meegemaakt bij de g5xxx eigenlijk dat het deze mkt's zijn. Benieuwd of er een nieuwe epidemie op komst is.

Eric & Co, ik denk dat er, zoals je zegt, een nieuwe epidemie op komst is.

Het zijn nu niet mkt's maar mkp's die vervangen moeten worden denk ik.
De waardes werden heel onstabiel bij het opwarmen, enkele gingen zelfs tot 230 nf en tss 119 en 130nf, dus ik denk dat hier wel het probleem gaat zitten.

De dikke elco bleef ten alle tijden rond de 300vdc, de stroom door de NTC was rond de 0,3 v ac, als fout optrad ging het naar de 0,4 v ac (hierbij ging dan ook de afvoerpomp draaien).

Ik heb ze los gemaakt en er zijn er 3 die serieus afwijken.

Ik ga ze allemaal vervangen, zijn besteld ...

Happy New Year ...

Tja, het is natuurlijk de vraag of de mkt's dezelfde fuctie hebben want anders is dat verloren moeite. Het is een totaal ander toestel natuurlijk. We komen er snel genoeg achter.

Het rare is dat je schrijft dat de spanning zakt naar 10v hoewel deze spanning in de voeding van de 300v komt (met voedingschip en hf trafo) dewelke wel stabiel blijft. Voor mij is dit een gegeven dat nader onderzoek vraagt.

Edit:
Die 300v schat ik wel hoger, het is 230vac (maal de wortel van 2 min nog 1.4v vd brug) (meet deze ook eens na (op dat ontstoorspoel waar bij mijn eerdere foto een zwart gat gebrand zat). Ik meet meestal rond de 320vdc en miele heeft er 340v bij geschreven. Die 15v meet ik ook altijd lager (+-14v).

Mss is er van bij de 320v al wat mis? De dikke elco? Meet over de 100uF/450v elco eens de spanning maar ook met je meter eens op ac om de eventuele rimpel te checken. Niet nauwkeurig zo maar als indicatie genoeg waarde.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De MKTs gingen een periode als zoete broodjes,laatste tijd stuk minder.. Zou er HF over de netspanning staan door de fantastische LED drivers en schakelende voedingen?? Daar kunnen X2 MKTs minder goed tegen...

@smd Vroeger op de printen vd g1xxx (bv g1244) zag je een 3 tal 47nf mkt (p)'s die duidelijk ter ontstoring over een 230v in/uit gang stonden. Vrij onbelangrijk dus voor de f78. Maar er zat er nog 1 apart die duidelijk hier niet voor diende. Dit was degene die de f78 veroorzaakte (in sommige gevallen) . De echte functie weet ik niet meer, te lang geleden ondertss. Maar ik heb deze print nog eens onderzocht (g5720, elpw527), en deze 3 47nf's dienen enkel ter ontstoring. Mijn hoop ligt dus vrij laag. Niet erg dat iets dat verlopen is en niet goed z'n werk doet alsnog vernieuwd wordt maar ik vrees voor TS zijn resultaat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

Op 1 januari 2021 19:30:36 schreef EricN:
Tja, het is natuurlijk de vraag of de mkt's dezelfde fuctie hebben want anders is dat verloren moeite. Het is een totaal ander toestel natuurlijk. We komen er snel genoeg achter.

Het rare is dat je schrijft dat de spanning zakt naar 10v hoewel deze spanning in de voeding van de 300v komt (met voedingschip en hf trafo) dewelke wel stabiel blijft. Voor mij is dit een gegeven dat nader onderzoek vraagt.

Edit:
Die 300v schat ik wel hoger, het is 230vac (maal de wortel van 2 min nog 1.4v vd brug) (meet deze ook eens na (op dat ontstoorspoel waar bij mijn eerdere foto een zwart gat gebrand zat). Ik meet meestal rond de 320vdc en miele heeft er 340v bij geschreven. Die 15v meet ik ook altijd lager (+-14v).

Mss is er van bij de 320v al wat mis? De dikke elco? Meet over de 100uF/450v elco eens de spanning maar ook met je meter eens op ac om de eventuele rimpel te checken. Niet nauwkeurig zo maar als indicatie genoeg waarde.

Die spanning op de dikke elco (400V 100µF)had ik gemeten met de voltage logger op mijn multimeter ingeschakeld.
ik zei wel redelijk stabiel maar de min. spanning was 293 volt, de max piek was een 320v (deze laatste kortstondig en dit toen die in storing ging en de afvoerpomp ingeschakeld werd).

Van zodra ik de nieuwe MKP's er in zitten ga ik de spanning op de ontstoorspoel meten en de rimpelspanning op de grote dikke Elco.

Maar er is nog een probleem denk ik: tussen die drie grijze MKP's staat een soortgelijke groene condensator (zie foto) deze zijn capaciteit varieert in koude toestand tussen de 0 en de 70 nF, in warme toestand blijft die op 0 nF, en die is met één beentje verbonden met de voedingsschip.

Als ik die opzoek zou die 1nF moeten zijn en 1250Vdc en 300Vac.
Die is nimmer te verkrijgen maar als alternatief zou de FKP 1R0 11004B00 kunnen dienen denk ik ?

Het is een 1n5 dus 1,5 nF. Hij staat tss de min na de brug en een binnenkomende fase nog voor brug en spoel. Het nut gaat denk ik minimaal zijn (1,5n op 50hz doet niets dus zal wel een hf doel hebben) maar je weet maar nooit en iets defect vervangen is ook nooit slecht. Geen idee wat het nut is

Edit: ntc en fuse vergeten. Kan eerste bestand (tekening) niet wissen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

... het heeft even geduurd, maar alle MKP's zijn vervangen, ook de groene van 1,5nf

De rimpelspanning over de grote elco varieert zo tussen de 4,3 v en de 6,8 volt AC

De spanning voor de ontstoringsfilter is ongeveer 225v/ac

de spanning op de grote dikke elco varieert tyussen de 322 v en 302 volt DC

En wat denken jullie over de rimpelspanning ?

Rimpel is wel hoog eigenlijk..Maar Primair zou niet zo'n probleem moeten wezen.. Meet elco na, bij grote afwijkingen vervangen!!

Is dat met de motor stekker er in?
Bedoel je gemeten nadat de vaatwas gestart was en hij zijn werk aan het doen was?
100uF is niet veel om een ganse motor die in werking is mee af te vlakken dus als deze in werking is kan dat gerust fluctueren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

. Zo zien er wel wat motorprinten er uit. Meer info:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152718

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 24 januari 2021 19:03:39 (98%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

Op 24 januari 2021 18:56:18 schreef smd:
Rimpel is wel hoog eigenlijk..Maar Primair zou niet zo'n probleem moeten wezen.. Meet elco na, bij grote afwijkingen vervangen!!

Grote Elco is nog 92µf (100µf - 400v)
Denk dat dat nog ok is

PIRON

Golden Member

Op 24 januari 2021 18:59:37 schreef EricN:
Is dat met de motor stekker er in?
Bedoel je gemeten nadat de vaatwas gestart was en hij zijn werk aan het doen was?
100uF is niet veel om een ganse motor die in werking is mee af te vlakken dus als deze in werking is kan dat gerust fluctueren.

Ja de vaatwasser was aan't werken op een kort programma.
Als de spoelwissel werd ingeschakeld ging dat telkens wel wat omhoog

PIRON

Golden Member

Op 24 januari 2021 19:03:02 schreef EricN:
. Zo zien er wel wat motorprinten er uit. Meer info:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152718

Ja ik weet het niet he, maar tov van de eerste printen zijn de componentjes die er nu op zitten toch wel wat kleiner en zwakker geloof ik

Maar neemt niet weg dat deze hoofdprint toch al een behoorlijke poos zonder veel problemen in gebruik is bij de vaatwassers. Dus je probleem is iets uitzonderlijks of het zit alsnog in de motor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 januari 2021 19:33:57 schreef PIRON:
[...]

Grote Elco is nog 92µf (100µf - 400v)
Denk dat dat nog ok is

Geeft geen zekerheid. Vervangen kan geen kwaad maar of er mirakelen van te verwachten zijn is af te wachten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 januari 2021 19:35:21 schreef PIRON:
[...]

Ja de vaatwasser was aan't werken op een kort programma.
Als de spoelwissel werd ingeschakeld ging dat telkens wel wat omhoog

Naar mijn mening is dit dan normaal. In laagspanningstoepassingen plaatst men altijd 1000uF (ook 50 Hz dus). Dus de 100uF hier gaat een behoorlijke rimpel hebben. Het is dus normaal te noemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe hard kijk je er tegenop om even de moto uit elkaar te halen? Je grootste probleem hiermee is water morsen op de elektrische onderdelen en stekkers.

Eerst al het water dat onder de filter staat weg halen. Elke druppel weg is 1 minder die ergens kan op lopen. Dan de rechtse zijkant er af en de vijs achteraan de motor als die er nog bij dit model in zit. Dan op de rug leggen zonder de darmen te beschadigen. Dan dweilen want het labyrint loopt leeg op de grond. Kan geen kwaad. Dan alle kabels vd motor los. Met name, verwarming, motoranker, pressostaat. de 2 witte rubbers met stijgbuizen los maken met een goede doek er onder om morswater op te vangen, de zwarte korte bocht darm ook. Dan de motor er uit halen door hem eerst achteraan uit de achterplaat te lichten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ter lering en vermaak: Wat voor STM32 zit er op die print? Hij heeft 100 pins. STM32xyyyVz (x= F voor gewoon, H voor high-performance, L voor lowpower en zo nog een paar, yyy = van 030 een low performance instapmodel tot 746 met allemaal toeters en bellen, V = 100 pins en z = hoeveelheid geheugen 8=>64k, B->128k, E->512K enz. ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Staat lekker een stempel over hier. Ik maak er F101VDT van

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
PIRON

Golden Member

Op 24 januari 2021 19:53:54 schreef EricN:
Hoe hard kijk je er tegenop om even de moto uit elkaar te halen? Je grootste probleem hiermee is water morsen op de elektrische onderdelen en stekkers.

Eerst al het water dat onder de filter staat weg halen. Elke druppel weg is 1 minder die ergens kan op lopen. Dan de rechtse zijkant er af en de vijs achteraan de motor als die er nog bij dit model in zit. Dan op de rug leggen zonder de darmen te beschadigen. Dan dweilen want het labyrint loopt leeg op de grond. Kan geen kwaad. Dan alle kabels vd motor los. Met name, verwarming, motoranker, pressostaat. de 2 witte rubbers met stijgbuizen los maken met een goede doek er onder om morswater op te vangen, de zwarte korte bocht darm ook. Dan de motor er uit halen door hem eerst achteraan uit de achterplaat te lichten.

Daar zie ik niet tegenop, en het is niet de eerste keer dat ik dat doe.

Maar de vaatwasser is op dit moment aan het werken en heb hem goed ingepakt om zijn warmte te kunnen behouden (omdat die normaal alleen uitvalt als die ingebouwd is in een keuken en zijn warmte niet kwijt kan) op de hoogste temperatuur; normaal op het einde gaat die dan in storing

Heb je ook geprobeerd om ipv de bedieningsprint, de motorprint op te warmen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?